6 Şubat 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

6 Şubat 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

> No. 2059—374 UYANIŞ ç 165 V inci Corcun babası ve şimdiki Kral Vİli inci Edvardın büyük babası Vil inci Edvard, Hanedan mensupları arasında na kavuşmak istiyen dünya harbinin ortaya koy- duğu bir kriz içinde bucalamaya başladı; bunu İtalya - Habeş savaşının tesirleri takib etti. Bütün bunlara rağmen, İngiliz kralları içinde, milletinin arzularına dikkat eden ve onları dalma memnun bırakmıya çalışan Kral, gene beşinci Corctur. İngiliz milletinin ve daha ziyade hüküme- tinin, öteden beri Kraldan beklediği vazife şu olmuştur: "Kral saltanat sürebilir; fakat hü- küm süremaz!,, Kral Corc milletinin bir ka- nun olarak kabul ettiği bir teamülden hiç bir vakit dışarıya çıkmamıştır. Bn gibi vaziyetler- de ise Kralın üstüne düşen şudur: Kral bu su- retle hiç bir fena iş yapamaz ve hiç bir mesu- liyet de deruhte edemez. Yaptığı herhangi bir hatadan yalnız İcra vekilleri mes'uldür. O ka- dar ki kralın şahsan yapmak istediği her han- gi bir iş hakkındaki noktai nazarı söylenme- miş telâkki edilmektedir. Kralın resmi nutuk- ları bile Bakanlar tarafından yazılmaktadır. Daha sonra Kralın aile efradı da siyasi işlerle alâkadar olmazlar. Ancak pazar günleri resmi işlerle ve kabul resimlerile meşgul olurlar. Kral beşinci Corcun kanı halis bir İngiliz kanı değildi. Haliş İngiliz kanına daha ziyade atası birinci James sahipti. James aslen İskoç- yalı idi. Fakat Corcun şahsı ve yüreği tam bir İngilizdir. Netekim hiç bir vakit Alman aksa- nile konuşmazdı. Kendisinin bir yabancı kanı taşıdığından bahsedenlere fevkalâde hiddetlenir ve bundan büyük azap duyardı. Umumi harbin devam ettiği sıralarda ro- mancı Wells'in çıkardığı bir kitap için şu sa- Vindsor Kasrı. Kraliçe Viktorya, burada ölmüştü...