2 Ocak 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

2 Ocak 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 2054—369 UYANIŞ Moskova Radyosunda “Karmen,, Operası Sovyet Rusyanın Moskova radyosu, bilhassa Türkiyeden dinlenilmesini gözeterek büyük bestekâr Bizenin «Karmen» o- perasını verdi. Bir müddet ev- vel İstanbulda, Ankarada ve İzmirde konserler veren Sovyet sanatkârları grupuna dahil bu- Tanan Maksakova, bu operanın temsilinde €« Karmen> rolünü oynadı. Moskova devlet tiyatro- su binasında oynanan «Kar- men operasını, radyo, perde aralarında verilen 'Türkçe izahlarla birlikte 'Türkiye- ye naklefti. Evvelâ Türkçe olarak bu opera temsilinin başlıyacağı ve perde ara- larında da izahat verilece- gi bildirildi. İki perde oy- nadıkjan sonra Türkçe ve Rusça olarak iki perdenin hulâsası söylendi. Bundan sonraki perdelere geçildi ve bu perdeler de hulâsa edildi. Garp musilrisinin bir şaheseri olan «Karmen» operasının temsili, Türki- yede alâka ilej ve zevkle dinlenildi. Moskova devlet tiyat- Tosundan radyo ile bu ope- ranın Türkiye için veril- mesinden dolayı, İç işleri Moskovada Karmen opera- sinin oynandığı büyük tiyatro ve Maksakova bakanı ve Dış işlari bakan ve- kili Şükrü Kaya, Moskova büyük Elçisi Zekâi Apaydına şu telyazısını çekmiştir: « Dostlarımızın bu akşam Türk milletine çektikleri musi- ki ziyafetine hepimiz büyük bir zevk ve alâka ile iştirak ettik. Sovyet sanatinin varmış olduğu yüksek seviyeyi bir kere daha alkışlamak fırsatını bulduk. Ge- « Karmen » rolünde çen yıl memleketimizi şereflen- diren Maksakovanın ve arkadaş- larının sanatlerine karşı duydu- gumuz takdir ve heyecanı bir kere daha tazeledi. Kendisine, arkadaşlarına ve akşamı orga- nize edenlere sonsuz teşekkür- lerimizi bildirmenizi rica ede- rim, >? Dahiliye vekili ve Hariciye vekili veklit Şükrü Kaya intibalar alıyorum. Gezdiğim irian yurdları, hele gelecek nes- lin de sıhhatini koruyan çocuk dispanseri bende derin intibalar bıraktı. Elde ettiğimiz muvaf- fakıyetleri, hem noksanlarımıız- la birlikte öğrenerek biribirimi- ze yardım etmeği kültür cihe- tinden büyük bir iş sayıyorum. Tahirof, bundan sonra Baş- kırdistandaki kültür ve temaşa hayatını anlatmış, Başkırdistanın her köyünde ilk mektep ve u- mümi surette 140 tane Tekni- kum denilen ihzari tedrisat mektebi, 2,200 orta mektep, 6 yüksek enstitü bulunduğunu, hükümet tarafından himaye gö- ren 12 tiyatro trupunun faaliyet gösterdiğini, bundan başka ait olduğu kazalar tarafından bakı- lan diğer bir çok temaşa te- şekküleri mevcut olduğunu söy- lemiştir. Gene tarafından deil lümata göre, Başkırdistant — Sonu 91 inci sahifede— p 1 ağ