20 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Tütün Satış Bir- liğine Doğru Dünya tütün piyasamnna ve senede 60) milyon k lo tütüne Ibtiyaca olar Amerlkaya karşı Türkiye, Yunanla- tan ve Bulgaristan aramada bir Tütün Satış Birliği yapılması düşü- BU yar, Evyelce Yıldırdakt Balkan Konferansında — mevzuu baha - olan bu Hikrla tekrar ortaya ablması Münasebetile dün karilerimizle gö- Tüştük Bize dediler ki: “fikmet B. (Galata Merkez — rhtım Banında $1) — Garbt —Anadoluda bazı yerlerde tütüü satılmadığt için s.kntı çekiliyor. Memleketimiz en iyi tütün yetiştirdiği balde elde kalmasında iki mühim amil vardır: Birincisi —— tütünleri- miz ve ihracat — tacirlerimiz iyi tütün tasnif ve ambalajını bil- miyorlar. Başka memleketlerin ikinci derecedeki tütünleri eyi hazırlandığı için satılıyor. Bizim- ki böyle elimizde kalıyor. İkin- cisi de; dünya piyasası ve ihti- yaçlar daha evvelden görülerek ekilecek mıntakaların ve istihsal edilecek miktarın tayin edilme- miş olmasıdır. Bu iki iş yapılırsa tütün'erimize ber zaman müşteri hazırdır. Rasa B. (uıı-ı... Saltanhamamı uı — Amerika senede (90) mil- yon kilo tütün alırmış. Bunu da Yunanistan ve Türkiye ile kısmen - Bulgaristandan — tedarik edermiş. Yeni düşünülen tekl'f fena değildir. Eğer Yunanistan ve Bulgaristan her seneki mahsulleri nisbetinde bu (90) milyonu ver- miye muvafakat ederlerse hiç olmazsa memleketimizin (40 - 50) milyon kiloluk tütününün müşte- risi garanti edilmiş olur. * — Tütün Yunanistan ve Bulgırıılınlı teş- riki mesai edersek çok iyi olur. Kim ne derse desin Bu'gırlu ambalâj ve tasnif işini bizden iyi beceriyorlar. * Rabml B. ( Balıkpararı Meseftsekak $1) — Bu fikir esasen geçen sene Yıldızda toplanan Balkan kon- feransında — konuşulmuştu. — Üç dost devlet arasında bir nevi tötün inbisarı mabiyetinde telâkki edilecek böyle bir teşebbüs çok faydalı neticeler verebilir. Bunu bâtün kalbimle temenni ederim. Kaçarken Yakalandı Ayı Mehmet isminde bir sa- bıkalı Beyoğlunda Hüseyin is- minde birinin cüzdanını çalarak hçıık:n yakalanmıştır. SON POSTA DAHİLİ HABERLER HIRSIZLIK Dükkân — Soyan Bir Yolcu Pangaltı polis merkezi evvelki akşam garip bir hırsız yakala- mıştır. Asım ismindeki bu adam Pangaltıda terzi Vicinanın dük- kânına girmiş, kumaşları ve el- biseleri çalarak kaçmıştır. Polis derhal harekete gelerek Asımı iki saat sonra, çaldığı eşyalarla birlikte yakalamıştır. Fakat kendisine niçin bırsılık yaptığı sorulunca çok garip söz- ler söylemiştir. Asım demiştir ki: *— Ben akrabalarımın ya- nında oturuyordum. Bana günde (25) kuruş harçlık veriyorlar. Fakat Dedeağaca gitmek - için yol parası lâzım oldu. Onun için hırsızlık yıphm " Tütüncüler Ankara Kongresınm Murahhasları Seçildi 1 şubatta Ankarada tcplana- cak olan tütüncüler kongresi tütüncüler arasında mühim bir alâka uyandırmıştır. İstanbul Ti- caret odası dün, bu kongreye murahhas olarak tülün tüccarla- madan Gani, Hüseyin Sabri ve Kavalalı Hüseyin Beyi seçmiştir. Kongrede, Amerika ve Avrupa- nn Balkan — memleketlerinden aldıkları tütünü Türkiye, Bulga- ristan, Yunanistan arasında tevzi etmek için de müzakereler ola- caktır. İhtilâs Maznunu Mutemet Mersinde yakalanan Belediye mutemedi Nail Bey hakkındaki ihzar müzekkeresi Mersin Müd- deiumumiliğine — gönderilmişlir. Nail Beyin yarın — mevcuden şehrimize — getirilmesi — beklen- mektedir. Verem Cemiyetinin Wesaisi Verem Mücadele Cemiyeti Idare Heyeti dün saat dörtte toplanarak yakında toplanacak olan Cemiyet kongreıınde ekun- mak Üzere senelik mesai raporu- nu hazırlamıştır. Kaçak İskambil Evvelki gün limanımıza ge- len Bulgar vapurunda bir miktar kaçak iskambil kâğıdı bulun- muş, müsadere edılmışhr —- Son Posta'nın Resımlı Hı.cayesı ; 1 3 Hasan Bey — Anun... Cen d&- nelim... Şu karşıdan gelen adam beni görmesin. Kim 0? '.! Ahbap —’îerden Hııın Bey? |İnhisar Vekilinin| >ehrimizde Yaptığı Tetkikler Tütün Ziraatinin Tahdidi İşinde İlk Karar Gümrük ve İnhisarlar Vekili Rana Bey tetkikatına devam et- mektedir. Dün öğleden evvel Gümrükte ban muamelelere ne- zaret etmiş ve Başmüdür Seyfi Beyle diğer Müdürlerden güm- rüklerde daha sür'atle muamele görmenin — imkânları hakkında fikirler sormuştur. Vekil Bey, Gümrükten geçen bilümum eşya- nın — tamamen ıçılıp görülmesi hakkındaki emrin ihracat eşyası- na tatbikinden vaz geçilmesini bildirmiştir.. Dündan — itibaren gümrüklerde ihracat — eşyasının tamamı #eğil, beşte biri muayene edilmeğe başlanmıştır. Rana Bey dün öğleden sonra Tütün İnhisa- rına giderek Umum Müdür Vekili Hasan Beyle görüşmüştür. Vekil Beyin tetkikatı şu noktalarda temerrüküz etmektedir: — İnhisarların — ticari — bir şekilde idaresi. 2 — Tütün ziraatinin tahdidi ve ihracatın tanzimi. 3 — İnhisarların — Ankaraya nakli ve bazı şubelerin tevhidi, 4 — Varidatın çoğaltılması. rendiğimize göre muamelâtta sür'at için inhisarların ticari bir şekle ifrağı Ve ticarl bir zih- niyetle idaresi ve tütün ziraatının tahdidi prensip olarak kabul edilmiştir. Fakat tatbik meselesi Vekil Beyin Ankaraya avdetinde kararlaştırılacaktır. Kazadan Sonra Bir Navya Hakkı isminde bir - şoförün idare ettiği otomobil dün şoför wWehmedin otomobilile çarpışmış, iki otomobil de biraz hasara uğ- ramıştır. Fakat bu işe kızan iki şoför birbirile kavgaya tutuşmuş- lardır. Neticede şoför Mehmet bir kaç kuvvetli yumruk atarak Hakkının dalağını zedelemiş ve yakalanmıştır. Mefharet Hanım Bulundu Merhum doktor Yusuf Beyin kerimesi, Rober Kollej talebele- rinden aşlarında Mefharet Hanımın lıırğıç gündenberi kay- bolduğu v-zılmıştı. Tahkikat neticesinde Mefha- ret Hanımın Bakirköyündeki bir tanıdığına misafir giltiği ve cra- da kaldığı anlaşılmıştır, — —— e — Pazar Ola Hasan Bey Ve 3: Abbap — Neden kacıyorsur? Ne var? Doktora borçlu musun yoksa? . Hasan Bey — Bizim doktor. 3 İHRACAT İki Sene Arasında Bir mukayese Harict Tkue! Ofisinin yaptığı bir istatistike göre 1931 senesin- deki ithalâtrmız 126,382,085, ihra- catımız 126,939,242 milyon lira- dır. 9D3İL Bsenesi - ihracatımız lehine 930 gsenesine —nazaran 557,163 lira bir fark vardır. En fazla ihracat yaptığımız mem- leketler başta İtalya olmak üzere mrasile Almanya, Fransa, İngi- tere, Amerikan ve Yunanistan- dır. Bu sene Amerikaya olan ihracatımız (7); Almanyaya (6); Fransaya (6 ); İnyiltereye (2 ); Yunanistana (1) milyon tenakus etmişse de diğer barı devletlere olan ihracatımız artmıştır. Kaçakçılar İhtisas Mahkemelerine gönderi'liyor Kaçakçılık bakkında kabul edilen kanun Vilâyete teblig edil- miştir. Dünden itibaren yakala- nan kaçakçılarla evvelce yaka- lanmış olup henüz Adliyeye verilmemiş olan kaçakçılar bu kanuna göre İhtisas mahkemeleri- ne sevkedileceklerdir, Darlilfünun Divanında —— Darüfünun — divam — bugün öğleden sonra emin Muammer Raşit Beyin riyasetinde toplana- rak Darlüfünuna ait bazı mese- lelerle Gazetecilik Mektebi bak- kındaki esasları hakkında — görü- şeceklir. Darllifünunda Tatil Bugün öğleden sonra Darlil- fünunda birinci sömestr tedri- satına nihayet verilerek dersler 13 şubata kadar tatil edilecektir. Halk Evi Açılıyor Şehrimizdeki Halk Evi 19 şu- batta açılacaktır. Bu münasebet- le şimdiden hazırlıklara başlan- mıştır. Ankarada yeni yapılan talimatname — şehrimize — tebliğ edilmiştir , Elli Senelik Faaliyet İstanbul Ticaret odasının elli senelik faaliyeti hakkında hazır- lanan «kitap üç güne kadar neş- redilecektir. Günün Tarihi Gazi Hz. Gazi Hz. dün akşam Dolmadahçe sarayından hareketle Şişli Ayazağa cihetlerinde bir tenezzüh yapmışlar ve Boyacıköy, Bebek ve Arnavutköy tarikile saraya avdet buyurmuşlardır. Sirp Sefirinin Cenazesi İi gün evvel ani olarak vefat eden Yugoslavya Sefiri M, Niçiçin cenazesi dün Yugoslavya klisesine getirilmiş, ruhani ayin yapılmıştır. Cenazesl akşam trenle de Belgrada götürülmüştür. Klisedeki merasimde Relslcümhur. Hz, namına Başkâtip Tevfik, hükümet namına Protokol Müdürü Feyz', Vali Muavini Fazlı Beyler bazır bu'unmuştur. Tapu İş'eri Tetkikat için şehrimize gelen Tspu Umum Müdürü Cemal Bey tetkiklerine devam etmektedir. Ce- mal Bey tapu İşlerinin çabuk bitme» kadastra kâtipler 'e mak satla beyetlerine yeni aza ve ilâve edilmiştir. Bir Mektepte Yangın Dün gece Ortaköyde Inönü Şehlr yatı mektebinde bir yangın çıkmış, öç oda yandıktan sonra söndürül« müştür. Ateş, gündüzden yakılıp söndürülmiyen bir sobanın kıvılcım- larından çıkmıştır. 'Emlâk Bankası Faiz Miktarını Tenzi) Etmeyi Düşünüyor * Emlâk ve Eytam Bankam, teese sösünden beri geçen bir sene sare fında halkın büyük bir rağbet ve amâthar olmuştur. Bu İt karar vermiştir, hisse senedi çıkanlacaktır. falzinin de yüzde on İk den yürde en buçuğa tenzili hakkında tetkikat yapılmaktadır. Üç Mahkümiyet Kararı Samatya Posta Müdürü Hilmi Beyi soymakla maznun Nacl üç se- neye, Şevki beş sene 10 aya ve Şerefeddin de üç sene hapse malh- küm edilmişlerdir. Paraşüt Tecrübeleri M. Aleksandr. ve M. Vensan isminde iki Fransız Paraşüt müte- hassım tecrübeler yapmak iç'n şehrimk xe gelmişler ve Ankaraya gitmişlerdir. Hipodrom EBu'unamadı Müze idaresi Bizanstan kalma Hipodromu bulmak maksadile Su- tanahmette hafriyat — yaptırıyordu. Hatriyat neticesiz kalmıştır, Karaku'ak Suyu Davası Belediye Karakulak suyuna te sarruf iddiasile br dava açmıştı. Mabkeme Belediyenin haksız oldu« funa karar vermişt'r. Doktor K 4 : Hasan Bey — Hayır, borcum fi- lân yok, Ffakat epey zamandır hasta olmadığım için bana darıldı!