9 Ocak 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

9 Ocak 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

106 UYANIŞ Babam öldü ve bana bıraktığı duygular içinde Galibin sevgisi de sönmez bir ışık gibi kaldı. Nitekim ilk zaferine şahit olduğum zamandan- beri geçen yirmibeş yıl içinde Galibin sahnede hep öyle zaferden zafere koştuğunu gören eski bir dostu sıfatile bugünkü sevincime bu hetirayı da karıştırışım bundan ileri geliyer. Dostum Galip dedim. Bilmem ki dost keli- mesi bu eski san'at kardeşliğini tamamile an- latabilir mi? Sahne hatıralarım içinde çok sev. diğim çehreler arasında 'Galibin ayrı bir yeri vardır. İyi kötü bazı eserlerimi yazarken bana her zaman cesaret veren ve bazı ilk yazılmış meclis- lerimi dinliyerek düşüncelerini gizlemeden bil- diren, incitmeden tenkit eden Galip, yalnız sahnede oynıyarak değil, sahne dışındada mü- elliflere bu güç yolun yorgunluğunu gideren bir teselli ve ümit kaynağı idi. O kaynak bu- gün artık en gür sularile taşıyor ve daha da taşacak, İşte bu yüce san'atkâra bütün kalbimle sevgi ve hayranlıklarımı sunarken gençliğimin en aziz san'at arkadaşını da gönülden snmış oluyorum. Ne mutlu Türk sahnesine ve ne mutlu Galibin san'atini ve dostluğunu yirmibeş yılın sıcak havası içinde kutlulayan bizlere... Halid Fahri Ozansoy e — Jiincikânun 1935 Türk Tiyatrosu dergisinden : İSMAİL GALİB ARCANIN San'at Hayatında 25 inci Yılı 11 İkincikânun Cumartesi akşamı «İsmail Galib Arcan» ın san'at hayatındaki yirmibeşinci yılının kut- Talanması için karaflaştırılmıştır. Galib ince zekâsı, dürüst ve mütevazi karakteri, san'atte kendine has kndretiyle sivrilmiş, her anhada kendini sevdirmiş mutlu bir insan, varlığı ile iftihar edebileceğimiz bir san'atkârdır. Onun içindir ki o gece bütün san'at severlerin ve arkadaşlarının sonsuz bir istek ve öz- leyişle bekledikleri bir san'at gecesi olacaktır. Arkadaşlar özlü meslekdaşlarının bu mutlu gü: nünde, kendilerine düşen yikksek vazifeyi alınaklığı ile başarmak için bütün dikkat ve gayretlerini sarf etmektedirler. Galib de, nice emekler ve zorluklarla, eğilmez bir irade ile başarıtıniş yirmibeş yılını kut- lalamağa gelen, kendisine ve san'atine se#gisini gös- terenlere karşılık; hem yazıcrğını hem sahne üzerinde- ki oyun gan'atini bizzat gösterecektir. No. 2065—370 Jübile programı bütün teferrüatı ile tesbit edile- memekie beraber mulüm olan esas şudur: I Bir perde tam bir komedi II Bir perde tam bir dram THIbBir perdelik operet " Lİ Uzak ve yakın tarihimizin hemen hemen hiçbir san'at şubesinin tekâmülüne imkân bırakmıyacak derece karışıklığına ve büyük bir hamle ile geriye attığımız san'at hakkındaki eski içtimai telâkkileri- mizin ters akışlarına rağmen; bugün Türk Tiyatrosu gelişmiş iftihar edeceğimiz bir san'at Abidesi şeklini almıştır. Her türlü tabii inkişaf fırsatını ve seyrini bulmuş garp tiyatroları seviyesine yükselmiştir. Hemen itiraf edelim ki Galib bu varlığın en bü- yük hisselerinden birini taşır. Galib Türk Tivatrosu- nun temelini atanlar, onu - her türlü zorluklara rağ- men - bugünkü yoluna seferber edenler arasındadır. Türk Tiyatrosunun bütün bir mazisi içinde Galib daima yer almış, onun heyecanlı bir evlâdı elzem bir uzvu olmuştur. Bugün Galib, yazıcılık, aktörlük, rejisörlük gibi en önemli tiyatro ihtisaslarını nefsinde toplamış olgun bir sahne sanatkârımızdır. Galibin esaslı biyografisinden jJübilesi için bazır- lanan mecmuada bahsedeceğimizden şimdilik şu kü- çük malümatı vermekle iktifa ediyorum Galib 1894 de İstanbulda doğmuştur, 26 senedir tiystrocudur. İlk defa sahneye bir şiir okumak için çıkmıştır. İlk intisap ettiği trup üstad Fehimin tem- sil heyetidir. İlk rolü Molyerin bir piyesinde küçük bir roldür, ve sıragiyle zamanının muhtelif trupların- da bulunmuş, turnelere iştirak etmiş yüzlece rol oy- namıştır. Darülbedayiin ilk teğekkülünde müesseseyi kurmak için Cemil Paşanın Fransadan getirdiği meş- hur tiyatro müceddidi Antuvanın riyaseti altındaki imtihan heyeti huzurunda; ilk yapılan temsil heyeti- ne kabul edilenler arasındadır, Daha sonra san'ate lâzım olan görgüyü bilgiyi kazanmak üzere Avrupa- ya gitmiş uzun müiiddet Pariste, az bir zamanda Ber- linde tiyatro etüdü yapmıştır. Memleketine dönünce, rejisörlük ve aktörlükle birçok seneler çalışmış birçok piyesler tercüme ve adapte etmiştir. Bu eserlerin sa- yısı 47 yi bulur 2öinci jübilesinde arkadaşlarının oy- nıyacakları Molyerin LES PRECIBUSES RIDICULRS komedisidir. 47 eserden 37 si oynanmıştır. Muhtelif janrdaki eserler arasında rastgele birkaçının ismi: Süt kardeşler Yaradan seni affettim y Topaz Bekâr Ali Be Çam sakızı Bir kitap Avukat Zehra İnsanlık komedisi Sırat köprüsü Ölçüye ölçü Tarka