30 Ocak 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

30 Ocak 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

150 UYANIŞ No. 2058—373 Kral Beşinci Corc, 1899 senesinde Hindistanı resmen ziyaret ettiği sırada, Delhide yapılan tantanalı merasimden bir intiba süreceğinde hiç kimse tereddüt etmiyor ve ba- basının bu hususa tam bir itminanla gözlerini yumduğuna işaret ediliyor. Kral öldükten bir müddet sonra, Özel Sa- ray Konseyi, Kralın ölümü ile oğlu Fdvardın cülâsu keyfiyetlerini tesbit etmiştir. Bundan sonra, mtat merasimi müteakip, yeni Kral Konsey salonuna getirilmiştir. Konsey, bir sa- atlik bir toplentıdan sonra dağılmış ve Kral sekizinci EHdvardın tahta cülüsu, Sen Ceyms sarayının balkonundan saat onda resmen ilân edilmiştir. Resmen ilân, gerek ingilterede, ge- rek bütün dominvonlarda ayın yirmiikisinde yapılmıştır. Her iki meclis, Krala sadakat ye- mini etmiştir. Bu toplanılarda babasının ölü- münden dolayı muhtelif yerlerden gelen teziyet telgrafları da okunmuşrur. Lonirada evvelâ Sen Ceyms sarayında, sonra Şarnigforsla, Temple Bırda ve Borsa binasında yeni Kralın t hta oturduğu «haliye bildirilmiş, yapılan bu merasimde asker bulun- müş ve ilân keyfiyeti sırasında; 4l pare top atılmıştır. Yeni Kral, Kral ilân edildikten sonra Başvekil Baldvini kabul ederek bir müddet görüşmüş, sonra tayyare ile babasının cesedinin bulunduğu Sandringhama dönmüştür. Kralın vasiyetnamesi neşrolunmıyacaktır. Çünkü, yal- nız Krallık Ailesi Erkânının malâmu olması içindir, hususidir, resmi bir mahiyeti yoktur. Yeni Kral Sekizinci Edvard, Krallık Mec. lisinde şu beyanatta bulunmuştar : — Sevgili Babamın ölümüyle Büyük Bri- * tanyanın uğradığı zıya, bana hükümdarlık va- zifelerini tevdi etmiştir. Benim ye'sim, bütün tebalarımın ve gördüğüme göre, bütün dünya- nın ye'sidir. Bundan yirmialtı yıl önce babam bu ayni yerde hayatının hedeflerinden birinin meşruti hükümeti idame etmek olacağını söylemiştir. Bu hususta babama imtisal etmeye ve onun gibi bütün ömrümce rabalarımın bütün sınıfları- nın saadet ve refahları için çalışmaya azmet- miş bulunuyorum. Beşinci Corcun ölümü dolayısile bütün memleket teessür içinde olmakla beraber yeni Kralı da itimat ve emniyetle karşılamaktan bali kalmıyor.