19 Mart 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

19 Mart 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

200 UYANIŞ No. 2065—380 Ren İşi Almanya-Fransa ihti- âfı, Bütün Şiddetile Devam Ediyor! Almanyanın Ren- deki gayriaskeri mın- takayı birdenbire iş- gal ederek Lokarno muahedesini yirtması üzerine, siyaset âle- minde İtalya - Habe- şistan ihtilâfını ikin- ci plânda bırakan ye- ni bir ihtilâf ortaya çıktığını, harp havası estiğini geçen sayıda yazmıştık. Almanya - Fransa ibtilâfı, daha halledilememiştir. Ger- ginlik, çok şiddetli olarak, devam ediyor. Yalnız Almanya ile Fransayı değil, bütün Avrupayı, hatta bütün dünyayı ilgilendiren bu işgal hadisesi etra- fında, geçen hafta yaz- dıklarımızdanbeti olup bitenleri, şöyle bir >» irfamey diviğiem i >> eşvairy divişiğr, . MM infantry battaliorr gözdengeçirelim : Lokarno muahede- sini imza eden dev- letlerin Pariste ve Londrada yaptıkları toplantılarla Millet- ler Cemiyeti konseyinin Lon- drada kurduğu celseler arasın- da, birçok neşriyat ortaya atıl- dı, nutuklar söylendi. Hitler tekrar tekrar ağız açmak üzere Göring, Göbbels, Eden, Bald- vin, Çemberlayn, Alber Saro, Flanden ve daha bir haylı kimselerin sözleri akisler bırak- tı. Bu arada Loyd Corc da «Almanyayı yanında müttefik olarak Avusturya bulunduğu ve ordusuna zamanın askeri deha addedilen bir Generali ta- rafından kumanda edildiği çok kuvvetli bir aninde mağlüp et- tik. Sonra Almanyanın yanın- da müttefik olarak Türkiye de bulunuyordu. O Türkiye ki bi- zi iki mağlüâbiyete uğratmış ve yüzbinlerce (o askerimizi dört sene hareketsiz bırakmıştır. Bugün ise Almanya tama- miyle yalnızdır. Avusturya he- yetiumumiyesi itibarile onun aleyhindedir. Avusturya deni- len bugünkü küçük memleket- ten bahsetmiyorum. Fakat on- “The American Illustrated News, un bir krokosi. Rendeki askerlik dışı edilmiş bölge ve Fransa ile Belçikanın şark sınırlarında yaptıkları tahkimat dan çok daha kuvvetli bulunatı ve ihtiyatlariyle bir milyon i- yi talim görmüş ve teçhiz edil» miş bir ordusu bulunan Çeko- slovakyadan bahsediyorum. Son- ra Rusya da vardır. Rusyanın sulh zamanı ordusu bir milyon üçyüzbin kişidir ve Hitler, Rusyanın talim görmüş 17 milyon askeri ve çok kuvvetli bir hava kuvveti bulunduğunu söylemiştir. Almanyada bu kuvvetlerle boyölçüşmek cinnetini göste- rebilecek tek bir adam bulun.