24 Kasım 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

24 Kasım 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

, No.1898—208 .SERVETİFÜNUN 403 ve az bir zamanda iktisadiyat noktaj baienliiri Avrupanın birinci devleti olacağı göründü.» Muharrir Almanyanın sırtındaki yüklerden kurtulmak; Rusya» nın yeni dinini reşretmek, İtalyanın büyümek arzu- larile ve her birinin kendi maksatlarına ermek arzu- Igrile birleşerek yeni bir harp hazırlayabileceklerini mevzuu bahsediyor. «Avrupanın rahatı namına Alman yanın ordularını eski hale getirememesi, yeni Rusya- nın da hğutları haricinde bir harbe girmiye kadir bulunmaması çok iyi bir şey olur.» Ve muharrir Almanya, Rusya, İlalya arasnda nazariye itibarile varit görünen ittifakın hakikatte hiç te kolaylıkla tahakkuk ettirilemiyeceğini sövlüyor. Lehistanın gamlı vaziyetini muharrir Avrupanın bir kısmına misal olârak gösteriyor. Lehistan «Her an Rusya ve Almanyanın tehdidi altında bulunan mevcudiyetini» diktatörlükle muha- faza edebiliyormuş, Muharrir Avusturyanın vaziyetini de sönük göre“ rek bütün mevcudiyetinin Almanya ile birleşmek hayaline bağlı olduğunu söylüyor. Ve «Şu ilhak dola- yısile muhtelif galip memleketlerde — İtalya gibi — kuşkulanma bası) olmamak mümkün değildr. Fakat zaforet yürüyecek ve muhakkak aradan ön sene geçmöden her hükmünü iiera edecektir.» diye bugü- nün samimi iki 'dobt devleti arasına nifak sokmak istiyor. Muharririn sözlerinden, İtalyanın bugünkü vaziye- tinin iyi olmakla beraber yarınının hiçte iyi olaca- ğını zannetmediği anl tiihyor. İspanyanın vaziyetini de İtalyanın ayni görüyor ve diyor ki: «Fakat her iki memleket, başlarında enarşiyi bertaraf etmek kudyetini gösteren mütevellit, azimkâr liderleri kaybettikleri zaman Haileri ne olacağı bilinemez.» Muherririn Rusya hakkındaki kanaati ise hepsin- den fenadjr. Muharrire nazaran: «Bolşeyik ihtilâlinin, bu vâsi imperatorluğu nasıl bir sefalet içine attığı noktasında ısrar faydasızdır, Poliş, hafiye kuvvetine müstenit, mücerret tethiş ile tutulan bir idare hayatı bütün vatandaşları çok acı bir hale koymuştur.» Muharririn yukardanberi gösterdiğimiz bu hüküm- lerinde bitaraf olmadığı daha ilk okuyuşta anlaşılıyor. Zaten daha yukarda Almanya ve İtalya için söyledik- erinden, Fransa için bu üç devletten korku duyduğu nleğik ıyor. * * Eserin tercümesi güzel ve gade bir türkçe ile yapılmıştır. Kütüphanemize böyle bir eser ilâve etti- ğinden dolayı Haydar Rifat beye teşekkür ederken bu çok mühim eseri bütün okurlarının edinmesini arzularım. 5. Koçhisarda tetkikler Memduh Yavuz B. Konya. Babalık maibaası. 1932. Sak.32, Fi. 40 kuruş, Muallim Memduh Yavuz Bey Koçhisarda yaptığı bazı tetkiklerini Şerefli Koçhisarda Tetkiklerim ismile 32 sahilelik küçük bir risale halinde imi deştitki. © Bu gibi neşriyat esas itibarile ve memleketi > dolayınilö hiç şüphesiz çok lâzım ve çok iyi bir mak- sadı istihdaf etmektedir. Fakat Memdut Yavuz bey maatteessüi bu maksada tamamile varamamıştır. > unutmayalım ki, ilk adım daima sendeleyerek atılı Memduh Yavuz bey risalesine yazdığı bir söz başında «Vaki tetkikatım sırf şahsi olduğu için belki de noksan kalabilen yerler olasaktır. Daha şumullü ve daha vâsi tetkikat yapmakta bugünün darülfünün kürsülerini işgal eden kıymetli profesörlerimiz tara- fından vukubulmalıdır.» diyor. Kari bu mütevazıane sözlerin altından bir gurur ve böbürlenme duyar gibi oluyor. Hem insanın gayesi başladığı bir şeyi mükemmel devam ettirip bitirmek olmalıdır. «Beuim elimden bukadar geliyor, daha iyisini başkası yapsın» demek herhalde iyi birşey değildir. Herkes yaptığı işin en iyisini yapmaya azmetmeli ve yapmalıdır. Eğer bir kimse yaptığı şeyin iyisini Para fenasını hiç Şapmamalıdır. mduh Yavuz B, risalesine Anadolunun jeolojik Ee başlamış. 10 - 15 sahifede Memduh bey bir lise ve orta mektep talebesinin bile bileceği şey- ler söylüyor. Risalenin bu kısımları âdeta &ekizinci smıfın jeoloji kitabından alınmış parçalardan mürek- keyitir. Riralenin asıl a, mühim kısm; 20 nci «ahifedeu başlıyor. Memduh bey buradan itibaren Şerefli Koç- hisar köylerindeki ehalinin aşiretlerini, urt ve âdet- lerini anlatıyor ve bazı köyler nakğıhda izahat veriyor. Bu risale şüphesiz tarı ve mükemmel değidir, pek çok eksikleri vardır, Bu risnle nev'inde muvaffek olmuş sayılamaz, Bütün muallimlerimizden mensup olduklan köy ve kasabalar hakkında onları tanıtacak ve sevdirecek yazı ve egerler bekliyoruz. Sözümü keserken Memduh beyin kitabı hakkında bir noktaya daha işaret ede- ceğim. Bu küçücük tisalenin fiatı ümit edilmeyecek kadar fazladır. Sehap Nafiz ——E3İ NOTLAR İGE— * Rusların Moskova'da yaptırmakta oldukları Mayerhold tiyatrosunun inşası ilerlemektedir. Ne sahne ve ne de dekoru olmayacak olan bu tiyatro 1932 senesi sonunda bitecektir. * Matbuat cemiyeti 1933 senesi için bir Almanak hazırlamaktadır. Bu eserde bir senelik san'at, fikir, fikir, edebiyat hareketleri tesbit edilecektir. * Bu ay Tiflis'te beyenelmilel bir matbuat sergisi açılacaktar. Bu sergiye 205 lisan üzerinden 282 mem- leket iştirak edecektir. * Nizamettin Nazif'in çıkacak yeni romanının ismi Bozdağ olacaktır. * Son günlerde ölen İngiliz tabii Hatehinson 700 bin lira bırakmıştır. Hutehinson bu parayı okuyanlara kitap satmakla kazanmışta. 5.N.