30 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi B Doktorluk Ticaret ş öökrin ge Mi, Değil Mi? Doktorluğun ticaret olup ol- madığı münakaşaları henüz bitmemiştir. Fakat bu #rada halkın da fikrisi öğrenmek çok İsabetli olacaktı. Bu ka- naatledir ki halka müracaat ettik ve gu mütaleaları aldık: Ferit EeyiSultanabmet üçler mahallesi 70) — Ticaret kelimesini kazanmak ve alış veriş olarak tefsir edersek şüpbesiz doktorlar birer tacirdir. Hele hüstahane açanlar için hiç söÖz götürür yeri yoktur. Sermayesiz ve fakat revaçlı bir iş olan dok- torlarımız ve hastahane sahipleri de Ticaret odasının kaydiyesini mutlaka vermelidirler. Şemseddin B. (U.uı:ı,.- Atlamataşı 123) — Ben ilim ve fenne bürmet ederim, Hele insanların hayatını re sıhhatini korumak şerefini üze- rinde taşıyan doktorları çok — se- verim. Bugün iktısadi bir buhran vardır. Fakat herşeyin fiatlerinde tabil bir tenezzül varken doktor- larımızın vizitalarında bu yoktur. Bence bilhassa hastane — açan doktorlar tam manasile — birer tacirdirler. Kafalarını ve san'at- lerini kullanarak hastaları tedavi ettikleri için bir para aldıktan başka hastaneleri için de ayrıca ve oötellerden daha - fazla bir ücret alıyorlar. * Mustafa Bey (Küçük ayasofya 24) — Bir konsültasyonu elli liraya yapan doktorlarımız vardır. Bun- ların insani hizmetleri inkâr edil- mez, hayat kurtariyorlar. Aldık- ları helâl olsun. Fakat hasta- hane açan doktorlarımız - bütün manasile birer tacirdir. Ticaret Odasının — senelik kaydiyesi de ehemmiyetsiz bir şeydir. Bunun için uzun münakaşalar yapmayı bile zait görürüm. Ahmet Kudsiği ı:y * Ferüzağa 38 - — Doktorlar — tüccar mıdır, deği midir? Burasını kanun hal- leder. Ben kanun adamı değilim. Yalnız doktorlarımız bu memle- kette oldukça kazanan bir smıftır. Bana kalırsa doktorlarımız vizita ve tedavi ücretlerini biraz indirirlerse daha iyi bir iş yap- mış olurlar. Başka şeye aklım ermez. Muallimlere Zam Muallimlerin — kıdem hakkında — hazırlanan — cetveller Maarif — Müdüriyeti — tarafından Maarif Vekâletine gönderilmiştir. Vekâletin cetveller üzerinde esas- h bir tadil yapacağı söylenmek- tedir. zamları sta'nın Resimli Hikâyesi: 1: Komşu — Hasan Bey, anlamadığım hergün — havanın bir şey var, gazeteler masıl olduğunu yazıyorlar. -ON POSTA BİLİ RASB MAHKEMEDE | İki Mucit Arasında Bir Dava_ Birinci Cezâa Mahkemesinde Dün mevzu itibarile yepyeni bir davanın ruyetine başlanılmıştır. Davanın esası şudur: Ali Rıza Efendi isminde bir ma- rangoz yeni bir musiki âleti yap- mış ve buna (Türkbandosu ) İsmini vermiştir. Bu yeni mucit eserinin ihtira beraatını da almıştır. Fa- kat Zeynelâbidin . Efendi isminde diğer bir mucit, kendisi tarafın- dan icat olunan bir eseri taklit ettiği iddiasile Ali Rıza Efendiyi mahkemeye vermiştir. Zeynelâbi- din Efendinin icat ettiği sazın ismi de ( Cümbüş ) tür. Dünkü celsede bazı musiki müntesipleri şahit olarak dinle- nildi kten sonra ehli vukfun ve- receği raporun tetkik edilmesi için dava başka bir güne talik olundu. Kanlı Cinayet Dün Bir Hamallar Kâh- yasımı Yere Serdiler Dün Fatihde —Kırkçeşmede bir cinayet olmuştur. Tahkikatı- m za göre Siirtli Fahri ve arkadaşı Hüdeyda bir müddet evvel ha- mallar kâhyası Hamza Ağa ile kavğa etmişler, fakat sonradan ,barışmışlardır. Dün . öğle üstü Kirkçeşmede karşılaşan Hamza ağa ile Fahri dostca konuşmıya başlamışlardır.Fakat bu sırada mey- dana çıkan Hüdeyda tabancasını çekmiş, Hamza ağayı bacağından vurmuştur.Hüdeyda yerde yatan kâh- yaya bir kaç kurşun daha atmış,bu- sırada Fahri de bıçağını çekerek adamcağızı yaralamıştır. Hamze ağanın hayatı tehlikededir. Çankırılı Hüseyin Öldü Üç gün evvel Beykozda Ya- şuda Efendinin gaz deposuuda bir iştial neticesi birçok yerlerinden yaralanan amele Çankınlı Hüse- yin dün bastanede ölmüştür. Kaldırımcı Şerirler Kaldırımcılık suretile dolan- dırıcılık yapan birkaç şerir, za- bıtamın takibinden kurtulmak için şehir haricinde faaliyete başla- mışlardır. Hundarmalar bu şerir- leri şiddetle takip etmektedir. Komşu — Biz 2: bavanın biliyoruz. soğuk - olduğunu tecrübe Bu Meslede Bir Yanlışlık Var! Gümrük İdaresi Sarahat- sizlikten Bahsediyor Evvelki günkü —nüshamızda bazı çorap tacirlerinin birer ki« loluk paketlerle Avrukadan kül- liyetli mıktarda çorap getirttik- lerini yazmıştık. Mesele şu çe- kilde meydana çıkmıştır: Çorap fabrikatorlarından M. Vilner yine çorap fabrikacıların- dan Osman Abf Beye bazı ço- rapçıların, | haziran tarihine kadar çorap idhali mönnedildiği halde, posta vasıtasile çorap getirttik lerini söylemiştir. Atıf B. meseleyi tetkik ettik- ten sonra Sanayi müdürlüğüne giderek yerli çorap sanayiinin bu vaziyetten çok müteessir oldu- ğunu söylemiştir. Diğer taraftan hâdiseyi polis te haber almış ve dün bazı kim- selerin —malümatına — müracaat edilmiştir. Polisten aldığımız ma- lümata göre bazı ip uçları bulunmuştur. Bu ip uçları” üze- rinde işlenecek, hakikat mey- dana çıkarılacaktır. Gümrük idaresi ise, çorap kontenjanı kapalı olduğu halde birer kiloluk paketler halinde gelecek çorapların memlekete so- kulmıyacağıma dair bir — kayıt olmadığım — söyliyerek hâdiseyi kaçakçılık addetmemektedir. Gümrüğün bize verdiği malü- mâta göre, hakikaten birer kiloluk paketler — halinde bazı — şahis- lar külliyetli miktarda çorap ge- tirtmektedirler. Gümrük diyor ki: “Tahdit kararnamesinde koliler dahilinde çorap idhal edilmiyeceğine dair bir sarahat yoktur.,, Fakat bizim noktai nazarmıza gelince: çorap idhali mademki tahdide tâbidir. O halde koli şeklinde de olsa çorap getiril- mesi, tahditten beklenilen mak- sadın tamamen hilâfınadır. Bu takdirde tahdit ortadan kaldırı- hyor demektir. Talebeye Dayak Atılmamış Sarıyer ve Bakırköy ilkmek- teplerinde bazı talebelere dayak atıldığı hakkında çocuk - velileri- nin şikâyette bulunduğunu yaz- mıştık. Maarif İdaresinin yaptığı tahkikata göre Bakırköyde tale- belere dayak - atılmadığı anlaşıl- mıştır. Sarıyer tahkikatı henüz bitmemiştir. BLER GÜMRÜKTE Vapurlar— Tarassut E dı'Iecek+ Gümrük — Muh kaçakçılık takibatı için bazı yeni tedbirler almıştır. Bu yeni tedbir, gümrük muhafazaa motörlerinin a- zami derecede faaliyete geçmesini istilzam etmektedir. Muhafaza — motörleri bundan sonra Sirkeci rıhtımından itibaren Kuruçeşmeye kadar olan geniş mıntakayı daimi surette tarassut ve murakabe altında bulundura- caklar, bilhassa - boğazdan geçen vapurlara dikkat edeceklerdir. Kadın Garsonlar Birahane, kahve, gazino ve sair eğlence yerlerinde kadımn garsonlarım kullanılması menedil- miştir . Galatada * bazı kahve- lerde bu emre riayet edilmediği görülmüş, takibata başlanılmıştır. Yerli Malzeme İktısat Vekâleti Yeni Bir Karar Verdi Milli fabrikalar İktısat Vekâ- letine müracaat ederek memle- ketteki ecnebi imtiyazlı şirketler ile diğer şirketlerin yerli mamı- lâtı olarak tedariki mümkün bu- hanan birtakım malzemeleri ha- riçten getirdiklerini bildirmişler ve * şikâyet Setmişlerdir. — İktısat Vekâleti, Ticaret Odalarile Tica- ret ve Sanayi Müdürlüklerine bir tamim — göndererek — şirketlerin yerli malı kullanmalarını bildirmiş ve meselenin takibini emretmiştir. Tarihi Evrak Mahzeni İçerisinde tarihi evrakın mu- hafaza edilmesine karar verilen Sultenahmet medresesi dün mu- zeler idaresine teslim olunmuştur. Bulgaristandan — getirilen — evrak buraya konulacaktır. Çecuğa Rakı İçirmişler Pangaltıda Manav Artin ve bir arkadaşı, 10 yaşında Apastol isminde bir çocuğa zorla rakı içirmişler, ikisi de yakalanmıştır. Tatlıcı Dükkânında Meçhul bir adam Şehremininde tatlıcı İzzetin dükkânma girmiş, Guraba hastahanesi sertabibinin yarımşar okka baklava ve börek istediğini söylemiş ve tatfıları aldıktan sonra savuşup kaçmıştır. Pazar Ola Hasan Bey Ve Ha I Son Po vaya Dair Haberler ' yağdığını, ile kar okumya lüzüum Hasan Bey ? 3: Komşu — Bunun için gazeteleri var mı ? Ne dersin ı 4: Sıcacık odalarda ol billerle gezen zeng olduğunu nasıl öğrenecekler M. Zaimisin Gazi Hz. ne Cevabı Yunan milli bayramı münasebe- tile Gazi Hz. tarafından Yunan Cüm- hur Relsi M. Zalmiso tebrik telgrafı günderilmişti. M. Zalmis bu telgrafa samimi ve dostane bir ifade ile mukabele etmi: Fabrikacıların Toşabbüsü Teşviki Sanayi muafiyetlerinin lâğ vedileceği haberi üzerine fabrikacı- lar Ankaraya bir heyet göndermiye karar vermişlerdir. Bunlar muafiyetin hukukan ilga edilemiyeceğini xöylü- yorlar. Oiobüs İmtiyazı Belediyenin — otobüs aldığı malümdur. F mede bu imtiyazın başka bir şirkete deverdilemiyeceği yazılıdır. Belediye an tadilini istemektedir. Hâmit B. Ankarada bu lkimAMilyon Şark Demiryolları Geçen Sene Bu Kadar Kazanmış Şark Demiryolları Şirketi dün senelik kongresini yapmıştır. Oku- nan İdare heyeti raporuna ve blân- Çoya mazaran, şirket geçen bir sene zarfında iki milyon Hira kazanç temin etmiştir. Dün elektrik Şirketi kongresi de yapılmış ve beher hizse senedine 17,75 leviçre frangi temettu verilmezi kararlaştırılmıştır. Paralar Verilecek Tediyatını talil eden Ticaret ve Sanayi Bankası tasfiye heyeti ara- sından Ahsen Bey alacaklılara para- larının mutlaka - verileceğini lemiştir. Şirketler - Feshedilmedi Anadolu ve Tarsus - Mersin De- slryolları Şirketleri İdare meelisi dün toplanmış, şirketlerin feshinden sarfınazar edilmiştir. Dün.yeni idare heyeti intinap olunmuştur. Bedeli Nakti Askerlik bedeli nakdisinin 250 liraya tenziline ait kanım İâyihası Vekiller Heyetine verilmiştir. Şehir Meclisi Toplamıyor Şehir Meclisi cumartesi günü top- lanarak bütçe tetkikatına başlıya« caktır. Feci Bir çukut Galatada Sovyet ardiyesinde çalişmakta — olan ro isminde 14 yaşında bir çocuk üst kattan sokağa yuvarlanmış, ağır surette yaralanmıştır. Şeker Davası Dün Bitmedi Şeker ihtikârile maznun Alpullu ketile diğer 19 tacirin muhakeme- rine dün de devam edilmiş, maz- nunlar - müdafaalarını yapmışlardır. Gelecek salı celaesinde karar veri- lecektir. Lti imtiyazna- azını at söy- Hasan Bey — Lüzım var komşu. kapalı otcmo- inler,