29 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün İsmet Paşanın İtalya Zl_ı'/ureli — Selim Ragıp - Başvekil İsmet Paşa, berabe- Tinde Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey ve diğer bazı zevat olduğu halde İtalyaya yaptıkları Seyahatten dönmek üzere bu- Unuyorlar. Fakat bu seyahatin — beynel- Milel siyaset aleminde doğurduğu akislerin bir hayli müddet daha levam etmesi çok muhtemel gö- Tünüyor. Çünkü her zam bu nevi ziya- tetleri bir manaya bağlamak iti- yadında bulunan bir. kısım Av- Fupa matbuatı, gözlerinin önün- de apaçık olarak cereyan eden âdiseye kani olmuyor ve soruş- turuyorlar: “Bu ziyaretin hakiki sebebi he olabilir ?,, Doğruyu söylemek lazım gelir- se, yapılacağı takriben yedi sekiz ay evvel karargir olan Roma Ziyareti, hakikatte beynelmilel Protokolun bir icabı ve bilvesile iki dost hükümet reisinin siyasi ve iktısadi meseleler Üzerinde durarak fikir ve görüşlerini biri- irine anlatmıya matuf dostane bir sollkideııı ibarettir. ün gelen ajans tel, ları M. Mmlişıinin ağzından î:nhı— kikati âleme) ilân ettiği gibi M. Musolininin vutkuna cevap veren İsmet Paşanın sözleri de ayni noktaya işaret etmekten hali almadı. Bir zamanlar, ortaya çıkan ve çıktığı membalar az çok malüm olan #ayialarla Türk-İtalya münasebatı- Na şayanı dikkat bir şüphbe havası hâkim oldu. Fakat M. Mussolini ile Tevfik Rüştü Beyin 1928 se- nesi nisanında, Milânda yaptık- ları mülâkatla bu şüphe havası da- gildi. Çünki umumi ve hususi men- 'atleri onları tebiaten dost olmıya namzet kılmıştı. Geçen zaman, bu hakikati bir defa daha anlattı. n ziyaret, umumiyetle kabul olunan bu vaziyetin sadece tah- timine bir işarettir. Ve gerek Avrupada ve ge- tek bilhassa Şarki Akdenizde Sulh ve sükün istemeyi esas Mmenfaat —bilen bu iki devlet, Şimdi, bu arzularını resmi mü- Messilleri — vasıtasile — biribirine tehren söyletmek rasimesini yap- Mmaktan başka bir harekette lunmuş olmuyorlar. Başvekil İsmet Paşanın nut- kunda söylediği gibi mütekabil Menfaatlerini anlıyan ve bu anla- Yışı sadakatle takip etmeyi ken- dileri için bir vazife bilen ve bu anaatlerini biribirine söyliyenlerin telâkkisi, Roma ziyaretine bizim anla- diğımız ve herhangi bir mana Sıkarmak için savaşanların anla- Ması Jâzımgelen sadece bundan ibarettir. M. Agâh B. Arkadaşımızı kagbettik —kçümhuüyet refikimizin — en 1 muharrirlerinden ve güzide arkadaşlarımızdan M. Agâh B. &“ zamandanberi hasta yatıyordu. ü tün ihtimamlara rağmen arkada- m'llızın kurtarılması mümkün ola- alaliş çok sevdiğimiz Agâh B. dün Bım: vefat etmiştir. Agâh Bey, Öi arkadaşları tarafından çok mi bir hisle sevilen, haya- yol, d.İ"C_îedliiı vakfeden ve bu hM hizmetlerde bulun- çol olan bir arkadaşımızdı. Bu acı _hıl:mri verirken keder- Alemişilesine ve bütün matbuat hdiy.:::,_ taziyetlerimizi — beyan vakti Kızıltop- ::lh merkezi ldırılacaktır. SON ı'Son Postanın Resimli Makalesi — © Hayat Nedir? POSTA SON TELGRAF HABERLERİ Türk Heyeti Şerefine İtalyan âyan Meclisinde Büyük Bir Kabul Resmi Tertip Olundu Roma, 29(AA) — M. Mussolini Cecapları, dün İsmet Paşayı Venedik sarayında kabul etmiş- lerdir. Mülâkat büyük bir samimiyet havası içinde bir saat devam etmiştir. Mülâkatı mütcakip İsmet Paşa ile Tevfik Rüştü Bey şerefine Âyan Meclisin- de büyük bir kabul resmi yapılmıştır. Nazırlardan M. Grandi ve Süryani, Hariciye Müsteşarı, iki nazırın maiyetleri erkâmı ve birçok âyan âzaları kabul resminde hazır bulunmuşlardır. Meclisin içtima | salonu ile diğer salonların ziyareti sırasında âyan reisi misafirlere refakat etmiştir. Resmi kabulü müteakip bir ziyafet verilmiştir. İsmet Paşa ile Tevfik Rüştü B. Âyan sarayından ay- rılırlarken, reis M. Federzoniye, gösterilen samimi İnhisar Bütçeleri Dün büsnü kabulden dolayı teşekkür etmişlerdir. Roma, 29 (A.A.) — Beynelmilel Ziraat Ensti- tüsü Reisi Âyandan M. Dö Mişeli ve refikası dün akşam Otel dö Rişi'de İsmet Paşa ile Tevfik Rüştü Bey ve refikaları Hanımefendilerle, refakat- lerindeki zevat şereflerine bir akşam ziyaleti ver- mişlerdir. Âyan Reisi M. Federzadi, Hariciye Nazırı M. Grandi, Hariciye müsteşarı, Kral namına Kont — Mattiyoli, — İsviçe —ve — Lit- vanya — elçileri, Ziraat — Enstitüsü ikinci Reisi akademi âzasından Kanonika, Profesör Briji, Bey- nelmilel Ziraat Enstitüsü umumi kâtibi ve Harici- ye Nezaretinin yüksek memurları mütekabil sami- miyet ve karşılıklı mubabbet havasile meşbu parlak ziyafette hazır bulunmuştur. Mecliste Mü- nakaşalardan Sonra Kabul Edildi rine ettiğini söyledi. ekil Bi Ankara 29 ( Hususi ) — Dün Kâzım Paşanın riyasetinde topla- nan Millet Meclisinde inhisar büt- çeleri görüşüldü. Evvelâ Barut Tnhisari bütçesi müzakere edildi. Bazı meb'uslar mefsuh barut hükümetin şirkete vazıyet hükümet tarafindan idare edile- ceğini de bildirdi. Müteakiben İn- hisarlar Vekili Ali Rana B, eldeki ey Barut İnhisarının * 1 sarı bütçesi tetkik edildi. Bütçe Encümeni bu inhisarın idare şeklinden takdirle bahsedi- yordu. Buna bazı meb'uslar da iştirak ettiler. Vekil Ali Rana ve mevaddı infilâkiye şirketleri hakkında sual sordular. Maliye Vekili cevap vererek şirketin 927 ve 928 senelerinde kâr ettiğini, 929 ve 830 da ise hükümete hissesini veremediğini, mukavele tadil edildiği halde şirketin yine aciz gösterdiğini ve bunun üze- M. Murray Türkiyenin Terakki Eserle- rinden Hararetle Bahsetti Ankara, 28 ( A.A.) — Ame- rika hariciye nezareti şarkı karip şubesi müdürü M. Murray tara- fından 1i ve 12 martta Brovn Darülfünununda Türkiye ve inkılâ- bına dair bir konferans veril- miştir.Bu konferansta memleketimiz hakkında söylenen sözler hazırun Üzerine çok iyi bir tesir bırak- mıştır. Konferans berveçhiati hulâsa edilebilir: — stoklar bitince barut fiatlerinin ucuzlatılacağını — söyledi, bütçe encümeni reisi de bazı izahat verdi.. Bundan — sonra — Barut İnbisarı 932 bütçesi 318.021 lira masraf ve 829.501 — lira varidat olmak üzere kabul edildi. l Bundan sonra Müskirat İnhi- |İrtışa j 'Meselesi Bir Meb'usun İfadesine Mürâcaat Edilecek Ankara, 29 (!'İllnııî) — Millet Meclisinin dünkü içtimamda barut irtişasına dair Adliye Vekilinden bir sual soruldu. Adliye Vekili bu hususta yapılan tahkikat saf- halarını anlattı. Sual bir meb'u- sun ifadesine müracaat edileceği haberine aitti. Riyaset makamı bir meb'usun ifadesinin alınma- sına dair olan evrakın meclise geldiğini bildirdi. müskirat 932 bütçesi 1,720,939 lira masraf ve 7,009,700 lira va- ridat olarak kabul edildi. Müteakiben Tuz inhisarı 923 bütçesi de 886,194 lira masraf ve 8,173,329 lira varidat ola- rak kabul — olundu. Bundan sonra Mühendis Mektebi bütçesi 268,390 lira olarak tasvip edildi. | “Tokatta Da Kar Kış, Bir Türlü Gitmek İstemiyor Gibi Tokat (Hususi) — 20 Mayısta Tokadın Kızılakın mevkiüne kar yağdı. Tokadın ea yaşlı adamları bu mevsimde —kar yağmasına hayret ettiler. Hergün kar ve yağmur biribirini takip ediyor. Bu yüzden umumi hayata bir durgunluk - geldi. Herkes hava- ların düzelmesini bekliyor. S. BEDİ lBeyıı bazı izahatını mütcakıp İ Biz, kooperatifler yapmak için projeler hazırlarken İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Biz purada bolluk içindeyiz, fakat hâlâ herşeyi Izmir Belediyesi, hayatı ucuzlatmak için kestirme | pahalı yiyoruz.Bizim belediye de İzmirden ders alarak bir yol bulmuş. Şehrin muhtelif yerlerinde pazarlar açmış. Halkı davullarla pazara davet etmiş, Bütün zahire fiatlerini yarı yarıya kırmış. İSTER rio ucuzluk İNAN, ayni yola dökülse belki biz de bir an evvel ucuzluğa kavuşurduk, Fakat proje yapmıya devam ettikçe, görebileceğine İSTER İNANMA! Sayfa 3 | “ . » Sözün Kısası İstiyene.. Meydan Serbesttir A E Mis Amelia Earhart “küçük | bir tayyare içinde yapyalnız ola« rak bir uçuşta Okyanusu geçti. Amerikadan Avrupaya geldi. Mis Amelia Earhart vakıâ teh- likeli teşebbüslerinde genç kızlık ismini taşımaktadır. Fakat haki- kati halde evli bir kadındır. Sey- yah ve iş adamı Mister Putnamın zevcesidir. Mis Amelia Earhart bu te- şebbüse atılmadan evvel zevcine sormuştur: Ki L')(ıı—:ıahle ediyor musunuz Dear —— Hayhay, azizem istediğinizi yar | pabilirsiniz ! Anlaşılan Mister Putnam kafa- sına birşey koyan kadınla müna- kaşanın faydasız - old kanaa- | tindedir, alelhusus kadın Amerikalı olursa, Fakat tasavvur ediniz. Eğer teşebbüs fena bir netice versey- di, Mister Putnam kendi kendinl muaheze edecekti. Müsaado etmemeliydim. Vakıâ zevecemin çok azimkâr olduğunu bili- rim, müssademin olup olmayışma ehemmiyet verecok değildi. Fakat 'ne de olsa bugün kendimi mes'ul görü- yorum,* diyecekli. Bereket versin bugün Mister Putnam bu gibi mütaleaları yü- rütecek vaziyette değildir. Bunun- la beraber mevkünin yine nazik olduğu inkâr edilemez. Filhakika tek başına Okyanusu havadan geçmek suretile büyük bir kah- ramanlık göstermiş olan bir er- keğin zevcesi olmak kadına şe- ref verir. Fakat kendi hesabıma akla sığmıyacak bir cesaret gös- termiş olan bir kadının ayakları pantoflalı kocası olmayı izzeti nefsim için biraz ağır buluyorum. Bana öyle geliyor ki roller bera- kis —olmuştur. ve bu kocanın vaziyeti biraz gülünçtür. Bir defa kendinizi bu zatın yerine koyunuz. Herkes gelecek, size : « Tebrik ederim, korku nedir bilmiyen bir kadının kecasısınız. No atizim? O, yalnız başina koca yanusun üzerinde dalgalara vo fır tınalara karşı uğraşırken siz burada yazıhanenizde kim bilir nekadar üzül- Müşsünüzdür? Doğrusu bu da güç şey, fakat no do olsa zevcenizinki kadar değil..» diyeceklerdir. Hulâsa bana öyle geliyor ki bu kadının muvaffakıyeti ile yab> nız Mister Putnamın değil, fakat bütün erkeklerin vaziyetleri de- gişmiştir. Evvelce vaziyet başka idi. din İnce, zayıf, biraz korkaktı, güçlü kuvvetli bir hami olan kocasının omuzuna daya- nırdı. Halbuki şimdi bu an'anenin tersi de görülmiye başladı. Filha- kika Misis Putnam bir istisna değildir. Nice kadınlar bilirim ki tayyareci olmamakla — beraber azimkârlığı, cesareti ve müteşeb- biıliıği üzerlerine almışlardır. ocaları evde iskambil kâğıdı ile fala bakarken daireden dairey onlar koşarlar, onlar çalışırlar. Sözün kısası: Dünya ters dönmiye başladı. Fakat kendi hesabıma ben eski vaviyeti ter- cih ediyorum. Maamafih işi ka- dına bırakanlara da diyecek 8ö- züm yokl! — V1 Dearling lagilizce sevgilim demektir, Kleman Votelden, kısmen Kaybolan Tayyareler Londra 28(A.A.) — Hava iş- leri nezareti, İrakın Kürtlerle meskün olan şimalinde bir istik- şaf uçuşu yapmakta olan iki İngi- liz askeri tayyarecinin kayboldu- ğu ve tayyarelerinin d: bulu- l namadığı bildirmektedir.