24 Kasım 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

24 Kasım 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

No. 1899—208 o Oo SERVETİFÜNUN 405 Fıdanlıkta Yeni Keşifler. Ankara ve havalisinin arkeolojik kıymeti gün geçtikçe artıyor; (müteaddit devirlerin medeniyetle- rine ait yeni yeni zuhurat şehrin çok kadim varlığını gün gibi meydana çıkarıyor. ve anlaşılıyorki pok eski zamandan beri büyük bir şehir, ulu bir medeniyet yatağı imiş. Bugüne kadar bulunun Bizans ve Romen devirleri, birdenbire Hellenistik devri atlıyarak en eşki zamanlara dek yükseldi. Bu yeni İzmir harabelerinde bulunan İyonien eserlerinden keşifler adeden az olmakla beraber kıymetleri çok ! fazladır. Bu yıl Hacıbayram arkasında sokak çocuk- larnın bulduğu insan başlı aslan kabarimasının açtığı yeni saha, ziraat fidanlığında çıkarılan Griffon kabartmasiyle tesadüfi mahiyetini katileşirdi. Bu büyük parçalardan başka, gene ayni fidanlıkta geçen sene bazı mezarlıklarda bulunan bakır kaplara | benziyen, çok kıymetli eserler de buluadu. Ayni Fidanlıkta bulunan eserlerden biri tepenin sirt ve eteğinde bulunan bu teş ve bakır eserlerin derinlik itibariyle de alâkelerı şüphesizdir. Asfalt yolun ikiye böldüğü mevki büyük bir tepe- dir ve ihtimal, bu tepe daha garpte Beştepeler denen Kurganları yapan haldın oturduğu şehir ha- rabesidir. Asfaltıu cenubunda da eşki mezarlar var. Cenuptakı çiftlik arazisinde köylülerin arazi işlerken kum çıkarırken raatladıkları mezerlarden çıkan ter- kilit parçalardan bazılarının fotoğrafını koyuyoruz Ayni eserlere istasyon sahasında da rastlanıyor. Fidanlığın poyraza doğru müntehasında ve kabart- manın bulunduğu yerin karşısındaki tepenin de ya- pılacak bir sundajı başlayacağını sanmıyorum. Bu iki tepeyi ayıran dere dolarak bir boyun olmuş. Griftonun bulunduğu şer her iki tepeye de ait olar bilir. Halen meydana çıkarılan harabe *bir mana ver- miyor; münferit bir binaya git olabileceği gibi bir mezar, heyelanla bu yere kaymış ankaz da ola- bilir. Bunun tayini için hafriyatın şeklini değiştir- mek lazımdır. Bu nokta merkez olarak üç ayrı isti- tikamete bir veya iki metre genişlikte, 3 M. derin- likte ve lüzumuna göre uzatılmak üzere yirmişer metrelik üç tranşe açmak daha muvafık olurdu, Bu halde atılacak toprak miktarı da bilinir ilerde esaslı İyonien eserlerinden kanatlı bir aslan hafriyat yapılmak iycap ediyorsa mevkii eyi tsyin edilirdi. 2,10 metre derinlikte bulunan Griffon kabartması uzunluğu 1.55, genişliği 1.06 kalınlığı 0,35 M. olan ve ankara civarında mebzulen bulunan esmer penbe bazalt taşa işlenmiştir. Taşın bir bina duvarına sit olduğu kenar duvalarından anlaşılıyor. ME Fidanlık Tepesinin cenubunda bulunan pişmiş topraktan eserler. ik “NN