24 Kasım 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

24 Kasım 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

md » 406 Kalemin Ucundan Ayıptır! Ahmet Rasimin ölümü, gün geçtikçe kalpleiimiz- de daha derin olarak acısını hissettiriyor. Çünkü biliyoruz ki Ahmet Resimle beraber geniş bir yazı dünyası yokolmuştur. Ahmet Rasime ne kadar acısak onun hatıralarını daima yadetmek, tespit etmek için ne kadar kitap yazsak, heykel, âbide diksek azdır. Ahmet Rasim ayarında bir insanın Pariste öldüğünü tasavvur ediniz. Yer yerinden oynar. Bütün san'at ve edebiyat gazeteleri haftalarca ona sayfa, nüsha tahsis ederler. Edebiyat, san'at akademileri, klüpleri, cemiyetleri, birlikleri, doğduğu şehir belediysi, oku- duğu, okuttugu mektepler namına heykeller, büstler rekzederler. Hülâsa medeni bir muhit böylö büyük bir adamı lâyık olduğu surette gelecek nesillere inti- kal ettirir. O sanki hiç ölmemiştir. Bizim Ahmet Resimimiz öldü. Ne yaptık, Gazete- lerde çıkan bir iki sütünluk yazıda, sanki onun daha evvel bahsedilecek bir şeyi yokmuş gibi, çok rakı içtiğinden bahsedildi. Matbuat cemiyeti bir ibtifal yaptı. Belediye eğer bütçesinde bir kombinezon bu- İursa mezarını yaptıracak. Kadirşinas Sehap Nafiz radyoda bir konferans verdi. Ve işte o kadar.. Beni bügün bu kadar müteessir eden, &inirlendiren mesele şudur: Matbuat cemiyeti Ahmet Rasimin bir büstünü yaptırmağa nasılsa razı olmuştu. Genç hey- keltraşlarımızdan Ali Hadiye büst ısmarlandı ve yapıldı. Hadi büstü Matbuat cemiyetine teslim etti. Fakat bir mesele var: Büstü heykeltraş Hadi geri alıyor. Sebebi şu: Matbuat cemiyetine Hadi büstü 50 lira gibi çok az ve ancak malzeme masrafına, kâfi gelen bir para mukabilinde yaptı. Hadi bu eserinde para kazaumağı düşünmemiş, yalnız bir sanatkârın diğer bir san'atkârı sevme ve hürmet etmesindeki aşaleti göstermişti. Hadi büstü Matbuat cemiyetine teslim ettikten sonra 50 lira maaraf parasının tediyesine gelince cemiyet Hadiye şu garip teklifte bulundu: Filvaki BO liraya söz kesmiştik. Fakat 30 lira verebiliyoruz. İsterseniz eserinizi geri alabilirsiniz. Matbuat cemiyetinin bu cevabına ne buyurulur Eğer Ahmet Rasimin büstü Krippel veya Kanonika cenaplarına sipariş edilseydi 1500 lira verilir ve ilk taksit te peşin ödenirdi. Bir san'at eseri için 50 lira gibi çok küçük bir parayı düşünün ve Matbuat cem- “ igetinin şu acınacak balini düşünün.. O Matbuat cem- iyeti ki memlekette eli kalem tutanları, san'atkfrları birbirine sevdirmek onları himaye etmek için teşek- kül etmiştir. Efendiler ayıptır! Bir san'atkârın göznuru dökerek vücuda getirdiği bir esere 50 lira gibi bir masraf bedelini bile çok görmek ayıptır. Biz kendi kendimize hürmet etmezsek başkalarının san'at eserine, Bau'at- kâra hürmet etmesini nasıl bekliyebiliriz?. SERVETİFÜNUN İz <b> No.1891 —208 Rüya Bembeyaz güvercinler uçuşuyor odamda, Çini kâseler nasıl dizilmişler etrafa. Ve ortada dönüyor gülen bir kuru kafa.. Bir davul çalınıyor, ayak sesi var damda; Sanki binlerce çılgın ağlayor hıçkırarak, İçeri girecekler kapıları kırarak. Top top ipek kumaşlar yayılıyor yerlere, Makaralar dönüyor simsiyah duvarlarda, Aç köpekler uluyor hiç durmadan dışarda... Sular, sular akıyor, beni sardı bir dere, Ve iki kuvvetli el basıyor boğazıma, Sonra koca bir tekme vuruyorlar ağzıma. Reşat Feyzi Bir san'atkâra 50 lira vermek esasen san'at hakaret, istihfaftır. Ve sonra birde pazarlık etmek.. Mahrutpaşada, bazirgân dükkânından, yanlış terazi ile tartan, kalleş tezgöhtardan okka ile döküntü paçavra satın almıyoruz. Bir san'at eseri karşısındayız!. Ya Ahmet Rasimin ruhunun bütün bu hadiselerden ne kadar muazzep olduğunu hiç düşünmediniz mi? Bir büst, adi bir para meselesinden Matbuat cem- iyetinden geri çevriliyor, Zavallı Ahmet Rasim! Bütün hayatında mahrumiyet içinde, kadrin bilinmeden ya şadın. Büst hadisesi, bizde ötedenberi yerleşmiş olan «İnsanın kıymeti öldükten sonra anlaşılır» sözünüde tekzip etti. Rasim, biz öyle nankör bir nesliz ki ne sağlıkta, ne öldükten sonra kıymet bilmeyiz. Senin namına yabtırılan küçücük bir büst Matbuat cemiye- tinden geri çevrilirken senin ruhunun: Gölge etme başka ihsan istemem. diye inlediğini duyuyorum. Fakat bu sesi duyan, bu istırabı hisseden kaç kişi var. R.F. Matbaada Aksam , Şiirler Reşat Feyzi Reşat Feyzi en ince şiirlerini kitap halinde toplamıştır. Yakında çıkıyor. Bu şiirler, yeni neslin en hissi yazılarıdır. ii v9” Böşggs —. e, gi Bos