22 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

22 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

l Ha lkın Sesi ı Takas Meselesi, Mühim Bir Meseledir Kontenjan — usulünün — tatbila mühim pir eksikliği meydana gkardı. Mal — getirenin ayni derecede mal çıkarmak mec- buriyeti. Halbuki bir ithalât taciri bir ihracatçı değildir. Bundan — dolayıdır. ki umumi Hcaret hayatında bir muvaze- nesizlik hâsıl oldu. Bu muva- zenesizliği erasmdan hal için takas komisyonu mamına bir heyet Avrupada mahalli an- Taşımalar yapmıya memur edil- di. Bu kararın halk arasındaki akislerini şöyle tespit edebili- riz: Nuri Bey ( manilsatursa Sultanhama- - 47) — Takas işi memleketin ikt- yadi hayatını alâkadar eden pek mühim bir işeydir. Meselâ hükü- mete - ve, Belediyelere bir ecnebi malı satan hususi eşhas veyahut ıbeuudeı sattıkları takas yapılmıyan ıql-'ı hükümet almıyor. Her yerde olduğu gibi bizde de ithalât ve ihracat tacir- leri ayrı ayrıdır ve ticaret, iktısat kaideleri de böyle icap ettirir. Bir ithalât taciri ihraç işini bile- mez. Halbuki verdiği mal nispe- tinde ihracata mecburdur. Takas işleri tacirlerin ve hususl komis- yonun burada halledeceği bir iş değildir. Bu kcmisyonun harice bir tetkik heyeti göndermesi za- ruri idi; bunu da yapmıya karar vermiştir. Bundan mewuup obk dum. * Şerif Bey (Sultanahmet Üçler 73) — Avrupaya ve hatta bütün bize mal ithal eden memleketle- re takas işlerini tetkik için bir heyet gönderilmesi filmnı çok mur n bulürüm. — İthalâtçı ve ihracatçı tacirlerimiz bundan çok istifade edecek ve bugünkü müş- külâttan kurtulacaktır. Komisyon tetkikatını yapar. Hangi memle- ketlere ne gibi mallar ihraç ede- bileceğini ve oralardan neler ge- tirtebileceğimizi tespit eder. Be- nu tüccarlarımıza bildirir. İthalât tüccarımız bu direktif dairesinde serbestçe ithalât yapar ve ihra- catçılar da buna mukabil oralara mal gönderirler. Bu çok salim ve esaslı bir fikirdir. * Nadir Bey (Kumkapı Nişanca 17) —Takas kamisyonunun Avrupa- da tetkikat yapması fikrini çok doğru bulurum. Çünki takas işi tüccarımızın münferiden başara- bileceği birşey değildi. l .Son Posta'nın Resimli Hikâyesi : Pi Yüksek Baytar Mektebinde Bir Hâdise Haber aldığımıza göre, Yük- sek Baytar Mektebi muallimleri mıştır. Bazı asistanlarla mektep müdürlüğü Aarasında çıkan bir ihtilâfin sebep olduğu söylenen bu tebeddül neticesinde asistan- lardan İsmail Hakkı ve Celâl Beyler Karacabey harasına, Ab- durrahman Bey de Erzincana ta- yin edilmişlerdir. Söylendiğine göre bu üç asistan mektep mü- dürü Salih Beye bir rapor ver- mişler, banı ıslahat meselelerin- den bahsetmişlerdir. Fakat Mü- dürlük ve müderrisler meclisi ra- pordaki iddiaları varit görmemiş ve bunun neticesi olarak asistan- lar başka vazifelere tayin olun- muşlardır. Bir Hâkim Beraat Etli Hukuk Hâkimlerinden Şeref Bey geçenlerde ihmal cürmünden ( 30 ) lira para cezasına mahküm edilmişti. Temyiz Mahkemesinin nakzı Üzerine dün muhakeme tekrar edilmiş ve Şeref Bey be- raat kazanmıştır. Polis Divanında Polis divamı dün toplanaraz bazı polislerin tecziyesine karar vermiştlir. Talebe Birliği İhtilâf Halledilemezse İki Kısma Ayrılacak Eski Talebe Birliğinin ihyası için geçen cuma günü Darülfünun fakültelerile - yüksek — mektepler talebe murahhasları bir kongre yapmışlardı. Kongre — esnasında bir ihtilâf çıkmış, birliğin talebe cemiyetleri tarafından mı yoksa doğrudan — doğruya — talebeleler tarafından — idare edilmesi — etra- ara- sında henüz bir itilâf zemini bulunamamıştır. Hukuk Fakültesi murahhasları, birliğin cemiyetler- den kurtarılıp talebeyi birlikle alâkadar etmek Jlâzım olduğu fikrini ileri sürmektedirler, Eğer bu ihtilâf halledilemezse Hukuk Tıp, Fen ve Edebiyat fakülteleri talebesi bir Darülfünun birliği tesis etmek üzere harekete geçe- ceklerdir. SON POSTA DAHİLİ HABERLER Ziraat Bankasının Buğdayları Banka Piyasaya Henüz Buğday Çıkarmadı Zıraat Bankası — geçenlerde satılmayıp köylünün elinde kalan buğdaylardan satımalmış, depo- larına koymuştu. Şehrimizde de Bankaya ait mühim miktarda buğday mevcuttur. Fakat Banka bu buğdayları henüz piyasaya çıkarmamıştır ve ne zaman çıka- racağıda şimdilik malüm değildir. Yaptığımız tahkikata göre, İstanbul Ziraat Bankası merkez- den aklığı emir üzerine vilâ- yetimiz dahilinde Bankaya borçlu olan köylülerin borçlarını iki se- ne için tecil ehııışhr KBylüler mahsulünü, arazi ve sairesini Ban- kaya teminat olarak gösterdiği takdirde kredi ihtiyacı tatmin edilmektedir. Diğer taraftan şehrimiz Ziraat Bankasına merbut olmak üzere tesis olunan İçerenköyü, Malte- pe, Kartal ve Yalova kredi koo- peratifleri köylüye yardım etmek- tedir. Vilâyet, köylülerin işine yarıyan bu kooperatiflerin diğer köylerde de tesisi için teşebbüse girişmiştir. Bu hususta kaymakam- lara birer tamim gönderilerek harekete geçilmesi bilbirilmiştir. Heyelan Sınyerde Bir Dağ Çökmiye Başladı Dün Sarıyerde bir beyelân vuku bulumuştur. Tahkikatımıza göre Sularboyu caddesinde mü- hendis Mahmut Beye ait evin ar- kasındaki dağlarda bir çöküntü başlamış, bir aralık çöküntü teh- lıhli hı şekil ıldıgı için evin kında ehbemmiyetli tetkikat ya- pılmaktadır. Yeni, Yapılan -Mektepler İstanbul Vilâyetinin (11) tane- si köylerde, (23) ü de şehirde olmak üzere inşasma başlattığı mekteplerin kısmı azamı ikmal edilmiştir. Henüz inşaatı ikmal edilemiyen üç, dört mektepin de bu sene nibayetine doğru inşaatı bitirilecektir. Ayrıca inşası ta- savvur edilen (19) mektebin şim- dilik inşası kalmıştır. Tahsisat bulunduğu takdirde bunların da yapılmasına başlanacaktır. Bir Dolandırıcı Tüccardan Ekmekçi zade Hay- ri Beyin Kâtibesi Fatma Han- mın 400 İirasını dolandırmakla maznun Kemal Efendinin muha- kemesi dün bitmiştir.. Maznun 5 ay hapse 20 lira ağır cezayı — Sahtekârlık Sahte Talebeye Mahalle İlmühaberi Verilmiş Sıhtekârhk yıpmıkla maznun Aksarayda Acem oğlu mahalle- sinde oturan Mehmet Atıf Efen- dinin muhakemesine dün Ağır Cezada devam edilmiştir. Abf Efendi Kuleli Kisesinin resmi mühürünü ve imzasını tak- lit ederek bir mezuniyet şahadet- namesi tanzim, ve bu şahadetna- meyi istimal ederek Darülfünun Hukuk fakültesine 363 numara ile kaydedilmiştir. Hukuk fakül- tesi bu şahadetnameden şüphele- nerek vaziyeti Kuleli lisesinden tahkik etmiş, neticede Kuleli li- sesinden ©o isim ve hüviyette bir talebenin mezun olmadığı anla- şılmıştır. Atıf Efendi dünkü celsede kendisini Şükrü isminde birisinin teşvik ettiğini ve bunun üzerine bu işi yaptığını söylemiştir. Mab- keme Acem oğlu mahallesi İhti- yar heyetinin celbine karar ver- yalşli. Ölüm Tehdidi Arap Kâmil isminde bir adam Eyüp hattında işliyen otobüslerin kâhyası Melek Efendiyi ölümle tehdit etmiş birkaç el silâh at- Nat 22 Günün Tarihi İdam Kararı İki Kntildîı;»Bir;si İdama Mahküm Edıldı Goçııhıdı Bı'hhşh bir cinayet olmuş, Hacı ile Hakkı isminde iki kardeş Celâl laminde birisini öldür- müşlerdi. Dün Ağır Cezada bu cina- yetin muhakemesi bilirilmiş, katille- rin kasten bareket ettikleri sabil olmuş ve karar verilmiştir. Hakkı idama mahküm edilmiş, Hacı ise 21 yaşımı bitirmediği Için 24 sene bapso mahküm olmuştur. Tasfiye İşleri Haydarpaşa İimanı ve Mersin - Adana hattının hükümet - tarafından Mübayaası Üzerine bu şirkellerin tazfiyesi hakkında temas İçin Anka- raya giden yirket murahhsları dün şehrimize gelmişlerdir. Şirket mu- rahbasları bükümetle tamamen anla- şıldığım söylemişlerdir. Toprak Bayramı ye MÜUK Tes'it Edildi Beşnelmilel kabul edilen 21 mart Toprak Bayramı dün şehrimizde de tes'it olunmuştur. Ba münasebetle Halkah Ziraat mektebinde merasim yapılmış, Ziraat Odası Reisi Lötfi Arif, vali Muhindin ve ziraatçilerden Nesip Beyler biver vutak söyliyerelr toprak bayramının Kizumu, faydası ve maksadı hakkında İzahat vermişe lerdir. Bayılan Maznun İzmirde suiistimal cürmile maznun bir memur sorğuya çekildiği bir sırada bayılmıştır. Habeş Elçisi Habeşistan İmparatorunun mek- tubunu Gazi Hr. ne takdim eden Habeş favkalâde elçisi M Zellaka bu sabah Ankaradan şehrimize ge- miştir. İhrahim Tali Bey Şark Vilâyetleri Umumi Müfettişi Ibrahim Tali Bey Ankaraya gelmiştir. Osmanlı Bankası Müdürü Pariste bulunun Osmanlı Bankası Müdürü dün orada vefat etmiştir. Alman sefiri Almanyayı tahdidi teslihat kon feransında temsil eden Alman sefiri Her Nadolni dün şebrimize gelmiştir. Yeni Lâyihanın Müzakerasi Yalnız vatandaşlara tahsis edilen meslek ve san'atlere ait yeni lâyiha perşembe günü Millet Mec'isinde müzakere — olunacaktır. Bir El Silâh! Meçhul bir şahıs Taksimde £ Komşu — Hasan Bey, şu kumaş parças.na bir bak bakayım?.. bir pardesü çıkıyor... 2 Komşu — 85 Kraya bu kumaşlan kerdler aet l nüine ince... Üşür müyüm dersin? naktiye ve 400 İirayı tazmine nıdı. Kurşunlar isabet etmemiş, | oturan Vasil Efendinin pencere- mahküm olmuştur . yıkdı.nııqtu sine bir el silâh ıhrık kıçnııım 'azar Ola Hasan Bey Ve Pardesu 3: Komşu — Yalız bu kumaş biraz 4: Hasan Bey — Ne münasebet a efendim? Üşümek şöyle dursun, verdiğin para aklına geldikçe, vallahi, buram bu-