18 Ağustos 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

18 Ağustos 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

180 SERVETİFÜNUN No.1879 —1Y4 Ordular; Hedefiniz Akdenizdir...» Büyük Gazi'nin bu büyük sözünü temsil eden heykel Akdeniz kıyılarında yükseldi. Akdeniz sahillerinde hiç gurup etmiyecek tunçtan bir güneş doğdu: Gazinin heykeli. İzmirin inkilaba iştirak eden vk inkilabı yapan en büyük başa, gölgelerin uçacak, kaçacak bir hale iş ılık ve baygın kokulu suhillerinde bir heykel i İsmet Paşa hazretleri kıymetli nutukları esnasında bir aralık tayyarelerimizi seyrediyorlar Gelecek nesillerin Hergül yapılı dinç delikanlıları ve gari, saki bakışlı genç kızları orasını mâbet tanışın di iye. e « Ordular! Hedefiniz Akdeniz'dir, ileri.. » sözlerini yaşatan bu heykel miilete yol gösteren büyük şahsi- yeti geleni nesillere mücessem bir gurette tanıta- caktır. Heykelin açılma resminde Başvekil hazretlerile vekiller, mebnslardan mâdâ tam elli bin kişi hazır bulunmuştur. İsmet paşa hazretleri küşat resmini eğerek evvel çok mühim bir nutuk irat etmişlerdir Başvekil hazretleri «Başdöndürücü epi tu- tulduğu bir zamanda millete yol gösteren büyük ev- lâdının hatırasını gelecek nesillere nakletmek için toplanmış bulunuyoruz. Karşımızdaki aziz timsal o milli rehperimiz harikulâde benliğini gözlerimiz ünde canlandırırken onun insani ve milli rolünün sözi ve derin mânâsınıda ifade etmiş olacaktır.» diye çok mühim nutuklarına başlamışlar, Gazi'nin meziyet ve hususiyetlerini anlatarak sözlerine devam etmiş- lerdir. Paşa hazretleri «Hedefimiz Akdeniz'dir» sözüne de işareb buyurmuşlar ve demişlerdir ki: «Sevgili vatandaşlar, Burada büyük başkumandanı kahraman millet ordularına hedef gösterirken görüyoruy. Askeri vazi- yetlerde ordulara bir şehir, bir ırmak, nihayet gene mahdut bir mıntaka gösterilmek âdet iken Gazi baş kumandan kocaman bir denizi hedef göstermiştir. Akdeniz binlerce senelerdenberi medeniyet havzası ve dünya siyasetinin geçitidir. Gazi, meydan muharebesini müteakip o meydan muharebesinin neticesini ifade eden hedefi değil, Akdeniz siyasetinde ve Akdeniz medeniyetinde Türk milletinin Iâyık olduğu yüksek mevkii almak hedefini göstermişti. Milli mücadele dediğimiz tarih safhasının harikası budur. Türk milleti binlerce senedenberi medeniye- tinde ve siyasetinde başlıen mevki tuttuğu Akdeniz”: den suni ve cebri olarak birçok milletler tarafından uzaklaştırılmak istendi. Türk milleti kendi iradesile ve yenilmez azmile Akdeniz'deki mevkiini ve vazife- sini istirdat eyledi. Geçen on sene bir daha isbat etmiştir ki Türk milletinin Akdenizdeki mevkiini yalnız onun hakkı değil, insaniyet ve medeniyetin hayrı için arzu edilmesi icap eden haklı ve lâzım bir şeydir. Akdeniz'de Türkiye kuvvetli bekçilik, sadık ve dürüst dostluk, milletler ailesinde iyi geçimli büyük ve sulhperver bir unsur olarak elzem bir mevcudiyettir.» İsmet Paşa Hz. ve vekiller heykel önünde.