22 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

22 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

uının SON POSTA ' Siyaset Ale I Çin Japon Müzakereleri Şanghay, 21 — İki sivil Ja- ponyalı meçhul şahıslar tarafın- dan öldürülmüştür. Japonyaya harşı muhasamata devam için Şanghayda bir gönül- lü kıt'ası vücude getirildiği ha- ber verilmektedir. 22 Japon gemisi Japonyaya müteveccihen Şanghayı terket- miştir. Bu meyanda bazı deniz tayyareleri filosu ile birinci tor- pito filotillâsı da bulunmaktadır. Çin Teklifi İki Yüzlü Mü? Tokyo 21 — Japonyanın, Çin tarafından yapılan mütareke tek- Hifini dikkatle tetkik — ettikten sonra, Japonyanın kıtaatını imti- yazlı mıntaka dahiline ve 28 kâ- nunusaniden — evvel — bulunduğu Hang Kov nmahiyesi dahilindeki yollar boyuna çekmiye muhalefet etmiye karar vermiş bulunduğu söylenmektedir. Japon Hükümetinin Çin teklifini #ki yüzlü talâkki etmekte olduğu beyan edilmektedir, Bir Yol Tahrip Edilmiş Mukden 21 — Sakuso yak- nında bir marşandiz treni yoldan çıkarak — devrilmiştir. Alâkadar- lar, yolun tahrip edilmiş olduğunu söylemektedirler. Tokyo 21 — Parlementonun huzurile diyet resmen küşat edil- miştir. Meclis, M. Tamakisa Hirosu Reisliğe intihap etmiştir, Şanghay ve Mançurideki harekâta iştirak eden zabitan ve efrada meclisin selâmlarının — iblâğ — edilmesine karar verilmiştir. Kibrit Kıralının İntiharı Akisleri Paris 22 'Tan gazetesi, Kröger'in feci akıbetinin mall piyasaları — fevkalâde müteessir ettiğini, bu hâdisenin borsada fevkalâde bir zaaf şeklinde te- cetli ettiğini, eshamın mübim zararlara düştüğünü bu zarar- ların miktarının yüzde onu mü- tecaviz bulunduğunu yazmakta- dır. Nevyork barsasının göster- diği sükünetin Pariste iyi bir intiba husule getirdiğini, salı günü borsada esham tenezzül- lerinin yarısımn telâfi edildiğini ilâve etmektedir. Romanyada Feyezanlar Bükreş 21 — Transilvanyada feyezanlar olmuş birçok kasaba- lar suların tehdidine maruz kal- mıiştir. Vak'a mahalline asker gönderilmiştir. -— EDEBIİ TEFRİKAMIZ; 64 Çinliler İkiyüzlülük Mü Yapıyor? Dünyada Tıyatro Buhranı Da Var İtalyada Mali Vaziyet Roma 21 — Hazinede şubat nihayetinde 1942 milyon lixit sermaye vardı. Şubat zarfında masraf 1837 ve varidat 1616 mil- yona çıkmışlı. 221 milyon açık vardı. Dahili borçlar 92 milyona baliğ olmuştur. Bu rakam Kânunusanidekı miktara nazaran 132 — milyon fazlalık göstermektedir. Tedavil mevkünde olan banka kaimeleri 13,038 milyon olup geçen kânu- nusaniye nisbeten 32 — milyon noksandır. Roma, 21 — İtalya bankası- nan iskonto fiatı 7 den 46 ya indirilmiştir. Göte Günü Strazburg, 21 Göte'nin Slümünün 100 üncü yıldönümü dolayısile Darülfünun ve şehrin tertip ettiği şenlikler Darülfünun bahçesinde yapılmış, şenliklerde erkâm hükümet te hazır b lunmuştur. Vaymar 21 — Yıdönümü mü- nasebetile dün, Göte ismindeki dramın ilk kısmı temsil edilmiş- tir. Başlıca rolü Millt tiyatro ak- törlerinden Hanrih Jorj deruhte etmiştir. Nakil Vasıtaları Kazaları Los Anceleos 21 — Buradan yolcu nakletmekte olan baüyük bir tayyare sisli bir havada bir meyve bahçesine düşmüştür. İkisi pilot olmak üzere & kişi ölmüştür. Tayyare düşerken elek- trik telini koparmış ve şebir ka- ranlık içinde kalmıştır. * Torino 21 — Bir tramvay yoldan çıkarak halka çarpmış, birçok kimselerin ölmesine ve yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Kondoktör tevkif edilmiştir. * Los Ancelos 21 — Bir tica- ret tayyaresi Kaliforniyada s0- kağa düşmüş 14 kişi ölmüştür. Yaraldarın 30 tayyare yolcusu 11 de sokaktan geçenlerdendir. Önü otomobille dolu olan Lindberşin evi Nevyork 21 — Lindbergin evi her gün gazetecilerle dolup bo- şalmaktadır. Binanın önünde yevmi 40-50 otomobiıl göze çarpıyor. Bu otomo- biller, havadis bekliyen gazeteci- ler ve ani bir müjdeye intizar eden Foto muhabirlerine aittir. Polis son zamanda mühim bir iz özerindedir. Bu İz, elyevm hapishanede bulunan meşhur ka- - çakçı — Alkapone'nin — çetesine mensup onun bir dostuna aittir. Bu adam, çocuğun kaçırılmasın- dan üç saat eyvel Lindbergin evi cıvarında duran bir otomo- bilin içinde görülmüştür. Bilâha- re bu otomobil, bir ot yığının altında güzelce gizlenmiş bir hal- de bulunmuştu. Nuju-Yerse vali- si M. Moore, bu )enı izin zabıta- Lehistanda Kabine Tadilâtı Varşova 21 — Bugün kabine- de şu tadilât yapılmıştır: Maliye müsteşarı M. Zavades- ki, Başvekil muavini, tayin edil- miştir. Ziral ıslahat nazırı M. Kozlovski M. Zavadeskiye halef olacacaktır. Ziral ıslahat ve Zi- raat nezareti, M. Sudkiyeciyonun riyasetinde birleşecektir. M. Kuhn Nafıa nezaretine, Naha nazırı Nögelmer Ordu Müfettişliğine gelmiştir. Filistinde Kuraklık Kudüs 21 — Devamlı bir kuraklık Filistin ve Maverayi şeria- daki mahsulü büyük hasara uğ- ramıştır. Bükreş 21 — Fransada bulun- makta olan Prens Nikola nm mart nihayetine Romanyaya av- det edeceği umum! müfettişlik vazifesine — tekrar — başlıyacağı bildirilmektedir. Sösadi Bmçi n HaH fı.o IWuc"TP L A'TE ıî Lindberge gönderilen meçhul haydutların kartı yı çocuğa kadar götüreceğini kuvvetle ümit etmektedir. Parıste Bir İlim Yurdu Paris 21 — Beynelmilel ilim ve fen hareketlerine bir yurt hizmeti görmek ve alâkadarların içinde bizzat beytutet edebilecek- leri bir ilim yurdu tösisi için ba- raretle çalışılmaktadır. Şimdiye kadar kırk milyon frank kadar bir para toplanmıştır. Romanyada Grip Salgını Bükreş 21 — Transilivanyada bilhassa Klize müstevli grip var- dır. 5000 vak'a kaydedilmiştir. Hastaların vaziyeti tehlikelidir. Fransız Âlimleri Viyanada Viyana, 21 M. Penlöve refakatinde Fransız fen Glimleri olduğu halde Fotogrametri kon- gresine iştirak etmek — üzere Viyanaya gelmiştir. Gön Kocanın Varidatı zalınca İktısadi buhran ortaya yeni dir aile felâketi çıkardı. Şimdiye kadar kadın kocas- nn kazancına göre evini idare eder, yaşayıp giderdi. Erkeğin kazancı çok sarsıntılar geçirme- diği için, evin varidatı da sık, sık alt üst olmazdı. Fakat buhran arttıkça kazanç- lar azaldı. Tüccarlar eskisi gibi kazanamıyor. Memurlar eskisine nisbetle buhran ve kazanç ver- gisi filân vererek eve daha az birşey getirmiye mecbur - oluyor- lar. Hele işini kaybedenler bir daha iş bulmıya muvaffak ola- mıyor, sürünüp gidiyorlar, Hayat böyledir. Bir gün gük £ dürür, Bir gün ağlatır. Fakat hayat ile teması pek az olan kadın bu zaruretleri çok defa anlamaz. O evinin varidatını nok- san görünce sarsılır. ve şaşırır. Evvelâ istediği gibi giyinmez, sonra evini alıştığı gibi idare edemez olur. Hoşnutsuzluk ve geçimsizlik başlar. Sanki bütün bunlardan mes'yl olan erkekmiş gibi ka- dim erkeğin üzerine yüklenir. Erkek bir taraftan haricin tazyikı bir taraftan dahilin tesirile asa« bileşir. Derken kavga ve gürük: tü başlar. Bugün aile kavgalarımın mü- bim bir kısmının sebebini bu teşkil eder, Bu işte doğrusu, kadımlar hak- sızdırlar. Erkeğin dertli ve felâketl zamanında ona dert ortağı olmak, felâketine arkadaşlık etmek V8- zamken, hayatın omuzlarına yük- lediği yükü daha ziyade ağırlat« mak, biraz da şuursuzluktur, Erkek kazancını, az veya çok, evine getirdikçe, hovardalık et- medikçe kadının söz söylemiye hakkı olmamak lâzmgelir, Hanım kızlarım, bugün kazanç kolay değill Aklınızı başınıza toplayın, biraz tedbirli olun. HANIİMTEYZE —a -— TAKVİM —- ( SALI j $i Gün 22- Mart - 932 Arabl W » Zillade - 1550 Kanml4 Rumt 9 -Mart- sona- 1549 Vakit fEzant | V. tt | Vakit JEzanl |V. tt Gümeş | X1 SEl6. s SS 21| Yataı Ykindi (8 20l1s. 48) Tnsak | 9. s7M AÇLIR Elbise çarşısına indim. Ceke- I timin altına giyebil ceğim, ne olursa olsun kelepir ve ucuz bir ! yelek bulmak aklıma gelmişti. | Çarşının merdivenini indim vei tecrübe için üstüme giydim. Bu- nunla oyalanırken bir dostum | geçti; başile bana bir işaret yaptı ve beni çağırdı, yeleği b- raktım ve ona doğru yürüdüm. Fen mühendisiydi ve yazıhane- sine gidiyordu. — Haydi gelin bir bira içe- lim, dedi. Fakat çabuk - gelin, Müellifi: Knut Hamsun Mütercimi: P. S. vaktim çok az... Döün akşam be- raber gezdiğiniz kadın kimdi? Düşüncesini bile kıskanarak: — Dialeyiniz, dedim, ya ni- şanlımsa ? — Ha, © başka, dedi, — Evet, bu dünden karar- laşmış bir şeydir. Ben onu ezmiştim, sözüme inanıyordu. Ondan yakayı sıyır- mak için bir shnı yı.lıı kıvir- dun, Livalar deldi, içtik ve çıktık. — Haydi, güle güle, amma durunuz, dedi îırdonbın. henıın a size bir kaç kuron borcum var ve bunu uzun müddettenberi ve- rememek ayıp doğrusu. Fakat ilk fırsatta veririm. — Teşekkür ederim, cevabını verdim, Fakat bana bu birkaç kuronu hiç vermiyeceğini biliyordum. Felâkete bakın ki bira başı- ma vurmuşta. Bir gün evvelki sergüzeşt düşüncemi — kaplıyordu ve beni adeta çıldırtıyordu. Ya salı günü randevuya gelmezse? Ya düşünmeye başlar ve şüphe- lere düşerse? Neden şüphe ede- cek?.. Birdenbire fikirlerim aydın- landı ve para meselesi etrafında dönmiye başladı. Kendi kendim- den korktum, ölecek kadar tolâ- şe düştüm. Sirkat, bütün tefer- ıüıııle. üstüme çöktüş küçük dükkân, tezgâh, parayı kapan zayıf elim gözümün önüne geldi ve beni tevkife geldiği zaman polisin yapacağı şeyleri tasavvur ettim. Ellerime ve ayaklarıma kelepçe, hayır, yalmız ellerime, belki de sade bir elime; parmak- lık, isticvap, kâğıt özerinde ko- şan kalemin gürültüsü, memurun bakışı, müthiş bakışı: Âlâ, Mösyö Tangen? Hücre, ebedi karanlık. Hım. Kendime cesaret ver- mek için yumruklarımı şiddetle sıktın, adımlarımı hızlaştırdım ve büyük çarşı meydanına geldim ve orada oturdum. Çocukluğa lüzum yak| Benim çaldığımı — nasıl — ispat > paravı edecekler Fazla olarak dükkâncı günün birinde meselenin nasıl cereyan ettiğini anlasa bile bir rezalet çıkarmıya cesaret edemezdi; va- ziyetini düşünür.. Gürültü yok, sahne yok, rica ederim,. Fakat yine de bu para cebime ağır geliyor ve beni rahat bi- rakmıyordu. Kendimi yokladım ve gün gibi aşikâr — olarak anladım ki bütün namusumla 15- tırap çektiğim zamanlarda ben daha bahtiyarmışım, Ve Ylajali! Günahkâr ellerimle ben onu ba- yağılığa sürüklememiş miydim? Allahim, büyük Allahım! Yla- jalil Ardıç kuşu gibi körkütük sarhoş olduğumu hissediyordum, birdenbire bir sıçrayışta doğrul- düum ve Fil , eczahanesine yakın duran pastacı kadına gittim. (Arkası var )