14 Aralık 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

14 Aralık 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

50 İTALYADA 15ve Bıncı Mikel Angelo'dan bir eser Gotik devrinde heykeltraşi daha geniş bir saha kâzanmışdı. Bilhas- sa Senkonstanda bunu görmek mümkündür. Başlıca gaye mezar- ları ve mihrapları süslemek oldu. Mamafih âbidelerini, yatyem çeş- melerini, tribonlari, stalları ihmal etmediler. Hemen her tarafda en tabii mahsullerle en hakiki ifadeler arandı. Her yüksek şeye karşı olan ve İtalyan'lara mahsus bir tandansı müteakip san'at bu de- virde hakikatden uzaklaşarak en küçük ve en manâsız hususiyetle- re kadar indi. Uzun zamandanberi İtalyan gan'atının mümeyyiz ikametgâhı olan Toskana diğer İtalyan mın- tıkalarının başına geçdi. Eserlerinde eski devrin tesirle- rini yeni teşebbüslere karıştıran en şayanı dikkat heykeltraş Ya- kopo Della Gnercia oldu ki, Della Fentâ'den unvan aldı, Başlıca eserleri Luegues Kate Dralının Bogrestiasının bir mihrabı ile Po- lonya'd& Sen Pitronyo kilisesinin kapısının oymalı süsleri idi. Biya Narı Kampo meydanın- SERVETİFÜNUN HEYKEL daki çeşme heykeli de böyledir ki, pek mükemmel yapılmışdır. Floransa'lı büyük (heykeltraş Loreno Güyerici 1378,-1455 bu devrin ilk heykeltraşlarından biri olmakla beraber daha büyük ehemmiyeti haizdir. En meşhur eseri Floransa'lı Rotisteronun şark kapıları ki, Mikel Anj'ın çok hay- retini celbetmişdir. Mikel Anj ilk heyesan anında bu tertip kapıla- rın pek mükemmel olduğunu söy- lemişdir. Buna benzeyen eserlerle pek uzun zaman için plâstik san'atlar kabartma üslübunun zaferini temin etmişdir. Daha evvelce 1403:1424 de bu artist daha basit fakat mü- kemmel eşerler yapmışdır. Bundan sonra 1200-1448 Luca Della Robia gelir ki, bu artistin başlıca meşguliyeti pişmiş toprak- dan figürler yapmakdı. Ekseriya eserlerinde mavi zemin kullanarak üzerini beyaza boyardı. Daha genç- liğinde yaptığı bronzdan, mermer- den eserler zamanının en büyük eserlerile mukayese edilebilir. Ku- cağında Hazreti Isa'yı tutan Haz- reti Meryemin melekler ve evli- yalarla çevrilmiş tasviri pek çok defa kopya edilmişdir. Bundan başka bu artistin bir çok eserleri- ni Toskana kiliselerinde ve PFlo- ransa'daki müzede görüyoruz. Floransa'lı üçüncü artist Do- matella idi. Pek sıkı olarak tabiatı taklit ettiğinden pek büyük şöhret kazandı. Şarkı söyleyen ve dans eden çocukları tasvir eden kabart- ma Tesimler yaptı ki, şimdi Bar- cöllö müzesindedir. Gençlik ve kudret havası dağıtan figürleri en iyileridir. Misal olarak Sen Car- co'da Sen Mikel kilisesindeki tas- virleri söyleyebiliriz. Sen Antonyo kilisesinin mihrabının kabartma resimlerini bu san'atkâr yapmışdır. Bu kilisenin tam karşısında General Duattoneleto'nun atlı bir heykeli bulunuyorki, asrı hazır No. 7260—375 ASIRLARDA: SANATI san'atının bu cinsden verilen ilk mahsülüdür, (1453) Bu devrin imtidadınca Floransa heykeltıraşını san'at eserlerinde o kadar yüksek oldu ki, bütün ar- tistler İtalya'nın her tarafına ya- yıldılar, Bilhassa Şimali İtalya'da pek mahir heykeltıraşlar ortaya çıktı. Misal olarak Bar'alomco'yı göste- rebiliriz ki, kurunu vustanın idealit- re edilmiş üslübile onuncu asrın ha- kikatleşmiş islubunu karışdırmış- dır. On altıncı asırda Floransa yine bir imtiyaza mazhar oldu. Leonardi de Vinci bu zamanda Miylâno dere beylerinden Pran- Donatello'nun “Şt. George,u