22 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Beynelmilel Bir Dehanın Yıldönümü SAf Yarın, bütün dünya büyük bir dâhinin yüzüncü senei devriye- sini tes'it edecek. Dehanın hiç- bir milletin malı olmadığına bun- dan güzel misal olabilir mi? Göethe Almandı, fakat deha- sile bütün milletlerin malı olmuş- tu. Bugün onun dehası önünde bütün beşeriyet boyun eğmek varzifesini hissetmekle, ona İâyık olduğu hürmeti — göstermekten başka bir şey yapmıyor. Göethe, bir defa şüirlerini yaşadığını itiraf etmişti. Filhaki- ka hayatı okadar cazibi bulmuş ve en küçük hâdiselerin sırrını anlıyarak bunları şiire çevirmişti. O zengin hayalini, ve hayata meftuniyetini annesinden tevarüs etmişti. Babasından da azmü sebatı — öğrenmişti. — Kendisini kaybetmeksizin — ve elinden gemi bırakmaksızın hayattan aza- mi derecede istifadeye çalıştı. Hayatı daima güzel gördü. Şiir- lerinde bu güzelliği ve bu cazi- | beyi bulabilirsiniz. Göethenin en büyük eseri Faust onun ken- di hayatının bir ifadesinden -baş- ka bir şey değildir. Daha çocuk- ken kukla tiyatrosunda doktor den, kendi Faustunun son sahnesini raratıncaya kadar geçen bütün ha- ratını bu eserde bulabiliriz. Faust büyük şairin bütün hayatında bir gün aklından îıkıııamıç, her- gün ona yeni ilâveler yapmıştır. Faust hayatın limonunu sık- mak, her türlü malümata sahip olmak ister. Fakat okumak onu tatmin etmeyince sihirbazlığa dö- ner. Şeytani Mefistofeles şekline sokarak onunla anlaşır. Mefis- tofeles — Faustun her dileğini tatmine mecburdur. Eğer tatmin edebilirse o vakit Faustun ruhu Mefistofelese ait olacaktır. Faust zevkin saadet demek olmadığını öğrenir. Dilekleri günden güne daha temiz, daha kutsi bir şekil alır ve nihayet bütün insanlara faydalı olacak bir noktaya varır. Yükseldiği manevi — zirvelerden Allaha ilticva eder ve ondan yardım bekler. Bunun üzerine Faustun ruhu Mefistofelesin elin- den kurtulur. Göethenin bayatı dolu bir hayattır. Frankfort - am Meiv de doğmuştur. Lâyipzig darülfünu- nunda okumuştur. Oradan Stras- burga geçmiş, Herdere — tesa- düf — etmişti.. Herder — ona Şakespear'ın eserlerini vermiştir. Bunun tesirile Göethenin yazdığı şiirler daha ziyade kuvvetlenmiştir. Fakat Göthenin hayatında en ziya- de İtalyaya yaptığı seyahat tesir | yapmıştır. Orada Romen ve Yu- nan edebiyatile daha yakından temas etmiş, İtalya Göethenin san'at ve edebiyat zevk ve ma- lümatını — genişletmiştir. — İtalya, onun bu ziyarcli hatırası olarak Romada büyük bir heykelini ; yapmıştır. | Cöethe, değil yalnız Alman edebiyatının, bütün dünya şiirinin en büyük dehasıdır. irtihal Trabzon tüccarı muteberanın- | dan Nemlizade Şükrü Beyefendi dün irtibali darıbeka eylemiştir; Nâşı mağfiret nakşı bugün saat 15 te Kadıköyünde — Mühürdar taddesinde 33 numaralı hanesin- den kaldırılarak Osmanağa ca- Miinde namazı badeleda Karaca- ahmette makberi — mahsusunda rahineti ilâhiyeye tevdi olunacak- l[r. Kederdide ailesine beyanı ta- Ziyet eder, merhum hakkında mag- firet dileriz. 1 — Lâbormtuvarlarda yapılan tetkikat, kin ve hasedin vücudü zehir- liyen en büyük bir sem olduğunu göstermiştir. SON POSTA 2— Yine hepimiz biliyoruz ki, manevi sukutların, ahlâk? bazuklukların en büyök amillerinden biri kıskançlık- lardır. 3 — Kendimizi maddeten ve ma- nen zehirlenmekten korumak - isti- yorsak geniş düşünceli olmıya, kin ve hasedi unutmiya — çalışma! | SON TELGRAF HABERLERİ Büyük Devletler Çin Arazi- sini Paylaşmıya Başladılar Moskova, 21 (A, A.) Şanghaydan gelen haberler şeh- rin tedricen beynelmilel bir müs- temleke halini aldığını bildirmek- tedir. İmtiyazlı mıntakanın tevsii için — hazırlıklar — yapılmaktadır. Çinli mahkemeler ilga olunmaktadır. Şanghaydaki ecnebiler şehir etrafında bitaraf bir mıntaka vü- cuda getirilmesini — istemektedir. Belediye intihabı için hazırlıklar yapılmaktadır. Belediye Meclisi azası arasında iki Amerikalı, iki birer Bir Deniz Faciası birer | l Japon ve 5 İngiliz bulunacaktır. Japonlarla — İngiliz kolonisin kısmı azamı askeri | vücude getirilmesini mat usulünün her tesirlerinden istiyorlar, Tokyo 22 — ( ALA. ) — Diyet meclisinde nutuk söyliyen barici- ye nazırı M. Yoşlizava, Japonya- nin Nançuürideki menafiinin si- yasi — noktai nazardan — pek kadim bir ehemmiyeti haiz olma- sına rağmen umumiyet itibarile bir Timanın ve muhake- türlü Çinli azade — kılınmasını l bizzat Çindeki menafiinin siyasi olmaktan ziyade iktısadi olduğu- nu beyan etmiştir. Moskova, 21 (A.A) — Şang- hay Times isimli Çin gazetesi Cemiyeti Akvam komisyonunun daha tahkikatını bitirmeden baş- kalarının — telkin — ettiği neti- celere varmış olduğunu yaza- rak — şidetli tenkidatta — bulun- makta ve Cemiyeti Akvamın Çinde halâskâr rolü oynıyacağına dair beslenen ümitlerin hayalden ibaret olduğunu beyan etmek- tedir. Bu Sabah Haliçte İ!(ı Kişi Boğuldu Bu sabah erkenden Haliçte bir deniz faciası olmuş, iki zavallı boğulmuştur. Bu feci hâdise şa şekilde geçmiştir. Rizeli sandalcı Refik, sabahleyin Kasımpaşadan sebzeci İsa, Karanfil ve Abdurrahman Efendileri ı sandalına bindirmiş, Yemişe giderlerken Unkapanı köprüsü altında kırmızı boyalı bir motör sandala çarpmış ve ufak tekne derhal parçalanmıştır. Mı'ııleâre;_"ve— sandalcı denize dökülmüşler ve fevyatlar başlamıştır. Etraftan yetişenler sandalcı Refik ile müşterilerden Abdurrahman Efendiyi kur- tarmışlar, fakat şılamamıştır. Hitlerin Kurnazlığı|Götenin Milliyetper;er—Reîsi Para Bastırıyor Paris 21 — Berlinden gelen bir telgrafa nazaran, Hitler kem- | disine sermaye tedarik etmek için bir mark, 30 ve 50 fenik kıyme- tinde para çıkarmıya karar ver- miştir. Paranın bir tarafında: “Fe- dakârlık resmi. Ben, nihai muw- vaffakıyetin elde edilmesine ça- İıştım,, yazısı vardır. Hitler para- ları mukavva ve antimuvan hali- tasının gösterdiği kıymet üzerin- den satılacaktır. Paranın diğer tarafında Hitlerin resmi bulunacaktır. Hitler, Almanları gayet iyi ta- nımakta olup Rayşbank tarafın- dan tediye edilen markalar muka- bil tamamen hayali bir para çı« karmakla hakiki bir deha eseri göslermiş addolunur, Yüzüncü Yıldönümü Bugün, bütün dünyanım tanı- dığı meşhur Alman edibi Götenin ölümünün yüzüncü yıldönümüdür. Bu münasebetle bütün dünya- da bugün ihtifal yapılacaktır. Bu arada şehrimizde de bir rasime tertip edilmiştir. İhtifal dört bu- çukta Edebiyat Fakültesinde ya- pılacak, hayatı, eserleri ve felse- fesi hakkında konferanslar veri- lecektir. Gece de Darülbedayide büyük edibin Stella işmindeki piyesi temsil edilecektir. diğer iki yolcu suların cereyanına kapılarak boğulup gitmişlerdir. Zavallıların cesetleri bile bulunamamıştır. Meç- hul motörün ismi ve kime ait olduğu henüz anla- rKaçakw__!'Vl_;vy'ar Rüstemiye Vapuru İzmirde - Eşya Boşalttı İzmir, 22 (Hususi) — Kaçak- çılık iddialarile taharrisine lüzum görülen Rüstemiye vapuru lima- nımıza geldi. Buraya ait ( 8000 ) teneke çıkarıldı. Bugün tenekeler teker teker tahharri edilecek, kaçak havyar bulunup bulunmadığı belli olacak- tır. Vapur diğer eşyayı Mersine çıkaracağı için orada da araştır- ma yapılacaktır. Atinada Beyannama Atina, 21 — M. Venizelos millete bir beyanname neşretmiş ve mali vaziyetin eyileşeceğini beyan ve dahili istikrazların birleşti- rilmesi sayesinde bütçe muvazenesi- nin temin olunacağını vadetmiştir. e IŞEE Dünkü gazeteler yazıyordu: *1932 senesina geçerken yalı tleareti terkeden az sında bul ştur. İSTER R İNAN, tacirlerin adedi” (900 ) ü | _—.—— ae İSTER | üzere iki banka Istanbul. mıntaka- * Galata ve Beyoğlu kapanmış, 64 tacir ticareti terketmiştir. İNANMA! faaliyetlerini tatil etmişlerdir. mıntakasında 37 müessese | — “Yeni sene içinde de birçok müesseselerin kapı- “Bundan başka piyasada 27 büyük müessese, Iki | lerimı kapadığı, faaliyetini tatile mecbur olduğu bil- anonim şirket, birl ecnebi ve diğeri Türk olmak dirilmektedir.,, İNAN. İSTER İNANMA! | mize iade olunan tarihi Sözün Kısası Bekârlardan Vergi Alınması P. 8. Bekârlardan vergi alımması meselesi, Fırka grupunda müza- kere edilecek. Eskişehirde Ahmet Nuri Bey isminde bir kari, bana gönderdi- ği mektupta, buhrandan bahset- tikten sonra diyor ki: “Gençlik bu şerait dahilinde ev- lenebilir mi? Başta kâr, sonra yar derler. Onun için evlenip bedbaht olmaktansa, evlenmeyip vergi ver mek evlüdır,» Bekârlardan — vergi alınması | fikrini icat edenlerin hakiki mak- | satlarını bilmiyorum. Gaye nedir? Varidatı mı, nüfusu mu arttır- mak? Belki de her ikisi. Bekârlardan alınacak - vergi ya hafif, ya ağır olacak. Hafif olursa, iktısadi sebepler yüzün- den evlenemiyenler, bu küçük fidyei necatı vererek işin içinden sıyrılırlar; bu takdirde o küçük vergi ne istendiği kadar varidatı, ne de nüfusu artırmış olur. Bekârlık vergisi ağır olur- sa, yine iktısadi sebepler yü- zünden evlenemiyenler ne yas pacaklar? Hiç. Ne vergi verebi- lirler, ne de evlenebilirler, Bu takdirde de o vergi ne varidatı, ne de nüfusu arttırmış olur. Hem bilmediğim bir nokta daha var: Bekârdan maksat yal- nız erkekler mi? Sevgilisinin izdi- vaç talebinl reddeden hanımefen- di niçin müstesna? Erkek talip; kadın reddediyor. Bunun tazmi- natinı erkeğe yüklemek - nasıl olur? Evlenmiyen — kadınlardan da vergi alımacağını farzedelim. Kar dın ekseriyet itibarile hayatını kazanamıyan ve geçimini erkek- ten bekliyen bir mahlüktur, Ta- libi çıkmadıysa ne yapsın? Bu çok basit muhakemeler, bekârlık verğisini düşünülmiye bile değmiyecek kabar abes gös- berl erir . Türkiyede varidatı da, 'nüfusu da arttırmanın bir tek çaresi vardır: İktısadi vaziyetin düzel- mesi, Bekârların evlenmesini istiyor« sak, onlardan para almanın de- ğgil, onlara para kazandırmanın çaresini bulalım. Son Şayialar Silirt Meb'usu Mahmut Beyin Bir Makalesi Siirt Meb'usu Mahmut Bey bugün yazdığı bir makalede ka- binenin değişeceği şayialari önün- de meseleyi münakaşa etmek- tedir. Mahmut Bey, İsmet Paşa ve hükümetinin takip ettiği si- yasetin şahst olmadığını, tutulan yolun — firkanın — proğramındaki prensipler olduğunu söyledikten sonra bilhassa şunları kaydet- mektedir: “ İsmet Paşanın da çekilmek hakkı, biraz dinlenmek hakki vardır. İstediği zaman bu hak- kını kullanması kadar - tabil bir şey olamaz. Anlatmak iztediği- miz şey bugün böyle bir zaruret ve ihtiyacın mevcut olmadığıdır, Bugünkü bususi ahval, ihtiyaç ve şerait içinde böyle bir tebed- dülden fayda yerine zarar gelir.,, Tarihi Evrak Geldi Bulgaristana hükümeti tarafından satılıp — Bulgar hükümeti- evrak dünkü trenle Sofyadan İstanbula gelirilmiştir. Bunlar 53 çuval içindedir. Gümrük idaresi bunları muhafaza altına almıştır. Evrak bir heyet tarafından tesellüm edilecektir.