20 Mayıs 1937 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

20 Mayıs 1937 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

404 SERVETİFÜNUN No. 2196—441 ıs MA SI 19 Mayıs; Milli mücadelede eşsiz bir baş kumandan, sosyal inkilâpta emsalsiz bir şef olan Atatürkün 1919 senesinde Sanısuna ayak bastığı tarihtir. O zaman bir 'Türk kumandanı olan Atatürk iki sene sonra ilk büyük zaferini kaza- narak 19 Eylülde milletinden en büyük kahra- manlık lâkabı olan «Gazi» ünvanını ve Müşür- lük payesini alıyor. 19 Mayıs Türkiye için ve hattâ bütün cihan için öyle bir gün öyle bir başlangıçtır ki insan onun sinesinde sikirli bir varlığın mevcudiyetini kabul etmekten kendini biraz zor alabilir, Hal- buki hakikatte bu hâdisenin en büyük manâsı ve en büyük kıymeti 19 tarihinden sonra açı- lan safhaların kazanılan zaferlerin temadisi ve bu kazanılan zaferlerin daima «19>za tesadüf etmesidir. 1919 da Türk ülkesinin korkunç ve kâbuslu havasını göz önüne getirmeden o günkü Türki- yeyi tahattur etmenin imkânı acaba var mıdır? Gençler bitkinliğin ve karanlığın bu dere- cesini kabil değil tasavvur edemezler. Bunun için ,bu mahrumiyet onların bir saadetidir. Cihan harbinde istiklâlin ve hattâ istikbalin yavaş yavaş mahvolmasından ve sonra onlardan daha kötü alarak memleketin çökerek parçalan- masından İtalyanların, Fransızların, İngilizlerin, nihayet Yunanlılar gibi dört milletin askerle- rile beldelerimizin ayaklar altında ezilmesinden daha feci, daha tahammül edilmez bir hâdiseyi gençler tasavvur edebilir misiniz? İşte böyle tasavvuru güç bir badire içinde bugünün Şefi © zaman 'Türk kumandanı Samsuna ayak bası- yor ve milletinin talihini eline alıyor. Onu ilk görenler şöyle söylüyorlardı: €Biz şimdiye kadar hiç böyle bir Türk Paşası gör- medik.» Evet dünya hakikaten böyle bir Türk Paşası görmüş değildi. Atatürk 19 Mayıs günü Samsunda başladığı kurtuluş mücadelesini üç sene dörtay sonra İz- mir şehrinde tamamlamış oluyordu.. 19 Mayis tarihinden bu güne kadar birbirini takip ederek temadi eden günlerin bütün hâdiselerini buraya sığdırmağa imkân yoktur. Atatürkün Samsuna ayak bastığı gündet sonra başlıyan tarihin şini- diye kadar kaydetmediği ve cihan devletlerini hayretler içinde bırakan inkılâbımızın kıymetini, büyüklüğünü gençliğe etraflıca anlatmak için cilt cilt kitaplar yazmak icap eder. 19 Mayıs milli sırrın çözülmiye başladığı mes'ut gündür. Bu sırrı vicdanında taşımış olan tarih harikası Atatürkü milleti ilelebet başında ve vicdanında taşıyacaktır. i Naim Özel Ankara Beynelmilel Kömür Sergisinden güzel bir köşe