21 Ocak 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

21 Ocak 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

0 mm yeme e iii ii 122 SERVETİFÜNUN No. 1849—l64 Heyecanın insanlar üzerindeki tahribatı ve tedavıleri Kalbinde müphem bir aşk taşıyan her kadın ruhi ve cismani hastalıklara her zamankinden daha elve- rişli olur. Evvelâ basit neşesizlik ve iç sıkıntım halinde kendini gösteren ruhi teheyyüçler, hazım bozuklukları, heyecanlar uykuşuzluk gibi maddi te- gayyurat göstermekte gecikmezler, Böyle bir vaziyet karşısında, hekimin müracaat edeceği tedavi vasıtaları ilâçtan siyade telkini ve terbiyevi sahada olacaktır. Hastaya teselli &miz sözler söylemek bazı hatıraların ve müstakbel güzel günlerin tahayyülünü temin etmek onunla en samimi bir arkadaş gibi yakından hasbuhal etmek icap eder. Bazan çok yerinde söylenen iki münasip teselli cümlesi hastanın ahvali ruhiyesi üzerinde şifakâr bir tesir yapar, maddi ve manevi Arazın kaybolmasını mucip olur. Bazı vekaide ruhi ve telkini usullerle birlikte ilâçların da istimeli zarureti vardır, Hekim aal hasta olan cümleyi asabiye ve ruhiyenin tali tezahüratı olan hazmi ve kalbi ve diğer cümlelere ait teşev- vüşatı da tedayi etmek mecburiyetindedir Bu gibi hastalara evvelâ bir tebdili hava tavsiye edilir. Bıcak su banyoları uykusuzluğa karşı, ve sabah akşam 30' deki banyolar mide ve hazım rahatsızlık- larını izaleye hizmet ederler, Bundan başka tekayyüdalı teskin için muhtelif müsekkini elem devalara müracaat dahi edilir. © Aşkın ustiraplara ve ümitsizlikleri ruhi hayatın inhizam ve inbilâline sebep olurlar. Ve derhal maddi olarak birer aksülâmel bulmakta gecikmezler. Hattâ tamamen ruhi olan sademelerin bazan bir tifo bir diyabet veya bir bazdır hastalığının zuhur ve inki- şafhında rol oynadıkları iddia edilmektedir. Profesör (Forgue) yeni verdiği bir konfransta müessir ve devamlı heyecanların bir kanser tekev- vününde âmil olduklarını göstermiştir. Eski bir sademeyi ruhiyenin tevlit ettiği bütün tezahüratı muhtelife yeni bir heyecanın tesirile kaybolabilir. Asabi ve ruhi bir teheyyüçten sonra iki bacağı da feleolan bir kadının hikâyesi: Evde yan- gın gıkıyor bu kadın derhal ayağa kalkıyor ve kar çarak kurtuluyor. Bir diğer kadın aynı vaziyette mefluç olarak yataktadır, yürümek bile hasta için gayrı kabil, bir arkadaşı ona ayağa kalkmasını söylediği zaman gayrı kabil cevabile karşılaşmıştı. Akıllı bir hekim ona dizleri üzerinde yürüyebileceğini söyledi. Bu ha reketi pek kolaylıkla yapan hasta bu ani sevincile ayağa kalkarak yürümeyi tecrübe etmek istedi ve muvaffak oldu. Tıp tarihi böyle vak'aları çok kaydetmektedir, İpokrat, Calinos ümitsiz aşkın insanları hasta yapacağına ve muvaffakıyetle neticelenen sevda he- yecanlarının şifakâr bir tesiri olduğuna kani idiler. Bizim de pek yeni olan içtimai inkilâbımızdan evvel genç kızlarımızın evlenme çağlarında göster dikleri asabi ve rnhi tezahüratı maraziye bundan mütevellittir. Öan sıkıntısından ve neş'esizlikten şikâyet eden bir genç kızın 6beveyni kızlarının hastalığını pek çabuk anlarlar ve bunun ilğcını da hekimde değil mahallenin delikanlılarında ararlardı. Şemsettin Cem Düşünüşler Niçe'nin Fikirleri İhtiyaç önünde bütün idealimiz bir yalandır. Kadınların hayatında her şey muammadır. zenginlik, il arzu edilmiyor. ikinide ç çok gaile tevlit Çünkü Sâyiniz bir mücadele, sulhunuz bir zafer olsun. Japonlar i iane topluyorlar harp devam ederken di- ocuk- Bir taraftan Mançuride ğer taraftan Mançuri'deki kıtaat için Japon İnri terafından iane toplanıyor. Bu resim toplanan bir kışım paraların Japon Harbiye Nezaretine tes- imini göstermektedir.