29 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

29 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Ü Ç AU İDAR 2 Fransa Sefarethanesinde Balo.. Abdülmecit Beyaz Atile Kalabalığın Arasında Göründü. Baloya Geliyordu. Sefir Ve Jeneraller İstikbal Ettiler Muharriri * Her Hakkı Mahfuzdur bi B0 6 Abdülmecidin. bu nezaketi, bütün diplomasi âleminde mühim bir velvele husule getirdi. Artık Şarkta Fransız siyasetinin ne de- recede kökleşmiş olduğuna, bu hâdise çok beliğ bir misal teşkil ediyordu. Nişan, İstanbula geldi. O vakte kadar, emsali görülmiyen bu hâdise için fevkalâde bir me- rasim yapılmak — lâzımgeliyordu. Bu programı bizzat tanzim eden Âli Paşa, programa parlak bir madde koymayı da unutmamıştı. O da, şu idi: İmparator ve İmparatoriçenin İstanbulu ziyaret edecekleri esna- da rüküplarına tahsis olunmak üzere tavanının kubbesinde alk- tımdan mamul bir Fransız kar- talı bulunan fevkalâde müzeyyen bir saltanat arabası yaptırılmıştı. Löjyon donör nişanmı yedi ih- tiramında tutarak saraya gelecek olan sefir M. Tovenel, bu araba- ya binecek ve bu araba ile sa- raya gelecekti. Bu nezaket, bu ince düşünü- lüş, Fransızları mephut bıraktı. Sadrazam Âli Paşa, yanında bü- tün devlet ricali olduğu halde Löjyon donör nişanını bizzat istikbal — etti. — Sefire — karşı emsalsiz bir cemile gösterdi. He- yecan içinde, Abdülmecidin hu- zuruna çıkan sefir, neş'e ve sü- rur taşan bir lisan ile: — Haşmetmeap!, Bir Fransa Hükümdarının, bir Osmanlı Hü- kümdarına derecei hürmet ve muhabbetini gösteren bu hâdise, © kadar parlak bir tezahürle karşılanmıştır ki, bunon karşısın- da tamamen mephut kalıyorum. Dedi. Abdülmecidin, çiçek bo- zuğu çehresinin solgun rengi hafifçe — kızarmıştı. —iğri —kıl- ema dayanarak, memnun bir sima ve düzgün bir Fransızca ile sefi- rin sözlerine mukabele etti. * 1856 senesi şubatımın 4 ünci gecesiydi. Fransa sefarethanesin- de muzaffer Fransız jeneralleri- nin şerefine muhteşem bir balo veriliyordu. Sefarethanenin her tarafı donatılmıştı. Salonlar, ma- vi ceketli, al pantalonlu, sırmala- ra ve nişanlara müstagrak Fram- Bız jeneralleri ve zabitlerile dolu idi. Bunların arasında da muhtelif sefaretlere mensup diplomatlarla, Beyoğlu kibar âleminin en müm- taz aileleri bulunuyordu. Şalon- larda oörkestra çalıyor, kapının önündeki Fransız askeri bandosu vakit vakit marşlar — terennüm ediyordu. Sefarethanenin önü ve bütün cadde boyu, mahşer gibi B #a dolu idi. Fransız ban- a ; şlğa İf * İit > Te L B dosu, İstanbulda meşkettiği milli havalarımızı çaldıkça halk neş'e- leniyordu. Bando, bir aralık - a esnada - pek çok taammüm etmiş olan meşhur Sivastopol türküsünü çolıyordu. Sivastopol özünde yatan gemiler, — Atar nizam topunu yer gök inler, Aman padişakım izin ver bire İzin vermerz isen at bizi denize. Bu avam türküsü, halk tara- fından çılgınca alkışlanıyordu. Birdenbire, — ortalık — karıştı.. Sırmalı cepkenlerinin al çuhadan yenleri savrulan iki yaver, halkı sağa sola iterek yol açıyordu. Bando, çaldığı havayı derhal kesti. Abdülmecidin marşını çalk- mıya başladı. Kapıda — duran Fransız zabitlerinden biri, salona koştu, yüksek sesle : — Haşmetlü, Osmanlı İmpe- ratoru Hazretleri geliyor. Diye bağırdı... Bir anda herkes durmuş, biribirinin yüzüne bakı- yordu. Acaba bu zabit, deli mi olmuştu?.. Osmanlı İmparatorunun böyle birdenbire baloya geliver« mesini, akıl değil tasavvur bile almıyordu. İlk şaşkımlık devri geçtikten sonra, herkes pencere- lere koştu. Halk sokakta karınca gibi kaynıyor, yolun iki tarafına Arbedeler Milliyetperverlerle Demok- ratlar Biribirine Girdiler Viyana, 28 — Avusturyanın birçok — yerlerinde — Hitlercilerle siyasi —muhalifleri — kargrşalıklar çıkarmışlardır. Bu müsademelerden birinde birçok kimseler — yaralanmıştır. Bilhassa İnsburk müsademesi çok yiddetli olmuş ve bir kişi ölmüş- tür. Askerle polisi takviye etmek mecburiyeti hasıl olmuştur. Viyana 28 — Komünistlerle Hitlerciler Kufştayn'da şiddetli bir şurette çarpışmışlardır. Hit- lercilerden 19 kişi, sosyal demok- ratlardan da 16 kişi hastahaneye nakledilmiştir. Hindistanda Sildlen Kalküta 28 — Maaras eyaleti dahiline Kaliküta mıntakasında bir Siklon çıkmıştır. Şimdiye kadar W kişi ölmüştür. Hasarat on bin- lerce İngiliz Hirası " tahmin edil- mektedir. Fasta Askeri Harekât Rabat28 — Vadiyülhabip mın- takasında bazı harekât yapılmak- tadır. İşgal mıntakası - genişletil- mektedir. Romanyada Şiddetli Bir Yangın Bükreş 28 — Besarabyanın şimalinde Lipsenide geçen gece müthiş bir yangın olmuş, şiddetle esen rüzgârin — tesirile hemen büyümüş,60 ev ev dükkân harap olmuştur. V Avusturyada l Ü dnkee l lanar i e aü çekiliyordu. Açılan yolda, ( Ab- dülmecit ), beyaz bir ata binmiş, başındaki sorguctm elmasları par- hyarak sağa sola selâm veriyor ve sefarethane kapısma yaklaşı- yordu. Sefir ve jeneraller, derhal kapıya koştu. Jeneralin biri kılı- cmı çekti, bir anda sıraya dizilen muhtelif alaylara mensup, muh- telif rütbeli ümera ve zabitana, sert bir sesle emir verdi: — Selâm dur... Yüzlerce fenerin ve kapıda yakılan renkli meşalelerin ziyası altında kılıçlar parladı. Eğilen vücutlar dalgalandı. (Abdülmecit) derin bir hürmetle selâmlandı. Abdülmecit, kapının önünde atından indi. Arkasında Seryaver Etem Paşa olduğu halde, ken- disini selâmlıyanlara nezaketle mukabele ederek önlerinden geçti. Memnuniyetinden ne söyliyeceğini şaşıran sefirin delâletile, küçük salona girdi. Salonun kapıları, derhal çevrildi. Hünkar, bir müd- det istirahat edecek ve biraz da sefirle hususi görüşecekti. Bu hususi mülâkat, yirmi da- kika kadar sürdü. Sonra birden- bire büyük salonun kapıları açıldı. ( Arkası var) İstanbulspordan Ayrılmı- yacağını bildiriyor Aldığımız mektuptur: * Klübümden ayrılacağım hakkındaki dedikoduların gazete sayfalarına kadar aksetmesi beni bu hususta duyduğum teessürü izhar etmek mecburiyetli karşısın- da bıraktı. Bir sporcunun maddeten ol duğu kadar manen de kuvvetli olmak mecburiyetinde olduğunu takdir edecek kadar tahsil gören lerdenim. Henüz emeklemekten yeni kurtulmuş bir çocuk - oldu- ğum sıralarda intisap ettiğim ve feyzimi, vicdanımı kendisine ve onun istinat ettiği müesseseye medyun olan benim; bu teşekkü- le ne derece merbut - olduğumu takdir edebilmek için © ocağa benim kadar bağlanmak İâzımdır. Gömlek değiştirir gibi klüp değiştirmeyi karaktersizlik telâkki ettiğimi, sporda inzibatın aşıkı olduğumu ve yurdumun kırmızı beyaz rengini sevdiğim, ona mer- but olduğum kadar sarı - siyahı da sevdiğimi, ona merbut kaldığımı, dalma kalacağımı bildirmeyi lü- zumlu addediyorum.. İst. Spor klübü mmumi kaptanı Salâhattin İşsiz Amale Berlin, 28 — Buhran dolayı- | sile yaprak tütün fabrikalarında çalışan 130 bin amelenin yarısına yol verilmiştir. Filipar Felâketzedeleri Marsilya, 28 — Hakon Marü ismindeki Japon vapuru, Filipar vapuru felâketzedelerinden 9 ki- Sporcu Salâhattin B. Mesiresi Kimindir? Hazine, Bu Yerin Şay—a—m Hayret Bir Surette Kaçırıldığını İddia Ediyor (Baş tarafı | inci sayfada ) sire yeri vardır. Taribi ve kıy- metli eserleri, asırdide ağaçlarile mühim bir sahayı kaplıyan bu mesire yeri Muhtar Bey kızı Neyyire Hanıma emlâki mazbuta mukabili verilmiştir . Bunun bikmeti şudur: Derebeylik zamanından kalma araziye vaziyet eden bükümet, vaktile bu derebeylerinin torun- larına birtakım — maaşlar bağla- mıştı. Milli hükümet, bu maaşları keserek mukabilinde emlâk da- ğıttı. Neyyire Hanım da İhlamur mesiresindeki gazino — mahallini almıştı. Bu hanım vefat edince bu gazino iki oğluna intikal etmiştir. Bu zevat, burasını Vitali Levi Efendi isminde bir Muse- viye terhin etmişler, sonra, borcu ödeyememişler ve burası 4100 liraya bu Museviye intikal etmiş- tir. Muamele Beyoğlu Tapu daire- sinde tescil edilmiştir. Fakat ne hikmettir ki tescil muamelesi ya- pilirken gazino ile beraber 25 bin metre murabbamdaki mesire mahalli de Levi Efendiye intikal etmiştir. Halbuki gerek köşk, gerek mesire mahalli milli emlâk- tandır ve hazine bu iddiadadır. İşte bu suretle de 50 bin lira- hk bir servet, 4100 Jİiraya bir başkasının eline geçmiş — bulunu- yor. Üç senedenberi bu yer, bay- ramlarda beş yüz liraya ötekine, berikine kiraya — verilmektedir. Şimdi de ayni yer, haftada 20 liraya bir cambazhaneye kira- Tanmıştır. Ayaspaşa mezarlığı meselesin- den sonra böyle bir hâdisenin daha meydana çıkması, alâka- darları dikkatle alâkadar etmek icap eder. -— RADYO — 29 Mayıs Pazar İstanbul — (1200 metre) 18 Gramo- fon, 10,5 Daritttalim heyeti 20,5 opera parça ları, 21 Darütlalim heyati 22 orkestra . Bükreş — (304 metre ) 20 Opera- dan naklen; muhabbet eksiri Belgrad — (429 metre) 20 Akşam konsori, Si müsahabe, 29,30. Çigan orkastrası Roma &41 metro olan, 21,45 Kornvill çanları ismindoki oporot. Prağ — (658 metre ) 19 dan iti- baron mubtelif Çek İstasiyonları ara- sında bir gezinti Viyana —( SI7 metra ) 19,30 Kon- ferans, 21,05 Armut ismindeki operet, 23,5 akşam konseri. Peşte — ( 550 motre ) 20,5 «Pucei- ni» nin Turandot operası. Varşova Ç A14LA metre ) 20,23 gramofon, 21,15 balk konseri, 23,10 “piyano ve şarkı, Berlin — (16385 metre ) 20,15 Bres- Isvdan nakil,2i,töbir radyo oyunu Vater und Söbne. v 30 Mayıs Pazartesi hatanbul — (1200 metre) 18 gramo- fon, 19,5 Darüttalim hoyeti, 20,5 ope- ra parçaları, 21 Kemal Niyazl Bey, 22 kestrası . Ha W.:_(m matre ) 20 Salcu or- kestrası, Kuvartet, 19445 Matmazel Niçlsen taralından şarkı, 20,05 akşam kotgari . — (420 metro) 20,5 Ses kon- seri, 21 komedi, 21,40 koman — ve pi- yano, 22,4 ses kouseri 23,20 akşam konseri. Roma — (441 motre) 21 gramofon, 22 MüN İtalyan gecesi, 29,10 hafif musiki. Prağ — (458 metre) 20 Çek Milli şarkıları, 92 konsor, 22,30 piyano, Viyana — ( GL7 metze ) 22,30 Der Frefsahiltr operası. Peşte — ( 560 metro ) 21 Yüksek musiki mektebinin ses konseri . Varşova —( 1411 metre) 20,35 grar mofon, 20,45 radyo gazetasi, 21,25 opera parçaları, S1 dans havaları Berlin — ( 1633 metre ) 20 siyasi haberleri. 90,20 yeni çıkan kitaplar, 21 oporadan makil. Askerlik Bedeli Eminönü — ÂAskerlik Şubesi Riyaselinden: 1 — 18 Mayıs 932 tarih ve 1958 No.hi kanun ile bedeli nakdi miktarı 250 liraya ve ida- rei hususiyelere ait hisse de on ikide bire indirilmiştir. 2-932 nisan celbinde tamam olarak kıtaata ve müessesala şilik bir grupu buraya getirmiştir.| sevk — edilmiş — bulunanlardan M v e ST AY Y A Git Biıî Teşebbüs Kızıltoprakta Fakirler Be- dava Tedavi Edilecek Cümhuriyet Halk Fırkası K- zıltoprak nahiyesinin teşebbüsile nahiye — mıntakasındaki — halkın meccanen imuayene ve tedavisi için şimdilik Beyoğlu Belediye dairesi başhekimi İhsan Ali ve Refet Hüsamettin Beylerden mi- teşekkil tıbbi bir büre tesis edilmiştir. Her cuma ve pazartesi günleri saat 10 dan 12 ye kadar muhte- rem halktan nahiye merkezine müracaat — edenlerin meccanen muayene ve tedavileri yapılacak- tır. Fransız Frangı İngiliz lirası Dolar Liret ENİRENTRRAARİINSSAS BEBRARENSENESLESANEK bedeli — nakdi — vermek iste- yenlerin bedelleri 13 temmuz 932 akşamıma kadar k.bul olu- nacaktır. Bedel vermek arzır sunda bulmanların işbu müddet zarfında şubeye müracaatları ilân K