25 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Memleketin İktısadiyatile Oynuyorlar Hükümet, memleket dahilinde sanayli teşvik için ötedenberi bir- | takım kararlar vermektedir. Evvelâ henüz emekleme dev- rinde bulunan sanayün büyüme- sine yardım etmiş olmak için bazı ithalât eşyasının gümrük resimlerini Aarttırdı. Sanayiciler ve tecar bu tedbirden derhal istifadeye — koyuldular. — Fiatleri arttırdılar. Hükümet sun'i surette SON POSTA | — Şüphe İyl — şeydir, —inzanı hakikate götürür. ea ) 2 — Fakat bazı kara şüpheler vardır, İnsana hayatı zehir eder. fiatlerin arttırılmasına karşı ted- | bir almıya mecbur oldu. * Hükümet, ithalâtın tahdidi için koöntenjan — usulünü — kabul etti. Fakat bazı tacir ve sanayiciler bu tedbirden de halkı istismar edecek yolu buldular. — İthaline müsaade edilen bazı malları ve- tika mukabilinde satmıya başla- dılar. Bu suretle sanayiin inkişa- fını istihdaf eden bu tedbir, bazı Banayicilerin gayrimeşru kazanç vasıtası - oldu. * Şimdi de takas usullinün ka- bulünden mütevellit yeni bir ih- tikâr usulünün revaç bulmakta olduğunu haber veriyorlar. İhraç edecekleri eşyayı ithal edilecek eşya ile mübadele mecburiyeti, ihracat tacirlerini yeni bir vesika sistemi İcadına sevketmiş. İtha- lâtçılar memlekete mal getirebi- mek için ihracatçılardan yüksek fintla vesika —almağa — mecbur oluyorlar, * Demek ki hükümetin, mem- leket iktısadiyatını tanzim için almakta bulunduğu — tedbirleri, mütemadiyen bir istismar vasıtası olarak kullanan, bu tedbirlerin hükmünü sıfıra indirmiye çalışan bir sınıf vardır. Bu adamlar takip edilen maksadı kötürümleştirmek suretile, memleketin iktısadi ha- yatını tehlikeye sokuyorlar ve bu hareketlerile himayeye lâyik ol- madıklarını göstermiş - oluyorlar, Hükümetin himaye tedbirleri- ne karşı bir nevi abluka sistemi takip eden bu sınıfa karşı da ayrıca vaziyet almak ve tedbir düşünmek zarureti hâsıl olmak- tadır. Bunun, memleketin iktısat nizamını kurmak noktasından ha- yatt bir ehemmiyeti vardır. Bu yeni vaziyet karşısında da yeni tedbirler almacağı şüphesizdir. — Ticaret Müdürleri Ankaradan gelen haberlere göre Ticaret Müdüclerile, Sa- nayi Müfettişleri arasında — mü- him tebddüller yapılmıştır. Bu ha- berlere göre Nizamettin Âli Bey Müşavirliğe, Vekâlet Şube Mü- dürlerinden — Reşat Bey - bir Ticaret / Müdürlüğüne, İstanbul Deniz Ticaret Müdür Muavini Müfit Necdet B. Ankara Deniz | Ticaret Müdürlüğüne, İzmir Tica- ret Müdürü Ziya B. müfettişliğe, Gaziantep Ticaret Müdürü Saffet | Bey İzmir Ticaret Müdürlüğüne İstanbul Sanayi Müfettişlerinden Halit, Ali Rıza Beyler İzmir müfettişliğine, — Burhan, İbra- rahim Beyler Ankara Sanayi Müfettişliğine, Adana Sanayi Mü- fettişlerinden Salih Zeki Bey İs- tanbul Müfettişliğine tayin edik | mişlerdir. dür. , Cümlesile başlıyan — mühim retmiştir. Makalede, Fon Pape! dahili siyaseti ıslah hususunda bü kudretile bhusüle getirilecek müşkülâtın beh çalışacağız, müfrit fırkalar tarafından Hitler Sabun Köpüğüdür! Almanya Hakkını Arıyacak, Fakat Muharebeye Asla Yanaşmıyacaktır Berlin, 25 (Hususi) — Hükümetin fikirlerini ter- viç ve neşreden gazeteler, beş Hitlerci hakkındaki idam kararı üzerine, Hitler ile hükümet arasında çıkan ihtilâfa dair şayanı dikkat neşriyatta bulunu- yorlar. Bu gazetelerden biri: “Hitler sabun köpüğü- | muahedesile bir makale neş- n — kabinesinin tün kuvvet ve emehal iktiham Fransız Kabinesinde verilmiyeceği zikrolunmaktadır. Diğer bir hükümet gazetesi bu münasebetle harici siyasete de temas ederek, Almanyanın Versay kaybolan siyaset tarzile mutlak surette istirdat edileceğini, fakat buuğurda uzak ve yakın bir istikbalde herhangi bir muharebeye meydan verilmiyeceğini yazmaktadır. Bununla beraber bir kısım halk, Hitlerin esrarengiz bir mahiyet gösteren hareketlerinden endişe etmek- tedir. Hitlerin harict bir teşvikten cesaret almak olunacağı ve hele hiçbir kanlı hâdiseye meydan | istediği şeklinde bazı rivayetlerde vardır. 3 — Bazan — aydınlık — şüpheler vardır. Fena şeyleri görüp çadır rımızı güneşe kurmak mümkündür. - emae ee | 00 v 00 haklarının — makul — bir “ Almanyanın Son Yaptığı Teklifler Müzakere Mevzuu Olmaktadır Paris, 25 (Hususi) — Fransız kabinesi dün başvekil M. Heri- yonun riyasetinde mühim bir içti- ma yapmıştır. İçtimada ilk sözalan M. Heriyo olmuş ve harici siyaset hakkında — arkadaşlarına — etraflı malümat vermiştir. İyi haber alan Yunanistanda Askeri Cemiyet İlga Edilecek. Fakat... Atina, 24 (A.A.) — M. Veni- zelos matbuata beyanatında de- miştir. ki : “ Cümhuriyetçi iki Lider olan M. Kafandaris ve M, Papanastasyu gerek cümhuriyete karşı, gerek M. Çaldarisin Ahali Fırkasına kar- şı olan vazifelerini — yapmalı- dırlar. Bu iki liderin mezkür fırka nezdinde manevi bir tar- yik içra ederek rejimin tanınmasını, yahut 10 senelik bir mütareke aktini kabul ettirmeleri lâazımdır. Bu iki şıktan herhangi | birisi kabul edildiği takdirde as- | keri birlik derhal — fesholuna- caktır.,, İzmirde Üzüm Piyasası İzmir,! 24 — (A. A.) — Bu gün borsada 14 kuruştan 42 ku- | rüş 20 paraya kadar 5195 çuval üzüm — satılmıştır. İSTER İN Şuraya dercettiğimiz garip haber rinde okuduk: “Belediye tarafından Birinci Kor 1STER miş olan çocuk bahçesindeki oyuncaklarda yaşlı, bü- İNAN, mehafilde beyan olunduğuna göre M. Heryo bilhassa Almanyadaki son hâdiseler ve Almanyanın Versay muahedesinin tadili hak- kındaki musırrane talopleri üze- rine nazarı dikkati celbetmiştir. Paris, 25 (L A.) — Nazırlar Balkan İttihadı Etrafında Atina, 24 (A.A,) — Yunan Hariciye Nazırı M. Mihalakopulos ( Balkan ittihadı ve Avrupa bir- liği ) başlığını taşıyan bir makale neşretmiştir. Makalede Balkan milletlerinin mukareneti fikrinin on sekizinci asrın son senelerinde doğduğu beyan edilmektedir. M. Mihalakopulos Balkan itti- hadının tahakkuk edinciye kadar | tesadüf edeceği müşkülâtı say- makta ve bunların içinde en çetini olarak hepsi ziraat memleketi olan Balkan devletlerinin müba- dele edebilecekleri müstahsalâtın pek mahdut olmasını zikretmek- | tedir. AN, i Izmir gazetele- | donda İnşa ettiril- İSTER | liye Nazırı mühim İSTER İNANMA! ı'f:fnîî:îı'îî'm :ı:horîııııdıklın ve çocukların oynama- ye zabıtasınca tecziye “Öyuncaklarla 12 yaşına kad l namalarına müsaade yıdilıcıl!llıı: nn eai İNANMA! Bbir kabine içtimar aktetmişlerdir. Başvekil M. Heryo, harici vaziyeti izah etmiştir. Nafıa Nazırı M. Daladye demiryollar meselesine ait etraflı tafsilât vermiş ve Ziraat Nazırı da kabineyi buğday piyasasının vaziyetinden haberdar eylemiştir. Lehistanda Bir Maden Oca;ğında Kanlı Hâdiseler Oldu Katoviç (Lehistan) 25 (A.A.)— Tüfeklerle müsellâh polis kuv- vetleri Bittkov maden sahasında kendi hesaplarına çalışmakta olan işsizleri buradan çıkarmak ister- ken, işsizler kazmalar ve baltalarla mukavemet etmişlerse de neti- cede çekilmeye mecbur kalmış- lardır. Birçok - işsizler ölmüş ve yaralanmıştır. İspanya Hâdiseleri Madrit, 25 (A. A.) — Şehirde sükünhüküm sürmektedir. Dahi- miktarda toplanılan polis kuvvetlerinin bir ihtiyat tedbiri olduğunu beyan etmiştir. San Jurjo davası hak- kındaki kararın bu sabah saat 7 ,de tefhimine intizar olunmaktadır. görülmüştür. Bu gibiler beledi edilmişlerdir. . — <A N —— Sayfa 3 ——7 Sözün Kısası Buhran Vanlı;',r Buhran Yoktur. AE Dostlarımdan biri bana öyle bir sual sordu ki, Ticaret Odası- nı derhal sıkı bir anket açmıya, sayfiyede oturanları da yazın sı- cak günlerinde yapılacak işleri yoksa uzun uzadıya düşünmiye sevkedecek mahiyettedir. Hükmü siz veriniz, bu muhterem zatin anlamak istediği şey: — Memlekette huhranın olup | olmadığıdır. * Dostumu durup dururken di- kenli bir yola sevkeden sebep bir gazetede gözüne ilişen bir haberdir. Bana da gösterdi, oku- duüm. Öğrendim ki: — İki sene içinde Taksim meydanında yapılan apartımanların adedi elliyi, bu apartımanlara sarfedilen paranın miktarı da 2 milyon lirayı bulmuştur. Öğrendim ki: — Yeni yapılan bu apartı- manlarin içinde bir dairesi ayda üç yüz Jiraya kiralananları da vardır. Öğrendim ki: — Bu apartmanları yaptı- ranların bir kısmi doktordur, bir kısmı da işten çekilmiş tüccarl * Dostum sualini tekrar etti: — Ne dersiniz buhran var mı, yok mu? — Rivayet —muhteliftir, diye cevap verdim, hem var, hem yok! Benim eski günlerde yalnız haste lık zamanlarında işittiğim bu kelim iktısat sahasında da sık sık du- yulmıya — başladığı — gündenberi bakalemun gibi bir şey oldu: Şahsa, muhite ve sual soranla cevap verenin hüviyetlerine naza- ran değişiyor, renkten renge gi- riyor, hem var oluyor, hem de yok ! * Sözün kısası: Başka bahse geçelim! Güzellik Kıraliçası nerede imiş? Sen ona bak! Saffet Bey Kaza Geçirdi Erzincan Meb'usu ve Halk Fırkasi Umumt Kâtip vekili Safe fet Bey geçen sabah Sipahi Oca- ğında binicilik Idmanları yapar« ken ansızın attan düşmüş, sol kaşının üzeri yaralanmış ve sağ ayağının bilek kemiği zedelen- miştir. Saffet Bey tedavi altına alınmıştır. Bomba Patladı Riyo Döjaneyro, 24 (A.A.) — Burada iki bomba infilâk etmiş ve bu suretle bir isyan hareke- tinin başlanma işareti verilmiş ise de bu hareket süratle tenkil edilmiştir. İki kişi ölmüştür, bir- kaç yaralı vardır. Geçit Faciaları Roma, 24 (A.A.) — Paristen bildirildiğine göre Pontedera ya- kininde bir kamyon, bir geçit yerinde sür'at katarı tarafından ezilmiştir. Kamyondaki iki kişi telef olmuştur. Yeni Denizli Valisi Kayseri, 24 (A.A.) — Denizli valiliğine tayin edilen ve beş senedenberi - vilâyetimiz valiliğin- de bulunan Fuat Bey yeni vazi- fesine başlamak Üüzere bugün Denizliye hareket etmişti-