23 Mart 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

23 Mart 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

SERVETİFÜNUN yormayor, kendisini yormayordu.. Sıkıntı ve şübhe faslını çoktan atlatmıştı. Bütün manevi güçlük- lere metin bir surette göğüs vermiş olan Shakespeare sonunda bütün bu engelleri yenmiş, huzu- ra kavuşmuştu. Dâhi şair, bu son senelerinde edebi bakımdan tasnif edilmeleri biraz güç olan liç piyes yazmıştır. Kış masal;, Simbelin ve Kasırga.. Bu piyeslere hep neşeli bir şurette bittikleri için komedi, diyebililiriz. Fakat, eserlerin muh- tevasında komedi ruhu çağlamaz. Bununla beraber her üçünde de coşkun bir güzellik hâkimdir. Shakespeare en &8on olarak (Tempest) Kasırgayı yazmıştır. Bü- tün eser, neşe veren, ve acıtma- yan «güzel sesler, tatlı nağmelerle dolu bir ada» gibidir, Bu esiri gi- hirli adaya daha evvel de (Orta yaz göcesi rüyasında) da rastlarız. Tempest kahramanı olan Prospe- ro'da, büyük dâhinin hayaline rastlarız. Bu eserile muvaftakiye- tin en yüksek noktasına varan kâinatın şairi Shake&peare, kahra- manınâ söylettiği şu. Kitabı batıracağım...» &özile, edebiyat dünyasına veda etmiş, son eserini verdikten sonra altı yıl daha yaşamasına rağmen, tek bir mısra olsun yazmamıştır. Şekspir 23 Nisan 1616 da, 52 yaşında ola- rak hayata gözlerini kapamış ve ve Stratford kilisesine gömülmç- tür, İbrahim Hoyi No. 2229—537 Dünya haberleri: Avrupada iki yeni kanal Almanyanın cenubundan Avru- pa cenub şark memleketlerine kâ- dar süren yeni iki kanal projesi yapılmıştır ki, bunun ehemmiyeti büyüktür. Her ikisi de Rayn neh- rile beraber Tuna nehrini Şimal denizine bağlamaktadır. Birinci kanal, Gemilerin müru- runa müsaid bir şu yolilö Bavira arazisinden geçerek Mayn'le Tuns- yı, ikincisi de Württemberg hava- lisini ikiye ayırarak Nekkar'le Tu- nsyı birleştiriyor. İkinci kanal ya- pılırken bilhassa Şvebi havalisinde Jura dağlarının delinmesi icab et- tiğinden enteresan safhalar geçi- recektir. Bu kanalların ehemmiyeti gu cihetten mühimmiş: Württemberg'in uzağa düşmüş endüstrileri bu suretle Cennbuşark Avrupa memleketlerine yakın bir yol açıyor ve ayni zamanda Al- manyanın bu memleketlerle olan bütün eşya mübadele işleri de daha müşaid bir şekilde inkişaf etmiş 0- layor. Bilhassa bu kamalın inşasile Württemberg, şehri Cenubu şark Avrupa devletlerile karşılıklı eşya mübadelelerinde rol oynıyacaktır. Württemberg, Almanyanın en meğ- hur endüstrilerinin bir kaynağıdır ve Cenubuşark Avrupasile pek sıkı münasebettedir. Meselâ Daymler Benz, Boş ve Zeplin vesair imalâ6- haneler bep burada toplanmıştır. Bu büyük fabrikalardan başka daha ince alât ve edevat yapan mü- esseseler de bulunmaktadır. Würt- temberg, ayni zamanda Cenubuşark Avrupa memleketlerin istihsalâtan- da bir yer ayıran muhittir. Mem- leketiu merkezi Ştuttgartdır. Fakat Ştuttgart, Almanyanın Cenubuşark kışmının güzel bahçeleri olması iti- barile bir müstesnaiyeti vardır. Reyhan Kenan'ın Hunlar nasil yaşarlardı yazısının İkinci kışmını, bu sayimızda koyama- dık. Gelecek sayımızda bu kiymetli ma- kalenin devamını bulacakamiz. Muhar- ritinden ve kar'ilerimizden Özür dileriz.