30 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

30 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Tni SON POSTA KMKDT Cenup Denizlerinde Bir Seyahat Macerası ıp Üç Serseri.. Uç Mılyoner Muharriri: Stakpool eşinde.. —19— ı Sıkrit nasihat etti: — Kafa kırmaktan bahset- meyiniz. Bu iyi bir hal tarzı değildir. Makar dostlarımın bi- rinden sermaye temin etti, i arkadaş ile birlikte bahsettiği- | niz altın peşinde, yola çıkmak üzeredir. Beni meraka düşüren şey.. — Anlıyorum, (Makar)ın - iki arkadaşını da kafese koymasıdır, değil mi? Merak etmeyiniz, mu- hakkak buna muvaffak olacaktır. — Makarın arkadaşları na- muslu insanlardır, kendilerine ih- tiyatlı bulunmalarını tavsiye ettim, bir daha edeceğim. Fakat fazla ibtiyat hiçbir zaman lüzumsuz de- gildir. sizinle konuşmak istedim. Siz bunların en büyüğüsünüz. Ve fazla olarak (Makar)ı yanındaki İ“Makar Kaptanın Eline Düşmemek 4 İşte bu düşünce iledir ki, | iki arkadaşından fazla taniyor- | sunuz. Bu — sıfatla size — bir iş vereceğim. Fakat bir daha Makar ile karşılaşmamak için derhal (Sidney) şehrinden çıkınız ve yarın sabah saat sekizde beni görmiye geliniz. İşte kartvizitim, adresim Üzerindedir. Kaptan Hul kartvizitini baş- parmağı ile şahadet — parmağı arasında tuttu : — Gelirim, dedi, — gelirim ! Fakat Allah bilirya, cebimde to- pu topu yarım lira var. Banunla nasıl vakit geçirebilirim ? Sikrit cebinden bir lira çı- kardı : — İşte size bir altın! Fakat iktısatla barcediniz. ve bilhassa içkide çekininiz, sonra her şeyi mahvetmiş — olursunurz. İsterseniz buradan doğruca iskeleye gidi- niz, kuytu bir yere çekiliniz ve istediğiniz kadar yiyiniz, fakat içmeyiniz. ve bilhassa — dilinizi sıkı tutunuz! Gemi Hazırlanıyor Tilman ile Hagton biraz evvel (Makar)ın başına gelenlerden hiç- bir şey bilmedikleri gibi Sıkvit ile kaptan Hul arasında geçen muhavereden de hiç bir şeyi öğ- renememişlerdi. Buna mukua- bil (Makar)in gemiye yerleştiğine | ve karaya adım basmaktan muh- teriz yaşadığına dikkat etmişlerdi. Makar güvorteye bile çıkmıe yor ve ayaklarına ağrı geldiğini söyliyerek mütemadiyen kamara- da oturuyordu. Tilman bu vaziyete bakarak bir gün Hagton ile konuşurken: — Bilmem amma, dedi, bana öyle geliyor ki Makar saklanan bir adama benzemektedir. Hagton: — Ben de ofikirdeyim, ceva- bını verdi. İhtimal kikarada öte- kine berikine borcu vardır. Maamafih bu müddet zarfında | hazırlığa faaliyetle devam edili- yordu. Geminin derhal açılabilecek halde olduğunun söy- lenilmesine rağmen birçok eksik- leri - vardı, Bunların birer birer almıp getirilmesi kolay değildi. Vakıâ Sıkrit bu teşebbüs için bin li bir sermaye koyacağını söy- lemişti, fakat imasrafa çok dikkat ediyor, herhangi bir şeyi alma- dan evvel üzerinde uzun uzadıya denize | 'İçin Denize Açılacakları Güne Kadar | Karaya Çıkmamıya Karar Vermişti.,, — Evet amma, geri gelirse bizi de birlikte götürerek dalga- ların arasına gömülmesi de mümkündür. — Adreside var ! ( Arkası var ) münakaşalar yapıyordu. O dı.— recede ki bir gün Tilman ar- kadaşına: — Eğer Sıkritin bu derece hasis olduğunu bilseydim mutlaka başka bir sermayedar arardım, dedi. Yiyecek meselesi için de uzun uzadıya münakaşa yaptık. Ben dokuz aylık erzak — isti- istiyordu. O altı aylığın kâfi olduğunu iddia ediyordu. Niha- yet güç hal ile razı yoldu, silâh işine gelinçe ben üç Vinçester tüfeği ile üç tane otomatik Golt tabancası ve beheri ile iki yüz kurşun — istedim. Herifin nasıl yerinden sıçradığını görmeli idi- niz. Maamafih neticede buna da razı oldu. Hagton : — Anlaşılan bu gidişle bin Kra yerine üç yüz lira ile işe hi- tam verecek, dedi. Zira kendi hesabıma gemi için para verdi- ğini zannetmem. nra — vermiş olsa bile her zaman için satması mümkündür. ASKERE DAVET Kadıköy ve Adalar A. Ş. R.1 Şubemizden celp ve sevke tâbi efradın yevmü içtimar 6 nisan 932 çarşambadır. Bu tarihten sonra be- del yvereceklerin — bedelleri — kabul olunmiyacağındın keyfiyet — malâm olmak üzere ilân olunur. Üsküdar Askerlik Şubesinden: 1 — 317 doğumlulardan 326 dö- gumlu'ara kadar — ( dabil) — bedeli naktileri bir veya İki taksitte verip te bizmeti talimiyelerini henüz yap- mıyanların — sevkedilmek — üzere Nisan 932 tarihine kadar şubeye müracaatları. 2 — Bedi n ikinci taksitini 104 Nisan 932 tarihine kadar vermiyenler haklarında —muamelsi - kanuniyenin tatbik edileceği. Turk Anonım Eleklrıl: Şırkchmn tahvilât hâmillerine ilân Tahvilât üzerinde yazılı metindeki *Südeü fıkra , şartlara tevfikan, tedavülde kalan tekmil tahvilât be- dellerinin 1 teşrinievvel 1932 den itibaren ve aşağıda gösterildiği veç- hile tediyesine Meclisi Idarece karar verilmiş olduğü Türk Anonim Elek- trik Şirketinin tahvilât hâmillerine bildirilir. Merkür metne tevfikan mevzubahs tahvi'âl 1 teşrinievvel 1932 den itiba- ile Galata beyninde tahtelarz Demir yolu Türk Anonim şirke- tinin tahvilât hâmillerine ilân Tahvilât üzerinde yazılı metindeki (2 inci ve 3 üncü fıkralar ) şartlara tekmil rinlev vel tevfikan, tedavülde kalan tahvilât bedellerinin 1 193 den İtibaren ve aşağıda göste- rildiği — veçhile Meclisi idarece karar verilmiş olduğu Istan- bul mülhakatından Bayoğlu ile Ga- lata beyninde tahteları Demir yolu UA u Sütunda Hergun Tercüm eden : İthan Selim MEKTUP Feriş Senelerdenberi her hafta ba- şında okumiya alıştığın mektup- larımın bu en sonuncusunu bu kadar alaylı bir şekilde âleme teşhir etmekte bir zevk bulmuyo- rum. Bu olsa olsa seni hakikatle | daha sıkı temasa getireceği için faydalı ve bizi tanıyanlara ebedi dostluğumuzun — sırrını. -kindar bir şarap gibi içireceği — için güzel olabilir. Fakat senin bende icat ettiğin acı ve garip zevkle- rin hiçbirini uyandıramaz. Ne ka- dar uzun zamandanberi — sana bağlıyım. Doğrusunu söylersem bu mektubumu okuyanlar beni olduğumdan fazla aptal, seni olduğundan fazla güzel tehayyül | edecekler. İyisi mi, şuna on sene diyelim, Evet, on senedenberi senin daima canlı bir dinamo gibi kafatasımın içinde dönen haya- linle yaşıyorum. Kaburgalarımın | altında benim gecelerime rüyalar, düşüncelerime yıldırımlar - veren ağır, kurşün bir sancı var.. Fakat hiçbiri, hiç birşey beni bu yukarıdan — sevkeden, — oy- natan iplerin harekâtına mani olamuyor, olama?ı.. Anla- madın değil mi? Büsbütün hak- sız sayılmazsın. Sana senin bildi- ğin uzun senelerden ve okkalar- ca mektuplardan — sonra gözle- rimdeki siyah perdeyi ve kafam- daki koyu uykuyu silerek yazdr ğım bu mektubu belki şimdi, fakat belki gece yatağına yattığın zaman anlayacaksın. Busana acı, hayır, zevk verecek, Eyi biliyo- rum ki sen o dakikada yıllardan beri içinde toplanan ve biribirine uymayan, biribirine yabanci kalan bir komur bulutu yükseliyor ve gözkapaklarım bu kızgın bulutun içinde yanıyor... Seain siyah göz- lerini, siyah saçlarını görüyorum.. Fakat çektiğim acının binde birini bile tedavi etmeden ve gözlerinin tek bir haresini bile seçmeden — saçlarimin — dibinden şakaklarıma ve yavaş yavaş bü- tün derime yayılan bir zehirle uyanıyorum.. Artık her tarafımda namütenahi oynıyan, gerilen, zıp- | hiyan ipler vardır. Kendimi bi- rinden — kurtarmıya — çalışırken ellerim on tane yeni ipin dü- gümlerine perçemleniyor.Kaçmak, kaçmak — istiyoru ayaklarım köstekleniyor; beni köstekliyor lar, beni köstekliyorlar.. Bağır- mak için açılan ağzıma bir ip yumağı ve düşünmek için hareket eden beynime bir ilmek atıyor- lar.. Ve ben yorgun, ümitsiz, ölü bir halde sana hafta başı mektu- bunu yazıyorum. Hiçbirinde sana bu esir hüviyetimi, bu bağlı hislerimi açamıyorum, sen beni gördüğün zamanlar belki şüphe, itimat, hatta hükmediyorsun. Fa- kat ertesi gün gelen bir mektup bütün bu hareket eden fikirlerinin yelkenlerine ateş veriyor; sen yine benim denizimin ortasında yalnız ve imdatsız kalıyorsun.. Feri; seni kıyıya çekiyorum; bil ki... Yarabbi, boğuluyorum ipleri çözün, çözün bu ipleri... Çözün... Cemiyeti Akvam... İngiltereye Pek Pahalıya Mal Oluyor İngilterenin 1932 — senesinde Türk Anonim şirketinin tahvilâ hâ- millerine bildirilir. Mexzkür metne tevfikan, mevzu- bahis tahvilât 1 teşrinievvel 1932 den itibaren faiz getirmiyecek ve bedel. leri tediye edilmek için 1 teşrini- evvel 1932 de vadeleri hulül etme- miş olan —bütün kuponları hâmil olacaktır. Aksitâakdirde, noksan ku- onlar bedeli tediye olunacak meb- lâğdan tenzil edılı_—ulıııı bulü! etmiş kuponların zarfında müruru zamana kaldığı bu Vadesi beş sene tâbi olarak hükümsüz münasebetle batırlatılır. Bundan maada, tahvilât hâmilleri arzu ederlerse, 1 teşrinilevvel 1932 vadesini beklemekten 1 nisan 1932 den itibaren tahvillerini — tediyeye ibraz edebilmelerine Meclisi idare karar vermiştir. Bu takdirde, tahvilât bedeli ile beraber, son kuponun tediye tarihi olan 1 nisan 1932 den itibaren tahvillerin tediyeye ibrazı gününe kadar işliyen faizler dahi kendilerine tediye olunacaktır. Tahvilât tediye edilmek üzere, | Şirketin Beyoğlunda Tünel meyda- nında Metro hanında kain Merkeri idaresine veya Galatada Osmanlı Bankasına veyahut Galatada Selâ. nik Bankasina ibraz olunmalıdır. ı ren faliz getirmiyecek ve bedelleri tediye edilmek için 1 teşrinievvel 1932 de vadeleri hulül etmemiş olan bütün kuponları hâmil olacaktır. Aksi takdirde, noksan — kuponlar bedeli tediye olunacak meblâğdan tenzil edilecektir. Vadesi hulül etmiş kuponların beş s#ene zarfında müruru zamana tâbi olarak bükümsüz kaldığı bu münasebetle hatırlatılır. Bundan maada, tahvilât hâmilleri arzu ederlerie 1 etşrinievvel 1932 vadesini beklemeden 1 nisan 1932 den tahvillerini tediyeye ibraz edebilmelerine Meclisi Idare karar vermiştir. Bu takdirde tahvilât be- deli ile beraber, son kuponun tediye tarihi olan 1 nisan 1932 den itibaren tahvillerin tediyeye İbrazı gününe kadar işliyen faizler dahi kendilerine tediye olunacaktır. Tahwilât tediye edilmek üzere, şirketin Beyoğlunda, Tünel meyda- nında, Metro hanında kâin merkezi idaresine veya Galatada Osmanlı | Bankasına veyahut Galatada Selânik Bankasına ibraz olunmalıdır. itibaren ? Kuranı Kerim Tercümesi TÜRKÇE MUSHAFI ŞERİF KURANI KERİMİN ESKİ HARFLERLE BASILMIŞ TAM VE TAMAM TERCÜMESİDİR. BÜYÜK KIT'ADA 719 SAYFA. Ders vekili Halis, Faiz, tetkiki — mülellefatı Sühulet kütüphanesi — mühürüne Müzeyyon ciltlisi 200, varakları yaldız ciltlisi 250 yaldızlı, fevkalâde ciltlileri 309 K. Satış yeri: Sühulet kütüphanesi Meclisi Maarif azasından Hacı Zihni ve şer'iye merhumların tetkikinden geçmiş ve takdirlerini kazanmıştır. ve 719 sayfa olmasına dikkat ediniz. Hüsnü Efendi azasından D mül edeceğim; Dsi var.. | wakit aldığı şekillere göre seni | büsbütün | man oluyor ki gözlerinden kırmı- hatıralarin düğümünü çözeceksin, Ne diyordum? İpler... Evet Feri- sana — daima böyle hitap ediyorum, — çünki mecburum - ben senin karşında yıllardanberi oynanan siyah, ağır dıramın ye- gâne Aaktörüyüm. — Sana nasıl anlatayım? — Kendimi büsbütün bu iplerin, — bu meş'um iplerin elinden kurtaramıyorum ki ? İşte şimdi yine içimde bu coşkun ak- | eçyel (25,000) lira sarfedilmişti. törlüğün bu yangınlıiptilânin öldü| — Aradaki fark, silâhları tah- rücü dansı başladı. Sana yine | dit konferansı için Cenevreye kanıyan hislerimden, uykularımı | daha kalabalık bir heyetin git- dolduran buhranlarımdan bahset- | miş olmasından ileri gelmiştir. miye mecburum. Fakat taham- İngilterenin Akvam Cemiyeti bir asırlık bir | masrafına iştirak hissesi yüzde azap ile elde ettiğim muvakkat | 10,5 tur. istiklâli kolay kolay terketmiye- | ceğim; ipleri gevşetmiye çalışıyo- rum ve sana gözlerim yaşlı, gırt- SO N PO S T A lağım tıkalı bağrıyorum Ben Üiyevmi, Siyasiı, Havalir: ve Halc bir ııkuküınl Sefil bir aktör. | ü çimde kızgın demirle düvü- LN şen siyah hayaletlerin muharebe- İdare: ıa.z:l:.:ıı?ı:lok?;ıg. Ve muharebenin vakit B Telefon — İstanbul - 20203 Posta kutusu: İstanbal - 741 İstanbul. SONPOSTA FİATİ ECNEBİ Akvam cemiyeti için yapacağı masraf (182,000) İngiliz liramına baliğ olacaktır. Bu para, geçen ::: sarfedilen (64,500) lira faz- . Londradan — İngiliz — ricalinin Cenevreye gidip gelmeleri için geçen sene sarfedilenden para da (37,000) İngiliz lirasına çıkmıştır. Halbuki bu maksatla bir sene ayrı, büsbün başka sıfatlarınla düşünüyörum. Bir za- Telgrafı ABONE zi işıklar fışkıran - tabanları ya- | Ka rık ve yanakları göz — yaş- larından oyuk — hayaletler bana tahakküm ediyorlar. Onların za- ferden gelen mecnun dansları, bel kemiğime bağlı tellerin ahen- gile, yavaş yavaş, derin derin hızlanıyor. Benden, gözlerimden uzaklaşıyorlar; ateşten bir ehra- mın dibinde bu — uzaklaşmayı, sar'alar içinde seyrediyorum. Ne- den sonra ehramın - tepesinden Gelen evrak geri, verilmez. İlânlardaa — mes'uliyet Cevap için mektuplara 6 kuruşluk pul ilâvesi Tâzımdaır. Adres değiştiril nesl (2)) karaştır. ada mar