20 Ocak 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Ocak 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Dünya Buhranı v Z. Dünya — Buhranının Sahasın- daki — Arızalar 1 — Umumi harpten sonra her memlekette harbin zayiatım telâfi için fazla istihsal emel ve endişesi başlamıştır. Bu endişe Kiraj istihsalde görülmüştür. Baş- hca buğday yetiştiren meselâ Amerikada — zer'edilen arazinin miktarı — *044 ve elde mahsulün miktarı 867 artmıştır. 2 — Sanayi sahasında istihsal çoğalmıştır. Meselâ Almanyada sanayi rasyonalize edilmiş ve — fabrikalarda insan işine Yhtiyaç azalmıştır. Makine kuvveti ve fabrikaların — yeni teşkilâtı insan kuvvetine olan ihtiyacı ten- kis etmiştir. 3 — Her memleket kendi hudutları dahilinde zirai ve sınal sahada iktısadi kifayet iddiasile mahsulât ve mamulât yetiştir- miye çalışmıştır. Bilhassa her memlekette ve harpten sonra vücude gelen küçük milletlerde sanayi, kanun! tedbirlerle teşvik edilmiş ve gümrük tarifelerile himaye olunmuştur. 4 — Ziraatle sanayi arasın daki şu münasebette şayanı dik- kat olmuştur: Sanayi müessese ve — fabrikaları asğari maliyet Fintile ham madde talep ederler. Halbuki ziraat istihsalinde maliyet fiatı bu talebin fevkinde yfiluok- tır. Amerikada bile en yeni usu ler tatbik olunduğu halde zahire ve hububatın maliyet fiatı yüksek kalmıştır. 5 — Ziraatte maliyet Fiatı yüksek kaldığı halde — bilâkis dünya piyasalarında ham macdde fiatları çok tenezzül etmiştir. Bu tenezzülün bir sebebi fazla mah- sul olmakla beraber asıl sebebi, fazla mikyas kıymeti olan altının Amerika ve Fransada terakümü ve diğer memleketlerde azalması ve bu azalış karşısında bittabi mal zaruretidir. 6 — Ziraatte maliyet fiatı üksek kaldığı ve buna karşı iatlar tennezül eylediği halde | |İhracatımızı Alâkadar Eden zirai istihsali en çok — müteessir ve mutazarrır eden bir nokta da piyasaların ve mahreçlerin aza- ması ve daralmasıdır. Rusya kendi içine çekilmiştir. Çin büyük kargaşalıklar içindedir. Ve niha- yet gümrük tarifeleri bütün mlli hudutları daha çok kapamışlardır. Ayni vaziyet sanayi istihsali- için de daha çok variddir. Mekteplerde Grip Hastaları Artıyor Şehirde salgını devam ediyor. Birçs:’reımş dairelerde olduğu gibi Adliyede de birçok memurlar ve hâkimler grip yü- zünden vazifelerine devam ede- memektedirler. — Müddeiumumi Kenan, Muavinlerinden Sabri ve Sadun, Ağir Ceza Reis Hasan lütfu ve azadan Nusret ve Adliye | doktoru Enver Beyler de gripten yatmaktadırlar. Grip mekteplerde de tesirini | göstermektedir. Hemen her mek- tepte 90- 100 talebe hastadır. Bu vaziyet karşısında Maarif mü- diriyeti Sıhhiye — müfettişlerini mekteplere göndererek — gribe yakalanan talebelerin miktarını tesbit ettirmeğze başlamıştır. Sıhhiye — müfettişleri lüzum gösterdiği takdirde ilk mektep- | ler bir hafta müddetle tatil edi- leceklerdir. edilen | fiatlarının tenezzül etmesi | Son Postanın Resimli Makalesi Paris, 20(A. A.) — Meb'usan mecliığnin dün öğleden sonraki açılış celsesinde yeniden riyasete intihap olunan M. Buisson, içtimamn küşadına mü- teallik nutku irat eylemiştir. Mumailey nutkunda ezcümle, tamirat ve borçlar | meselelerinin yeniden mevzubahs olmakta hııılııııdıık-l larını, Fransanın kendi borçlarının tenziline muadil bir taminat verilmeksizin alacaklarının babbesinden bile vazgeçmiyeceğini söylemiş ve bilhassa demiş- | tir ki: “Resmi ve âleni bir surette kayit ve imza edi- | miş olan itilâflar bir tarafın tek cepheli bir kara- | rile feskedilemez.., M. Buissonun bu nutkundan sonra meclis, hükümetin beyanatı meyanında Fransanın M eraaz e A eeT aae ae aa A Kiral Feysal Ve Gazi Hz. Bağdat, (Hususi) — Kıral Feysal, Gazi Hz. ne hediye edil- mek Üüzere (1200) rubiyeye dört at ve bir beygir satın almıştır. Hediyeler yakında husust bir me- | murla Ankaraya gönderilecektir. Almanya Bir Karar Verdi Berlin, 19 (AA) — Bugün neşrolunan bir emirnamede, AL manya ile ticaret muahedesi ak- tetmemiş memleketlerden veya paralarının kıymeti altın seviye- sinden küçük olan veyahut AlL- mab emtiasına karşı diğer mem- leketlere — nisbetle gayrimüsait muamelede bulunan — yerlerden Almanyaya gelecek mevat ve eşyaya icabında munzam gümrük vesimleri koymak için hükümete salâhiyet verilmektedir. Maarif Vekilinin teftişi Adana 19 — Maarif Vekili Vilâyet, fırka kumandanlığı, be- lediye ve Halk fırkasını ziyaretten sonra liseye agideıelş yemeği tale- beler arasında yemiştir. tesinde okuduk: a “ Ramazan gecelerinin birçok eğlenceleri ara- mada bu sene her tarafta bir tombala merakı var.. * Bu yüzden geceleri kahveler tıklım tıklım doluyor ve çok şayanı dikkattir ki kahveleri dolduran bu tıklım tıklım halk arasında genç yaşta çocuklar büyük Cekseriyeti teşkil ediyor. Şehrin merkezindekl bütün kahvelerin gece man- İSTER İNAN, İSTER SON POSTA | TELGRAF HABERLERİ O YEL STT SA SADAY KM COZGERA SAT "ULARA S KY TU COT : Fransız Meb'usan Meeclisi İlk Ve Son Kararını Verdi: Alacağından Meî;lîîğ Feda Etmiyecek! a — ——— tamirat bedeline moratoryomuna hükümeti, Almanyanın borç bütün ı göreceğiz ? ) * Ramazan Vecizeleri * I etmiyeceğine dair olan kısmı hakkındaki siyas! prensiplere ait bulunan cümleyi şiddetle alkışlamıştır. Amerika Ret Gevabı Mı Veriyor? Vaşington, 20 (A.A.) — M. Lavalin Hoover nazarı teşvika müsadif olmamıştır. İhtimal verildiğine göre, bu meselenin lâzımgelecenini mumaileyhe bildirecektir. (Son Postar Alman Başvekili on gün kadar evvel beyanat karşısında Fransa Meclisinin dünkü tezahüratı çok şayanı; dikkattir. Bakalım siyaset ulkunda neler olan hakkının nezine müsaade ve emnüselâmet müteallik son müracaati burada Cemahiri ma'tehide Avrupada — halledilmesi ödemiyeceğini resmen söylemişti. Bu | İzmirde Üç Şerir Takip Ediliyor İzmir, 19 ( Hususi ) — Dün gece, Çeşmeye gitmek üzere hareket eden bir kııı_ıyau Urlayı geçtikten sonra Kazakaya denilen ağaçlık bir mevkide, | ikisi tüfekli ve biri tabancalı üç silâhlı işeririn tecavüzüne uğramış ve yolcular soyulmuştur. Bu kamyondan kamyon daha soyulmuştur. alınmıştır. Hadise mahalline evvelâ Çeşme, Jandarma müfrezeleri yetişmiş ve Kaza Jandarma Kumandanları da bizzat İzmir Jandarma Kumandanı Ibrahim Bey de takibata iştirak etmektedir. Hüdisenin bazı #serserilerin eseri olduğu zannediliyor. Mütecavizlerin yakalanması bir saat meselesidir. S ea - KT eee — takibe - çıkmıştır. M. Venizelos | Yunan Başvekili Yeni Bir Seyahate Çıkıyor Atina, 20 ( AA ) — Dünkü nazırlar Meclisinde M. Venizelos, Avrupa hükümet — merkezlerine yapacağı — ziyaretin — sebeplerini izah etmiştir. Mumaileyh, bugün Brindiziye hareket edecektir. | çocuk — dilenciler üstü başı düzgün edilmektedir. Her iki mücssif elddi tedbir | lâzımgeliyor. Vakit | lamalıdır.. , İN K <a —at ilâhlı sonra yine ayni noktada diğer üç onu müteakıp Urla ve Seferihisâr ADNAM aa -Naki'B: Münhal Muş Meb'usluğuna Namzetliği Konuldu Ankara, 20 (Hususi) — Mu- hiddin Nami Beyin geçenlerde vefatı dolayısile inhilâl eden Muş meb'usluğuna Fırka tarafından sabık Elâziz meb'usu Naki Beyin namzet- liği konulmuştur.İntihap bugünler- de yapılacaktır. Dahiliye Vekâleti İntihap emrini bildirmiştir. * Diğer taraftan son zamanlarda şehirde bilhassa fazlalaşmıştır. Bunların içinde aile çocuklarına da tesadüf | vaziyet önünde alâkadaranın ! alınaları ve mücadeleye girişmeleri geçirmeden bu mücadele baş- ANMA! ı Taşla ll İSTER İNAN, İSTER İNANMA! — (* sitlin Şu yazıyı Balıkesirde” çıkan (Türk Dili) gaxe- |zarası bu suretle cidden acıklı bir intiba vermektedir. Sözün Kısası Şehir Meeclisinde Susanlar P. &. Dün bir gazetede okudum. Şehir Meclisi azasından doktor | Hikmet B. diyor ki: “— Meclisin şubat içtimaı devresinde çok hararetli müna- kaşalar olacak. Aza bu devre için çok hazırlanmıştır. Arka- daşlarımız arasında birçok zevat var ki söz söylemekten çekini- yorlar. ,, Garip şey! İnsan Şehir Mec- lisinde aza olur da söz söyle- mezse niçin oraya gider? Hele bu kıtlık günlerinde hazineden niçin para çeker? Bu mecliste şe- hir işlerine dair söz söylemekten başka yapılacak iş var mı? Aza- nın vazifesi, orada, kumaş doku- mak değil, şarkı okumak değil, saz çalmak değil, spor yapmak değil, kaldırım taşı kırmak değil; ancak, şehrin menfaatlerini söz'e ve münakaşa ile müdafaa etme! - tir. Orada susmak, — vazifesini yapmamaktır. Acaba, Hikmet Beyin dediği gibi, niçin bunlar “ söz söyle- mekten çekiniyorlar? ,, Bakınız, bunu da yine doktor Hikmet Bey şöyle izah ediyor: “— Buna sebep bu arkadaş- ların işlere lâkayt olması değil, Adalı Avni Bey, Nazmi Nuri B. gibi azanın yaptıkları edebiyattan belâgat oyunlarından ürkmelericir.., Fetebarekâllah ! Demek azanın bir kısmı susuyor, söyliyen kısını da, hakikati müdafaadan xziyade “Edebiyat — yapiyorlar, — belâyat oyunları oynıyorlar. ,, Hele Doktor Hikmet Beyin beyanatını okumıya devam edelim: “— Bu zevat şimdiye kadar söz söylemiye niyet edince bu tarzda edebiyat — yapamıyacak- larını düşnüyorlar ve sözleri mü- essir olamıyacağı endişesile susu- yorlar. ,, Aman, bir insanın vazifesini yapmaması için ne meşru maze- ret! Öyleya, Şehir Meclisinde | aza olmaktan maksat, memleket Soyulan kamyonlardan (16) numaralisı Hüsnüye, (35) numaralısı Kadriye, | (2) numaralısı Osmana, (10) numaralısı Hasan Şismindeki şoförlere aittir. | Soyulan yoleular (25) kadardır. Bunlardan (2000) liradan fazla para ve eşya işleri hakkında fikrini açıkça ve dosdoğru söylemek değil, ede- biyat yapmaktır; bunu da yapa- mayınca susup oturmak - evlâdır. Yine Hikmet B. diyor ki; “— Fakat artık bu tarzı ha- reketin şehir işleri için doğru olmadığı kanazti umumileşti. , Parlak, parlak... Demek bu- güne kadar vazifede ihmalin doğru birşey olabileceğini xan- nedenler de varmış, fakat, çok şükür Hikmet B. gibi düşünen- lerin kanaati galebe — çalınıya başlamış. Tebrik ederim. Yine Hikmet B. bize yakın bir ati için parlak şeyler vade- derek diyor ki: “— Önümüzdeki — içtimada, herkes samimi bildiği, düşündü- ğü, tabkik ve tetkik ettiği her dungül — söyliyecek, biç edebiyat yapılmıyacaktır.,, Oh, oh... Yani hakikt Şehir Meclisi ancak önümüzdeki şubatta açılacaktır ve hakikatler o zaman meydana — çıkacaktır. — Şimdiya kadar edebiyatla meşgul olun- muş. Nafile vakit geçirilmiş. Fakat anlamadığım bir nokta kaldı: Şehir Meclisinin şehirli azası, meram anlatabilmek - için ancak| “ dangıl dungül,, konuş- miya mi maktedirdirlee ? Hom de İstanbul gibi bir şehrin Meclis Azası!