29 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

29 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Almanyada | ” Siyasi Arbedeler . Almanyada Siyasi Vaziyet Çok Devam Ediyor Berlin 21 — Almanyada siyasi arbedeler ve. suikastler devam ttmektedir. Saks Diyet reisi de evine giderken tecavüze uğramış Hâd Bir $ Harp Borçları ve haydutcasına — dövülmüştür. Mutlak Surette Görültüye yetişen zevcesi polisi Çağırmışsa da mutaarızlar kaç: Muşlardır. Komünist — oldukları — zanne- dilen birçok işsizler gıda mad- eri mağazalarının — camlarını ışlar, malları yağma etmiş- lerdir. 1 kişi tevkif edilmiştir. Magdeburgta Hitlercilerle ko- Münistler arasında arbedeler ol- Müş, iki Hitlerci ve bir polis Yaralanınıştır. Vestpolyada da birçok kişiler Tevelverle yaralanmıştır. Komünistler Ve Hitlercilerin Tahrikâtı Viyana, 28 — Yeni Başvekil M. Dolfus, Milli Meclis huzurunda binenin —beyanatını okurken, Parlâmento civarında mühim gü- rültüler ve arbedeler oluyordu. Sıkı bir polis kordonu parlâmen- toyu muhafaza ediyordu. Komü- nistler, “Yaşasın Kızıl Çin,,, Hit- lerciler, “ Kahrolsun Yahudiler * diye bağırıyorlardı. Birçok Ya- hudiler dayak yemiş ve birçok kimseler tevkif edilmiştir. Almanyada Kabine Buhranı Berlin, 28 — Siyasi mehafil, . Brüning ile Hindenburg ara- sında yakında yapılacak mülâkat neticesi hakkında nikbindir. Bu Mehafil, Mareşalın beynelmilel Mmühim — müzakereler — arfesinde Brüningin nüfazunu ihlâl etmek mediğini, Başvekil ile Fon Şleyzer — taraftarlarının Lozanda bütün mes'uliyeti kendisine bırak- Mak için itilâf edeceklerini söy- lemektedirler. Brününg kabinesinin yeniden teşkilinden ibaret olan tedbir Z şayanı memnuniyet bir hal amıştır. * Berlin 28 — Hükümet meha- nikbinliğine rağmen ka- enin vaziyeti çok müşkülleş- Miştir. Son şayialar, inHdenbur- gun Jeneral Grönerin kabinden çekilmesini İstemekte olduğuna İprojesi kat'i şeklini almak üzeredir. İptal Edilmelidir Londra 28 — İsveçli maruf iktısatçılardan — Profesör Ogust Kassel umumi iktısadi buhran hakkında şu beyanatta bulun- muştur: — Harp borçları mevcut kal- dıkça altın mikyası üzerine mü- esses mali —muamelelerin — iyi bir tarzda —işlenesi mümkün değildir. Beynelmilel altın mik- yasının tekrar tesisi için ye- gâne şart bütün harp borçlarının cezri bir surette iptalidir. Tedi- yatın birkaç sene taliki hiçbir fayda temin etmez. Harp borçla- rinın tekrar - tediyesine başlan- ması yeni bir buhran tevlit ede- bilir. Bu itibarla harp borçlarının | iptali mutlak surette lâzımdır. Almanyada Taarruz Taklidi Vilhelmşafen, 28 — Alman- yanın bu muazzam * askeri lima- ninda bir havai taarruz taklidi yapılmış ve halk arasında büyük bir alâka uyandırmıştır. Tersane- nin keskin düdüğü müstahdemine düşman tayyarelerinin 50 - kilo- metre mesafede olduğunu haber verdi. Havat müdafaa kümandanı emirler vermiye başlamış, gaz maskeli efrat meydana çıkmıştır. Hastabakıcılar, itfaiye, istih- kâm efradı bunları takip etmiş- tir. Kauçuk elbiseler - giyinen hastabakıcılar halkı zehirli gazle- rin tesirinden kurtarmak için kimyevi müstahzarat etrafa saç- makta idi. Maskeli ameleler oto- matik tulumbalarla gazlerin tesir- Terini imhaya çalışıyordu. Biran tehlike — fevklâde — bir hadde vâsıl olmuş, ondan sonra taarruz provvası nihayet bulmuştur. dair olan haberi teyit etmektedir. işte o zaman bir Dahiliye Na- zırlığı buhram çıkacaktır. Islahat Projesi Berlin 28 — Yeni mali ıslahat Pazar günü Hindenburga takdim edilecektir. Kabine, harp borçları olan sabık muhariplerin tahsisatı- nı tenkis etmekten vazgeçmiştir. İşsizliğe karşı koymak için dahili istimar projütinde ” biğok müşkü. lât çıkmaktadır. EDEBI TEFR!KAMIZ : 24 VİKTORYA â Muharriri: Knut Hamsun Haftalar, aylar geçiyor, ve Yoban bütün aşinalardan, cemi- den uzak yaşıyordu. Artık Seyerlere de gitmiyordu. Yazısına ::ıın ederken bazan muhayyi- Onu yanlış birtakım yollara Saptırıyar, ona umulmadık sayfa- Yazdırıyor, sonra bu tufeyli tları eserden çizip atmak Vâ- Zimgeliyordu. ö 'azan gecenin sükünetinde "Y"lııı ufak bir gürültü, bir 5 abanın tekerlek sesleri zihnini .":"““k için kâfi geliyordu. ü ir——— İşte, dikkat edin, sokak- yol içı:’ıab. geçiyor, bu arabaya Neden ? Bu arabadan niçin alı? Araba hızla geçiyor. Nakleden: H. Ş. O, bu anda belki de sokağı dönmek üzeredir. İhtimal ki ara- banın hayvanları önünde paltosuz ve kasketsiz bir insan vardır. Bu adam sakatlanmak, ezilmek, ara- banın altında ölmek istiyor. Fa- kat o ölmek istiyorsa bundan kendisine ne? Bu bedbaht felâ- ketzedenin gömleği iliklenmemiş, potinleri harap, berşeyi pejmür- dedir. Göğsünün cılız çıplaklığı görülüyor. Evet bu zavallı ölmek istiyer. »<» Başka bir gün, bir adam can çekişiyordu. Bir dostuna bazı hesapları havi bir. mektup yazacak oldu. Mektup itina ile yazılmış, tarihi ve imzası yerinde ve majüsküller eksik değildi. ekle Gi t (a Vaziyeti müşkül görünen Dahiliye Nazırı Jeneral Gröner Fransada günün adamı M. Heriyo Yeni Japon .A . Hükümeti Londra 28 — Taymis gaze- tesi, Japonyada Amiral Sayto nun Başvekil olmasım, iyi suret- te karşılamkta, bu kabinenin Ja- ponyayı çekmekte olduğu siyasi hastalıktan — kurtaracağını — yaz: maktadır. Gazete, — Japonyanın 1918 senesinden evvelki müreffeh hâline rücu edeceğini kaydet- mektedir. Sofyada Zelzele Sofya, 28 — Dün Kavaklıda zeminin altından gürültüler gelmiş ve dehşetli bir zelzele olmuştur. Bununla beraber o, mektubu yazdıktan bir saât sonra ölecekti. Garip değil mi? Hatta imzasının altına her vakitki Çizgiyi çek- meyi bile atıtıtmamıştı.. Bu adam bundan bir saat sonra ölmüştü.. Pencereleri perdeli ve mavi boyalı bir oda içinde tek bir adam yatıyor. Bu adam bi- razdan bu vefasız dünyaya ebe- diyen veda edecektir. Bu fikir adeta onu benimsemiştir, zihni yorgunluktan bitap kalmcıya ka- dar o bunu düşünüyor.. Akşamın yaklaştığını ve saatin sekizi gös- terdiğini farkediyor. Fakat neden saat çalmıyor. Yelkuvan sekizi birkaç dakika geçtiği halde sa- atin çaldığım duymuyor. Bununla beraber tiriktıraklar muntazaman işitiyor. Zavallı adam! Beyni uyuşmuş- tur, saatin çaldığını farketmemiş- tir. İşte şimdi annesinin duvara asılı resmini gürüyor. Artık bunu rmiştir Fransada Parlâmento Ve Kabine Paris 28 — Yeni Meb'usan Meclisinin içtimaları haziran orta- sına kadar devam edecektir. İlk celsede M. Dumerin hatırası ta- ziz. edilecek ve matem alâmeti olarak celse tatil edilecektir. M. Heriyo dün sabahtan ak- şama kadar Radikal Sosyalistler ve diğer Sosyalistlerle mülâkat yapmıştır. M. Heriyo 5 hari- ran günü —kabinesini — teşkil edecek ve salı günü her iki meclisin huzuruna çıkacaktır. Kabinenin ne şekilde teşkil edi- leceği malüm olmamakla beraber, mülâkatlarda taa; ve tespit edilmiş olması muhtemeldir. Sos- yalistlerin hükümete iştiraki me- selesinde çok ihtiyatkâr davra- nılmaktadır. — Radikal Sosyalist Fırkasının icra komitesi 31 ma- yısta toplanacak, intizar edilen mütalcalar | haziranda yapıla- caktır. * Paris, 28 — Ayın Meclisi 2 haziranda toplanacaktır. İçti- mada Reisicümhur intihap edilen sabık reis M. Löbrönün istifası okunacak, Dumerin katli müna- sebetile gelen taziyet telgrafları kıraat edilecektir. * Paris, 28 — Resicümbur M. Löbrön ecnebi sefirlerine iadci ziyaret etmiştir. Gorgulof Ve Rusya Moskova 28 — Pravda gazete- | si resmen kontrol edilmiş bazı vesaik neşretmektedir. Bu vesi- kalarda Rusyanın Lobinskoy kasa- bası sakinlerinin, Fransız Cümhur Reisinin katili olan Gorgulufun kendi hemşebrileri olduğunu tas- tik etmektedirler. Fakat onun cinayetinin mes'uliyetini beyaz Ruslara bırakıyorlar. Çekirge İstilâsı Sofya, 28 — Sviktof ve Kar- loya mıntakalarını çekirge istilâ etmiştir. Halk, mücadele için seferber hale gelmiştir. Harici Haberler Buradua bitmedi Tütfen BSinci sayfada okuyunuz neden orada bırakmalı? Kendi birazdan ölecek olduktan sonra? fersiz gözleri masanın üzerindeki çiçek saksısına ilişir; ne yaptığı- nın farkında olmadan elini uza- nın da orada kalmasına ne lüzum var sanki? Biraz sonra eline ge- çen kehlibar ağızlığını da pence- reden — fırlatır, Artık bunun da kendisine lüzumsuz bir şey oldu- ğu apaşikârdır... Bir hafta sonra bu adam Ölmüııü... Yohan yerinden fırlayıp oda- da dolaşmıya başladı. Gürültüden komşusu uyanıp borultusunu kes- ti. Bitişik odadan derin bir iç çekmesi, boğuk bir inilti işitildi. İ Yohan ayaklarının ucuna basarak | masasına yaklaştı, rüzgârların ka- vaklara çarparak çıkardığı acı feryat onu dehşetten — dondurdu. Bu yaprakları dökülmüş saldide G Kadın Her Zaman Kadındır Fransızların tenis şampiyonu Mi Hanglen isminde bir kız vardı. Bütün hayatını spora veren bu kız beynelmilel bir tenis ma- çında muvaffak olarak dünya şampiyonu olmuştu. Bu meşhur maçtan çıkar çıkmaz ilk işi pudra kutusuna yapışarak terliyen yü- züne eski tuvaletini iade etmek olmuştu. O vakit gazeteler bu hareketi kaydederken: Kadın daima ka- dımdır, demiye mecbur olmuşlardı. Okyanusu tek başına geçen tayyareci kadın Mis Amelynin de bu büyük zaferinden sonra yap- tığı ilk iş, Londrada mağazaları gezerek alış veriş etmek olmuş- tur. Bunu kaydeden İngiliz ga- zeteleri “Kadın daima kadındır,, diyorlar. Bahrimuhiti tek başına aşan bir erkekten daha büyük cesaret ve kahramanlık gösteren bu ka- dm, gazetelere, kadın, aşk ve izdivaç hakkında şu beyanatta bulunmuştur: “Bir kadın, ne yaparsa yap- sın. yine kadındır. Ben bile ev- lendim. Evlenirken hürriyetlerim- den mühim bir kısmını terke meçbur oldum. Meselâ — şimdi tayyaremle bir yere uçmak iste- diğim zaman kocama dönece- ğim — zamanı evvelden haber vermiye mecburum. Yani, her Amerikan kızı gibi ben de evye- lâ evimi düşünürüm. Üç hiz- metçim var. Fakat zahiremi ken- dim alırım. Mutfakta aşçıma, ev- de hizmetçime mnezaret ederim. Her erkeğin karısından bekledi- ği işi görmek vazifemdir.,, Soruyorlar. — Ya çocuk. — Neye çocuk doğurmıya yunm? Ben de ana olmak istemez miyim? Her genç kız mes'ut olabilir. Evini ve kocasını mes'ut edebi- len kadın, daima mes'ut olabilir. Kadının saadeti kendi elindedir.,, HANIMTYEZE -— TAKVİM z— PAZAR 31 Gün - 29 MAYIS - 932 hunr 24 Arabi Rum! Z2 Muharrem - 1351| V6-Mayu-sene- 16 —— Vakit ıîııılıvluı_! Vakit (Ezani jvasati Güneş | 9 calı 33 -ııı.— 1881 Öğle | G doliz di | Yata | W ST 21 28 Tkindi | &. 30|16. 10f İzmsak | 6. 402 20 kavaklar meş'um birtakım heyu- lâlara — benziyorlardı. Boğumlu dalların duvarlara sürünerek çı- kardıkları gıcırtı, mütemadiyen dönen bir ahşap makinenin gü- rültüsünü andırıyordu. Gözlerini biraz evvel yazdıkları üzerinde gezdirdi. İşte bakınız, muhayyl- lesi onu yine birtakım çıkmarz- lara sokmaştu. Kendisinin se- kaktan geçen araba ile ne işi vardı ? O, evinin yanındaki yeşil ve muhteşem bahçeden bahset- mek, onu tasvir etmek istemişti. Bu bahçe şimdi ölmüş ve karlar altına gömülmüştü. Fakat o, zih- ninde ilkbaharın geldiğini tasvir ediyordu. Artık orada karlar - erimiş, kışın dondurucu rüzgârları yerine ilkbaharın ruhuna nüfuz eden kokulu, hafif meltemleri kaim olmuştu. ( Arkası' var) Bömalüi Zisillidü & aa rci y di