20 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

20 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

'20 Kününüsünü Siyaset Âlemi Fransa Almanlara Kolaylık Gösterecek Pariş, 19 — Meb'usan Mec- lisi önünde beyannamesini oku- yan hükümet, Hover moratoryo- munun kısa bir müddet için Almanya lehidne — uzatılmasını iltizam etmiştir. Lozan konferan- sının taliki hakkında ise hiçbir imada bulunmamıştır. Başvekil, bu teklifin İngiltere tarafından gelmesine taraftardır. Diğer ta- raftan — Fransız - İngiliz — iptidat mükâlemeleri bitmemiştir. Bu şe- rait altmda Lozan konferansının basit bir maliye nazırları içtimal haline girmesi çok mümkündür. Amerikanın Borçlar Hakkında Telâkkisi ? Vaşington 19 — — Hariciye mazırı M. Stimson Fransız sefi- rine bir muhtıra vererek borç- lar meselesi " karşısında Ameri- kanm vaziyetini izah etmiş, bu- na dair — teklifin — Avrupadan gelmesi icap ettiğini de - bildir- miştir. Fransız Başvekili de Amerikanin Paris sefirile görü- şerek Amerikanin hakiki düşü- nüşünü — bilmeksizin — Almanya lebinde Fransız meb'usanına şu veya bu telkini yapmaktaki müş- külâtı anlatmıştır. Tahdidi Teslihat Arifesinde Vaşington, 19 — Hlariciye nazırı M. Stimson tahdidi - tesli- hat konferasında Amerikayı tem- sil edecek olan murahhas heyetile görüşerek bu mesele karşısında Amerikanın noktai nazarını an- latmıştır. Amerika — hükümeti, konferansta, *kara ordusu mik- tarını bugünkünden daha aşağıya indirmek — niyetinde — olmadığını Açıkça söyliyecektir. Amerika hükümeti, #inin düşündüğü gibi, konferansın doğrudan doğruya silâhları azalt- ma yoluna gireceğini Ümit et- mektedir. 7a SON POSTA Aşk İşlerinde Tahdıdı Teslihat Karşısında Amerika. BO 'F ransa Almanlara Kolaylık G terecek Çin Yine Cemiyeti Akvama Müracaat Ediyor Şanghay 19 — Çin hükümeti, Cemiyeti Akvama, misakının 15 ve 16 incı maddelerini hatırlat- mıya karar vermiştir. Bu müna- sebetle Vaşington — mukavelena- mesini imzalıyan bütün devletle- rin de hazır bulunmasını temine çalışacaktır. Bu maddeler tatbik edilirse Cemiyeti Akvam Japon- ya aleyhine harekete — gelmiş olacaktır. Japon Ordusuna Yardımlar Tokyo, 15 — Japon milleti tarafından Mançurideki — Japon ordusuna gönderilen para ve eşya hediyeleri bakkında İmpa- ratora bir rapor verilmiştir. Kâ- nunüevvel başından kânunusani on beşe kadar ( 1,800,000 ) pea (Japon parası), (1,250,000) penlik te hediye gönderildiği tesbit edilmiştir. Bilâvasıta gönderilen para ise (385) bin pen nakit ve (288 ) bin penlik te hediyedir: |'Amerikada Yine Bir Su Bendi Yıkıldı Glendora, 19 — Yonez İz- land'taki Yazu ırmağının bendi yarılmış ve buradan boşalan sular (600) bin mil mürabbai bir araziyi istilâ etmiştir. (8) binden fazla insanın hayatı tehlikededir. Sular, şimdi. x bir metreye yakin bir yüksekliktedir. Almanyada Petrol Bulundu Berlin 19 — Palatina mınta- kasında, hemen toprağın — bir derinliğinde — geniş bir petrol tabakası bulunmuştür. Rus Romen kend. Müzakereleri Bükreş, 19 — Sovyet hükü- meti, Romanyanın ademitecavüz misakı hakkında teklif etmiş olduğu son formüle cevap ver- EDEBI TEFRİKAMIZ : 9 AÇLIK Ve ben, bu genç, teri- taze insanların yanında yörüyor- dum, saadetin yüzünü unutmuş- tum. Kendimi bu fikrin içinde oyutmiya çalışıyor ve kendimi zalim bir adaletsizliğin kurbanı sayıyordam. Son aylarım niçin beni böyle hoyratça hırpalamıştı? Artık mes'ut tabiatımı hiç tanr mıyordum; her taraftan en garip arapların pençesine düşmüştüm. Her rüzgürda kuvvetlerimi dağı- tan ve ruhi temsillerim aras- na sinen birtakım sefil, manasız şeyler yüzünde hiç bir yere aya- ğımı atamaz ve hiçbir yerde oturamaz olmuştum. Bana sürtü- nüp geçen bir köpek, birinin ya- kasındaki çiçek, düşüncelerimi sarsıntıya uğratabiliyor ve beni ——— Müellifi: Knut Hamsun | Mütercimi; P. S. uzun müddet oyalıyordu. Sakat- lık neremde? Beni bu yola süren Allahın parmağı mı? Bunlar ne- den Cenubi Afrikada bir insanın değil, benim başıma geliyor ? Düşündükçe, heveslerini tecrübe için Allahın beni bir kobay gibi seçmiş olmasının hikmetini ihata | edemiyordum. Zihnimde bu meseleyi müna- kaşa ederek hiçbir neticeye var- madan, yürüdüm. Herkesin ce- zasını bana çektiren Cenabı Hak- kın keyfi iradesine karşı en kuv- vetli mülâhazaları buluyordum , Hatta bir sıra bulup ta oturdu- ğum vakit bile, bu mesele zihnimi işgal ve beni başka şeyler düşün- mekten — menediyordu. Nereye gideceğimi ve ne İstikamet ala- » Amerikada sular altında kalan bir şehrin umumt manzarası bu hale gelmiştir Hİnt_lilı;r Habeşte Altın Çıkmasına |Amerika Elçisine Muarız Bombay, 19 — Hint milliyet- perverleri altınların gemilere yük- letilmesine muhalefet etmişlerdir. Polis birtakım kimseleri tevkif etmiştir. Kâğıt para kıymetinin inmesi ihtimalinden dolayı işlerin revacını temin etmek İçin İngiliz tacirlerinin gümüş para çıkarıl- ması teklifi umumi bir alâka uyandırmıştır. Gandinin Tahliyesini İstiyorlar Londra 19 — Muhtelif mes- re mensup 106 din adamı, M. Mak Donald'a bir telgraf çekerek Gandinin serbest bıra- kılmasını istemişlerdir., % mek için yeniden dört üh- let istemiştir. Sovyıuerzı:n lîg. rabya meselesinde itilâfgiriz dav- ranmaları tekrar muhtemeldir. Bir Amerika Âyanına Alman Minnottarlığı Berlin, 19 — Alman İmpara- torluğunun teessüsünün yıldönümü münasebetile Yena Darülfünu- nunda merasim yapılırken aslen Alman olan Amerika kongresi azasından M. Rişar Barlol'da Alman vatanının hakkımı müda- faa etmek ve mMuzaffer kılmak için yaptığı azimkârane mücade- leden dolayı fabri azalık unvanını vermiştir. cağımı bilemiyecek kadar yor- gundüm; bethah bir küçük hay- van yığını ruhumun en derin ye- rine girmiş ve orasını bomboş bir hale getirmişti. Allahın niyeti beni tamamile mahvetmek miydi? ©O anda bütün varlığım ıstırabın son derecesine varmıştı. Kolla- rımda — ağrılar da başlamıştı. Hatta onları tabil vaziyette tuta- maz bale gelmiştim. Çok kuvyetli yediğim Bon yemeğimden de büyük bir Fenalık hissediyordum; mide dolu, baş ateşler içinde, gözlerimi kaldırmadan yüz adım yürüyordum. Gelip geçen lasanlar önümden birer Işık gibi kayıp geçiyorlardı. Nihayet oturduğum sıra — cigaralarını — tüttüren ve yüksek sesle gevezelik eden insanlar istilâya uğ- radı. Öfkelendim ve ax daha onlara çıkışacaktım, fakat yarım döndüm ve parkın ta öteki ucu- na kadar gittim, başka bir sıra buldum, oturdum. Tecavüz Ahmetabat 19 — Amerika orta elçisi M.Sutarın binmiş oldu- ğu otomobil bir yerli kadına çar- arak hafifçe — yaralamıştır. unun Üzerine şoför tevkif edil- miştir. İşe — müdahale eden M. Sutar Polisten fena muamele görmüştür. İtalyada Fırtına Misina 19 — Kuvvetli bir fır- tına çıkmış, bir balıkçı kayığı devrilmiş ve üç denizci boğuk- muştur. İskoçyada Bir Hâdise Lonra 18 — Aralarında eski bir meb'us bulunan on iki kişi kargaşalık çıkarmak — töhmetile teşrinievvelde — tevkif — edilmiş, dün de Glaskov mahkemesi huzu- runa — çıkarılmışlardır. Mahkeme civarında toplanan halk - tehdit- kâr vaziyet aldığından biri kadın olmak Üzere bişçok nümayişçi tevkif edilmiştir. Asıl maznunlar ise beraat etmişlerdir. —— TAKVİM —— [ ÇARŞAMBA | 1 Gün 20- Kâ.sani - 932 Kasım 7 İkindi 9. &5)4. 55 | lmsak (12 29) Allah fikri zihnimi yeniden işgale başladı. Heızunlıl! ekme- ğim için bir iş ararken onun araya girmesini kat'iyen haksız buluyordum. Açıkça dikkat et- miştim ki uzun bir müddet aç kalacak olursam beynim akar gibi oluyor ve kafamı boş bıra- kıyordu. ç Siranın üzerine oturmuştum. Bu düşüncelere dalmışlım. Ve bu devam eden sıkıntılar dola- yısile Allaha karşı gittikçe riya- deleşen bir hararet duyuyordum. Eğer Allah beni işkenceye du- çar ederek, — yolumun üzerine Üzüntüler ve aldanışlar yığarak beni kendisine daha ziyade yak- lııtırıcığı ve iyileştireceği zeha- bında ise aldanıyordu. — Bunu kendisine temin — edebilirdim. Gözlerimi semaya kaldırdım. Gu- rurla ve lıınçlı hemen hemen göz yaşı | içinde, İ#ıııdıı bunu bir defa daha tekrar ettim. Gençler Mıhçup. çekingen, küçüklükte susmıya alıştırılmış gençler her işlerinde, fakat bilhassa aşk ip 'nde beceriksiz oluyorlar. Ankaradan <ldığım şu mek- tubu okuyunuz: Muhterem teyze, aylar var ki bir hase ma seviyorum. Fakat bu sevgüm dalaa Ümltele bir şule gibi, her parıstmak letes diğim anda derhal sönmekle nihayetleniyer. Tam Üç ay var ki bu ulvt aşk beni harap ve serseri yaptı.. Mesleğim mühendislikfir. Ayda 350 lira para alıyorum, Allem asll ve çok zengindir. Tip Hibarlle de bir. kadıma kalbini tamamile teshir edecek bir vaziyette olduğumu bilirim. Sevgim çok nezih ve samimtdir. Meşru hislerle ve rabıtalarla bağe Tamak İstediğlin ba aşkıma bir türlü mer kabele görmiye muraffak olamıyorm. Her ÜÖğle ve akşam Üzeri Onu İşinden çıkarken görmek İçin gazlnoda oturur, onun bir tok yeşil mararını görmek ve kendime çevirtes bilmek için çok uğraşışım, Fakat heybat... ©O her mantosunun yakamı kalkık Nâht gözleri Önünde çok elddi ve mağrur etrafındakilerin hiçbirine ehemmiyet vere meden doğruca evine gider. Onu bir güa evinla yolundan başda bir. tarafa saptığısı görmedim. Buglada kadınlarında bulumme yan bu müstesaa varlık benl gütikçe kes disine bağlıyor. OÖnün nazarı dikkatini celbetmek içla yeşll bakışlarile bir defacik karşılaşmak için artık ne yapmak İcap ettiğini kestire- miyorum. Onda etrafında ehemmiyet ver- miyen mağrur vaziyet varkon ben her vakit böyle bedbaht va perişan Inliyeceğim. Ben bugüne kadaz bir. kadınım, başını çevirmek içlr hiç uğraşmadım. Kadınlar benimle meş- gül olurlardı. Onların fasla Üzerimde dolar şan nazarları benl skardı. Halbuki bu seve diğlmn hanımın mazarımı bir defacık olsum Üzerlmde gezdiimiye muvaflak olamıyorum. lsmini bilmediğim bu güzel görlü, güzel bakışlı kizın Gaçları da kazıl olduğu İçia ona (Kızıl Serap) ismini verdim. Fakat bir tek mararına nalij) olamıyerum — Muhterces hanimteyze; bu vaziyet benl deli ediyor, Sizden çok rica ederim bu aşktan kurs tulmam veyş bu hasıma meşru bir tarıda sahip olmak lstediğim için muvaffak olma man bir yolunu sevimli gazelenizin gönül işleri sütununda bu mektubumu ayasa dercederek bana halâs yolunu yöstermenlsi çok rica ederim., A, evlâdiım. Bu senin işin Nasreddin hoca” hıklyeıını bar ziyor. Kendini niye üzüp duru- yorsun. Kızı, ailesine müracaat ederek resmen istesene! Elbette temiz bir aile kızı korteye cevap vermez. Ankarada Şükrıı Hanımat Nişanlınızla görüşüp konuş- mak, halta — mektuplaşmak için ailenizin — muvafakatini almağa çalışınız. — Zaten nişanlılık, iki tarafın biribirini daha iyi anla- ması için teessüs etmiş bir âdetlir. Anlaşma ve tanışma imkânı ol- madıktan — sonra nişanlılığın ma- nası yoktur. HANIMTEYZE Hatırıma parça parça din telâkkileri geldi. Kulaklarımda İncilin sureleri terennüm etti. Başımı yana eğerek kendi ken- dime söyleniyordum. Ne yiye- ceğimi, ne içeceğimi, dünyevli vücudum denilen bu kutunun içine ne koyacağımı neden dü- şünmeliydim ? Allah babamız ıâioıı kuşları gibi beni de hi- mayesi altına almamış mı idi Beni zayıf bir hâdimi olarak gösterinek lütfunda bulunmamış mı İdi? Allah parmağını sinirlerimin tebekesine sokmuş (ve o arada gizlice birkaç teli biraz karıştır- mıştı. Ve Allah /parmağını çek- mişti ve bakınız bu parmağın Üzerinde sinirlerimin tellerinden kopmuş zerreler Iııldıııtı. Ve Allabın noktada Pb.;myl.kh bir ım famda onun parmaj kaimda bir gira kölamı, |3 A (Arkası var)