21 Ocak 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

21 Ocak 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

Sinemacılık Enstitüsü Bugün matbaacılığın ilk inkişalını gösterdiği zamanlarda da ortaya çıkan bir hadise kafpanda bulunuyoruz. Beşeriyetin rehperleri nasıl matbancılıkta yeni bir terakki ve tekâmül vasıtası, bulmuşlar ve onu insanlığı menfaat veren bir şekle sokmağa uğraşmışlarsa, sinema perdesinin ehemmiyeti karşı- sında da aynı #lâkayı beşliyerek veni bir saadet ve terakki yolunu açmağa çalışan insanlar vardır. Cemi- etli yükselmesini istiyenler sinema perdesinde inannlık için bakir menfaat benbaları arıyorlar ve ümitle çalışıyorlar. Bu ümitler çok haklı ve bu ça- lışmalar pek yerindedir. #inrmü doğruda, doğ. ruya dımağımıza hitap etmek itibarile emsrlsiz- din yürür! düven larımızı, bütün ruhumuzu ihata silejp, ve mh üze rinde çök müessir olur. Kiri orreii timeertiliği rot mevzuubahsolan bir me- mete girytiynin nizam vi idaresi meseleri bugün belki daha büyük bir ehşmmiyiile göze çarpar. Evet sinema hattâ kitap- tan bile daha mühimdir. Sinemanın telkin kudreti kitabınkine nisbetle “daha çok üstündür, Çünkü manzara bütün canlılığile kara cahiller kütlesine kadar tesir yapabilir. İşte bu mül& hazalarla kurulmuş bir teşkilât vardır. Merkezi Romada olan bu teşkilâtın adı Beynel- milel 'Terbiyevi Sinemacılık Enstifüşüdür. Bu mü- esşesenin cihamşümul ekemmiyetini anlatmak için Cemiyeti Akvama tabi olduğunu söylemek kâfidir. Filhakika enstitünün mahiyeti bukadar şayanı dikkat olmakla beraber fanliyetlerinden hattâ adından bile haberi olmayanlar çoktur. Bu Enstitü 5 Teşrinisani 1927 tarihinde Kıralın huzurile ve Mussolininin teşvikile açılmış ve İtalya hü- kümeti tarafından Cemiyeti Akvama devredilmiştir. Bu müessesenin nizamnamesine göre Cemiyeti Akva- mın idari meclisinin karatile fşaliyette bulunulacak saha tamyyün edecek ve enstitünün tesisi için lâzım gelen bütün mesarif İtalya hükümetine ait olacaktır. Roma'nın büyük bir meydanında açık havada halka gösterilen terbiyevi bir flim Cemiyeti Akvama bu hususta hiçbir mali kayıt tah- mil edilmiyecektir. Enstitünün senevi faaliyetinin icap ettirdiği mesarife karşılık olarak bütün dünya memleketlerinden inne toplanacaktır. Bnatifünün kütüphanesi dünyanın her tarafında ihtişar eden ajinema ımecmualarını köleksiyon halinde ihtiva et- inmektedir. Sinemadcılığın her safhasını alâkadar eden bahisleri bu neşriyattmn takip etmek mümkündür. Dini filim, zırai filim, Sinema sansürü, sinema hak- kı telifi, İklksisşyon gibi mevzular üzerinde yapılan dönyli neşriyatı muhtelif kısımlara ayrılarak hülâse edilir, ve enstitil bu hülâsa ve tahlilleri gündelik bir bültenle neşreder. Bu bül- tenin katileri hülâsasını görerek alâkadar olduk- ları bir mevzua dair tülü malümat alınmak iştiyor- larin dikili edebilirler. oOEnstitü bu husuütü, tiistali “vwhilâkü wüğlerenlere her tüyü yar- dımda bulunabilir. Beatitünün Ohergün neşrettiği hülâsa bülteni- nin fransızca, İngilizce, almanea, italyanca ve İs- panyolen nüshaları vardır. Bundan başka ensütü ay- nca aylık bir bülten baş- tırmakta ve bunda ilini, san'at, edebiyat, teknik ve terbi yenin sinema ile olan münasebtinin tekâmül ve inki- şafhına dair ihtısasi makaleler dercedilmektedir. Sine- manın içtimai cephesi, sinema hıfzıssıhhası gibi amu- mun alâkasına lâyık olan bahisler üzerinde kıymetli ve meşhur kalemlerin yazıları bu bültende intişar etmektedir. Pek çok memleketlerde resmi mücsses6- lerden enstitüye müracaatlar vaki olmakta sinema tekniğine dair müfit malfimat alınmaktadır. Enstitü- nün faal rüdürü genç bir erkânıharp zabitidir. Bu zatın fikrine göre mustakbel gaye şudur: Her millette, her memlekette enstitü ile teşriki mesai edecek merkezi bir teşkilât vücuda getirerek terbiyevi (o sinemacılığın inkişafını teinin etmek. Enstitü neşriyatından çok mühim bir eser daha vardır, Sinemanın terbiyevi sahadaki tatbikatını mükemmel- — Devamı 1İZ2 inci sayfamızda —