14 Aralık 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

14 Aralık 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 7260—975 ceğcak Fopa'nın pek büyük bir heykeline başlamışdı. Maalesef yal- nız kilden modelle yapılan bu muazzam heykel Fransız'ların ta- bhakkümü esnasında kayboldu. Akontoka 1460 senesinden 1529 senesine kadar yaşamışdır. Eserlerinin şeklinin fevkalâde- liği, güzelliği Refaeli dinlemesi ne- ticesidir. Eserlerinden en mühimi ve eazibi Floransa'da Panseyero- nun şark kapısını süsleyen Hazre- ti Isa'oın bir merasimini tasvir eden bronzdan yapılmış bir gurup heykelidir. İki mühim eseri daha muhafaza edilmişdir. Biri Roma'da Santa Marya'da Popoliyo kilisesinin koridorlarında cenaze abidesidir. 1475-1584 Floransa'lı Mikel An- jn san'atda inkişaf ettirdiği kud- reb pek büyüktür. Mimaride ve re- #imde kabiliyeti olduğu gibi hey- kel san'atında da pek büyük istidat göstermişdir. Onunla san'at öyle yükselmiş” dir ki, hayret ve takdire değer. Mikel Anj eskilerin şaheserle- rini tetkik ederken kendine has bir stil hazırlayordu. Bu onu eski- lerin talebesi diye düşünüyordu. Daha gençliğinde Pieta (mer- hamet denilen heykeli Romadaki Sen Piyer kilisesi içinde yapıl- mışdır. (1499) Ağlıyan hazreti Meryem tasvi- ri mermerden fevkalade bir tarz- da oyulmuş bir grup ki, ızdırap ifadesi tamamile verilmiştir. Mermerden yapılmış muazzam bir heykeli Floransa'da Pilato ve Kilyo sarayına rekzedilmişdir. Mi- kel Anj 1503 senesinde papa ikin- ci Gulio tarafından Romaya davet olundu. Majistral eserler bundan sonra başlar. Zeki olan ve güzel sanatları seven bu Papa için yap- tığı bir abide kaidesi bu artistin hayalinin en coşkun kısmına ken- dini bırakma farkını verdi, Mame- fih hoşa gitmeyen Seyr Konotans bunun devam etmesine müsaade etmedi. Son yapılan hazreti Musa” nın oturmuş majistral beykeli pek büyük faidenin en zajf kısmıdır. Bu heykel şimdi Romada Piro ki- Jisesindedir. Mikel Anj'ın eserleri Floranaada Borjella kilisesinde bulunmaktadır. Floransa'da Sen Loranco kilise- sinde bulunan Çolyato ve Loronso işi yapılan yeni eser hususi bir takdire değer. UYANIŞ Verrocchia'nun Üzerlerinde şafak ve fecrin ge- ce ile gündüzün alagorik figürleri olduğu gibi prenslerin heykel leri de vardır. Bundan başka Pa- ris'de Luvr müzesinde Papa Man- sele için yapılan Musa grubu gibi eserleri de vardıt. Broges de (Noata Signora notre dâtnme) kilişesinde hayretle temaşa edilen güzel bir eserde Mikel Atıj'dan kalmıştır. Büyük heykeltır4şın kendisine ver- diği yüksek edükaayon sanat için daha az deha sahibi olan heykel- tıraşlara bir tehlike teşkil etti. Mamafih kendisini takip eden heykeltıraşlardan basıları takdire değer eserler bıraktılar, Misal ola- rak 1500-1562 de Bmanuti Celbi- niyi zikredebiliriz. 51 eserlerinden biri Luvr müzesinde Nipadi Pon- lan'nın bronzdan yapılmış bir ka- bartması balunur. Cazibe ile dolu bir eserdir. Mamafih bütün istide- dı altın ve gümüşten yapılmış kü. çük eşyalarda gözükür. Meselâ meşhur tuzluğu Viya- nada İmperator kabinesinde bulu: nur. Holonya'da Modenada'da hey- keltraşlar çok çalıştılar, İtalyanın bu kışmının artist mektebi en mü- him ve kıymetli heykeltıraşı Ya- colio Lottr idi, Kendisi tarafından yapılan (o Apostolos Floransa'da hayretle karşılandı. Venedik'deki muhtelif eserleri arasında San Marko kiliseşindekiler mühimdir. Mh. Nahid Bilga