20 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kitap Bahsi Her Şeyi Doğuran İhtiyaçtır “Kanunlar ihtiyaçlardan do- gar.,, diye bir hukuk nazariyesi vardır. Son günlerin bararetli mevzuları arasına karışan kitap meselesi münasebetile, bu hukuk kaidesini bir edebiyat profesö- rünün ağzından, bir defa daha İşitiyoruz. Fuat Bey bizim gaze- tedeki diyor * —İhtiyaç her şeyi doğu- racaktır. , Fuat Bey, ilim hayatımıza Git bir hakikati tekrar etmekle, daha bariz ve gzarih söyliyelim, bizim iddialarımıza tasdik müh- rü basmakla bizi sevindiriyor mu, yoksa derdimizi mi tazeli- yor? Bu da ayrı bir mesele... Fakat salâhiyetli İlim adamımızın söylediği şu vecize esasen bizim de kafamızda yıllardanberi he- lezonlar çiziyordu. Hepimiz, kim bilir kaç defa tekrar ettik: * — İhtiyaç herşeyi doğura- caktır. , Bugün de kitap ihtiyacı ge- bedir ve doğuracaktır, Tabil ber gebe olan için günün birinde doğurmak — mukadderdir. (Do- anket cevabında şöyle guramadan ölen gebeleri bu işte aklımıza getirmek İstemiyoruz. ) Fakat acaba bugünkü ihtiyaç gebesinin ebesi kim ve ne olacaktır? Diyorlar ki: * Gençlik ve gençler harekete gelmeli. Çünki gençler bir kımıldanırlarsa her şeye iktidar aşılıyabilirler. Oku- mak istiyen gençlik, kitabını da sakıntı çekmeden bulabilir.,, Müsaade ederseniz, biz bu basit mütearifeye derhezl inan- mıyalım. — Çünki hiçbir. gebe kendisinin ebesi olamaz. Çocu- ğun çarpık çurpuk — doğmasını istemiyorsak, eli işe yatkın, san'- atinin bütün meharetini — içmiş bir ebe arıyalım. Darüfünunu ıslah — için —nasılki bir mü- tehassıs getirdiysek, bu işi de ehline verelim. Bu iş ile ehli uğ- raşsın, didinsin, hulâsa ne yaparsa yapsın bize ve müstakbel nesle kitap yaratsın. Fakat bu da lâ- kırdı ile olacak değildir. Çünki: | — Paral *kk Samsunda Gazi îe—;);âi—_f’arlak Merasimle Küşat Edildi Samsun (Hususl ) — Gazi Hz. nin beykelinin resmi küşadı ayın on beşinde Fevkalâde me- rasimle icra edilmiştir. Kaide- Bin cepbesine doğru — yapılan takın önünde toplanan binlerce balk, —mektepliler, — idmancılar, cemiyetlerle sureti hususiyede Tokattan getirilen Kolordu ba dosu merasime iştirak etmişti Kapı şeklinde yapılan taka bağ- lanan koördeleyi Vali Bey keserek ilk nufku söylemiştir. Gece tütün fabrikasında heykeltraş M. Kri- pel şerefine otuz kişilik bir zi- yafet verilmiştir. Hamit ' SON POSTA İnsan İhraç Eden Bir Memleket: Mengen Mengen( Hu- sust) — Son Postamızın aziz okuyucuları ( İn- san ihraç eden memleket)in neresi olduğunu, öyle zannediyo- rum ki henüz bil- miyorlar. İşte bizim — Mengen bugü Türkiyenin insan ihracatı yapan — yegâne nahiyesidir. Bizim nahiyemizin bu- güne kadar ga- zetelerde ismi hiç geçmemiştir. Fakat Bolunun bütün dünyada meşhur ahçıları tamamen bizim nahiyemizde doğar, büyür ve yetişirler. Nahiyemiz ( 33 ) mub- tarlığa taksim edilmiştir. ve (10) bin nüfusu ihtiva etmektedir. Bizim nahiye halkı hariçte yalnız ahçılık yapar. Bu gün, memleketin hemen her şehrinden tutunuz da Mısır, Âmerika ve Fransada çalışan binlerce men- ğgenli ahçı vardır. Bizim nahiye erkeklerinin yüzde yetmiş beşi daimi surette hariçte — bulunur. Gazi Hz. nin, Başvekil Paşanın, Mengen Nahigesinin istasyona olan Beşler -Türkbeyli köylerinde bir han ve bir posta günü diğer meb'us ve vekil beylerin ahçıları hep bizim memleketli- dir. Bunlar buradan küçük yaşta ıı mektep yaptırıldı. Bu mektebin | çıkarak, daha doğrusu ihraç olu- narak memleketin ve dünyanın her tarafına dağılırlar ve git- tikleri yerlerde yine mengenli ustaların yanında senelerce staj görürler, günün — birinde aşçı başılıkla büyük — evlere — yer- leşirler. Bu suretle senelerce memleketlerinden hariçte Öömür geçirirler. Mengen tam teşkilâtlı ve mü- kemmel bir nahiyedir. Nahiye merkezinde Sulh Bâkimi, Posta ve Telgraf İda- resi, Jandarma Kumandanlığı vardır. Nahiye-» miz halkı okum- ya çok hevesli- dir. Hemen her köyde bir mek-« tep vardır. Nahi- ye Müdürümüz A.Vefik Bey ma- arif hususunda çok gayret gös- teriyor. Maarif Vekâletinin yar- dımile Türkbeyli, Hacı Ahmetler ve Cazlar köyleri halkı tarafından güzel, şirin bir Başmuallimi Şücaettin Bey de irfan hususunda çok çalışıyor. Bizim 'memileketin ahalisi çok misafirperverdir. Yenilik telâkki- lerine dört elle sarılmıştır. Bil- hassa bu havalide gençler çok uyanıktır. Köylerimiz çok güzel ve oldukça temizdir. Bilhassa nahi- yemizin istasyonu olan Beşler ve Türkbeyli köyleri uzaktan şirin birer kasaba manzaraşındadır. Demirci Oğlu Osman Çeşmede Bir Spor Yurdu Tesis Edildi Çeşme (Hususi) — Kasaba- mızda “Genç sporcular yurdu,, isminde yeni bir idman teşekkü- lü vücut bulmuştur. Kaymakam İhsan, Jandarma kumandanı Fethi, Hakkı Belediye reisi Beylerin | yardımile güzel bir saha da temin olununuş, top ve forma gibi di- ğer spor İevazımı da - tedarik tü | edilmiştir. Yeni teşekkülün idare hey'eti reisliğine Fuat, umuml! kâtipliğe Mahmut Nedim, vezne- Abdükadir, darlığa azalığa da | Vilâyet umumi meclisi azasından Mehmet Sırrı ve Malik Beyler seçilmişlerdir. Yakımda faaliyete geçilecek ve müsabakalar yapı- lacaktır. Y. Kenan İntihabat İzmirde Umumi Meclis Seçiliyor İzmir, 18 (A. A.) — Vilâ- yetimiz meclisi umumi intihabatı başlamıştır. — İntihabat, gösterilmeksizin serbest cereyan etmiştir. Berçama, Dikili, Foça, Menemen, Kemalpaşa kazalarında intihabat ikmal edilmiştir. Takdir. Edildi Akhisar Kaymakamı Zezi Bey yol inşaatında gösterdiği faaliyet Üzerine Manisa Vilâyeti tarafın- dan takdirname ile taltif edil- miştir. namzet 'Bir Senelik Palamut İhracatı İzmir, 18 — (A. A.) — 1931 senesi zarfında Armutova iskelesinden muhtelif memleket- lere ihraç edilen palamut mik- tarı bakkında alınan malümata göre yüz elli bin kilo Fransaya; dört yüz otuz dokuz bin İtalya- ya, altı bin kilo Belçikaya; yir- mi beş bin Holandaya; — yirmi dört bin Almanyaya ve iki yüz en yedi bin kilo Amerikaya o mak Üzere sekiz yuz altmış bin kilo palamut ihraç edilmiştir. Samsun Gümrü- ğgünde Tahkikat Samsun ( Hususi) — Bura gümrüğünde müzayede ile sat- lan boş şeker tandığı yerine gümrükten dolu şeker saadığı çıkarılmak suretile bir suüstimal yapıldığını evvelce bildirmiştim. Tahkikat devam — etmektedir. Dört hamal daba iİşten çıkarı- mıştır. Ö zaman kapı memuru Fuat Efendi yazacak iken sehven Mustafa Efendi yazılmıştır. Bu münasebetle tashih ediyorum. HÂMİT Adana Borsasında Adana, 18 (A. A.) — Borsa- da satış muamelesi hararetle devam — etmektedir. Pamuğun okkası 141 ve kozanımn 25 kuruşa çıkmıştır. Zürra vaziyetten çok memnundur. İzmirde Grip Nl.u—saplan Fazlalaştı İzmir, 19 (Hususi) — Şehri- mizde bir haftadanberi grip has- talığı musapları hayli çoğalmış- tır. - Amerikan jinde erkek — kolle- 135; kız kollejinde 34; erkek lisesinde 120; kız lise- sinde 37 husta vardır. Halk mekteplerinde de hastalık fazla- dır. Dersler muallimlerin hasta- hğından intizamını kaybetmiştir. Her evde gripten hasta var- dır. Mekteplerin tatil edileceği söylenmektedir. Vilâyet ve Sıhhat Müdürlüğü — lâzımgelen — tedbiri almıştır. Hastalık birkaç gün devam eden bir nezle şeklinde olduğu için büyük bir tehlike arzetme- mektedir. Adnan Naii_lli_de Fakir Mektep Çocukları Yardım Görüyor Nazilli (Hususi) — Kasabamiz- daki fakir çocukları himaye be- yeti, muhtaç vaziyette bulunan mektep çocuklarına yardım etmek- tedir. Heyetin yaptığı bayırlı Iş, yeni teberrularla takviye edi- mektedir. —Farbes kumpanyası Müdürü (60) lira vermek suretile bu yardıma iştirak etmiştir. * Salihlide Bir Yangın Salihli, (Hususi) — Şehrimiz- de Altınordu Mektebi hademesi Tevfik Efendinin evinden bir yangın çıkmış, derhal yetişilerek söndürülmüştür. Söz Aramızda Üi Basvelilie Kızları Daha evvel Mister Makde nald'ın ve sonra da Mösyö La- valin kızlarile beraber Amerika- yı ziyaretleri Arrerika kadınları | a#rasında epeyce heyecan ve de- dikoduyu — mucip olmuştu. Bu münasebetle — yine — Amerikan mecmualarından — biri şöyle bir makale neşretti: N “İngiliz. Başvekilinin — kızınm batları sert. Güneşten yanmış derisinde bir katre boya yok. Uzun saçları, arkasında munta- zam bir topuzla toplanmış. Pa: buçları kısa ökçeli... Yimi altı yaşlarında ciddi düşünceli bir genç kadın. En çok alâkadar olduğu mesele'er?... Babasından soora, terbiyevi meseleler ve ame le.. Balolardan, çaylardan içtinap eder. Elbisenin onca hiçbir. me- nası yoktur. Fransız — Başvekilinin — kın Joze Lavale gelince, göze çar pacak derecede — güzel, New york sahiline adım attığı dakika» da güzelliğile beraber şıklığı da nazarı dikkati celbetti. Başında elbisesin rengine uygun Parisin bütün şapkacılık san'atini gös- teren en son moda mavi bir şapke vardı. Bu şapka onun koyu siyak gözlerini ve rujlu dudaklarını daha çok meydana çıkarıyordu. Onunla beraber bavullar dolusu en son moda elbiseler de geldi, Zeki ve canlı.. Çok canlı.. Dansa da çok meraklı... Irk ve yaş farklarından maadı iki başvekilin kızını ayıran diğer şeyler de var, Babasını çeken siyaset miknatısı Mis Makdonalde de tesir etmiştir. Yirmi beş ya- şında iken Şehir Meclisinde aze idi Bir gün parlamentoda yeri olabilir. Joze Laval gazetecilerle şöyle konuşmuştur : — “ Ben siyasetle yalnız ba- bamın hatırı için alâkadar görü- | nüyorum. Hukuka — devamım, kendime bir meşguliyet yaratmalı içindir.,, Joze Laval Fransız an'anesinin kızıdır. Kadınların her sahada | yol almıya uğraştıkları bir de virde dünyaya geldiği için belki Joze Laval de bir gün kendisini bu kütle hareketinin arasına ka- tılmış bulacak ve Mis Makdonald gibi belki bir gün onu da bir hareketin başında ve bir siyaset peşinde göreceğiz. Fakat kendi- sine sorarsanız: *Parlamentoda bir yerim obk | maktansa on iki tane çocuğum olmasını tercih ederim,, dediğini duyarsınız. ,, Amerikada kaldığı kısa zama- amı balolarda ve çaylarda geçir di. İzabel Makdonald ise mek- tepleri, gece dershanelerini, nme- le evlerini, fabrikaları dolaştı. Onların müsamere ve çaylarına işlirak etti. B. Halim Lik Maçları Bu cama günü Taksim Stad- yomunda Lik maçları şu şekilde yapılacaktır: Hilâl-Beylerbeyi, İstanbulspor Anadolu, Beşiktaş-Beykoz, İstan- bulspor-Anadolu, Beşiktaş-Beykoz