21 Temmuz 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

21 Temmuz 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

— —— Siyaset Âlemi Uzak Sarkta | Yeni Bir Tehlike Mi? Pekin 20 — Mançuri hudu- dunda yeni bir Çin - Japon ihti- lâfı tehlikesi hissedilmektedir. Japonlar Pekinin 100 mil şimali- şakisindeki — Yehol — mıntakasını istilâ ve tehdit — etmektedirler. Yehol valisi, 6 Japon tayyare- sinin hududa 20 mil mesafedeki Şao Yangı bombardıman ettik- lerini * bildirmiştir. Çin kuvvet- leri mukavemeto bkazırlanmakta- dırlar. İspanyada Suikastler Madrit, 20 — Dün gece bir- | çok gazete binaları tahrip edil- miş ve bombalar patlamıştır. Diyariyo gazetesine ait bir satış mahalli yakılmıştır. Bu suikastler, milli mesai — ittihadına mensup anarşist, sindikalist — müfritlere bamledilmektedir. Bu tahrikât, müstahdemlerin- den bir kımına yol veren Diya- riyo gazetesini protesto mahiy tinde yapılan greve İştirak etme- yen ameleden intikam almak için ypalmıştır. Ottava Konferansı Ve Kanada Ottava, 20 — Ottava konfe- ransında Kanadanın bir heyeti bulunmıyacaktır. Kanada Başve- kili M. Benes bütün içtimalarda hazır bulunacaktır. Britanya Heyetl Kebek, 20 — Ottava konfe- ransına giden Büyük Britanya heyetini hâmil olan vaput buraya gelmiştir. Belçikada 80 Komünist Tevkif Edildi Liyejğ 20 — Grevin hitamin- dan sonra mâni olmak istiyen 80 komünist tevkif edilmiştir. Tevkifat hâdi- Besiz yeçmiştir. İngiliz Bahriye Hayeti Atina, 20 — Birtakım iktısa- di sebeplerle, Yunanistanın talebi üzerine İngiltere, Bahriye Heye- tini geri çağırmayı kabul et- miştir. Bir Tayyare Kayboldu Böynes Ayres, 20 — Santi: yago dö Şiliden 6 kişiyi hâmil olarak hareket eden ve kaybo- lan tayyareyi bulmak için Kor- diyerde taharriyat neticesiz kal- “mıştır" TEFRIKA NUMARASIw12 ÇOCUK işlere başlanmasına | Avusturya Mec- lisinde Bir Meb'us Yaralandı | Viyana 20 — Parlâmentonun Maliye encümeninde Haymatklok sup meb'uslarden M. Henzi, ma- ruf sosyalistlerden Sosyalist lideri M. Baverin başına bir porselen | kibritlik atmıştır. M. Baver şaka- ğandan yaralanmıştır. Bu hâdise- mücadelesi —sebebiyet — vermiş, M. Henzl güçlükle meclisten çı- karılmış ve heyecanın - teskinl için celse tatil edilmiştir. Almanyada İnzibatın . . Temini Berlin 20 — Açık hava ni- mayişlerini meneden cmirname- nin neşri dolayısile, — hükümet icabında intizamın temini için en cezri tedbirleri alacağını ilân et- mişti. Hükümet silâh taşımağa ait olan cezaların şiddetinin art- tırılması — için hukuki imkânlar aramaktadır. Kanunun - şiddeti, kanuna muhalefet edenlere karşı icabında idam cezası dahi ve- rilmesini mümkün kılacaktır. Almanyada siyas! kargaşalıklar Paris, 20 — Tan gazetesi, “Almanyada siyasi kargaşalıklar unvanlı makalesinde diyor ki: Al manyada — vaziyet dahilt harp manrzarası göstermektedir. Eğer umumi intihabat bu hava içinde cereyan edecek olursa, fırkaların tahrikâtı yüzünden!intihabatın la- mamile tahrif edeilmesi imkânı vardır. Mazur görülmiyecek bir | zâf göstermiş olan Fon Papen kabinesi bu hale karşı şiddet göstermek ister gibi görünüyor. Sokaklar — çetelerin — faaliyetine terkedilmiş vaziyettedir. Bu siya- set intizam unsurlarının cesaretini kırdığı gibi, buhran, işsizlik yüzün- den muztarıp olan halk üzerinde fevkalâde —bir tesir yapmıştır. Ayni zamanda bu yaziyet müf- ritlerin propagandalarına karşı konabilecek selâmet verici ted- birlerin alınmasına da mâni ol- maktadır. (Vahdeti Milliye Fırkası) na men- * ye siyasi bir münakaşa bir fırka | SON POSTA Tah — Ee artık toyunabilirsiniz L M. Heryo ŞU cevabı veriyor! — Yoo bu olmaz.. Prusyaya Komiser Berlin, 20 — Başvekil Fon Papen, Prusya nazılarını - içtimaa davet etmiştir. İçtimada Almanya tarafından Prusyada bir komiser- Hik ihdası meselesi görüşülecek- tir. Filhakika Altonada vukua gelen kanlı hadiseler sağ cenah fırkalarına bu tedbirin ittihazını talep hakkını vermiştir., imdiki halde mesele hukuk! Prusya hühümetine muzahir olan cümhuriyetçi fırkalar bu tedbirin Kanunu Esasiye mugayir olduğu kanaatindedir. Bir tasavvura göre merkez — hükümeti — tarafından Prusyaya bir komiser gönderile- cek, bu komiser diktatör gibi hareket edecektir. Diğer tasav- vura göre, gönderilecek komise- rin faaliyet sahasının tahdidi ileri sürülmektedir. #% GA D AAA CZ Harici Haberler Burada bitmedi. Lütfen 72 inci sağfada okuyunuz noktai nazardan tetkik edilecektir. ÂAvusturya Meclisinde Sosyalistlerin Lideri Şakağından Yaralandı Teslihat Konferansı Ve Fransa (Bu karikatdr Tahdidi Temihat Koaferansı milaasebetile bir İtalvan gazetesi tarafından yapılmıştır. | Konferans azaları Fransa Murahhası M. Heryoya hitaben diyorlar ki: , Taney -i © Siyasi Hayata |'Gönderilecek Mi?| Atıldı Hartfort 20 — Sabık ağır sık« let dünya boks şampiyonu Tuney, siyas! mahiyette bir beyanname neşretmiştir. Tuney bu suretle siyasi hayata atılmaktadır. Sabık boksör beyannamesinde M, Ruz- veltin Riyaseticümbur namzetliği- ni takviye etmekte ve içki memu- niyetinin — ilgası lehinde bualan- maktadır. -— TAKVİM — PERŞEMBE 31 Gün- 21 TEMMUZ * 932 himr 77 Arabi Rumt l8-Rebillervel 1361 P3-Temmuz-meme- 1348 Vektt |Ezanl İvasatt m (12 — |10 36 Yata (D SS |2 33 İasak (& 59 |2 36 Öğle |4 af aA Tktndi | & 41 IĞ 19 HARİCİ TELGRAFLAR || Sönü hi Karilerin |Suallerine Cevaplarım 19 yaşındayım. Aanem henliz evlenmeme — müsaade etmiyor. Daha küçüksün, 21 yaşına gel de sonra düşünürüz, diyor. Halbuki sevgilim — beklemek — istemiyor, ne dersiniz? N. M Annen kendi gençliğini unu- tuyor galiba. Evlenme hayatı ka- nunla tayin edilmiştir. 18 yaşın- dan sonra serbestsiniz, İstediğl- nizle evlenebilirsiniz. * *Kocam çok sinirli bir adam- dır. Akşam yemeğe oturdu mu kıyameti koparır. Yemek beyen mez. Sofrayı zehirler. Bir türlü bunun önüne geçemiyorum.,, Kalamış. Rana Sebebi yemeklerdeki yekne- sakt olsa gerektir. Yemekleri mevsime göre değiştiriniz. Sıhhati bozacak yemekler yapmayınız. Kocanızın — değiştiğini göreceke * “ 19 yaşında güzel bir kızım. Son zamanda yaşlı bir adam ailemden beni istedi. Ailem bana fikrimi sordu. Tereddüt ettim. Yaşlı bir adamla mes'ut olamıya- cağımı sanıyorum, ne dersiniz? Modaı Şükran Tereddüt etmeniz bu birleş- mede saadet olmıyacağını göster- miye kâfidir, evlendikten sonra bu tereddüt mütemadiyen arta- cak ve nihayet saadetinizi yiyen bir kürt olacaktır. Zaten bir ihti« yarın bir genç kızı tatmin etme- sine imkân yoktur. Evlenmeyiniz. * * Bir annem, siniz bir de kız kar- deşim var. Onların yegâne istinat noktaları benim. Fakat bir taraf- tan nişanlıyım. Nişanlımın da bir in esi var, o da onu bırakamıyor. Evlensek bütün bu tufeylileri de beraber âlmak lâzım. Almasak onlara bakacak başka kimse yok. ne yapayım ? , — Kayseri F. R. Bu şerait dahilinde mes'ut bir yuva kurmanıza imkân göre- miyorum. Bir defa iki kaynana bir evde yaşıyamaz. Sonra iki tarafın anaları gelinle güveyi biribirlerine düşürürler. Mademki kamburlarınızı çıkarıp atamıyor- sunuz, sırtınıza yeni bir kambur almayınız. HANIMTEYZE LUĞUM Meşhur Rus Edibi Maksim Gorkinin hayat romanı Bir gün büyük babam bana sordu: öi Bugüu ne yaplın Alyüşa? Oynadın değil mi? Bunu alnında- ki şişten okuyorum. — Kafasını b.lhıfe şişirmek güç değil.. Fakat, bizim babamız (1) duasını biliyor musun? 1 Natıf'ya teyze yavaşça: “Onun fena bir hafızası var!,, dedi. Büyük babam keyifle gülüyor, kırmızı kaşlarını - yukarı k.—ıldn—ı: yordu. — Bir gön bir kötek ziyafe- tini hakkediyor galibal, Sonra bana sordu: “ ÇD Bir dünüın başlagıcı, Türkçeye Çevireni Muvaffak Ben sustum. Annem;“Maksim onu hiç döv- medi. Ve beni de döumekten men'elti, dedi. — Neden? — O dayak ile kimsenin adam sualini — anlamamıştım, olmıyacağımı söylerdi. — O budalanın biri idi.. Büyük babam: “Bir - ölüden böyle bahsetliğimden dolayı beni affet Allahım! , diye sözünü bi- tirdi, Sözlerinin — beni - kızdırdığını anlamıştı. Bana “dudaklarını ne için öyle şişiriyorsun?,, dedi. Ve l Baban seni çok döver mi idi?| —— rmar sonra elile kırmızı sakalını sıvaz- lıyarak devam etti: — Pazar akşamı Saşayı pa-s taklıyacağım. Onu bir kere sey- reder öğrenirsin!. Diğerleri — gülüyorlardı. Ben bir kenara çekilmiş bu kelimenin manasını düşünüyordum, Boyaha- nede pataklama kelimesini işit- miştim. Fakat —büyük babam bunu başka manada - kullanmış olmalı idi. Onun ağzında muhak- kak iyi bir mana ifade etmiye- cekti. Herhalde bu dayak at- | mak, kamçılamak gibi bir şeydi. Ben şimdiye kadar atların, köpeklerin, kedilerin dövüldüğünü görmüştüm, Astrahanda polisler İranlıları da döverlerdi. Fakat hiçbir. zaman küçük çocukların böyle, insafsızca — dövüldüğünü bilmiyordum. Amcalarım — oğullarına bazan bir tokat veya bir yumruk vu- lrurlıru onlar bhiç ehemmiyet — marmm ğ vermezlerdi. Belki ancak ellerile vurulan yerleri oğarlardı. Ben onlara sorardım: — Acıyor mu? Onlar daima — kahramanca “bayır, hiç acımıyor!,, diye cevap verirlerdi. Saşa galiba biraz ev- vel kurduğu yüksük meşselesin- den dolayı dayak yiyecekti. Akşam üstü, ikdindi ile akşam | yeineği arasında, amcalarımn ve ustabaşı, boyanması bitmiş olan eşyayı biribirlerine dikerler etiket yapıştırırlardı. Bir gün, gözleri yarı kör de- necek kadar az gören ustabaşıya bir azizlik etrre'x için Mihael Am- ca biraderzadeler Saşaya dikiş yüksüğünü mum ışığında kızdır- masını emretti, Saşa yüksüğü mum makası ile aldı. Kızartıncıya kadar ale- vin üstünde tuttu ve Grigorinin daima oturduğu —yere koydu. Sonra —ocağın — arkasına — giz- & ve aa Koi lendi. Tesadüfen oraya dikişe yardım atmek için büyük babam gelmiş, kızdırılmış yüksüğe par- mağını sokmuştu. Mutfaktan beni oraya kadar çeken bir gürültü yükseldi. Fev- kalâde tuhaf sıçramalar yaparak bağırıyordu: — Bunu da gene kim yaptı? İmansızlar!, Mihael âamca masaya doğru “iğilmiş oturuyor, yüksüğü par- mağında bir fırıldak gibi çevire- vek, soğuması için üflüyordu. Uztasaşı dikişine gayretle de- vam ediyordu. Çıplak kafasında gölgeler oynıyordu. Benim gibi gürültüye koşmuş Yakof —amca — ocağın bir. köşesine — çekilmiş, — için için — gülüyor ve büyük ba- bam yanan parmağına sokmak için bir patates oymıya uğraşı- yordu. olan (Arkası var)