21 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

21 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Bir İdare Bahsi Kooperatif İdaresi —-13- İstihlâk kooperatifleri yalnız kendi arzalariyle işlemez, umuma gatış yapar. Aksi takdirde işin inkişafı çok bati, hatta imkânsız olur. Umuma mahsus bir satış mağazası intihabında ise atideki şerait aranılır. | — Âzalarının ikametgâhları nazarı dikkate alammakla beraber işlek bir cadde üzerinde olması; 2 — Ziyadar ve işin iktizar sına kâfi cesamette olmalı; 3 — Cephesi emtianın mü- kemmelen — teşhirine — müsaade edecek kadar geniş bulunmalı; 4 — Arkasında veya üstünde depo ittihaz edilecek yeri olmalı. Bu şartların dördü de işin mu- vaffakiyeti üzerinde çok tesir gösteren âmiller olduğu için, ayrı ayrı tetkik edelim: A — Tecrübeler isbat etmiş- tir ki bir mağazanın mevki itiba- rile ehemmiyeti çok büyüktür, Hattâ yalnız semt ve caddenin değil, yanyana bulunan iki dük- | kândan birinin biraz ileri veya geri bulunmasının bile iş Üzerin- de hayret verecek kadar fark- ları olur. Her caddenin mut- laka bir tarafı, diğer tarafından daha işlektir. Bunut muhtelif sebepleri meyanında güneşe karşı olan vaziyeti, diğer meşhur cadde ve mebaniye bu- lunan kurbyeti, yaya kaldırımları- nın istikamet ve şekli zikroluna- bilir. Bakkaliyeler için en — güzel mağazalar cephesi — güneşe az maruz olan — ve bilhassa —ak- şam güneşi almayanlardır. Sabah güneşi mağazayı şenlendirir, ak- şam güneşi kasvet serir. B — Ziya meselesi ehemmil- yetle tetkik edilecek noktalar- dandır. Mağazanın dahil? taksimatı yapılırken bilhassa ziyanın emtia üzerine İmikâsını temin edecek vaziyetler gözetilmeli. Mağaza kâfi cesamette olmaz- sa emtianın tertip ve tanziminde bir ahenk vücude getirilemez ve dolayısile işin istidadı hırpalan- mış olur. C — Bir mağazanın cep- hesi mne kadar geniş olur ise teşhir — kabiliyeli okadar — ar- tar. Müşteriyi cezbeden başlıca kuyyetlerden — biri de — teş- hirin mükemmeliyetidir. D — Saltış mağazaları depo ihtiyacından — vareste — kalamaz. Gerek emniyet, gerek sürat nok- tai nazarmdan depo, mağaza binasının müştemilAlından olması lâzımgelir. — Deponun — mağaza içinden geçilmek üzere Üst kat- larda tesisi ve eşyanın ithalinde istimal ohmacak ayrı bir metha- K bulunması çok muvafıktır. De- po, mağazadan ayrı olursa bir ta- raftan zayiatın önüne geçilemez, diğer daraftan idaresi müşkül ve masraflı olur. Koaperatiflerimiz — tarafından yeni binalar yaptırılacağı zaman depo, kav, atelye gibi esazlı ak- samımı ibtiva etmelerine dikkat edilmeli. Buraya kadar, nasıl bir mağaza intihap edileceğini tetkik ettik. Gelecek makalede mağaza- nin tertip ve tanzimini çözden geçiririz. — Ahmet Ekrem caddeu.. | SON POSTA —— Duada Olup Bitenler — ı İspanyol Piyangosunu Başına Geler Bir Belâ! Ortadan Kayboldu Fransız Mülli Takım Kaptam Hıddetınden Hastalandı Nis, 14 (Husust ) — Dıha birkaç sene evveline gelinceye ka- dar Akdeniz sahillerinde basit bir köy olan Jan-le-Pip çok kısa bir müddet zarfında şirin ve modern bir sayfiye bâline geldi: Deniz kenarımna birçok kumar masalarinı ihtiva eden bir gazino, muhteşenm bir otel, her törlü asri konforu muhtevi bir plâj ve yüzlerce köşk yapıldı ve birden- bire Fransız ve #scnebi binlerce halk ile doldu. Monako ile mü- sabaka edecek hâle geldi. Fakat ben size bu yeni Fransız plâjı- nın tarihçesini değil, günün en canlı de- dikodusunu anlata- cağim ! Bilelin Ba- şına Ge- tönler. Birkaç hafta evve İspanyol Bankasına (Madrit)ten bir telgraf , çesi vardır. Filhakika Paristen kamyon ile getirilirkea — yolda kamyon — devrilmiş ve — kasa ( Var ) nehrime düşmüş, — zor- ha çıkarılmış, getirilerek yeri- ne konmuştu. Fakat birkaç ay sonra bu kasa esrarengiz - bir el tarafından açılmış — içindeki — (3) bin Türk Hirası çalınmıştı. Kasama iki anahtarı vardı, biri veznedar (Lati) de ikincisi "| de gazino Müdürü ( Odiber ) de bulunuyordu. Fakat bu hâdiseyi müteakip — (Odiber) de — bulu- ; dığı anlaşılmıştır. Fakat mademki evvelce karar verilmişti, çaresiz M. Lati bu ikramiyeyi diğer iki arkadaşı ile paylaşacaktır. Yalıız bu haberin geldiği günün akşamı M. Lati pürtelâş gazino müdürü M. ( Odiber) in odasına girmiş: — Bileti çaldırdım! demiştir. — Nasıl olur? Bilet kasadaydı. Kasanın anahtarı da sizdeydi. — Evet öyle amma, işte ça- hnmış! Hırsız Kimdir ? Bu vaziyet karşısında ne ya- pdır? Gazinonun İdare Meclisi top-' Tanmış, (Sati) yi hizmetinden çı- karmış, kasanın anahtarile alâka- dar olmamasına rağmen gazino Müdürü ( Odiber ) ida idaresizliği dolayısile istifaya sevketmiş! Fakat mesele bu kadar basit değildir: Kaybolan bileti bulmak ve üç kişi arasında taksim etmek lâzımdır. Filbakika muhasebeci Aber ile sarraf Vilaplan baklarını istemektedirler. gelmişti. Bühassa bu Bo- nuncu — zat, yani î'h“"' sabık. milli takım “ Size kaptanı hırsından e D te son ke- mıştir : şidede —Halhk- 1,800,000 Fraasıs Milit Takımının Kaptanı Vilâplan şimdi Jan- Le- Pin gazinosunda sarraftır. kımı iste- frank isa- Fotoğrafımızda gördüğünüz resim gazinonun sabık müdürünün köşküdtür. rim ! diye bet etmiştir , deniliyordu. Fa- | nan anahtarıı ve gizli numaranın | bağırmaktadır. kat bankaya üç defa da üç bi- let gönderilmişti, acaba büyük ikramiyo bunların bangisine çık- mıştı, burası belli değildi. Banka tetkikat yaptı. Birinci biletin gazino veznedarı Lati, ikinci biletin gazino muhasebe- cisi Alber, üçüncü biletin de yine bu gazinoda sarrafflık yapan sabık Fransız millt takımının kaptanı Vilaplan tarafından satın alındı- ği tesbit etti. Bu ç zata da haber verdi. İkinci Bir Talih Oyunu.. Şimdi bu üç zat için yapıla- cak şey doğruca poslahaneye gi- derek büyük ikramiyenin Langi numaralı bilete çıktığını sormak- tır, değil mi? Evet, fakat Lu üç arkadaş öyle yapmıyarak: *— İkinci bir kumar oynamr ya lüzum yoktur, dediler. Ma- demki bu dakikada — hangimi- zin kazandığını bilmiyoruz, bilet- lerimizi birleştirerek büyük ikra- miyeyi taksim edelim, bilâhare sukuta hayale uğramaktan kurtu- Tahmi , Ve öyle yaptılar. Biletleri bir zarfa koyarak gazinonun ka- sasına tevdi ettiler. | Beklenmiyen — Hüdise.. | — Fakat işin komik cihetine bakınız : Bu kasanın garip bir tarih- mühürlü bir zarfa konularak gazino Kâtibi Umumisine tevdii kararlaştırılmıştı. x Kasaya git olan hikâyeyi bu noktada bırakarak - biletin sergiü- Üç arkadaşın biletlerini bir- mın sonunda İspanyadan silât gelmiş, büyük ikramiyeyi vemedar Latinin biletinin kazan- SON POSTA Yevmi, Biyasi, Huvadis —ve Halk aa İIstanbul: Faki Za M ııılçoııı ıobgu’ 5 Telefon İstanbul - 20203 Posta kutumu: İstanbul - 71 Telgraf İstanbul SON POSTA ABONE FİATİ TÜRKİYE Benebi “ U00 K 1 6Bene — Eİ0DER 760 » GAŞ 1400 » 40 » 8. B00 » 50 » 1 . B0 » Gelen evrak geri verilmez. Hünlardan — mes'uliyot alınmaz esvap için moktaplara 8 kurupluz Pul İöyesi lâzımdır. Alrax değiştirilmesi (30) kuruytur. Adliye İş Başında Hizmetinden çıkarılan — gazino müdürü kendisinin istifaya davet edilmek suretile bir nevi şüphe seleyi anlatmıştır. Artık klâjda banyo yapan yarı çıplak insanlar arasında siyah elbiseliler de görülmekte ve şu sual işitilmekte : —- Bunlar da kim? — Adliye momurları! — Fakat neden banyo yap- mıyorlar ? — Buraya banyo yapmıya değil, kaybolan piyanko biletini aramıya ıgglılerdlr. A Bilet el'an bulunmamıştır. Di- ğer taraftan İspanyaya telgrafla haber verildiği için mükâfalımn tahsil edilmesine İmkân yoktur. Doğrusunu söylemek lâzımgelirse şüphe veznedar Lati'nin özerinde toplanmaktadır : — Bu zat mükâfatın kendi biletine çıktığını öğrenince pay- laşmak hususunda iki arkadaşı ile yaptığı mukaveleye nadim Araba Geçer apları l iğizi MahalledJ Günde 800 Bizim sokak emsali ıra.uıı1 cil kışın çamurları yazın tozile (180,000) Türk Lirası Kazanan Bilet. w den temayüz etmiştir. Hatta : tün İstanbul sokakları arası: bu hususta — birinciliği —aln Eğer bizim Nakilbent sokağı: bütün kuüsuru bu olsa idi yine razı idik. Sabahın abl; karanlığında tanzifat —ara ağıraksak tek — kol — nizamı geçerler. Amelelerin sabahi nı melerile uyanırız. Artık mahşer - günü b olmuş, anahtar da kendisinde ol- | duğu için kasayi açarak bileti almıştır. Almıştır, fakat tahsil edemi- yecektir. *tk mıştır: Bizim caddeden . bilâf, yük, odun, kum arabaları bi birini takibe başlar, Günde gari sekiz yüz araba kaula tırmalıyarak âsâbı bozarak, toza dumana — tutarak Cadde — yokuştur, — iki .'290- yanyana geçmesine müsait de Arabaların gürültüsü — yeti yormuş gibi ailelerimiz sabah akşama kadar arabacıların kav galarını, — küfürlerini — dinlemin mahkümderlar. Biz pencerelel mizi açıp odalarımızı havaland ramayız. Buna rağmen evin & toz toprak dolmuştur. Arkamızdaki Tavukhane 36 kağı hem düz hem de yangi yeridir. Bizim cadde kestirm olduğu için arabacılar bizim kağı tercih ederler. Koca mahalle baikının sıhhatile, isti hatile, bürriyetile oynamıyor. Tof olmasın diye sokağı sulasak çı mur oluyor ve hayvanların ayı kayıyor. O vakit arabacı be debşetli kızıyorlar. Asarı atikad Küçük Ayasofya camiini görm üzere bizim mahalleden — geçi seyyahlar, pantalonlarını, paçalarıli sıvayarak geçiyorlar, gülmek!i yözümüz kızarıyor! Arabaların tavukhane 80 imdan — geçmesini — temin melidir. Aksi takdirde biz büti mahalleli kaldırım ameleliğini d göze alarak sokakta bufrel açacağız ve arabaların geçm mâni olacağız. Sultanahmet Nakilbont caddesi mumaralı hanede mutasurı mukim Nahit Vapurda Şarkı Söyledim Geçen gün beş arkadaş purla Kadıköyünden avdet yorduk. Biraz neşeli idik. Gülül eğleniyor, — şarkı — söylüyordu Yolculardan biri bizi sustur! istedi. Susmadık, hafif tertip V kavga çıktı. Herkes hareketint hür değil midir. Bu adamım bi? keyfimizi kaçırmıya hakkı varıf” bize neden — müdahale — etli” Fahri Cevap: Siz istediğiniz ka€ neşelenip eğlenebilirsiniz, bü nüz. Fakat karşınızdakilerin şesine, “ve hürriyetine hürf etmeniz lâzımdır. Bilhassa umVAR yerlerde, — Şahst eglenceh'f hatta menfaatlerinizden birat ? dakârlık yapmanız lözmdir.