1 Eylül 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

1 Eylül 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

218 SERVETİFÜNUN No.1881—196 Sıhhi bahisler : D” Victor Pauchet'nin tavsiyeleri Müzmin meaj rüküdete maal- memnuniye «büyük hastalık» di- yeceğiz, zirm maraziyatın yarısı buradan çıkmaktadır. Kalın barsak kendisine izafe an e « katil Kolon > ismine pek yık Gıdai ve diğer bakiyelerin ha- zinesi olmakla İngilizlerin «the cesspool» dedikleri tezek çukurudur. Orada mikroplar milyarlarla kaynaşır ve bu milyarlarca, mikrop kana karışan ve bati ve aldatıcı bir teseemmüm husule getiren ze- hirler ifraz ederler ki bunun sonu hastalık, vaktinden evvel ihtiyarlık ve ölümdür. İnkibazdan mütevevellit karı- şıkhkları, arızaları ve hastalıkları size tasvir etsem korkarsınız: a) Asabi ârâz Daimi yorgunluk hissi, inhitat, er meyil veyahut, aksine larak, SA nykusuzluk, kâ- boyle dolu Meai zehirlerle dolu olan kan asaplara der ve cümleli asabiyenin uf'ulesine mâni olur. (Bundan on sene evel bir genç, dimağ veremi teghisi ile bana gön- derilmişti; başağrıları dehşetli idi, herne bahasına olursa olsun kafa- kemiğinin çıkarılmasını istiyordu; barsak radyografisi sağ kabız gös- terdi. Sinir illetlerinin sebebi bu idi, Hasta kabızdan ameliyat edil- di ve başağrıları kayboldu). Ekseri akli hastalıklar müzmin meai rüküdetten ileri gelmektedir (Cotton), Ekgeri sarayı zatiyeler müzmin meai rüküdetin eseridir. Hazım transitinin tıbbi veya cerrahi te- davi ile yeniden normal olduğu gün sara zail olmaktadır. (A. Lane ve Robinson). b) Cilt bozuklukları Ergeulik, ekzema ve kaşıntıların hemen it ilk sebebi inkibazdır. vaktinden evel dökülür e tesemmtiime silika bilhassa, âzânın büklüm yerlerinde, boyunun aşağısında, kolların geri tarafında ciltleri siyahlaşır, ©) Hazım bozuklukları İştihasızlık, dil paslılığı, .— acılığı, nefes kokuzu, bati zım, yemeklerden sönrü mide ni gunluğu. d) Deveranı dem bozukluğu İnkibazlılar soğuktan pek mü- teessir olurlar, ber zaman ayaklar rının, ellerinin, burunlarının, ku- laklarının üşüdüğünden şikâyet ederler. Soğuk ısırmasına müsteittirler, hızlı yürüyüşte kısa nefes alırlar. e) Adali zaaf Cümlei adaliye zaiftir, adaleler yumuşar ve insan uzanmağa bayılır. Ptose veya ahşanın sukutu has- taları korsa veya kuşak taşımağa mecbur eder. £) Mafsal bozukluğu Ekseriya mesi tesemmüme uğ- ryanlar mafsal acıları, müzmin romatizma ve ek yerlerinin biçim- sizliği ile malüldurlar Bahri sanötoryalarila kemik, gudde ve mafsal vereminden tedavi edilen çocukların mühim bir kı#- mında sağ inkibaz vardır. Şayet bu inkibaz kaldırılmış olsaydı has talıkları hiç mevcut olmıyacaktı. g) Teneffüs kifayetsizliği Meali tesemmüm derin nefes almak ihtiyaç ve kudretini yokeder. Diğer taraftan teneffüsün kifa- yetsizliği alen işlemesine zarar verir, Alâkadar öderiz kimselerin teneffüs dagi etle aşağıdaki tecrübelerle ölçünüz 1 — Burundan düsin nefes al- dırmak, sonra 60 a kadar sayarak havayı boşaltmak; 2 — Derin nefes aldırmak ve tekrar nefes almadan havayı 45 saniyede boşaltmak ; 3 — 1",25 mesafede bir mumu üflemek. Tesemmüme uğramış olanlara nefes almasını öğretmek zahmeti ihtiyar edilse idi uzviyete büyük miktarda ithal edilen havadaki oksijenin barsağı tembih edeceği Tercüme eden : Bülent Nuri ve bozuklukların bir kısmını kal- dıracağı pek mümkündü. h) Gudde bozuklukları Kanın taşıdığı zehirler gudde- leri ve hususiyle memeleri, thy- roide guddeyi, yumurta keselerini, bütün ifrazat tulumlarını bozar. Birçok kadınlar her aybaşı esnasında birkaç gün veya bir kaç saat yatmak mecburiyetinde- dirler. Bunlardan mühim bir kıs- mının çocuğu olmaz, bazılari ame- liyat olurlarsa da iyileşmezler. Bir kadın meme turafında bir ağrı veya ıstıraptan şikâyet etti mi hazım borusunun radyoskopisini yaptırınız. Çok defa meme ağrıları meai omenşedendirler. Memenin normal bir hale gelmesi için bar- sağın muntazam boşalması kâfidir, Büyük ehemmiyeti havi son bir nokta üzerine'nazarı dikkati: nizi celbederim : Bittecrübe söyliyebilirim ki on- da sekiz meme kanserinin menşei inkibazdır. Eğer bu kadınlar inkibazlarını bilseler ve onu on veya on beş senedenberi tedavi etselerdi hiç- bir zaman ne meme ağrısı ne de kanser bulurlardı. İnkibazın bütün zararlarını size saymağa kalkarsam bitiremiye- ceğim, Maraziyatın yarısını teşkil eden “büyük hastalık, budur. Bütün bunlardan şu netice çi- kıyor ki bu “İçtimai tehlike,, ye karşı mücadele etmek birinci de- recede ehemmiyeti haizdir. Lâkin şunu iyice hatırınızda tutunuz : Müshiller ve linet verici ilâclar inkibazı yenmeğe muvaffak olamadıkları gibi barsakları tahriş ederek büsbütün vahimleştiriyorlar. Alelâde linet verici ilâçların (tane, hap, kaşe) bepsi tahriş edici bir madde ihtiva eder; bilhassa şiddetli takallüs verenlerden içtinap etmelidir, zira bunlar tehlikelidir.