4 Nisan 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

4 Nisan 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Devlet Günden Güne İktısadileşiyor! Ötedenberi Liberallerin -bir iddiası vardır: “Devlet tüccar değildir. Devlet iktısat işlerine karışmaz. Uzaktan uzağa seyirci kalmıya mahkümdur,, derlerdi. Son zamanlarda — devletlerin meşgul olduğu meseleleri şöyle bir gözden geçiriniz. İthalât ve ihracat meselesi, iktısadi buhran meselesi, gümrük tarifeleri mese- lesi, işsizler meselesi, kambiyo meselesi ve saire ve saire.. Hatta haric! siyaset işlerinin bile teme- Hni iktısadi meseleler teşkil edi- yor. Japonyanın Mançuriyi işgali ve başına bir Çin harbı çıkarması iktısadi sebeplere istinat eder. Ufkumuzu daraltıp kendi mem- leketimize bakalım. Bir iki sene- denberi halkı, cemiyeti ve devleti meşgul eden hatırlı- yalım : Buğday meselesi, ekmek me- selesi, şeker meselesi, ihracat ve ithalât arasında müvazene te- sisi meselesi, Kontenjantman me- selesi, milli sanayün himayesi, meselesi, köylünün istihlâk kabi- liyetini arttırmak meselesi, ticaret hayatının müşküllerini tehvin me- selesi, istihsali tezyit meselesi, | vergi meselesi, bütçe meselesi, | borçlar meselesi, afyon meselesi, tütün meselesi ve saire ve saire.. Bütün bu meseleler iktısadi mahiyeti haizdir. ve değil yalnız fertleri, devleti do doğrudan, doğ- ruya alâkadar etmekte ve bütün bu meselelerde devletin müdaha- lesi, bimayesi, teşviki ve yardımı istenmektedir. Demek ki bugün devlet telâk- kisi, Umumi harpten evvelki dev- let telâkkisinden farklıdır. Bu- günkü devlet daha ziyade iktısadi ir devlet olmak ıztırarındadır. Halbuki değil yalnız Türkiye- de, bütün dünyada devlet siste- mi, idari ve devlet telâkkisine tevafuk etmektedir. İdari devletin iktısadi işleri anlayışı da ona gö- redir. Ve bütün dünyayı sarsan umuümi buhranın bir türlü halle- dilememekte — olmasının mühim sebeplerinden biri de budur, Dev- let sistemleri iktısadi devlet şek- lini almadıkça bugün devletin karşılaştığı — iktısadi —meseleleri esaslı bir surette halletmesine imkân yoktur. meseleleri ; — Milli Takım Namzetleri ş Evkvılce isimleri bildirilen Mil- ! takım namzetlerinin 6 Nisan 1932 Çarşamba günü saat 17,5 ta Cığaloğlu Cümhuriyet Halk Fırkası — binasındaki federasyon merkezinde behemahal hazır bu- Tunmaları tebliğ olunur. Bekçiye Hücum Etmiş Roberson isminde bir adam Yenişehirde bekçi Süleyman ağa- ya hücum etmiş, birkaç yerinden yaralamıştır. Kurşuncular Polisler Birkaç Kurşun Hırsızı Yakaladı Kurşun hırsızları son günler- de faaliyetlerini — arttırmışlardır. Evvelki gece Ayasofya civarında devriye gezen polis ve bek- çiler Sultanahmet medresesinin kurşunlarını sökmekte olan üç şahıs görmüşler bunları yakala- mak istemişlerse de hırsızlar kaç- miya muvaffak - olmuşlardır. Hır- | sızların hüviyetleri tespit edilmiş- tir. Bunlar Çiço Arap Osman ve | Kürt Ramazandır, Arap Osman | yakalanmıştır. Evvelki gece Mimar camiinin | köşesinde saklı bulunan 200 kilo-” | luk bir kurşun külçesi meydana | çıkarılmıştır. | — İşliyen bir saatin yanına oturup dinleyiniz, bakımız ne diyor : “İşim —çok, —çalışmıya mocburum. Fakat işimi yorulmadan görüyorum. Çünkü —durmuyorum, — her gçalışıyorum.,, saniye Başvekil Paşa Ankara, 4 (Husasi)— Kabine | 932 bütçesini muvazeneli bir şe- kilde hazırlamak hususunda me- saisine devam ediyor. Dairelerin bütçeleri yüzde yirmiden otuza kadar tasarruflu olarak hazırlan- mıştır. Müvazenenin tam bir şe- kilde temini için kazanç vergisin Haydütiâf idam Edîletek! Ankara Faciasını İrtikâp Edenlerin Muhakemesi İntaç Olundu Ankara, 4 ( Hususi ) — Geçeîıl&dî ı;iıı—imiıde müthiş bir facim irtikâp edilmiş, bura zenginlerinden ihtiyar Fahrettin Efendi ile cevcesi dört şerir tara- fından feci bir şekilde parçalanarak öldürülmüştü. Bu facianın muhakemesine şehrimiz Ağır Ceza Mahkemesinde dün başlanılmış ve akşama kadar bitirilerek hüküm verilmiştir. Bu tüyler ürpertici facianın cüretkâr mürtekipleri olan Kımıs, Paragon Avrupa Nereye Gidiyor? Paris, 4 (Hususi) — Başvekil M. Tardiyö dün Londraya mu- vasalet etmiştir. M. Tardiyö ga- zetecilere — beyanatta bulunarak Fransa ve İngilterenin sulh mes' elesinde müttehit olduğunu söyle- miş ve demiştir ki: “ Mister Makdonaltla aramız- Sefirlerimiz Arasında Ankara 3 — Roma sefirliğine henüz kimin tayin edileceği ma- lüm olmamakla beraber Paris se- firi Münir Beyin Romaya nakli haberi doğru değildir. Ancak Varşova sefiri Cevat Beyin Ro- İSTER İSTER 2 — Saatin bu masihatini din- ledikten —sonra hayatınızda geçen boş zamanları ve kaybettiğiniz saniye ve saat, günleri düşününüz. O vakit muvaffak — olamayışınızın sebebini daha iyi bulursunuz. bir miktar zam vapılacağı hak- kında bir şayia deveran etmiye başlamıştır. Ancak alâkadar ze- vat bu şayianın doğra olmadığını, hükü netin, kazanç vergisine zam yapmak hususunda hiçbir tasav- vurda bulunmadığını lüylen'ıe.kt_ı— dir. Yalnız buhran vergisinin, râya getirilmek gelinçe onun da tercih ettiği daki mülâkat bu maksatla hazır- lanmıştır.,, Diğer taraftan (Tan) gazete- sinin baş makalesinde şu cümle- ler vardır: *Tardiyo-Makdonalt mülâkatımı, merkezi Avrupanın iktısaden ten- siki için 4 devlet arasında aktedi- lecek konferans tarafından verile- Gaz-i_ Hz. — Ankara 4 ( Hususi ) — Gari Hazretleri dün akşam Halk Evi- ni şereflendirerek temsil edilen ( Çoban ) piyesini temaşa buyur- muşlardır. -00 NESSALETÜEERÜDÜFÜRcAENEN A SELER L ERE maya tayini ve Varşovanın mas- labatgüzarlıkla idaresi varittir. sene zarfında & var, İNAN, İSTER ve Kâmil idam cezasına mahkâm edilmişlerdir. Dör- düncü şerir Dursun Erzurumda yakalanmış ve bu- katillerden Kâmil henüz 21 yaşını bitirmediği için idam cezasına bedel 24 sene hapiste yatacaktır. Hüküm okunduktan sonra Kımıs “ Allah ömürler versin ,, demiş, Kâmil ise hapiste yatacağına asılmayı söylemiştir. sarfedilen likör geçmez. Bu noktadan hariçte müşteri aramak zarure- Fakat haricin alım kabiliye hale nazaran sarfedilen bu 400 bia lir; sahaya ekilmiş olduğuna inanmak güçtür, Sen ey kari İNANMA! 3— Devamlı, muttarit sây, geçici ve tesadüfi hamlelerden daha mü- mirdir.Zaman, zaman çok kuvyet sar- fedarek hiçbir netice almamaktansa, hergün biraz çalışarak çok netice almak evlâdır, Kazanç Vergisinin Tezyit Edileceği Doğru Değil İzajhat Verecek emlâk ve akar sahiplerile evvelce istisna edilenlere de teşmili hak- kındaki cereyan çok kuvvetlidir. Yeni bütçe münasebetile Baş- vekil Paşanın ve Maliye Vekili- nin yarın fırka içtimamda izahat vermeleri - bekleniyor. üzere yola - çıkarılmıştır. Buraya muhakemesi yapılacaktır. Ancak cek kararları tespit etmiye matuf ola- rak iki başvekil arasında aktedi'miş bir konferans telâkki etmek hata olur. Fransa ile İngiltere arasında herhangi bir öçüncü devlet aley- hine veya birtakım devletlerden müteşekkil bir heyete karşı bir cephe vücuda getirmek mevzu- | (85) bahs değildir. Lindbergin Çocuğu Nerede? Londra, 4 ( A.A ) — Lindber- gin — kaçırılmış olan yavrusunu araımak Üzere Avrupaya gönde- rilmiş olduğu söylenilen AÂmeri- kalı binbaşı Şoeffel, bugün Pti- muta vasıl olmuştur. İNAN, İSTER İNANMA! Müskirat İnhisar İdaresi tarafından bir llkör fabri- kasi yapıldı Bu fabrika son zamanlarda eldden nefis likörler de çıkardı. Yalnız fabrikanın yapılması için | lahisar İdaresi 400 bin lira kadar bir para sarfetli. Halbuki istatistiklere narzaran Türkiye dahilinde bir miktarı 30 bin lirayı ise malüm. Şu m getirlci bir ( saevelin modelleri teşhilr olunacaktır. Sözün Kısası Rakamların Belâşati * Medent dünya, içtimal haki- katleri ancak rakamlardan dinli- yor. Ârtık şu zan veya bu tah- min, hâdiseleri tahlil ve tespit etmekte müessir değildir. Bir memleketin hangi seviyede ve hangi — merhalede — bulunduğu © memlekette söylenen nutuklar- dan değil, mutlaka rakamlardan istidlâl olunuyor. Meselâ Fransız harsının gittikçe yükseldiğini söy- liyen maarif nazırı nibayet ku- laklarda gelip geçici bir iz bıra- | kırken o harsın bugünkü seviye- sini gösteren ihsal cetveller, her yerde dikkat ve kıymet buluyor! Dün gözümüze çok manalı ve çok mühim bir istatistik ilişti. Siyasi ve mali cephelerde olduğu gibi irfan cephesinde de biribirini yenmiye çalışan iki büyük millet, Fransırlar ve Almanlar, bu ista- tistik sütunlarında boy ölçüşü- yorlar, Hemen ilâve edelim ki, Fransa, bu ölçüşmede cılız, hatta pek cılz. kalmaktadır. Çünki Almanyada nüfus başına senevi ( 238 ) frank irfan masrafı yapıl- masına karşı, Fransada ancak frank — sarfolunuyormuş Bu müthiş fark işte o istatistik situnlarında Alman — dimağına adeta kürevi bir hacim veriyor va Fransız kafasını miniminileş- tiriyor. Gönül isterdi ki, bizim de irfan masrafı olarak verdiğimiz para, böyle santimi santimine nüfus üzerine taksim edilmiş olsun ve kafalara sokulan nurun kemmi, keyfi kıymetleri bilinsin. Böyle bir. vasikamız şimdilik yoktur. Buna mukabil istatistik sütunla- rında cılız. görünmek ihtimali de mevcut değildir. Bu biç olmaz- sa bir tesellidir. Gömleksiz Mehmet Dün Gece Korsanlık Yaparkrn Yakalandı Gömleksiz. Mehmet isminde bir sabıkalı dün gece kereste- cilerde (Seyyarı Bahri) moto- runun sandalına atlamış, küreklere asılarak Hüdaverdi motorundan bir muşamba ve İkbal moto- rundan da on beş kilo halat aşırmış, fakat yakalanmıştır. İki Bekçi Bir Dükkânda Havaga- zinden Zehirlendiler Tepebaşında Kuyumcu Kara- kaş Efendinin bekçileri Ömer ve Osman bu sabah dükkânda baygın bir halde bulunmuşlar, tahkikat neticesinde bunların ha- va gazından zehirlendikleri an- laşılmış, derhal hastahaneye kal- dırılmışlardır. Bir Bomba İnfilâkı Barcelone, 4 (A. A.) — Serbest liman bürolarınan birinde bir bomba bu sabah infilâk et- miştir, Maddi hasar mühimdir. MAJİK Sinemasında 7 Nisan perşembe itibaren HAŞMETPENAH EĞLENİYOR fevkalide neşeli büyük operet GEÖRGE ALEXANDER, LİEN DEYERS YRÜDE BERLİNER akşamından ve Parisin (Rue de La Patx) (Champa- || Elyscca) nin (Luclen Le Loag) (Maria ||Guy (Lucle Paray) (Maggy Rouff) lâh. gibi en büyük moda mürsseselerinin son Ve P. D. C. sön dünya haberleri