25 Ağustos 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

25 Ağustos 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

İrlanda - İngiltere Münasebatı Ne Halde? İrlanda ile İngiltere arasında an- laşamamazlık, gittikçe derinleşiyor. Bu sütunlarda evvelce kaydettiğimiz zlığın esan xe- mam bir istiklâl arzularıdır. bu- günkü ihtilâfı doğuran saikler ikl tanedir : 1 İrlanda bükümetinin Ingi- liz Kıralına yapması mutat olan sadakat yeminini bugünkü dö Valera hükümetinin kaldırmak İstemesi; 2 — Arazi vergisi namile Irlan- danın İngiltereye vermekle mükellef | olduğu paranın verilmek istenme- mesi. Bunlardan sadakat yemini mene- lesinde Irlanda hükümeti, kuvvetini aldığı Meb'usan Meclisinden bu.r- ini kaldırmak salâhiyetini de elde ir. İngiltere ile herhangi ciddi bir. ihtilâf çıkarmamak için AÂyan Meclisi bu kununu tasdik etmiyordu. sanra mer'i olması şartile Âyan da bu kanunu tasdik etti. Fakat Âyan isinin hükümete zorluk çıkar- i dö Valerayı kızdırdı. eclisi Âyanın İâğvi mevzu- ve belki bu hususta ârayı uHmumiyeye müracaat edilecektir. İrlandanın resmi bir. ordusu. var- dır. Bunun haricinde “Kırmızı, de- nilen ikinci bir ordu data vardı ki bu kuvvet İrlanda istiklâli için çalı- şiyordu. Bundan evvelki Kosgrav hükümeti, bu orduyu kanun harici ilân etti, şeflerinden bir. kısmımı da hapsa attı. Hükümetin değişmenile beraber “Kırmızı, ordu tekrar meş- kazandı, reisleri de hapisten idı. ruiyet karılı t şimdi, Kosgrav hükümeti taraftarlarından O' Higgins kırmızı orduya mukabil * Beyaz ,, ordu un- vanlı Üçüncü bir kuvvet teşkiline teşebbüs etmiştir. Güya bu ordu, ni- zam ve intizamın temini için çalışa- caktır. Fakat dö Valı hükümeti, O' Higginsin bu hareketini, bilâkis nizam ve intizamı bozmak latiyan bir arzunun tezahürü gibi görüyor. * Bütün bu hâdiseler önünde İrlan- da - İngiltere müzakereleri benüz bir adım atmamıştır. ve iki taraf hâdiselerin — inkişafını — bekliyorlar. Süreyya e İdam Mahkümu Gorgulofon Bir Talebi Paris 24 — İdama mahküm edilen, sabık reisicümhurun katili Gorgulofun —avukatı, maznunun akli hastalıklarından bahsederek tekrar muhakeme edilmesini istc- mişrir. Bu dava hakkındaki dos- ya 3000 sayfa tutmuştur. Prf Pikkar, Zürihe Gitti Roma 24 — Balonculardan beynelmilel federasyonu, Profesör Pikkarın vasıl olduğu 16 bin metre ittifar tasdik ve ilân etmiştir. Profesör dün — öğleden — sonra Zürihe gitmiştir, profesör, Moso- liniye ve Hava Nazırına birer _'-ıekknı telgrafı çekmiştir. TEFRIKA NUMARASI:47 ÇOICUKLUĞUM Maşhur Rus Edibi Maksim Annemi şimdi daha sık hbatirlı- Yorum. Ninemin bana anlattığı hikâyelerin ve masalların kahra- Manı o oluyordu. Ailesi yanında Yaşamak istememesi onu mubay- yile ve rüyalarımda yükseltiyordu. Onun bir çöl kenarındaki handa eşkıyalarla beraber oturduğunu tehayyül ediyordum. Bu eşkıya- lar zenginlerin mallarını yağma ediyorlar ve fakirlere dağıtıyor- lardı, Belki o ormanda ve mağa- Tada ve tabii mert eşkıyalarla | tedirler. Hitlerciler İdam Edilecek Mi Hitler, Hükümete Karşı En Galiz Küfürler Savurmaktan Çekinmiyor ! Berlin, 24 — İdama mahküm olan beş Hitlercinin idam edilip edilmiyecekleri Almanyada gü- nün meselesidir. Bu hususta ka- rar vermek Almanyanın Prusya kemiseri sıfatile tamamile, baş | vekil Fon Papene aittir. Zira bu hallerde cezanın affı veya hafif- * letilmesi Prusya hükümetindedir. Başvekil bu kararında siyasi tesirlerden uzak — kalmak, ve hukuki noktai nazardan hareket etmek niyetindedir. Başvekil, Prusya af komisyo- nunun hazırlıyacağı dosyayı tet- kik edecek ve mahkümlar hak- kında ayrı ayrı karar verecektir. — İdam hükmü çok ağır olmakla beraber memleketteki kargaşalığı izale etmesi ve bir ibreti mües- sira teşkil etmesi itibarile zaru- ridir. Hitlerin Kütfürleri! Hitler, mahkümlara gönderdiği mektuptan başka bir beyanname neşrederek hakaretli bir lisanla Fon Papenin şahsına meydan okumuş- tur. Hitler, beyannamesinin bir yerinde “cellâtlarla hiçbir münase- betim yoktur,, demektedir. Hitler, hükümete karşı ancak ve ancak Nazilerin durabileceğini ilân et- mektedir. Hitlerin bu beyannamesi şimdiye kadar tesadüf edilmediği şekilde çok sert ve çok şiddetlidir. Fakat içinde çok lâübali ve galiz kü- fürler de vardır. Cazeteler, hükü- met erkânına karşı bu kadar kaba küfürlerin — yapılmasının — doğru olup olmadığını münakaşa etraek- | Hitlercilerim — ihtirıslarındaki | bu şiddet, uğradıkları son muvaf- fakiyetsizliklerin bir delili addedil- mektedir. Nazilerin bu suüretle gemi azıya almaları Rayştağın feshini intaç edecektir. Rayhiştağın ye- niden intihabı hiçbir ameli ne- tice doğurmıyacaktır. Sadece si- yasi kargaşalıkları arttıracaktır. Römün Teşebbüsü Berlin, 24 — Beş Hitlercinin idama mahküm olması Hitlerciler arasında büyük heyacan doğur- muş ve bu karar Hitlerciler ta- rafından protesto edilmişti. Hit- lercilerin hücum kıtaatı erkânı pen kabinesinin kırmıştır. Fakat Böyten mahkemesinin infaz edildiği takdirde, Hitlerin yıldı #öneceğine herkes kadar kendisi de ka Evvolâ — Böyten tonkit ederek, Fon Papen saptı. Sonra da eskiden — Verli mahkemesinin abinesin: tin tesisi ağır şartı bir şekilde çin tekliflerde bulundu. i sürdü. Bütün bu hai df ermektedir. Hitler mev *I'ı_'_“"""**_ erkâni harbiye dam mahküma Hitlerelleri affı elindedir. Acaba mahkümlari n& intizar etmektedi Düğün Mistres Mollison D: Nevyork 24 — İrlandadan Amerikaya ve Amerikadan İrlan- daya uçmağa muvaffak olan tay- yareci Mollison, bu sabah tayya- | yeci Lindbergle uzun uzadıya görüşmüştür. Mollisonun zevcesi Misteres Mollison, Deyli Ekspres gazete- sine beyanatta bulunarak, şark- tan garba ve garptan şarka doğ- rua bir hava seferi yapmak niye- tinde olduğunu söylemiştir. Son Posta: ! Misteres Mollison vekil Fon Papen nezdinde teşeb- büsatta bulunmak Üüzere buraya gelmiştir. Başvekil, M. Röm'ü bu: gün kabul etmiştir. Komünistlerin Nazakelti Vaymar 24 — Vaymar Diyet Meclisi Riyasetine Hitlercilerden bir aza intihap edilmiştir. İlk celse fırtınalar ve gürültülerle geçmiştir. Reis, geçenlerde batan Niyobe ismindeki Alman mektep Hitler, #on günlerde Almanyadaki peres- tişini kaybetmektedir. Fon Şlayşar- Fon Pas Milit - Sosyalist fırkasına karşı takip ettiği siyaset Hitlerin nüfuzunu kuf Nazırlar hakkında verdiği İdam corası Hitler, müntehipleri üzerinde eski nüfuzunu muhafaza edobilmek için iki cephe alu kararlarını M. Römi, Başv ! I mev- azının nidir. mıştır. e moydan okuyarak — tohdit siyasetine ex fırkası ila teşrikl mosaiyo bile tenezzül et- mezken, bugün eski Başvekil Fon Brüninge, Prusyada müşterek bir hüküme- Fakat Fon Beüning bu toklife kargı bazı r, Hitlerin bir zafa düştüğünü bariz kinl mubalaza İçin, idam mahkümlarını n nezdine gönderdi. eti asırah — Fon Papenin i? Bütün Almanya bu analin cevabı- Tayyareci Karı Kocanın Hediyeleri.. — on Da Bir Sefer Yapacak | bir müddet evvel, Deyl Meyl gazetesinin tertip ettiği Londra - Avustralya hava seferini — mu- vafakıyetle yapmış ve mükâfat olarak 10 bin İngiliz lirası mü- kâfai almıştı. Misteres Mollison evlenmezden evvel Ami Conson ismini taşyordu.Evlendikten sonra kocasının ismini almıştır. Tayya- reci Mollison bu son azimet av- det seferini karısına bir düğün hediyesi olarak yapmış ve 100 bin dolar almıştır. gemisinde boğulanların hatırala- rını taziz için birkaç kelime söz söylemiştir. Bu —esnada bütün meclis hürmet eseri olarak ayağa kalkmış fakat komünistler hiç aldırış etmemişlerdir. Bu vaziyet Üzerine reis komünistleri 3 gün müddetle müzakereye iştirakten menetmiştir. Komünistler nümayiş yapmadan celseyi terketmişlerdir. ZS reni Gönül İşleri - 'Karımızın *) Ailesini İstemi- * (ye Bilir Miyiz ? (17 yaşındayım, benden az yaşlı bir gençle sevişiyorum. Bir sene sonra evlenmeğe karar ver- dik, Fakat sevgilim kuracağımız yuvaya evebeynimin ayak basma- mamasını şart koşuyor. Bense bu şartı kabule mütemayil deği- lim, sen ne dersin hanımteyze?) Serd Kızım, Sevgilinin bu şartı koşması aileni hakir gördüğüne delâlet eder. Bugün onlara karşı aldığı bu hakaretâmiz vaziyeti yarın da size karşı tatbika kalkar, o vakit tahammül edemez, ayrıl- mağa mecbur olursun.. Gülü koklayan dikenine tahammll et- melidir. * (Dans bilmeyen bir erkeğin asr! kızların hoşuna gidecek ne gibi meziyetleri olabilir. ) Gihangir E. Oğlum, Bir defa dans bir meziyet değildir. Erkeklerde dans bilmeyi arıyan kızlar asri kızlar değil, züppe kızlardır. Aklı başında bir kızın erkekte aradığı meziyetler büsbütün başkadır: Tahsil, zekâ, terbiye, içtimaft mevki, para, iyi ahlâk ve saire. R. HANIMTEYZE Almanya Ve Terki Teslihat Berlin, 24 — 20 eylülde Ce- nevrede toplanacak olan Terki- teslihat konfransı riyaset divanın- da Almanya temsil edilmiyecektir. Yakında toplanacak olan Cemi- yeti Akvamda yapılacak olan te- maslarda — teslihat — meselesinde Fransız ve Alman noktai nazar- larının telif edileceği Ümit edi- mektedir. Bu yakınlık hâsıl ol- mazsa Almanyanın Terki teslihat konfransının yeni mesaisine işti- rı: etmiyeceği açıkça söylenmek- tedir. Geçenlerde Batan Fransız Tahtel- bahrinin Kumandanı Mahkemede Paris, 24 — Geçenlerde batan Fransız -tahtelbahiri Prometenin kumandanı kolağası Kuesjeldü- mezil hakkında tahkikat yapıl- maktadır. Kumandan istintaktan sonra divanı harbe verilecektir. Tahtelbahirin batmasında kuman- danın bir sunu taksiri olmamakla beraber gemisi batan kumandan- ların divanı harbe verilmeleri teamül icabındandır. harbiye reisi yüzbaşı Röm, Baş- — ——— İ KEZLL Gorkinin hayat remanı Türkçeye Çeviren: Muvaffak beraberdi ve — onların ormanda —— gae — sinin sözlerile cevap veriyor: Beni atfet ey Allahı doğuran anat Bu günahkâr kadını alfatl Ben kendim İçin değil, biricik oğlum için çaldım! Allahın anası onu - affediyor ve diyor ki: Ah küçük Mari, Tatar çocuğul Sen bütün Hristiyanlığı korkutuyorsun Sen göz yaşı veren kötü yolunda devam işini görüyor, çalınan — altınları muhafaza ediyordu. Veyahut annem oradan ora- ya dolaşıyor, eşkıya prensesinin hazinelerini sayıyordu. AIIM anası annemin vicdanına hitap ederek !ıpk'ı prenses Engalitşevaya dediği gibi: M İE'; iıçi servet hirsi ile dolu olan insan! Dünyada altın, gümüş ne varsa hepsini topluyorsun. Ey imansız, bütün servetinle bile re- zaletlerini örtemezsin! eti Ağlamanda kabahat yalnız sendodir. Yalnız Rus milletini koru, gözet! Orman — ve steplerde yürü, git Mordvin (1) Terin Kalmukların diyarında dur! Bu efsanelerin sihri — içinde rüyada imiş gibi kendimden geç- miştim. Aııiıdın, kapının sahan- (L) Vasatl Volga — mintakasında takribon 1 milyon kadar nüfuslu Fin arkına mensup bir kavim, ve e Ve annem ona eşkıya prense- ||'i";d“ bir gürültü ve İııwykrııîn;_* dır koptu ve beni uyandırdı. Küçük pencereden başımı uzattım. Bü- yük babam, Yakof amca ve meyhanenin uşağı Çeremisse Mel- yanın — Mihael amcayı kapıdan sokağa fırlatmıya — uğraştıklarını gördüm. O mukavemet ediyordu. Onlar sntına, kafasına, kollarına vuruyorlar, tekmeliyorlardı. Niha- yet tepeüstü sokağım — tozları arasına yuvarlandı. Kapının üs- tünden — paralanmış — kasketini attılar.. ve her şey sustu.. Mihael amca böyle uzun müd- det kaldı; sonra doğruldu. Elbise- leri lime lime olmuş sarkıyordu. Yerden bir taş aldı ve kapıya fırlattı. Yere bir fıçı düştüğü vakit hasıl olan bir seda gibi donuk bir gürültü (işitildi. Meyhaneden karanlık - yüzlü insanlar çıkıyorlar, bağırıyorlar, haykırıyorlar, kollarını sallıyorlar, evlerin — pencerelerinden — başlar görünüyordu. Sokak canlanmıştı; gülüyor ve haykırıyordu. Bütün bunlar benim için bir masal gibi idi. Eğlendirici fakat cayni za- manda üzücü ve korkunç.. Ve birdenbire sanki silinmiş gibi herşey sustu ve kayboldu. Kapının eşiği yanındaki sandığın üstünde ninem iki büklüm olmuş, hareketsiz oturuyordu. Ben onun önünde duruyor, sıcak, nemli ve yumşak — yanağını okşuyordum. Fakat o bunu hissetmi or gibi, meyus, kendi kendine söyleniyor: — Allabım, çocuklarımı yola getirecek kadar sende kudret ve basiret yok mu? Allahım, acı bize artıkt İ (Arkası var )