25 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sı)la SON POSTA ' Halkın Sesı Köylülerin Satış Koopertifi Köylülerin nııılhınııı mutavassıtlar rın elindön kurtarmak için bir u- tiy kooperatifi kurduklarını bil lir- miştik. Bu bususta halkımız - di- yör kit Nusrat B. mahallesi 7) — Bazi köylüler kendi mahsulle- vini satmak için aralarında birer satış kooperatlifı yapmışlar. Köylü- leri çok takdir ettim. Hakikaten bu sence köylüler çok fena bir vaziyete düştüler. İstihsal ettikleri meyva ve sakre yaptıkları nakil masrafına bile tekabül etmedi. Mallarını yok paha> #mna verdikleri halde balk yine her şeyi pahalıya yedi. Bu işte yalnız mütavassıtlar kazandı. — Meteliksiz işe başlayıp ta bu yüzden apartıman kuran kabzımalları bilirim, Bu diğer müstahsillere de bir örnek olmalıdır. Peynirci, zeytinciler de birer koope- /— gatif yapmalıdırlar. * Neelet Bey — ( Eminönü Balıkpa- zarı SA ) — Köylüler mutavassıtları ortadan kaldıracaklarmış. — Bence bu esaslı We cezri bir tedbir değildir. Kabm- mallar yalnız bu sene mantar gibi ıerdın çıkiveren mahlüklar dı[llllı . Bunlar senelerdenberi vardı. Bun- lar da devlete muhtelif vergiler veri- yorlar. Şimdi bunları işsiz bırakmak, İşsiz ve kazançsızlar hf'ılııiıl biraz daha yükseltmek demek ra kurulan şirketlerde de ıdıı çalış- tırmak — ve doyurmak mecburiyeti vardır. Bence hep bir hesaptır. Bu- nun başka süretle çaresini arama- hıdır. ( Kumkapı İsbakpaşa tü * Emin B. ( Beşiktaş Akarotler 28 ) — Türkiyede hayat her yerden ucurdur. Fakat biz İstanbullular her .ı ü ıuı pılıııııı alhıyoruz. Bunun meselâ mahal- lıyı ııllınlyı kıdır dört, beş elden geçmesidir. Her mutavaesit halkın zararına malın fiatine bir kâr zamme- ediyor. Böylece kârlar eşyanın ma- liyet fiatinin bazan Üç dört mişlini bile buluyor. Köylülerin satış teş- kilâtı bizi bu mutavaasıtlardan kur- taracağı için çok İyldıı Sadık B, (Fatih Çuıılnhl exddeşi 21) — Karamürsel çiftçilerini tebrik ederim. Hem kendilerini zarardan, hem de bizi pahalı üzüm ve meyva yemekten kurtaracaklar. Fakat dikkat etmeli, Bu iş öyle lâfla olmarz, ada- makıllı söz ve para birliği yapmaları lâzımdır. Yoksa #ermayeyi kediye yükletirler. Zorba Bir Kadın Kadıköyde Yeldeğermeninde oluran Madam Takuhi henüz an- laşılmıyan bir sebeten ayni evde Helidor isminde birini fena halde dövmüştür. Sulu Ziya Sahnede Maruf sabıkalılardan Sulu Zi- 'yı Lâleli apartımanları arkasında yıtıdı çalışan dülger Hami- dın caketini çalarak savuşurken yakalanmıştır. Çivi Batmış Sılıpııuındı yıkanmak - için devize giren hamal Abdullahın ayağına bir demir parçası bata- rak yaralanmıştır. Son Postanın Resimli Hikâgesi: HK . ! DAHİLİ HABERLER Üsta, Çırak Bir Olmuş! Bir Kunduracıya,Hem Dayak Atmışlar, Hem De Başından Yaralamışlar Dün polise şayanı dikkat bir müracaat ve şikâyet yapılmıştır. Şikâyeti yapan adamcağız seyyar kun- duracı Abdullah isminde birisidir. Abdullahın iddia- sına göre kasaplık yapan bir usta ve çırak birlik olarak kendisine evvelâ dayak atmışlar, sonra da başını yarmışlardır. Şikâyete nazaran hâdise şöyle olmuştur: Abdullalı ile bir usta ve çırak arasında | bir pantolon satmak meselesinden ihtilâf çıkmıştır. Tophanede kasaplık yapan Asım Ef. Feyıullıb ile Abduullah evvelâ ııgıı ki arasında Yozgat Tiftiği Dün 50 Kuruştan Satıldı Düön Anadoludan İstanbula 55 buçuk vagon ve 178 çuval buğ- day gelmiştir. Polatlı buğdayı yedi kuruş otuz üç paradan satıldığı gibi, — Yozgat uhığı 50 kuruştan satılmıştır. len - tiftiğin miktarı 152 bılyı. üç vagondur. Yapağının miktarı ise 35 balyedir. Hayırlı Çırak! İş İsledıgı Terzinin Saa- tini Aşırmış Hasköyde oturan ve muhtelif yerlerde terzilerin yanında çırak- | hık eden Leonida isminde bir genç dün Mahmutpaşada terzi İsrail E- fendiye müracgat ederek iş iste- miştir. Leonida terzi İsrailin meşgw- liyetinden istifade ederek masa- nın Üzerinde bulunan 10 lira kıymetindeki saati çalarak savu- şuürken — yakalanmıştır. — Parayı Nereden Buluyorlar ? Birçok ecnebi ve ekalliyet mek- teplerinin fazla marfiyatı Maarif Ve- kâletinin nazarı dikkatini celbetmiş- tir. Bu mekteplerin faaliyetini daha | sıkı bir şekilde kontrol etmek için bu mekteplerin irat membalarının tamamen tespill tekarrür etmiştir. Mozkür mekteplere bir tamim gön- derilerek, irat membalarının vazılı bir şekilde ve muntazam liste halinde yılllıvılı vekâlete bildirilmesi isten- miştir. Bir Eroin Kaçakçısı Hırsızlıktan 10 ay emniyet nezareti altında bulunan sabıkalı Ahmet, Beyoğlunda eroin satar- ken yakalanmıştır. Ahmedin üzerinde 34 paket eroin bulunmuştu. Tedrisat Kongresi Maarif Müdüriyeti İlk Tedri- sat Müfettişleri kongresi dün de geç vakte kadar devam etmiştir. 2 — Köylü dayi güneş ak tında kavrulup buğday toplar. asına dukulmüş, sonra ıluııştı_r devmüşler, hem tün deposunda ve çırağı , dıncağız çıkan bu ihtilâf | lövüş şeklmı | ayni Ve Beygir 'Denize Gitti Evvelki gün Galata rıhtimin- da çok garip bir hâdise olmuş, bir yük arabası beygiri ile be- raber denize — yuvarlanmış ve kaybolmuştur. | Arabanın sahibi Kırklarelili Palabıyık Ali isminde biridir ve | kendisi de Sirkeci taraflarında i iş yapmaktadır. Uzun müddetten- beri arabasını, arabacı İbrahim vasıtasile işletmektedir. Evvelki glhı sant üçe doğru İbrahim araba ile rıhtıma gelmiş re demir yüklemek üzere ara- banın arka tarafını deniz tarafına çevirmiştir. Bu sırada, İbrahim | hayvanına kızdığı için kırbaçla- mak istemiş ve beygir dayaktan kaçarken, arabanın arka teker- lekleri rıhtımdan denize kaymıştır. Bu suretle araba, atı ile be- raber birdenbire denize sürük- Tenmiş ve derhal kıybolıuuıluı Yapılan bütün taharrilere rağmen arabanın ve atın izi bulunama- mıştır. Sarraflık Cüzdan Kıranlar Hakkında Takibat Yapılıyor Dul ve mütekait maaş cüz- danları mukabilinde rehin üzeri- ne borç para veren” ikrar mü- esseseleri hakkında sıkı bir mu- rakabe tesis edilmiştir. Müsaade almıyarak - gizli ve kaçak çalışanlar hakkında sürek- li takibata başlanmışltır. Mura- kabe komiserliği müsaade alma- dan çalıştıkları sabit olan Beya- zıtta Ali Hilmi, Beşiktaşta Meh- met Raşit, Koço Koplos efendi- ler haklarında vilâyete müraca- atte bulunmuşlardır. 3 — Ekmeğin Aı_ıîıkııı on ku- ruşa satılır. | fından fena halde dövüldüğünü söylemiştir. Neticede usta ve çırak Abdullahı. nem de yaralamışlardır. Polis, şikâyet üzerine hâdiseyi tahkik etmiye başlamıştır. Bundan başka dün gürültülü bir kavga daha olmuştur. Kasımpaşada oturan tütün amelesi Emine H. dün karakola müracaat etmiş, çalıştığı tü- tara- Ka- zamanda bu adamın kendisine ustabaşı muavini Şevket Ef. tecavüze” yeltendiğini de iddia eti H tahkik edılmek(edıı K EN SA Muallimler |Ecnebi Meklreplere Kimler Tayin Edilecek ? İstanbul Maarif Müdüriyeti ilk ekalliyet ve ecnebi mekteplerine tayin için — müracaat edenle- ri, munhallere — inha edecektir. Ortamektep ve liseler için müra- caat evrakı doğrudan doğruya Maarif Vekâletine gönderilecek, bu kısmın tayinleri Vekâlet tara- fından yıpılıuHır İhtîkâr Kok Kömürü Satan Ta- cirler Cevap Verdiler Vilâyetteki İhtikâr tahkik ko- misyonu dün toplanmış gaz ve benzin ihtikârı hakkında tetki- katta bulunmuştur. Ticaret Mü- düriyeti kok kömürü ve kahve ihtikârı hakkındaki tahkikatına devam — etmektedir. — Abdullah Delmekâni isminde bir kahve taciri Riyo cinsinden kahveyi 150-160 kuruşa satarken Ticaret Komiserliği tarafından zabıt va- rakatı tutulmuş ve derhal Müd- dei umumiliğe verilmiştir. Kömürcüler, Ticaret Müdüri- yeline verdikleri cevapta, geçen sene fazla kömür stoku bulundu- ğu için fiatlerin düşük olduğu, bu sene stok olmadığı için nor- mal fiatle kömür satıldığını bil- dirmektedir. Maamafih, Müddeiumu- miliğin gazetelerdeki — şikâyetleri yapıldığı söylenen eşyaları satan tacirler hakkında takibata başlı- yacağı söylenmektedir. İpek ipliği fiatlerinin yüksek- liği hakkında evvelce yapılmış olan şikâyetler üzerindeki tahki- kat derinleştirilmektedir. Günün Tarihi Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün Millet çift- liğini ziyaret ettikten sonra motörle denizde bir tenezzüh yapmışlardır. Gazi Hz. saat 20 de kaplıcaya avdet buyurmuşlardır. Başvekil Paşa Başvekil lsmet Paşa dün Heybe- lide biraderlerinin evinde istirahal etmişlerdir. Vekillerin Tetkikleri Hariciye Ve Gümrük Vekilleri elyevm Iİzmirdedir. Ziraat — Vekili Muhlis Bey dün Ankara Zahire Bor- sasına giderek Ziraat Bankasının buğday satın almasında hazır bu- Tunmuştur. Amerika Erkânı Harp Reisi Ankara, 24 — İstihbaratımıza na- zaran Cemahiri Müttehide Erkâmı Harbiyei Umumiye reisi Jeneral Mae Arthur. 25 eylülde Ankarayı ziyaret edecektir. Müşarünileyh 26 eylülde Ankaradan müfarekat edecek ve 27 eylülde Reisicümhur Hazretleri tara- fından kabul buyurulacaktır. Uydurma Bir Şayia Polis âmirleri arasında yapılan tebeddülât üzerine bazı kimseler şehrimizdeki polislerden mühim bir kısınımın Anadolu şehirlerine nakle- dileceğini ileri sürmüşlerdir. Fakat vali muavini Ali Rıza B. bu baberin uydurma olduğunu söylemiştir. İki Mahkümiyet 931 senesi haziranının on bi rinci günü Tarlabaşında Kadriyenin randevu evinde Mustafa Bey ismin- de bir bahriye zabitini öldüren Arap Muharremle Zekinin muhakemeleri dün intaç edilmiştir. Arap Muharrem 15 sene ağır hap« #e mahküm olmuş, fakat yaşı dola- yasile cezam 6 seneye indirilmiştir. Zeki de einayetle meticelenen bu kavgaya iştirakinden dolayı 15 gün ağır hapse mahküm edilmiştir. $ Unkapanında Raşit isminde bir şahsı öldürmekten maznun Sadığın muhakemesi dün Ağır Ceza mahke- kemesinde intaç edilmiş, Sadık 15 sene ağır hapse mahküm edilmiş, fakat hâdisede ağır tahrik görüldü- gü için cezası yedi buçuk seneya indirilmiştir. Fransız Talebeler Gitti Birkaç gündür şehrimizde bulu- nan Fransız talebelerinden mürekkep seyyah grupu dün ayrılmıştır. Kaçak Etler Tozkoparanda ve Unkapanında yeniden mütim miktarda kaçak et kalanmıştır. Belediye kıçılı;ılır takibat yapmaktadır. İlk Hanım Müddetumumi ihbar addederek üzerlerinde ihtikâr Dün şehrimizde bir. mahkemede ik defa olarek iddia makamını Hanım Müddeiumumi! - işgal etmiştir. Adliye tarihimizde ilk olan bu vazife Muddeiumumi — muavinlerinden Mat- buat Tetkik Bürosu Şefi Meliha H. tarafından ifa edilmiştir. Meliha H. bir nüfus davasında Üçüncü Hukuk mahkemesinde —hukuku — umumiye mnamına söz söylemiştir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: 4 — Fakat beri tarafta bir bardak su beş kuruşal 5: Hasan Bey — İyi ya İşte komşu.. Hesap tamam. İki su bir ekmek yerini tutar demezler mi ?