11 Ağustos 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

11 Ağustos 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

172 SERVETİFÜNUN İktisat Hayatımız No.1878—193 Adana'da Türk sanayiinin büyük bir eseri: Mılli Mensucat Fabrikası Milli kurtuluşumuz camiamızın siyasi, ilmi haya- tındaki tekâmülü sanayiciliğimizde de açan bir rönesans tarihi olmuştur. Bu uyanış devrine kadar zekâsı, mari- feti, sermayesi bütün dünya memleketlerinin menfaatine bağlanan, varlığını tanıtamıyan bir ener- jisizliğe mahküi kalmış olan Türk iktisadiyatı, cümhuriyet idaresinin millet iradesini kuvvetlendiren, memleket vah- detini tamamlıyan büyük varlığından kuvvet alarak, beynelmilel mübadele âleminde muasır bir devlet yeri kazan- mıştır. İstiklâl davamızın büyük zaferle biten neticesini iktisadi seferberlikte göstereceğimiz kuvvetli ve sağlam teşekkül tamamlıyacak, milli kurtuluşu- muzun temeli, milli kazancımız olacaktı. Bütün milletler hayatında beraber yü- rüyen bu iki kuvvet, milli mücahede- mizden sonra Türk mefküresinde de iktisadi kurtuluş gayesini doğurmuştur, Dünya yuvarlağının zengin bir par- çasında yaşayan Türkiye, asırlarca yal- nız ham madde yetiştiren, bütün mahsullerini işlemeden ucuz ucuz Satan beynelmilel bir istismar menbaı idi. Bu ucuz satılan ham eşyamız yabancı memleketlerde giyeceğimiz, yiyeceğimiz için mamul şekiller aldıktan sonra memle- ketimize yük- sek fiatlarla gi- ren, her sene milyonlarca pa- ramızla başka- larını (o zengin eden bir kazanç vasıtasidi. İnki- labımız, bu ik- tısadi esaret ba- ğını koparan, memleketimizin kazanç taliini bir yandan mu» hitin kabiliyet ve ihtiyaçlarına bir yandanda Fabrikanın yeni fen müdiri mütehassıs, kiymetli senayi- cilerimizden mühendis Hikmet Adil bey Çırçır makineleri Pamuğu çekirdeğinden ayırır Türk milletinin azim ve istidadına göre işleten bir se- ciyye (yarattı. Türk zekâsının, Türk sermayesinin muhitimizde yer yer doğurduğu büyük teşekküllere ve faaliyetlere sadık Bu seciyyenin yarattığı iktisadi şuur,. kalmak, Türk sanatinin kıymetini bilerek paramızı yerli malına vermek vazifesile gayemize varabileceğimizi öğretmiştir. Yerli malı kullanmak için azmimizi kuvvetli heyecanlarile (o saglamlaştıran milli iktisat ve tasarruf haftaları, top- raklarımızın tabii zenginliklerini öğren- mek, ihtiyaçlarımızı muhitimizden almak,. paramızın kıymetini korumak ve yükselt- mek için kasdi ve şuurlu bir gayenin mahsulü, millet meslek, mektep, aile muhitinde yaşayan bütün camiamızın milli bir varlık imtihanıdır. Bu imtihanda muvaffakıyetle çalışan Türk milleti, Türk. sanatkârları, Türk işçileri, Türk serma- yesi ve ismile işleyen milli müessesele- rimiz, iktisadi kurtuluşumuzun zafer menbalarıdır. Milli iktisadiyatımızın kıymetini yük- selten, yurdumuzu zenginleştirecek bir istikbal talii hazırlıyan Türk sanayicili- inin büyük bir müessesesi olan Ada- na'daki milli mensucat fabrikasını ziya- retim, bana milli gururun en büyük saadetini yaşattı. #Pamuk ziraniçi- “lüğginin ve sana- yiciliğinin çok canlı ve müte- kâmil birmerkezi olan adanamız- da mütevazi bir sükünetle çalı- şan bu müesse- se dört büyük Türk vatanda- şının sermaye- sile kurulan, Türk sanatkârı, Türk işçisile iş» leyen muazzam bir varlık eseri- —— dir. Bütün faali-