26 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın _mîğ;îkâra Karşı Mücadele Nasıl Olabilir ? Zaruri ihliyaç maddelerinde ibilklir olduğu sabittir. Bunu herkes söylediği gibi Belediye Iktısal Teşkilâti da tesbit ct- miştir. Şimdi bunua önüne geçinek kalıyor. Nasıl müni osmalıdır ? Dün bu çarenin ne olabileceğimi sorduğumuz kimseler bize şunları söyle- diler : Hakkır Bey (Fener Kiremlt Mahallesi 13) Trabzonda yüz paraya satılan fasulya İstanbul bakallarında yir- mi ile yirmi beş arasında sa- tılıyor. Karstan 65 kuruşa alınan tereyağı İstanbulda 250 - 320 ku- ruş. Her türlü gida maddelerinin fiatleri böyle. Et meselesi zaten müzminleş- miş, çaresiz bir derdimiz. Bu yüzde yüz, bazan yüzde üç yüz fiat zamlarının hikmeti bir türlü anlaşılamadı gitti. Bunun bir tek hâl çaresi vardır: İnsafsız muhte- kirler ortadan kaldırılmalıdır. Bu da sermayenin kooperatifleşmesi ile mümkündür. Şimdilik koope- ratife de yanaşan yok. O halde belediyelerin iktısat teşkilâtı ha- rekete geçmeli, emirlerine para verilmeli ve her semtte muayyen barakaları olmalı, ihtikâr yapılan maddeyi belediye alıp kendisi sattırmalı. Bu suretle muhtekir- lerinj burunları kırılır ve makul kazanca razı olmaya başlarlar. Şevket Bey mıpı: Foner eaddesi 119) Bütün gıda maddelerine narh koymak ve bunları takip etmek imkânsızdır. Dünyanın öbür ucun- dan gelen maddelerin fiatlerine kiloda iki, üç kuruş nakil ücreti zammedildiği halde Trabzondan, Bursadan gelen gıda maddelerine okkada 10-20 kuruş nakil vesaire masrafı az görölür. Bizim nakliyatımız hele tahmil ve tahliye işlerimiz ve usullerimiz pek fenadır. İskele ve istasyon- lardaki hamallar meselesi esaslı bir surtte 1slah edilmelidir. * Şükrü Bey (Aksaray Kaçata) mahallesi 45) Azizim bu işi üç senedir Şehir Meclisi bile halledemedi. Hattâ €et meselesi bile bir karara bağla- namadı. Bir de kaldı ki bütün gıda -maddelerinin ucuzlatılması işini belediyeden bekliyeceğiz. Bu hususta benim hiç bir fikrim yok, Allah bakallara insaf versin. * Sabrt Bey (Çakmakçilar 24) Belediye İktisat Müdürlüğü gıda maddelerindeki fahiş zammı keşfetmiş. Demek ki dert anla- şildi, şimdi devasını da bulsunlar. Başka bir diyeceğim yok. Hem bu buhranlı zamanda lâftan ziyade iş lâzım azizim. VSesi l DAKTİLO Beş Bin Kadar Genç Kız Diploma Aldı Yeni harflerin kabulünden sonra şehrimizde geniş mikyasta bir daktilo faaliyeti başlamıştı. Birçok genç kızlar daktilo - öğ- renmek arzutu göstermişler, bir kısım müteşebbisler de dersha- nelör açmışlardı. Yaptığımız tahkikata göre, bu dershanelerden şimdiye ka- dar binlerce genç kız diploma almıştır. Şehrimizde Maarif Mü- dürlüğünden müsaade alarak faa- liyette bulunan beş daktilo mek- tebinden bugüne kadar üç binden fazla genç kız mezun olmuştur. Hususi surette daktilo dersi alan kızların yeküna da oldukça kabarıktır. Bunlardan başka Ti- caret mektebinde açılan daktilo kursu ile yazı makinesi satan mağaralarda — gösterilen dersler neticesinde iki bin kadar genç kıza ehliyetname verilmiştir. Bun- lardan bir. kısmı kendilerine iş bulmuşlardır. Fakat bir kısmı henüz açıkta beklemektedirler. Diğer taraftan talebe adedi hayli azaldığı için hususi dershaneler- den bir kısmı kapanmıştır. Yol Ve Bina Bir İngiliz Grupu Teşeb- büse Girişmek Üzeredir Bir İngiliz grupu Türkiyede yol ve inşaat yapmak hususunda teşebbüslere — girişmiştir. Grup bu işin ne dereceye kadar küâr getireceğini tetkik etmektedir. Tetkikat eyi neticeler verirse merkezi İstanbulda olmak üzere bir Türk-İngiliz yol ve mebani inşaatı şirketi tesis edilecektir. Grup mümessilleri — şehrimizde bazı hususi temaslar yapmışlardır. Tetkikat kısa bir müddet sonra ikmal edilecek ve © zaman İstan- bul Belediyesi de dahil olduğu halde bir çok belediyelere ve hükümete müracaat olunacaktır. Çiroz Mevsimi Balıkçılardan aldığımız malü- mata göre tu balık mahsulü çok az olmuştur. Şimdi bahı. çılarım bütün ümidi çirozda- dır. Ön gün sonra başlıyacak olan çiroz mevsiminde bol — mahsul almacak olursa balıkçıların yüzleri gülecektir. senenin .Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: İPon eeeit e7 eei | —— l: Hasan Bey — Komşu, ktdınlar- dan da bekârlık vergisi alırlarsa... 2: Hasan Bey — Yolda kadınlar sürü sürü bizi takip edecekler... SON POSTA Lokanta, Birahane Ve Gazinolar Tasnif Edilecek Belediye İktısat Müdürlüğü İstanbulda bulunan kahve, bira- hane, lokanta, gazino, şerbetçi, sinema, bar, tiyatro, dansing gibi bütün dükkân ve müesseselerin tarifelerini tasdik ederek sabip- lerine veriyordu. İstanbulda (15) binden fazla bu gibi müessese bulunduğu halde müracaat ede- rek listelerini tasdik ettirenlerin miktarı üç bini geçmemiştir. Bu müssese sahipleri listelerine iste- dikleri Hati koyarak tasdik etti- rebiliyorlardı. Belediye kanunün- daki (belediyenin bu gibi müesz- seseleri kontrol etme hakkının bu demek olmayıp, fazla fiat koyanların fiatlerinin indirilmesi manasında anlaşılacağı nazarı iti- bare almarak bu gibi mücssese- lerin sınıflara ayrılmasına karar verilmiştir. Bu gibi müesseseler sınıflara ayrılarak dereceleri alı- nacak ruhsatiye ve küşat resim- lerine esas yapılacaktır. Bu hu- susta Daimf Encümenin hazırla- dığı esas Şehir Meclisinin nisan içtimamda müzakere edi ktir. Yedi Milyon Ecnebiler Sermaye Getir- miye Teşebbüs Ediyorlar Bir Alman ve bir İngiliz gru- punun Türkiyede mensucat sana- yi tesisi için fanliyette bulundu- ğunu — yazmıştık. imize göre, bu maksalla şehrimize iki de İtalyan grupu gelmiştir. Tet- kikata göre yerli fabrikalar mem- Jeketin kumaş hıesusundaki ihti- yacının ancak nısfını karşılamak- tadır. Memlekete, her sene ha- riçten bir milyon kilo kumaş gelmektedir. Fabrika açmak isti- yen ecnebi grupların bu iş için memleketimize 6 - 7 milyon lira sermaye dökmeleri icap etmek- tedir. Bu gruplarden — bazıları hükümete teklif bile yapmışlardır. Yerli fabrikalardan bazıları İstan- bul Meb'usu Vasıf Beyin de iştira- kile bir hususi toplantı yapmışlar, ecnebi gruplara karşı ne — suretle çalışmak icap ettiğini görüşmüş- lerdir. Kortalda Elektrik Elektrik şirketi Kartaldaki mubavvile merkezini yaptırmıştır. On beş güne kadar tenvirat baş- lıyacaktır. Şirket — çarşıya altı lâmba koymuştur. Kasabanın di- ğer sokaklarına da — belediye lâmbalar koyacaktır, Kartal elektrik şebekesi Ya- kacığa kadar temdit edilecektir. yakaracaklar, cekler. Ola ö Hasan Bey — Bize yalvaracaklar, l Günün Üd LER iŞ SAHİPLERİ Bütün İşçiler Belediyede Tesçil Edilecek Belediye Müstahdemin idaresi şimdiye kadar uşak, çamaşırcı, ev ahçısı, hizmetçi, mürebbiye, sütnine, hususl Aarabacı, seyis, bahçıvan ve hususi şoförlerin muayene ve teacillerini yaptır- yordu. Şimdi idarenin salâhiyeti genişletilerek hususi — müessese ve fabrikalarda çalışan bütün müstahdeminle beraber, kaldırım- cı, kundura boyacısı gibi iş ve hizmet sahiplerinin de burada tescilleri tasavvur -edilmektedir. Bu suretle ecnebilerin yapa- mıyacakları işler hakkındaki ka: nunun — tatbikine — başlanmadan evvel bu gibi bizmet sahipleri de tesbit edilmiş olacaktır. Yalmız imtiyazlı şirketlerde çalışan müstahdimin hükümet komiserleri vasıtasile kontrol edildikleri için bunlar edileceklredir. Ölü Teşhir Sandığı Tıbbı Adlide hüviyeti meçhul ölülerin teşbiri için yapılacak 80- ğuk hava dölabı ( 2490 ) liraya ihale edilmiştir. Sandık tamamen yerli malından İstanbulda yapı- lacaktır. Eski _Türbeler Müzeler İdaresi Bunları Tamir Ettiriyor Maarif Vekâleti tarihi ve s- pai kıymeti haiz olan türbelerin muhafaza — işini müzeler bırakmıştır. — Müzeler bir memur — vasıtasile bu > aaların tetkikine başla- K la türbelerin camları tamir edilmiş ve bazılarının pencerele- rine de güvercinler girmemesi için teller konmuştur. Şehzade- başındaki Şehzade türbelerinin kubbelerinin noksan kurşunlar: da tamir ettirilmiştir. Bu türbe- lerdeki tarihi eserler Müzeye kaldırılarak muhafaza edilecektir. Ayasofya Mozayıkları Ayasofya camiindeki moza- yıkları meydana çıkaracak — olan Amerikalı profesör bir çok kı- sımların fotograflarımı bitirmiş ve haritalarını hazırlamıştır. İki haf- ta sonra İtalyadan ustalar gele- rek temizleme ameliyesine baş- lanacaktır. istisna ida e ve İ : €8 ic esi gi ni bizimle evlenmek istiye- l Hasan Bey Ve Bekârlık 'azar Vergisi I 4 Komşu — Hasan Bey, sesin be züğürtlerin arkı maz, nafile hayale kapılma! Mart 26 Tarihi Halk Evinde' Ya- pılan İntihap Dün Halk Evinde İçtimai Muaye- net Şubesi için İntibap yapılmışlır. Bu münaşebetle Vali Muhiddin, Vali Müavini Fazli, Hâmit, Polis Müdürü AN Rıza Beylerle diğer birçok zavat içtimada hayır- bulunmuşlardır. - Ce- rtek Vali Bey, gerekse Cevdet Kerim Bey etraflı izahat verdik intihaba geçilmişlir. Netitede tor Hamdi Suat, Avulat Avni, Bele- diye İktısat Müdürü Asım, Muallim Servet ve İsmall k Idart heyetine seç erdir Aero Kulüpte Konferans lngiliz. Moda Kuraliçesi Leydi Çaytor tarafından dün'Aero Kul bir konferans verilmiştir. Leydi yaresile Avustural, orada moda hakkın onf verecektir. Her konfera Tngiliz lirası alacaktır. ral tan (75) Deniz Kazası Bir Frans-ız Zırhlısı İmrozda Oturdu Marsilya, 25 — Buradaki telsiz telgraf istasyonu atideki telsizi al- mıştır. “Providence,, zırhlisi İmroz ada- sının cenup sahillerinde karaya otur- muştar. Şimdiki halde Gelibolu fene- rinin 14 mil açığında demirli bülunan Fransiz Milli Bahriyesine —mensup “Dordogne,, nakliye gemisi ile irti- bat tesis eylemiş bulunmaktadır. Milâno Sergisinde Mallarımız Milânoda açılacak olan sergiye Türkiye de iştirak edecek ve malla- rimız teşbir. edilecektir. Halit Şazi İhtifali Dişçi mektebini ilk defa eden Halit Şazi merhum talebesi bugün bir ihtifal merbumun Eyipteki kabri - ziyaret edilecektir. Yarın da merhum ihtifalek Ziya Beyin ruhüna Fatihte mevlât okunacaktır. M. Veyl Tramvay, elektrik ve tünel şir- ketlerinin idare heyeti reisi M. Veyl ve ayadan Metr Salem dün şebrimize gelmişlerdir. M. Veylin Ankaraya gideceği haber veriliyor. Hâmit Bey Ankarada Belediye Reis Muavini Hâmit Bey Belediye — memurlarının — tekaüdiye meseleri etrafında temas için dün Ankaraya gitmiştir. tenla için dişgi yapacak, Kontenjan Bu Usulde Bazı Tadilât İcra Edilecek Dün şehrimize gelen Takas Ko- misyonu Reisi Âtif Bey, ihracat ofisi müdürü Cemal Beyle birlikte şu günlerde Avrupaya gidecek, takas meseleleri hakkında tetkikat yapa- caktır. Birçok Avrupa — devletleri ihracatın tahdidi yerine konpausas- yen denilen takas ediyorlar. Bu tetki bizim de bu vsulü k; letlerle eşya mübad. mukaveleler yapman usulünü tercih neticesinde ml ederek dev- 1 noktasından muhtemeldir. - 1 gibi a kedi köpek — bile takıl-