18 Ağustos 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

18 Ağustos 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No.18719—194 mektedir, böyle bir fili ve kanunsuz vaziyetin de yaşıyamıyacağı muhakktır. Almanya bu gün fırkaların el birliği ile çalışma- sını icap ettiren nazik bir devrede bulunmaktadır ve halk bu vaziyetin çaresini bulacak bir ruh taşı- mamakta, birbirine düşman fikirlerin çarpışmaşı ihti- lâle yakın aksülameller tevlit etmektedir. Esas itibarile parlemento hayatında milli hakimi- yetin tecellisinde daima şikâyet edilen bir cihet fırka mücadeleleri neticesinde milletin kakimiyetini temsil eden kuvvetlerin birbirini ifna etmesi ve hükümetin teşekkülü ve faaliyeti noktasından müşkülât arzet- mesidir, bu alelumum her memlekette hissedilen bir mahzur olmakla beraber koalisyonlarla önüne geçile- mez derecede vahim mahiyet aldığını Almanyada görüyoruz. Bundun evel Fransa'da aynı siyasi buhranı geçirmiş İngiltere'de Amerika'da buna benzer vaziyet- ler tehaddüs etmiştir. Lâkin bilhassa bu son Almanya hadisatı âdeta 1870 Alman ittihadından evvelki va- ziyeti hatırlatacak şekilde siyasi vahdeti teşevvüşe uğratmıştır. Muayyen mahdut bir muhit üzerinde bu kadar nufus kesafetinin tabiatile istilzam ettiği bu menfaat farkları ve mücadele ihtiyaçları aceba nasıl teskin edilecek ve bu dahili mücadeleler ne gibi bir sureti hal bulacak 1 Her halde bu buhranda mühim bir âmil de Almanyada intihabatın nispi ekseriyleri na- Berlin polis müdürü (sırtı pelerinli ) Heimanns- berg'in tevkifi ve otomobile bindirilmesi. zarı İtıbare alınarak yapılması ve akalliyette kalan fikir ve menfaatlerin de temsil edilmesi olmuştur. Evet, milli hakimiyetin temamile tecellisini istiyenler ekalliyette kalan zümrelerin de hakimiyete iştirak etmelerini tabii görürler fakat netice itibarile ekseri- yetin bile hakimiyetine engel olacak bir arıza ol maktan başka bir rol oynamıyan ekalliyetler parle- mento ve hükümet hayatını cidden kötü bir çıkmaza sokuyorlar. Böyle buhranlı bir siyaset kargaşalığını bertaraf edebilmek için artık bir dikdatörün çıkmaşı ve bu tesanütsüz &lemi yekpare biritaat külçesi haline geldiği kanaatinde bulunanlar pek çoktur, Son hadiselerde hükümete karşı ve birbirine karşı cephe almış zürarelerin içerisinde bilhassa Nazilerin Hitlercilerin kanlı hareketleri göze çarpmaktadır. Muhtelif yerlerde hükümet kuvvetlerile çarpışmalar SERVETİFÜNUN Başvekilin ve Rayiştag ile Prusya nazırlarının ika- metgâhları önünde, Wilhelmstrasse'de müçtemi halkı dağıtan polisler. olmuştur. Vaziyet günden güne vehamet kespetmekte ve kanunsuz hareketler, cebri muameleler, kan ateş ve ölüm kasırgaları müthiş bir vaziyeti haber ver- mektedir. Hitlerin bütün gayretlerine ragmen efkârı umumiye müvacehesinde muvaffakiyetaizliğe uğraya- cağı ve daha çok fena kargaşalıkların patlak vere- ceği muhakkaktır. Bugün Almanyada tuhaf bir vaziyet hasıl olmuştur. On altı fırka içinde hiç rey 'kazanmıyanlar da vardır. İntihabat hiç bir netice vermemiştir. 'Çünkü hiç bir fırkanın ekseriyeti yoktur. Hitlerist ve nasyona- listlerin beraber nispetleri yüzde 44 tür. Sosyal de- nokrat ve komünistlerin zannedildiği gibi bir cephe yapacak. olsalar dahi ekseriyeti kazanamıyacaklardır. Ancak merkez onlara iltihak ederse ekseriyet olacak- tır. Fakat merkezin komünistlerle anlaşacağına imkân görülmemektedir; belki sağ cenaha iştirak edecektir. O zaman kuvvet milliyetperverlerin eline geçecektir, Fakat merkezle Hitlerin uyuşacağı da zanneğdilme- mektedir. o Reichtag agustos sonunda açı- lacaktır. Başvekil «Von Papen» şimdiki haide yeni bir kabine teşkilile meşgul görün- memektedir. Kendisi ufak bir seyahate çık- mıştır. Hükümetin ne şe- kilde teşekkül edeceği malüm değildir Bütün intihabat esnasında Almanyada yalnız 9 kişi ölmüş tür. Yalnız gece geç vakit «Königabrg>de — Berlin askeri kumandanı Von Rundstedt