7 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Ucuzluğa Mâni Olan İhtikâr Birçok gıda maddeleri ucuz- ladığı halde bu ucuzluk pe- rakendeci esnafın satışında hissedilmiyor. Şu halde orta- da bariz bir ihtikâr olduğunu gös'er yor. Dün bu hususta karilerimizin Lkirlerini sor- duk. Bze şunları anlattılar: Hilmi Bey (Koska :——, ezddesi 31) — İstanbul birçok zıtları kuca- ğında toplıyan bir şebirdir. Pi- yasa yerlerine yakin semtler ve mahalleler gıda maddelerini çok ucuz tedarik ederler. Bu fiat pi- yasa yerinden uzaklaşlıkça mep- suten mütenasip olarak artar, Öyle ki (50) — kuruşluk — bir mal (100) kuruşa olur. Bu açık ibtikârla mücadele için narh me- selesi kat'iyyen te'bik edilemez. Bu kadar mütenevvi gıda mad- desine narh konamaz. Bunun için tek bir çare vardır: O da pazar yerlerini çeğal'nak. Bu da bir şartla: Pazarcıların terazi ve kan- tarları iyi kontrol edilmelidir. Bu da çok kolay bir iştir. Nimet Hanım ( Fatih İspanakçı sokak w) — Gıda maddelerinde semtine göre müthiş — bir ihtikâr var. Şehrin en uzak semetlerine ka- dar bir okka mal için azami beş kuruş nakil ücreti biner. Buna mukabil bu semtlerdeki dükkân kiraları ve kazanç ver- gisi çok azdır. Gıda maddele- rinden meselâ fasulyeyi ele ala- hm. (7,5 ) kuruştan (30) kuru- şa kadar fasulye var. Bunlara narh koymak — çok müşkül ve hatta zararlıdır. Belediye me- murları bu semtlerdeki dükkân- ları kontrol — etmeli ve ihtikârı tesbit edilen dükkân sahipleri eezalandırı!malıdır. T Beler Ağa (s-.tuı:ıııı Yerebatan cad- desi 78 ) — Gıda maddeleri okadar çok ve cinsleri o kadar mütenevvi ki, narh koymak imkânı yoktur. Esasen ayni çeşni undan yapılan ekmek narhı bile zorlukla tat- bik. ediliyor. Belediye aylardan- beri ete bi'e narh koymadı. Ben- ce uzak semt'erdeki ihtikâr an- gak şu süretle mücadele edile- bilir. Bakkallar sattıkları malların üzerine fiat —etikeli koyamıya mecbur edilmeli, Belelediye me- murları sık sık bunları kontorol etmeli, etikelten fazla satanlar cezalandırılmalıdır. Bir Yunurta Müşterisi İıp:uıyımn Barslon - şehrinde mühim bir ticarethane Türk yu- murta taciilerile iş yapmak is- tediğini bildirmiştir. ÜÇ MAZNU Dün Şehrimizde Yakalanarak Gönderğlğ_iler Dün şehrimizde, muhtelif şe- birlere ait nîdümı maznun ya- kalanmış, haklarında tevkif mü- zekkereleri kesilerek — gönderil- mişlerdir. Bunlardan birisi bir kaçakçılık maznunudur. Urfada mühim bir kaçakçı şebekesini idare ettiği — sırada — şakalanacağını anlıyarak şehrimize — kaçmıştır. Bu maznunun ismi Birecikli Durmuş oğlu Hüseyindir. Diğer- maznun da-bir - müd- det evvel Orhangazide memuru bulunduğu — Tayyare — Cemiyeti şubesinde para — ihtilâs ederek buraya kaçan Mehmet Ali Beydir. Bu zat dün Karagümrükte bir evde yakalanmış ve Bursaya gönderilmiştr. Üçüncü maznun ise Fort mü- essesesinin Samsun şubesi me- muru Sinan Beydir ve zimmetine para geçirmek'e maznundur. Dün amsun — vapurundan — şehrimize çıkmak üzere iken rhtımda ya- kalanmış, o sırada Samsuna gi den bir vapura bindirilip gönde- tilmiştir. N. Şefkati Bey Eski Artist Tekrar Sahneye Dönüyor Evvelce Darülbedayide çalışan artist Nuretlin Şefkali Bey Bele- diyeye geçmiş, memurluğa baş- lamıştı. — Nurettin Şefkati Bey memurluktan vazgeçerek tekrar sahneye dönmiye karar vermiş- tir. Tekrar eski muvaffakiyetle- rini kazanacağını zannettiğimiz bu eski artistin Raşit Riza Beyin turupuna dahil — olacağı — söy- lenmektedir. Çiç Vapuru Geldi İzmirde karaya oturan İliç ismindeki Rus vapurunun kur- tarıldığını yazmıştık. Vapur dün limanımıza getirilmiş, bu sabah Seyrisefain İdaresinin Haliçteki havuzuna alınmıştır. Burada ufak bir. tamirden sonra Ödesaya götürülecek, esaslı tamir orada yapılacaktır. Geminin bodosla- ması ve pervanesi kırılmıştır. —— Bir Saç Fahrikası Belçikalı bir grup Haliçte bir fabrika açmak üÜzere işe başlamıştır.. Fabrika düz ve Galvanizli saç imal edecektir. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: 1; Komşu — Hasan Bey... karı kırkından sonra piyano öğrenmiye kalktı, gece gündüz piyano çalıyor. tangır Bi HABERLER| N 'Ramazan Önünde.. Hazırlıklar, Alışveriş Ne Vaziyettedir ? İstanbul — camilerinin — tenviri için ber sene Evkaf bütçesine (40) bin lira konurdu. Vekâlet bu sene bu tahsisatı (30) bin liraya indirdiği için Evkaf Mü- dürü Ramazanda yapılacak tem- virat hakkında yeni bir karar ittihaz etmişlir. Bu karara göre, Ramazanda minarelerin — yalnız bir sıra ampulleri yakılacak ve bunlar da teravihten — sonra tamamen — söndürülecektir. Bu husus Evkaf İdaresince tayin edilen murakıpler tarafından sık sık tetkik edilecek, ve fazla sar- fiyat, — müsebbiplerine — tazmin ettirilecektir. Ramazan Satışları Durgun Müuhtelif; tacirlerle, satıcılarla görüştük; — aldığımız malümalı şu şekilde hulâsa edebiliriz: “Geçen Ramana nazaran bu sene halk daba âz alışveriş edi- yor, Bunu bir nispetle ifade et- mek lâzimgelirse diyebiliriz. ki, Ramazanda en ziyade sarfedilen un, pirinç, zeytin, fasulye, güllâç şeker, yağ, Pastırma, bamya, kaşar ve beyaz peynirlerde, çay, kahve, yumurtada . yüzde (20-50) bir satış durgunluğu vardır. Rırsız Çocuk Recep isminde 15 yaşlarında bir çocuk, Taksimde Panaroma bahçesi büfesine girerek bardak tabak ve saireyi çalarken yaka- lanmaıştır. Tevkifianeda Tamirat Müddeiumumilik Tevkifhane- de yeniden bazı tamirat yaptır- mıştır. Eilhassa — tevkıfhanenin jandarm2 nöbetçi kulübeleri açık olduğu için nöbetçiler soğuktan müteesir oluyorlardı. Bu kulübe- lerin pencerelerne camlar takıl- mıştır. Adliye Doktorlarının Aylığı Acliye Vekâleli, Adliye dok- torlarının mütehassıs oldukları ve Barem Kanununa göre mütehas- sıs aylığı almaları lâzimgeldiği hakkında ileri sürülen mütalea- ları muvrfik bulmuüştür. Bu se- beple (932) bütçesine Adliye doktorları için (55) er lira üze- rinden aylık tahsisatı konulmuştur. e : Böayne'milel -Sergi Ticaret Odası meclisi dün top- lanarak muhteif mes&leleri görüş- müş, bu srada İstanbulda - beynelmi- lel bir sergi küşadına karar ver- mişttir. Bir Hâkim Mahkemede Sabık Sultanahmet Sulh Hâ- kimlerinden Kâmil Rakım Beyle avukat Arif ve Şefik Beyler Ağırceza — mahkemesine mişlerdir; veril- KAÇAKÇILIK l 20 Bin Tane Çakmak Taşı Yakalandı Dün Haydarpaşa Tores eks- presinde — 20.000 adet kaçak çakmak taşı yakalanmıştır. Hâdi- se şu şekilde cereyan etmişlir: Birkaç gün evvel Haydar Pa- şa Gümrük Müdürlüğüne bir ka- çakçılık ihbar edilmişlir. Bunun üzerine gümrük memurları polis- lerle beraber, ekspresin müstah- demlere ait dairesinde bir taharri- yat yapmışlardır, fakat hiçbir şey bulunamamıştır, — yalnız — vagon restoranda çalışan Yusuf ve Kâ- zım Efendilerin gayri tabil telâş- ları memurların nazarı dikkatini celbeylemiştir. Bunun üzerine vagonda tahri- yat yapılmış ve vagonun mutfa- ğında kömürler arasında büyük bir paketin içinde 20.000 adet çakmak taşı çıkmıştır. Yusuf ve Kâzım Efendiler — yakalanmış, çakmak taşları Kibrit İnhisarına teslim edilmiştir. Üzüm Bayramı Manisa Ticaret Odası Mü- him Bir Teşebbüse Girişti Manisa Ticaret Odasından bildirildiğine — göre, Manisalılar memlekette üzüm sarfiyatını ço- galtmak maksadile Milli İktısat Cemiyetine bir teklif yapmıştır. Teklif, Şeker bayramlarında hal- kın şeker yerine üzüm ikram et- mesinden ibarettir. Bu teşebbüs Mersinde alâka ile karşılanmış ve Manisa Ticaret cdasına şimdiden kuru üzüm si- pariş edilmiştir. Bir Hırsız'ık Maznunu Bahkesirde — hırsız'ık yapan Osman oğlu Hasan isminde birisi delilik ârazı gösterdiğinden mu- ayene için İstanbul Tıbbı Adli müessesesine gönderilmiş, mua-« yenesi yapılarak Balıkesire gön- derilmiştir. Deniza Dökülen Ba'ıkçılar » Evvelki gece sabaha karşı Yedikule Aaçıklarında bir kaza olmuştur. Meçhul bir motör Yusuf Reisin balıkçı kayığına çarparak, — kayığı — parçalamış denize dökülen balıkçılar yüzerek kurtulmuşlardır. Meçbul motörü zabıta aramaktadır. Kânunusani 7 Günün Tarihi Sabık Hıdiv An- * karaya Gitti Evve!ki gün şehrimize gelen sabık Hidir Abbas Hilmi Pş. ile birlikte Şarki Erden / Başvekili Hasan Paşa gelmiş ve Perapalas oteli tir. Abbas Hilml ve Has: Pş. lar dün akşam Ankaraya hareket etmişlerdir. Bugün Gazi Hazrel'eri tarafından kabul ediimeleri muhte- meldir. Kibrit Şirketi Ve Kaçakçılar Kibrit İnhisar Şirketi memlekette kibrit sarfiyatının çok az olduğunu, bu azlığa çakmakların sebebiyet verdiğini ileri sürmekte, hüsümellen çakmak kullanılmasının yasak edil- Mmesini İst.yeceği bildirilmektedir. Beynelmilel Taleba Birliği Paris, 6 ( AA ) — Beynelm'lel talebe birliğinin icra komitesi, dün Lehli talebeden M. Pzaryski'nin ri- yaseti altında toplanmıştır. İngiltere, İspanya, İtalya, İsviçre, ve Felemenk ile Dan'marka, Isveç, Bulgaristan, Türkiye ve Yunan stan ile Romanya, Çekoslovakya, Yugoslavya ve Fia- landiya murahhasları hazır bulun» muşlardır. Belediyenin Eütçesi Belediye Reisi Muhiddin Bey Be- lediyenin yeni sene bütçesinde (800) bin lira kadar bir varidat eksikliği olduğunu, Şetir oöpereti için yapılaa hazırlıkların bitmek üzere olduğunu, ilk temsil.n ( Yalova türküsü) ismini taşıdığını söylemiştir. Di; tarsftam verlen SAUĞIMA "e Bîdiyı büte çe açığını kapamak için memur ade- dinden tasarruf yapacak, münhallere kimse tayin edilmiyecektir. — , Ticaret Bankası Tasfiye Ediliyor Tediyatını tat'l etmiş olan Ticaret ve Sanayi Bankası Umumi Heyetl dün fevkalâde bir toplantı yapmış, hararetli müzakerelerden sonra Bag- kanın tasfiyesine karar vermiştir. — , Irak Başvekilinin- Ziyafeti Ankara, 6 — Irak Başvekili Nurl Pe bu akşam. Ankarapalasta “Temet Pş. şerefine b'r zivafet vermiştir. Tovfik Rüştü B. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü B. dün bazı sefirlerin ziyaretlerin kabul etmiştir. Gecede Amerika sefiri tarae fından verilen akçam 7'yafetinde bulunmuştur. — Ziyaleli bir süvâre takip etmiştir. * Vakitsiz Eir Kaza Dün akşam geç vakit köprü #stünde bir tramvay kazasi olmuş, fakat güzel bir tesadüt eseri olarak tehlikesiz geçm'ştir. Ortaköy - Ake saray hattına işliyen 237 numaralı tramvay arâbasi tam köprü ortasına geldiği sırada yolun bir kusmı anste zın çökmüş, —yolcular tramvayın yıkıldığını — zannederek — heyecane düşmüşlerdir. Çöküntü bir müddet sonra tamir edilmiştir. « € Adananın Kurtuluşu Adana, (Hususf) — Kurtu'uş bay- ramımız büyük — meraşimle — tesit edildi. Bütün mektep'iler, izciler ve hbalk tesit merasimine iştirak etti, Pazar Ola Hasan B. Ve Musiki 2; Komşu — Oğlum da trampet çalacağım diye tutturdu, o da gece gündüz trampete öğreniyor. reniyor, hergün içim gıcıklamıyor. Acaba ben de birşey öğrensem mi? 4; Hasan Bey — Elbette... Öğren ya, yğülane öğren.. Sen de bunlara tahammül etme- sini öğren, komşu |