21 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

21 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün İthalâtın Tahdidinden Doğacak Neticeler ; ei Dün, ithalâtın tahdidinden de- ğacak neticelerden bazılarına te- mas etmiştik. Bugün de aklımıza gelen diğer neticeleri köydedi- er Üzerinde de tesirini gösterebilir. Tahdit kararnamesi mucibin- ce, bir ay zarfında (o memlekete ithal edilecek malların miktarı, 20 gün evvelinden tesbit edile- cektir. o Demek ki tüccar, ancak bu yirmi gün içinde sipariş ve- rebilir ve ancak (bir buçuk ay içinde malını buraya getirtebilir. Halbuki Amerika ve Japonya- dan mal getirtebilmek, hiç ol- mazsa 3-4 aylık bir iştir. De- mek ki şimden sonra Amerika ve Japonya ile iş yapan tüccarları” muz, ya faaliyetlerini tahdide mecbur olacak veyahut bu mal- ları İtalya © ve İspanya gibi, bi- zimle münakale vasıtası bol ve kolay olan memleketlerin delâle- tine müracaat edeceklerdir. Her iki takdirde de Şimali ve Cenubi Amerika ile Japonya bizim için kaybolmuştur. “Varsın kaybolsun ne çıkar? Zaten Japonyaya ihraç ettiğimiz 40 bin liralık mala mukabil 40 milyon liralık mal alıyoruz, di- yeceksiniz. Fakat öyle değil Japon yayı bir tarafa bırakınız. Fakat Amerika, bizim incir, üzüm ve tütün Oomahsulümüzün en kuv- vetli müşterisidir. Biz mal alama- dığımız için Amerika da bizden incir, üzüm ve tütün almazsa, ihraç maddelerimiz için en mü- him bir müşteriyi kaybediyoruz demektir. 5 — Beynelmilel ticaret, mü- tekabil müsamahaya veya müte- kabil mümanaata istinat eder. “En ziyade mazhari müsaade milk let,, prensipine istinaden yaptıği- mız ticaret muahedeleri aleyhi- mize netice verdiği gibi, kapıla- rımızı kapamak tedbiri de diğer milletleri ayni suretle mukabeleye sevkedebilir. o Çünki bizim ma! aldığımız başkadır. 6 — Her memnuiyet, gayri- meşru birtakım tufeyliler doğu- Tür. Umumi harpteki vagon vesi- usulü, o vakit ortaya bir Vâğon ticareti çıkarmıştı. Bugün de ithalâtın ( tahdidi, Ortaya yeni tarz tufeyliler çıka- rabilir, Tahdit kararının iyi bir netice verebilmesi, bu kabil tufeylilerin Zahuruna mâni olmayı emreder. Her şeyden ziyade dikkat *dilecek gey, bu kararnamenin *kseriyet hesabına birkaç kişiyi Bengin © ettiği zehabınm bâsl » Bunun önüne geç mek te hükümetin elindedir. ku emleketin iktisadi hayatını e armak için böyle bir radikal tar almak © mecburiyetinde ani hükümetin, bu tedbirleri “'acağına şüphe yoktur. Bir Artist Bekçiyi Dövmüş Be, Oprülbedayi artistlerinden Sait düğü “phanade bir bekçiyi döv- nden hakkında tahkikat ya- Mya başlanmıştır. de İthalâtın tahdidi, ihraç | İ neşemi yerler o başka, | müşteri olduğumuz memleketler | 4— Her yerde ve her zaman muhafaza © edeceğim. Ne muyaffakıyet beni şımarık yapabi. | lecek, ne de mağlübiyet somurtzan ve meyus. DERSİMDE Şakavete Nihayet Veriliyor Diyarbekirden telgrafla bildi- rildiğine göre şarkta tetkik se- yeksiinde bulunan Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey, yanında Umumi Müfettiş | İbrabim Tali, Elâziz Valisi Nizamettin Beylerle Yedin- ci Kolordu Kumandanı Kenan ve Fırka Kumandanlarından Osman İ Paşalar olduğu halde Dersim ha- valisinde tetkikst yapmıştır. Bu tetkikat neticesinde Dersim köylülerine senelerdenberi rahat vermiyen Dersim şakilerinin iza- lesi tedbirleri alınmıştır. Vekil Bey Diyarbekire gitmek üzere Dersimden ayrılırken aşiret reis- leri tarafından teşyi edilmis ve Diyarbekire varmıştır. ——— Çinde Sang - Kay - Şek Cenubi Çine Gidiyor Nankin, 21 (A. A) — Mem- leketi himaye ve kaybedilen Mançuri arazisinin istirdadı için kongrenin ( nasyonalist | hizbinin temennisine tevfikan Chang-Kai- Sbek, yarın sabah tayyare ile cenubi Çine hareket edecektir. Mütareko Mi Yapılacak? Vaşington 21 (A.A.)— Japonya- nın beynelmilel tahkik komisyonu- nun Mançuriye gönderilmesi hak- kındaki telkınatının prensip itibarile Cemiyeti Akvam Meclisi tarafın- dan kabul edilmiş olduğuna dair gelen haberler burada yakında bir Çin - Japon mütarekesinin yapılacağına alâmet gibi telâkki edilmektedir. | ge m İÇ mma ymm EİN çi mami la amman Dün bir iş için Sirkeci rıhtımına inmiştik; Deniz: kenarında beklerken, uzaktan tren sesini fişittik. Ve biraz sonra Avrupa ekepresi treni- ninin deniz kenarında bize doğru ilerlediğini gördük. Tren durdu. Yolcular indi. Eşya şw- raya buraya istif edildi. Tren çekilip gitti. Kalan yolcular, şemsiyelerini açıp yağmur altında beklemiye başladılar. Merak edip sor- duk. Meğer bunlar, Toros ekspresile cenuba /STER İNAN, $ — Başkalarının işine karısımıya- cağım. o Dedikodu yapmıyacığım. Başkalarının hususi hayatına karış mak günahların en büyüğüdür. Yeni Vergiden Sonra Maaşlar Bugün Millet Meclisi, dünkü nüshamızda tafsilâtını vererek nis- betlerini yazdığımız (İktisadi Mü- dafaa ) vergisi lâyıhasını tetkik edecektir. Lâyihaya göre, vergi” nin kabulünden sonra Baremdeki maaş dereceleri şu şekli alacak demektir : 5 85 #E 513 2) 3 İ& BES j ; ds 855 8 İl di" xi 333 i Lira Lira lira o Lira i 600 54 91,20 454.80 2 30 45 7520 3171980 3 400 36 5920 304.80 4 3i5 28,35 3450 25215 5 280 2520 33 22180 6 210 18,90 21,60 16950 1 165 14,85 16,30 133,85 8 126 11,34 960 10506 9 108 972 708 91,20 10 98 686 680 8434 ' 84 588 540 7272 12 5 525 4 6575 13 66 462 360 57,78 14 60 420 3 5280 15 56 392 260 4948 16 52 364 220 466 a 49 343 190 4367 ıs 45 315 150 4035 9 4 280 O 3620 imi Tevkifat Papulasın Oğlu Ve Bazı Zabitler Yakalandı Jeneral | (P; Ati Si las) oğlu dün ss bö İri ilmistir. Hükümet bir müddet- gm MAİ bolere bir takım taklipkâr tertiplerin yapak olduğunu istihbar eylemişti. (Papulas)ın tevkifi bu hareketlerin ee ileri gelmiştir. Bundan maa- da yizalida birçok küçlik rüt- eli zabitan da tevkif olunmuştur. Bütün tevkif edilenler şekli ida- reye karşı taklip hareketi hazır- lamak cürmile mahkemeye sev- kedilmişlerdir. İSTER İNAN, İSTER İNANMA! giden yolcularmış. Tren onları burada rıhtım Bzerinde bırakır, buradan da yolcuları bir mo- tör alıp Haydarpaşaya götürürmüş. Fakat trenle motör arasındaki muvasala intizam altına alınmadığı için, yolcular saatler- ce burada açıkta ve yağmur altında beklemi- ye mecbur kalırlarmış. Bu manzara palı yolcuların oros ekspresinini tercih ede- ceklerine pek inanamıyoruz. Sen de ey kari; İSTER'INANMA! 6 — Kendi hasis menfaatimi, cemiyelin umumi menfaatine faik tutmiyacağım. FIRKADA Bugün Adli İşler Görüşülecek Ankara, 21 (Hususi) — Millet Meclisinin o bugünkü içtimaıdan sonra Halk Fırkası Meclis grupu tekrar toplanacak ve adli işlerin tetkikile meşgul olacaktır. Haber aldığımıza göre bugünkü fırka | içtimamnda Adliye Vekili adli faaliyet hakkında uzun izahat verecektir. münakaşalı geçeceği anlaşılıyor. Maliye Müfettiş Muavinliği Ankara, 20 (Hususi) — Maliye Müfettiş Muavinliği O imtihanına giren altı kişiden yalnız Haydar Bey isminde bir genç muvaffak oldu. Adanada Çiftçinin Tediye Kabiliyeti Tetkik Edilecek Adana, 21 (Hususi) — Bura- ya bildirilen son haberlere göre Ziraat Bankası umum müdürü yakında şebrimize gelecektir. Mü- dür burada bir müddet kalacak ve çiftçinin tediye kabiliyetini tetkik edecektir. Haydutlar Yakalandılar İzmir, 20 (A.A) — İzmir ile Ödemiş arasında bir otomobile kurşun atmak suretile tecavüz eden üç müsellâh haydut jandar- malarımızın şiddetli takibatı ne- ticesinde derdest edilmişlerdir. Finlandiya Sefiri Şehrimizde İtimatnamesini vermek üzere Ankaraya giden Finlandiya sefiri M. Aritti dün şehrimize avdet etmiştir. gördükten sonra, biz Avru- «üm İM yla Bu itibarla celsenin | İ ğında Jak, Bir Haâdisedeı | Doğan Şüphe P. 5, “ İçtihat , mecmuasında şu satırları okudum: “ Muallim Halit Bey söylüyor: Bordur'da bir mektepte idim. Köylü bir çocuğun babasından, iki buçuk lira mektep kitapları bedeli istemişler. Adamcağız mektebe geldi ve şu sözleri söyledi: “ — Ben buraya iki saatlik köyümden merkep sırtında iki çuval buğday getirdim, pazarda iki buçuk liraya sattım. Bu buğdayla ben ailemi dört ay besliyebilirdim. Ailemin dört aylık geçim parasını ben iki üç parça kitaba nasıl veri- rim? Çocuğumun mektebe ki- tapsız gelmesine müsaade eder- seniz ne âlâ; yoksu onu mek- tebe göndermiyeceğim,, Buyurun size bir “Müsbet ten- kit, daha: Bir çocuğa kitap ver- mek için bütün bir ailenin dört- aylık geçim parasını elinden ak mıya hakkımız yoktur. Mektep kitapları pahalıdır. Daha ucuz olabilir. Bunu yazdık, açıkça he saplarını yaptık, gösterdik. Meş- gul olunmadı. Hele Devlet vası- talarile köylü için pek ucuz ki- taplar yapılabilir. Bunun bütçe ile alâkası pek azdır. Köylüyü “düşünmek,, kâfidir. İnsan bu kadar açık hakikat- ler karşında, kendi kendine şunu sormıya mecbur oluyor. Acaba halkın okumasını istemiyor mıyız? Dün Gece Bir Yangın Faciası Oldu Dün gece saat on birde Ba- latta bir yangın olmuş, neticede bir ev yanmış, fakat bu arada yedi kişi de yaralanmiştır. Yangın Balatta taburcu soka- kacı Marko, Loi ve Jozef efendilerin birlikte o- turduğu evden çıkmış, itfaiye he- men yetişerek ev tamamen yan- dıktan sonra yangını söndürmüş- tür. Fakat kendilerini kurtarmak için pencereden atlıyan Madam Briska, Matmazel Ester, Molga, Liga, Madam Şevol, Mihail ve Mordahay (isminde yedi kişi muhtelif yerlerinden yaralanmış- lardır. Bunlardan bir kısmı alev- lerin tesirile de yanmışlardır. Bu arada hüviyeti henüz tes- pit edilemiyen bir adamın da yandığı söylenmektedir. Hava Vaziyeti Fırtına Dinecek, Hava Tekrar Isınacak Havalar üç günden beri bozuk ve soğuk gidiyor. Dün de gün- düz ve gece sabaha kadar yağ- mur yağmış, hava büsbütün soğu- muş ve hararet derecesi (4) e inmiştir. Ayni zamanda Karadenizde mötbiş bir fırtına hüküm sürdüğü ve vapurların limanlara ndı; haber verilmektedir. çankabi boğazında da (7000) tonluk bir Yunan gemisi karaya oturmuştur. Bununla beraber Rasathane bugün havanın ısımacağını bil- dirmektedir. Muammer Raşit Beyi Ziyaret Darülfünun Müderris ve tale- belerinden bir kısmı birkaç gün- denberi hasta olan Darülfünun Emini Muammer Raşit Beyi dün ziyaret ederek hatırını o sormuş- lardır. "dk ai m iü