21 Ocak 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

21 Ocak 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

124 SERVETİRÜNUN No. 1848—103 Madenlerin izabesine mahsus büyük fırın Erimiş mahlâtların nakli Aksayışarkta Sinai İnkişaflar. , Bon defa yaptığım Şark seyyahatinden yeni dön- müştüm. Zamanımızın bedbin fifosol ve müerrihle- rinden olan bir arkadaşım bana şu suali sormuştu: « Şarkta ne var ne yok bakalım?! » Bonra snalinin cevabını gene kendi vermişti Birçok budalelar ve fabrika bacaları» Bi- rineişine dikkat etme- dim, fakat arkadaşım ikincisinde çok isabet göstermişti. Şarkın O Ayrapada nihayetini teşkil eden Port-Said ve Bü- eyşten tutunda ta Tokyoya kadar Bom- bay «Kalküte, Mad- Şanghay da arkada- şımın dediği gibi bir gok fabrika bacaları, adeta « Musme » yi güselleştiren mücevherler gibi, gark semasını tezyin ediyorlardı. Fakat asıl bunların toplu halde görüldükleri yer Aksayı Şarkın en ucudur. Japon içdenizins girildiği vakit bütün ufukların ince Jamshedpur fabrikalarından birinin dahili manzarası — Mlustration'dan — ve siyah çizgilerle taranmış olduğu görülür. Velhasıl Aksayı Şark bir tabirle hülâsa edilebilir: yüzlerce, binlerce, hattâ yüzbinlerce fabrika bacası. Geminin güvertesinde bile japonkâri paravanların arkasında şırınga tedaviside yapan cerrahlar, nişter- leri ve termemetreleri ile hasta muayene et- miye müheyya hekim- ler, Müttehidei Ameri kadaki meslektaşlarına tag çıkartacak derecede eşya arıyabilen gümrük memurları fabrikaların teşkil ettikleri dekoru itmam ediyorlardı. Bu dekor içinde asriliğin de fevkinde bir hal nazarı dikkati celbediyorda : Kadın tramvay biletçil- eri ve birahane garson- ları. Bundan başkan her yerde Anglo-Sakson ırkının soğuk tebessümü karşısında sanırkın neçeli tebes- sümü göze çarpıyordu. Nihayet bütün bu fabrikaların ve hulkın üstünde