11 Ağustos 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

11 Ağustos 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

No.1878—193 SERVETİFÜNUN 163 Tıp Fakültesinin en eski Müderrislerinden Dr. Fahri Pş. vefat etti. Servetifünun kıymetli arkadaşı Şair Halit Fahri Beye samimi taziyetlerini beyan eder. Gazetemiz umumi neşriyat müdürü şair Halit Fabri beyin pederleri Darülfünun tıp fakültesi sabık müderrislerinden Dr, Mehmet Fahri Pş. 6 agustos cumartesi günü sabahı tedavi olmakta olduğu Cerrah- paşa hastahanesinde vefat etmiştir. Meşrutiyetin ilânından sonra, müderrislikten çe- kilmiş, orduda çalışmıya başlamış, evvelce 1313 Yunan harbine iştirak ettiği gibi, bu tarihten sonra da Balkan harbine iştirak etmiş, bu harp eşnasında sertabip sıfatile balunduğu İşkodrada yedi buçuk ay Tıp fakültesinin en eski (Oo müderrislerinden olan Fahri paşa ölümü ile yalnız ailesi efradını değil bütün tip âlemini, bütün münevverleri ve onu tanıyanları derin bir teessüre duçar etmiştir. Servetifünun &ilesi bu teessüre bütün kalbi â4- mimiyeti ile iştirak eder. Kıymetli arkadaşımız şa- ir Halit Fahri beye en har taziyetlerimizi beyan ederiz. Merhumun çenazesi azar günü hastahane- den kaldırılarak Eyüp- sultan aile kabristanına büyük ihtifalle defuedil- miştir.Merasime kolordu, zabıta, ve sair birçok resmi mükamat naminâ maruf zevat, doktorlar, talebe, askerler ve onu bütün sevenler iştirak etmişlerdir. Merhum Mehmet Fahri paşa, 1277 senesinde İs- tanbulda doğmuştur. A- masya muhasebecisi Sü- leyman beyin oğludur. 1300 senesinde übbiye- den birincilikle diploma- Merhum Dr. Mehmet Fahri Paşanın iki sene evvel Kızıltoprak'ta ikamet ettiği evin bahçesinde çekilen resmi (Bu tarihte bir görü biraz görüyordu, sonra o yöz de görmez olmuştur.| Sırpların muhasarasında, kalmış, gece gündüz si- per siper dolaşarak gay- ret göstermiştir. Nihayet İzmire kolor- du gertabibi olmuş, bir sene de orada hizmet ederek mirlivalıktan t8- kaüt edilmiştir. Büyük harbi müteakip mütareke ilân olununca ecnebi işgali üzerine İs tanbulda oturmak İste- memiş, Bursaya gitmiş, orada yerleşmiştir. Bursada Işıklar askeri lisesinde fizik ve kimya dersleri vermiştir. Arabi, farisi, almanca, fransızca bilen Fahri paşa, haya- tının sonuna kadar öğ- renmek ve öğretmek ga- yesile yaşamış, hatta yaşı haylı ilerlediği bir sırade, ingilizce öğrenmiye baş- lamıştır. Kendisinin bir gok ilmi, fenni ve edebi eserleri vardır. Eski tarz- da şiirde yazardı. Bu arada «Manzum İşkodra tarihi harbi» isminde bir eser vücude tetirmiştir. (Aktör Kin), (Taş ocak- ları) (Mağduri kelp)isim- lerindeki tiyatro tercü- meleri Manakyan efendi sını almış, açılan müsabakada kazanarak Avrupaya tahsile gönderilmiş, iki sene Almanyada bulunmuş, hıfzıssıhlıa sahasında ihtisas edinmistir. 1302 senesinde İstanbula dönünce, doğrudan doğruya tıp fakültesine müderris muavini olmuş ve aradan sekiz sene geçtikten sonra, müderris ölünce, kendisi müderriş olarak kürsüye getirilmiştir, 28 sene tıp fakültesinde müderrislik etmiş ve bu müddet zarfında Halkalı ziraat, eczacı, baytar mekteplerinde de ders okutmuştur. ye (Yat borusu) ismindeki tercümeni de Bürhanettin bey tarafısdan temsil olunmuştur. Mehmet Fahri paşa, epey bir müddettenberi rahatsızdı. Fazla tetebbü, fazla yorgunluk, ona evvelâ bir gözünü kaybettirmişti. Buna rağmen, çalışıyor, beş altı sene evvel bu vaziyette iken sıhhiye vekâleti için tıbbi bir eser hazırlıyordu. Sonra öbür gösü de diğerinin akıbetine uğradı. Etrafını güçlükle seçiyordu. Fakat, gene ilim aşkı, onun içinde sönmiyen bir ateşti.