1 Eylül 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

1 Eylül 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

No.1881—196 SERVETİFÜNUN 213 S , s > : Ispanya'da İIhtilâl Cümhuriyet hükümetinin darbesile bastırıldı. Ceneral Sanjurjo ıdama mahküm olduysa da cezası müebbet kürek cezasına tahvil edildi. İspanyada zaman zaman ihtilaller ve darbei hükümetler baş gösterir. Kendisinde bir kuvvet tevehhüm eden bazı kimseler küçük bir kuvvetle bu, işi boşara bileceklerini zannediyorlar. Bunları yapanlar ekseriyetle ordu mensuplarıdır. Bunlar- dan, aklınca Madritte Harbiye nezaretini, posta ve telgraf binasını işgal etmek ve Seville'de bir alayın zabitlerini kandırmak, cümhuriyet hükmetini de- virmeğe kâfi gelecek zannedenlerden birisi geçen- lerde böyle birşeye cüret etmişti. AÂsiler şehrin merkezine doğru yürümeğe hazırlanıyorlardı. Fa kat sivil muhafız kıtaatı, hiç bir mukavemet gös- termeyen, (omümayişçileri kolaylıkla dağıttılar. Şehrin diğer taraflarında tebarüz etmeğe başlayan nümayiş dalgalarının da ayni suretle önüne geçildi. Zaman zaman Madritteki ve İspanyanın Madrit ve Işbilye'de vukua gelen iki isyan hareketine diğer büyük şehirlerindeki isyan hareketlerinin de karşı Cümhuriyet gençliğinin protestosu. 2 Muhakemesi ne- ticesinde idama mahkum edile- rek bilâhare ce- mürettibi Cene- ral Sanjurjo mn vukua il | rüesası tevkif edildikleri esnada tamamile muvaffak olduğu halka ilân ediliyordu. Bir çok yerlere asılan telgraflarda Madridin Ceneral Goded'in diğer büyük şehirlerin de askeri hareket rüesasının elinde bulunduğu bildiriyordu. Öğle üzeri amele grev ilân etti. Bütün fabrika ve atelyeler kapandı. Ayni zamanda askeri ve sivil muhafızlardan müfrezeler asayişi muhafaza, için şehrin muhtelif yerlerine taksim edildiler. Bir çok tevkifat yapıldı, Bunların arasında Sanjurjo'nun emirlerini kabul etmeyen belediye reisi de vardı. Gece yarısına kadar vaziyet bu şekli muhafaza etti. Fakat amele tara- fından daha canlı bir muhalefet hareketi Mir Mel teyakkuz ted- birleri arttırılmıştı, Akşama doğru milli mesai konfederasyonu tarafından dağıtılan kâğıtlarda, amele, askeri diktatörlüğe karşı yekvücut bir cephe almağa davet ediliyordu. Daha o dakikadan sonra, isyan hareketinin gevşediği hissi kablelvukuu da hâsıl olmuştu. Neticede isyan bastırıldı.