21 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

21 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

TTTT T GA EE TTTT TERT TTT rİ-'İalkın Sesi ıı, Arap Harflerile Kitap Basanlar Arap harlilerile kitap — basan bir kütüphane hakkında tehkikat yapılmaktadır. Bu hususta hal- kımız diyor ki: Tevlik B. (Beyoğlu Firuarğa (71) — Gazetelerde eski harflerle ki- tap basıldığını okudum. Yeni barf- leri kabul ettikten sonra bir okuma seferberliği açtık. Şimdiye kadar ümmi kalmış birçok ihliyar köylülerimiz bile okuyup yazma öğrendiler. Çocuklarımız bu harf- leri çok - kolaylıkla — bellediler. Kargacık, burgacık harflerden kurtulduk. İrtica yalnız rejimde olmaz, bence eski harfleri ihyaya çalışmak ta bir irticadır. Biz yeni harfleri kökleştirmiye armettik.. Fğıı havadisin aslı varsa, hâdi- seyi çok teesslfe .ıyııı bulurum. Şakir —Kı—-ı- hı!- caddesi 73) — Yeni meziyetiz saymakla tükenmez. Bir defa eski yazının — imlâmızda — doğurduğu Anarşiyi — ve . semailiği ortadan kaldırdı. Her şeyi - söylediğimiz gibi yazmıya başladık. Aman yarabbi ne idi o binlerce semal kelime, hatta cümle. İnsan bunları öğrenmek için uzun müddet dir- sek çürütmek , mecburiyetinde kalıyordu. Şimdi çocuklarımız bu semal yerine faydalı şeyler öğre- miyorlar. Biz sonradan öğrendiği- — miz fhalde bile yeni harflerden çok istifade ettik. Artık gizli kapaklı eski harflerle kitap bas- miya, yazı yazmıya bir nihayet vwermeliyiz , * Ahmet Efendi (Seyyar Kundura beyacısı) — Ben eskiden okuyup yaz- ma bilmezdim. Yeni harfler çık- tıktan sonra gece mektebine de- vam ettin. Öğrendim. Şimdi mükemmel gazete ve kitap oku- orum. Cabillik ne kötü şey miş? ğılideı mektupları para ile şuna buna yazdırırdım. Limon Kaçakçılığı Limon kaçakçılığile maznun Diyamandi Efendinin muhakemesine dün de devam edilmişlir. Orijinal k:::ıntdınn tetkikinde — ve bi n manifesto ve müsadere zabıt varakalarile tatbikinde mü- bayenetler görülmüştür. Para Borsasında Dün, borsada düyunu mvah- hade elli beş buçuk kuruşa yük- seldikten sonra elli kuruşta ka- panmış, Anadolu tahvilâtı da otuz lira yetmiş kuruşla otuz lira otuz kuruş arasında muamele gör- müştür. Ceza Alınacak Esnafın Ticaret Odalarına yazıl- maları için verilen son mübhlet oa gün sonra bitmektedir. Mühlet tem- dit w Yanzıl ul. DARH SON POSTA Bir Cür'etkâr Yakalandı Bu Adam Güz. Guzellı ini Mahvetmek İçin Bir Kızın Yanaklarını Kesmiştir Dün Galatada Doğruyolda, kanlı olduğu kıdıı garip bir hâdise olmaş, genç bir adam, bir kızm cür'etinde Tahkikatımıza göre hâdise şu şekilde geçmiştir: Mustafa isminde geaç bir adam, bundan bir müd- det evvel Ruhiye isminde bir kızla nişanlanmıştır. güzelliğini mahvetmek Fakat araya giren bir mesele yüzü sile ayrılık vukubulmuştur. Bu ayrılığa rağen Mustafa genç kızın peşini takip etmekten vazgeçmemiştir. Dün Ruhiye H. Galatada Doğruyoldan geçerken Mustafa ile kargılaşmıştır. Muslafa bulunmuştur. | etmiş ve nden kızın arzu- | mıştır. za bazı ıöı!er söylemiş, sonrada cebinden keskin bir jilet bıçağı çıkararak genç kızın üzerine hücum güzelliğini genç kızn iki yanağını da kesmiştir. Mustafa bu cür'eti gösterdikten sonra kaçmıya başlamış, fakat yelişen polisler tarafından hemen yakalan- mahvetmek — maksadile Dün Kumkapıda da bir çocuk tarafından bir eski — nişanlısı evvelâ genç kı- cinayet işlenmiştir. Hasan isminde bir çocuk karpuz yiyormuş, Faik isminde bir çocuk gelerek elinden karpuzu almak istemiş, Hasan da karpuz bıçağı ile kendi gibi küçük olan arkadaşını yaralamıştır. Kösele Miktarının Tesbit Edilmesini lstediler Kösele hbrüııl.ınlı kundura- cılar arasındaki ihtilâf hâlâ hal- ledilememiştir. Köselecilerden bir kısmı piyasaya mal vermedikleri gibi, diğer bir kısmı da yüksek fiat istemektedirler. Kunduracılar Kunduracılar [ dün de teşebbüslerde bulunmuşlardır. Sanayi ve Ticaret Müdürleri her iki tarafı dinleyeceklerdir. Kunduracılar — stokların tesbitini istemektedirler. Diğer taraftan Ögıubtııııu göre, ıııâyet lis- çıkarılmış eşya fuüenode lııı yikıelııe olacağı bazı Şeker Meselesı Ticaret Mudurluğu Yeni- den Tetkikat Yapıyor Piyasada şeker ve kahve buhranı devam etmektedir. Yerli fabrikaların elinde de pek az toz şeker kalmıştır. Bu vaziyet Üzerine Ticaret Müdiriyeti şeker vaziyetini tek- rar tetkika başlamıştır. Müdiri- yet, şeker tacirlerine bir tamim göndererek haziran bidayetinden 5 temmuz tarihine kadar Güm- rükten çıkarılan şeker miktarını sormuştur. İthalât Va İhracat Harici Ticaret Ofisinin neş- iği bir istatistize göre 1932 senesi haziranının ilk altı ayın- daki ithalâtımız 39,862,806, ihra- catımız 43,304,716 liadır, Kemalettin Sami Paşa lerde Almanyada ağır su- rette yaralanan Berlin sefiri Kema- lettin Sami Paşa tamamen İyileş- miştir. Son Postanın Resimli Hıkayesı. (: Yolcu — Hasan Bey, bu aıcaklarda şehir içinde geimek çok güç oluyor. 2 — Şöyle mükemmel kotram olsa... bir | Arap Harflerile Basılan Kitaplar Dünkü nüshamızda Aydında Memduh isminde birisinin eski harflerle basılmış İcra ve İflâs kanunu statarken — yakalandığını dün yazmıştık. Memduh Bey ifadesinde ken- disinin cihan kütüphanesi sahibi Mihran Efendinin acentesi oldu- ğunu söylemiş ve bazı ifşaatta bulunmuştur. Bunun Üzerine dün, İstanbul polisi Mihran Efendinin ifadesine müracaat etmiş ve cihan kütüp- hanesinde taharriyat yapmıştır. Bundan başka, İstanbulda bir zatın elinde eski harflerle basıl- mış bir icra ve iflâs kanunu rülmüş, polis tarafından derhal alınmıştır. Bu kitapları mevcut matbaa- lardan birinin bastığı söyleniyor. Kendisine müracaat eden bir muharririmize Mihran EF. şun- ları ıöylemışlı “— Memdul F£. benim acen- tem değildir. Bu zat yalnız be- nimle degıl diğer bazı kütüpha- nelerle de iş yapar. “Kendisi seyyardır, Anadoluda dolaşır. Tabi, yakalandığı zaman kitapları nereden aldığını söyle- miştir. Vaziyet polisçe herhalde malümdur. , Kurşunlar Başa Gitmiş Eyüpte Feshane fabrikasında çalışmakta iken fabrikadan çıka- rıilan amele Kâzım, dün fabrika memurlarından Ali Efendinin üze- rine üç el silâh atınış, fakat kur- şunlardan hiçbiri isabet elme- miştir. Kâzım yakalanmıştır, 3 — Bu sicak günlerde “sa- bahtan akşama kadar Marmarada pupa ye_lkııî keyif çatardım. Dızdızcılık Bir Sabıkalı Saf Bir Köylüyü Dolandırdı S.bıh,hdl:;gm dl:ehııet. Yâı cami me; ğında Hasan Ali isminde saf bir köylüye tesa- düf etmiştir. Mehmet, köylünün saffetinden istifade etmek için Rusların eski Verangoel paralarile dolu olan bir zarfı yere atmıştır. Ali, ayağına dolaşan bu ser- vet tomarınt büyük bir tehalük- le yerden almıştır.. Fakat tam cebine atacağı sırada -hıkılı Mehmet hemen önüne dımhtlr Hikâyenin sonu malümdur. Bu paralar paylaşılırken zavallı köylünün içi para dolu olan cüz- danı da sırra kadem basımıştır. Mehmet aranmaktadır. İki Şirk Şirket Türk Mütehassıslara Yol Vermiş! Alman haberlere göre li kömür şirketi ile, Kibı g W şirketi bazı Türk müiehıuıı.lırı yol vermiştir. Her iki şirke- tin ecnebi mütehassısları ç- kartmıyarak Türk mütehassısları ikarlması muci; slıuıldıdır v 3 Bu hususta bazı makamlara müracaat edilmiştir. Türk müte- hassısların hakları aranacaktır. Bir Sıvacı Öldü Birkaç gün evvel Beyoğlun- da .Hava apartımanında sıva yaparken — düşerek — yaralanan sıvacı Recep,!Beyoğlu hastahane- sinde ölmüştür. Bir Ceset Bulundu Bursada Yağcılar mevkiinde te- fessüh etmiş bir çocuk cesedi bulun- muştur. Vekiller Heyetinde Mühim Kararlar Ankara, 20 — Heyetl Vekile bu- gün de toplandı. İçtima geç vakte kadar devam — etti. Bu içtimada kontenjan tatbikalı ve döviz mese- leleri üzerinde yeni ve mühim ka- rarlar ittihaz olunduğu hbaber verik mektedir. Pariste hâmiller — mümessillerile cereyan eden müzakerelere dair son gelen malümat Üzerine Maliye Vekili bugüakü içtimada kabine azalarını tenvir etmiştir. lamet Pş. nın İzmire hareketinden evvel bir iki Heyeti Vekile içtimaz daha aktedilecek ve müterakim bilüe mum İşler intaç olunacaktır. İtalyan Bahriyeliler İtmanımızda bulunan İtalyan fi lei vu bahriyelileri şerefine dün akşam İtalyan sefiri tarafından Trabyadaki ikametgâhında — bir ziyafet ve bie balo verilmiştir. Adana'da Bir Facia Erenköy Amerikan mektebi mus alllmlerinden M. Nikoles Adanaya gitmiş, orada arkadaşı M. Smit ile birlikte yüksek dağlarda tetkikat& çıkmıştır. Fakat Bürücek yaylâsına dönüş esnasında M. Nikoles bir uçu: rumdan yuvarlanmış, bütün kemikleri kırılmak suretile ölmüştür. Arkada. gına bir şey olmumıştır. Soyguncular Yakalandı Bursa, 20 — Karaköy soyguncu- larından İzzet ve Selimin Eskişehir!de: değil, Domaniçte yakalandıklarına | dair vilâyeto telgraf gelmiştir. Vall - Fatin Bey takibata bizzat iştirak | etmiştir. Romanyalı Talebeler Yarın Romanyadan şehrimize 100 Darülfünun talebesi gelecektir. Ta« lebe İstanbulda birkaç gün kalarale gehri gezecektir. Romaya Gidecek Heyet Rtalyanın açacağı kredinin esas ve teferrüatını tesbit etmek Üüzere Maliye Müsteşarile birlikte Maliye Nakit işleri Müdürü Sırrı ve Devlet Bankası azasından Nusrat Beyler de Romaya gidecektir, İktisat Meclisinde Ankarada toplanan Âli — İktısal Meclisi mesaisini bitirmek üzeredir. Azalardan bir kısmı bir ihracat kredisi bankasi tesizini ileri süre müşlerdir. Serseri Bir Kurşun Ankarada bir. facda olmuş, nere- den atıldığı belli olmuıyan serseri bir kurşun Kadri isminde küçük bir ço« cuğu öldürmüştür. Limandaki Vapurlar İstanbul sahillerinde işliyen va« purların bilet tarifelerini tetkik eaden komisyonun, Kadıköy, Adalar ve Haliç biletlerinde tenzilât yapılamı yacağı neticesine — vardığı — tahmin ediliyor. Yalmız Haliç vapurlarında kapalı olan üst güverteler yolculara açtlacaktır. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: 4 — Sonra da akşam olunca buzlu biralarla yan gelirdim. | 5: Hasan Bey — Hakk.n var yolcu... Aç tavauk kendini arpa ambarında sanırmışl