26 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

——— I İktısat Bahsi Kibrit Kıralı Ve Sönmiyen Kibrit Geçende gazeteler sönmiyen bir kibrit icat edildiği hakkında bir haber neşretmişlerdi. Son gelen gareteler bu icat ile kibrit kıralh Kroker arasında geçmiş garip bir maceradan bahsedi- yorlar. Kibrit Kıralı, küçük kibrit çöpüne dayanan bütün cihana şamil bir tröst vücude getirmişti. Rusyadan maada bütün memle- ketler kibritlerini bu tröstten alır, bu tröst milyonlarca dolar ser- mayeye dayanır. Herhangi bir memleket biraz malt sıkıntıya düştü mü, ki bı- gün düşmiyen yok gibidir, der- hal Krokerin adamları koşar: — Paraya mı ihtiyacınız var? Verelim efendim. Yalnız iki şar- tımız var. Yüksek faiz verecek- siniz ve kibrit inhisarını bize br lakacaksınız, derlerdi. Bu suretle bütün dünyayı da elde etmişlerdi. Fakat son zamanda Dr. Rim- ger isminde bir Viyanalı genç, beş sene süren bir tetkikten sonra, #önmez kibrit yapmıya muvaffak olmuştur. Bu kibrit suya bile düşse, lâakal beş yüz defa yakılabilir. Bu ihtirain muvaffak olması, kibrit kıralını tahtından indirebi- lir, kibrit tröstünü de yok ede- bilirdi. Tabit Kröker bu icada karşı da Ilâkayıt kalamazdı. Derhal adamları muhteriin etrafını sardı ve İhtirar satın almıya çalıştı. Fakat Viyanalı muhterü bu- mak okadar kolay olmuyordu. Çünki genç muhteri yerinde dur- muyor, trenle, tayyare ile şehir şebir dolaşıyor, ihtirama müşteri arıyordu. Nihayet onu Pariste bir kahvede buluyorlar. Evvelâ mütedil bir fiat teklif ediyorlar, sonra daha yüksek bir bedel veriyorlar. Fakat maksatları ihti- ra: alip İmha olduğu için muhteri yanaşmıyor. Bu suretle bütün toşebbüsler akim kalıyor. Şimdi Dr. Ringer büyük bir mali grupla anlaşmıştır. İsviçrede büyük bir de fabrika vöcuda getirmiştir. Pek yakında sömez kibritler piyasaya çıkarıla- caktır. Bir taraftan da Rusya ile mü- zakereye — girişmiştir. Rusya da sönmez kibrit imaline mütema- yildir. Bu teşebbüs muvaffak olun- ca, kibrit tröstüne elveda, 300 Kilo Kaçak Şeker Yakalandı Muğla 25 —( A.A. ) — Mar- marise yanm saat mesafedeki kumluk mevkiüne — Radastan Z2 Marmarisli — tarafında — çıka- kaçak 300 — kilo şeker yükalanmış ve failleri Muğla ih- tisas mahkemesine sevkedilmiştir. rılan Kırkağaçta Bir Ginayet Bir? evvel Kırağaçta ir cin Arap İsmail ir kasap mahkeme za- rinden Bahri Efendiyi 1 ağır snrette yaralamıştır. aç gün et olmuş, i l' Hatta | İzmir Ka alarında Va iyet Yeni Mahsul Senesi_ndç_Sıl;ıntıdan Eser Kalmıyacağı Çok ÜUmit Ediliyor İzmir (Husu- 4i) — Hafta için- de Ödemiş, Ur- la ve Kemalpaşa kazalarına gide- rek tetkikat yap- tiım. — Köylü ile görüşerek dert- lerini öğrendim. Vaziyetin hulâ-» K sası olarak di-'! & yebilirim ki, Urla kazası köylüleri bu sene mahsu- lün satılamaması yüzünden — düş- tükleri vaziyetten kurtulmak için varlıkla yokluk ara- sında mücadele ediyorlar. Köylüler iktısadi vaziyetin düzeleceği gü- ne kadar yardım kabul etmek vaziyetindedirler. Gerek Urlada, gerekse Ke- malpaşada bütün köylülerin ve halkın ümidi önümüzdeki mah- sul mevsimindedir. Bilhassa Ke- malpaşa kazası köylülerinin bu bususta ümitleri daha fazladır. Önümüzdeki bağ mahsulünün bu seneki hasis vaziyeti telâfi ede- eeği tahmin ediliyor. Zeytin mah- salü de ayni şekilde ümit veri- Mallarımıza Müş İzmir (Hususi) — Lâyipzig sergisine iştirak eden İzmir Ticaret Odası İstihbarat Müdürü Zaki Bey, sergide İzmir mahsulâtı için birçok siparişler ka- bul etmiştir. Sergide ki Tür pavyonunun çok mu- vaffak olduğu, ve büyük rağbet gördüğü gelen ha- Kalecikte Bütün Halkın İştirakile Ağaç Bayramı Yapıldı Kalecik ( Husust ) — Kasaba- mızda ağaç bayramı bütün halkın iştirakile tes'it edildi. Halk ve mektepliler kaymakamlık binası önünde - toplandılar. Kaymakam Bey ağaç dikmenin umuml fayda- ları hakkında izahat verdi. Sonra bütün halk ve mektep talebeleri yollara dökülerek — sokaklarda evvelce — hazırlanan — çukurlara kendi ellerile taze fidanlar diktiler. Izmirde Belediye Geniş Mikyasta Tasarruf Yapıyor İzmir ( Hususi ) — Belediye bütçesinde geniş mikyasta tasar- ruf yapılmaktadır. Bilhassa me- mur aylıklarından elli dört bin lira kadar tasarruf edilecektir. SON POSTA Urlanın umumt görünüşü eldir. Yalnız Tütün İnhisarının Urla ve Kemalpaşadan —arru edilen derecede tütün almadığı görül- mektedir. Eğer İnhisar İdaresi bu kazadan bir miktar tütün alacak olursa köylünün vaziyeti nispe- ten refaha ulaşacaktır. Ödemişe gelince, bu kaza- mızda — sıkıkıntı - vaziyeti daha hafiftir. Köylüler kimseye muh- taç olmadan geçinebiliyorlar. Esa- sen 931 tütün mahsulünden İzmir kazaları içinde en fFazla para alan Ödemiş kazası olmuştur. Mimar Sinan İhtifaline Hazırlık Çanakkale ( Hususf ) — Bu ayın 31 inci perşembe günü büyük Türk san'atkârı Koca Mimar S- nanın - ölümünün (344) Üncü yıl dönümüne — tesadüf etmektedir, Ogün Edirnede ve Trakyanın birçok şebhirlerinde ihtifaller ya- ptlacağını haber alıyoruz. Ayni gün çanakkalemizde de bir ihtifal yapılacak, Koca Sinanım hayatı ve eserleri hakkında bir konfe- rans verilecektir. — ——— —— Fakat çıkarılacak memurların isim ve adetleri henüz kat'1 olarak belli değildir. Bu suretle memur maaş faslı ( 330 ) bin Kiradan (276 ) bin liraya indirilecektir. ——T teri Çikıyor' berlerden anlaşılmaktadır. Mahsulâ mızın en fazla rağbet gören tütün, üzüm, meyan köküdür. Halı ve çini masnuatımız da çek beğenilmiş ve takdire mazhar olmuştur. Gönderdiğim fotoğraf, Lâyipzig panayırındaki Türk pavyonumda İzmir tütünlerini ve Kütahya vazolarını gösteren köşedir. z Ödemişte görüş- | cüğüm Kavalalı bir mübadil bana şu şayanı dikkat sözleri söyledi : “— Bu sene Urla ve Kemak paşa — kazaları sıkıntıya düştü. Bunun sebebi ne- | dir, bilir misiniz? Biz Rumelide hiç kıtlık çekmedik. Çünki asıl işimiz tütüncülük — ol- | duğu için bolbol tütün — ekerdik. Fakat ayni zamanda unumuzu temin için de bir miktar buğday ekerdik. Bu suretle tütün para etme- diği seneler kıtlığa düşmezdik. | Halbki Kemalpaşa ve Urla eha- lisi yalnız tütün ve Üzüm yetişti- riyorlar. Bu iki mahsul para et- mediği zaman unsuz ve ekmeksiz kalıyorlar. ,, Bu sözlere bir köylü sözü deyip geçmek doğru değildir. Alâkadarlar bilhassa bu noktaya ehemmiyet vermelidirler. a a aa | köpeklerin | haşin cinslerini tercih ediyorlar. | kuduza — ADNAN 5 a Elâzizde Kaçakçılarla Şiddetli Şe- kilde Mücadele Ediliyor Elâziz, (Hususi) — Kaçakçılık Mücadelesi Kanunu vilâyetimiz dahilinde şiddetle tatbik ediliyor. Bu hususta polis ve jandarma kuvvetleri ciddi faaliyet sarfedi- yorlar. Bütün şüpheli evler, ka- nunun müsaade ettiği şekilde araştırılarak kaçak eşyalar mey- dana çıkarılıyor. ve kaçakçılar da derhal mahkemeye veriliyar. Tütün İzmirde Köylülerin Elinde Nekadar Tütün Var? İzmir, (Hususi) Yapılan tetkikata göre İzmir muntaka- sında köylülerin elinde satılma- mış bir halde bulunan tütünlerin mircurı (8) milyon kilo kadardır. —. —a Ev Doktoru Beslediğimiz Köpeklere Dikkat Edelim Son seneler zarfında İstanbul da da köpek beslemek merak çok artmıştır. Avrupadaki moda yı takip eden meraklılarımız bilhassa yırtıcı ve Harbi Umumiden sonra çok rağ- bet bulan kurt köpekleri, iri gö- güslü halis Buldoklar moda kö- pekler meyanındadır. Eskiden kediler gibi evlerin içinde ve odalarda beslenen mu- nis Fino cinsleri itibardan tama- men düşmüştr. Kingçaris ve Ja- pon cinslerini de kadınlar zinet eşyası gibi başlarında gezdiriyor- lar. Bu cinslerde İstanbulda na- dir olduğu için asıl çok beslenen kurt köpeklerinde başlıyan ku- duzdan bahsedeceğiz. Köpeklerdeki kuduz iki tür- lüdür: Biri meflüç kuduz yani sakin kuduz, diğeri şedit kudur- dur. Şedit kuduzdaki âraz kurt köpeklerinde tabii zamanda gö- rülen hallerin hemen hemen ayni | olduğu için bu cins köpeklere çok dikkat etmelidir. Alelümum kuduz hastalığının köpeklerde gözükmesi on beş günle iki ay arasında tahavvül eder. Genç köpeklerde hassasi- yet daha fazla olduğu için bu müddet daha kısadır. Sakin kuduza yani meflüç tutulan köpeklerde ilk iki günlük araz şöyle başlar: - Köpek birdenbire ürker gö- rünür. Sakin köşeler arar, gözle- rile bir noktaya dalar, kalır ve alıştığı adamlar yanında bile çok durmak istemez. Bundan sonra müthiş bir süküt devresini salya ifrar etmek ve salmak günleri takip eder. Şiddetli kuduzda sakin kw- duzda vaki olan hallerin ekserisi mevcuttur. Yalnız üç gün sonra köpekte müthiş bir asa- biyet görünlür. Ekseriya taş ve demir gibi en soğuk şevleri ya- lamuk ihtiyacı fazlalaşır. Uyuklar gibi dururken birdenbire den fırlıyarak mevhum bir sineği yutar gibi havaya sıçrar, meçhul bir düşmanı haber veriyor gibi kendi kendine havlar. Halk arasında yanlış bir şe- kilde yayıldığı gibi kuduz köpek sudan korkmaz. Bilâkis çok susar ve çok su içer. Bu devreye gelen kuduzlarda havlamalar değişir ve ulumalar yırtıcı bir şekilde devam eder. Hayvan dögüldüğü zaman- larda eskisi gibi hissetmez. Bu devreye gelen köpekler herşeyi asırmıya başlarlar. Son devrelerine yakın da köpeğin alnı buruşur, gözleri çöker ve ulu- ması durur. Bu vaziyete gelen kuduz 48 saatte veya dört günde ölür. Tedavisi : Malüm olduğu Üzere şırınga ile yapılır. Hafif ısırıklar - için on beş gün ve derin ısırıklar için- de üç hafta muntazaman takip edilen tedavi ile bu en dehşetli hastalıktan kurtulunabilir, iki yerin- mühim — miktarda mevcuttur. — Diğer Muğla — mıntakasında tütün iyi Ayrıca inhisar depolarında da | vardır.