6 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

A Finike Mektubu | Finikede Ziraat İşleri Finike (Husust ) — Tamamile bir ziraat memleketi olan kaza- mızın bu seneki Zer'iyatı gerek miktar ve gerek tenevvü itibarile diğer senelere nisbetle faik bir derecededir. Fakat pek geniş bir sahayı sulıyan ve Finikenin bir Nili olan Alagır çayının birden- bire kesilmesi binlerce dönüm bazırlanmış - tarlaların ekilmeme- si, ekilmiş kısımların da susuz- luk yüzünden kuruması gibi fena bir netice vermiştir. Alagır çayının biraz şarkında bir dağ eteğinden kaynak bir halde çıkan Köksü olmasa idi köy- Tünün bütün Ümitleri sönecek ve yoksuzluğun zebunu olacaklardı. Bu Köksu membaında ve mecra- sında pirinç şirketi tarafından bi- yük Fedakârlıklar Iİhliyar edile- rek yapılan ameliyat ve açılan cetveller sayesinde geniş bir sa- bayı bol bol suliyabilecek - bir hale getirilmesi sebebiledir. ki Kumluca Nahiyesi mıntakasında | olukça zer'iyat yapılabilmiştir. | Bu sene Finikede: 8500 dö- ! nüm pirinç, 4195 dönüm buğday, 2571 dönüm arpa, 5970 dönüm sisanı, 3285 dönüm mısır, 1855 dönüm akdarı, 140 dönüm pa- | muk, 70 dönüm Amerikan fıstığı ekilmiş ve 1452 dönüm sair zer- iyat yapılmıştır. Bu suretle 280 bin dönümden fazla arazi ekilmiş demektir. Bu zer'iyat meyanında en fazlası pirinçtir. Ancak susuzluk yüzünden birkaç bin dönümü ku- rumuştur. Pirinç zer'iyatından 1000 küsur dönümü müteferrik surette köylü tarafından ekilmiştir, mü- tebakisi pirinç şirketine aittir. Bu seneki kışlık mahsulât, yani buğday ve arpa feyizli ve bereketli olmasaydı köylü malşet muzayakasına düşecekti. Bununla beraber pirinç sahasının genişliği ve pirinçlerin mebzul bir mahsul verebilecek vaziyette olması şa- memnuniyettir. ’mÇM köylüye pirinçleri biç- mek, nakletmek gibi iş sahaları doğurmuştur. Ötedenberi Köksu #uyunun soğuk olması köylülerde bu suyun pirinç için elverişli olmadığı kanaatini yaşatmakta iken bu seneki pirinç zeriyalı bu zebabın — yanlışlığını — meydana çıkarmış ve 30 metre murabbaı bir. sahada 10- 14 çuval pirinç alınabileceği tahmin olunması da köylüde piriüç zer'iyatına büyük bir alâka uyandırmıştır. —F. N. Malatyada İki Şirket Arasında Bir İhtilâf Çıktı Malatya (Musust) — Simens Elektrik şirketi ile )Llı!yı Elek- trik Şirketi arasındaki ihtilâf hAlA halledilememiştir. Malatya Şirke- ti, Simens Şirketi mukavele ah- kâmına rizyet etmediği iddiasile, Simensin şirketten istediği yüz on bin lirayı şimdilik vermemek- tedir. Meselenin halli için Osman Hilmi, Fettah ve Mehmet Beyler- den mürekkep bir heyet İstanbu- la gitmiştir. Kırkağaçta Kırkağaç (Husust) — Bir ay mezmiyetle İstanbula giden ka- zamız — Jandarma — Kumandanı mer Faruk. Bey bugün buraya gelmiş ve vazifesine başlamıştır. $ Çoktanberi münhal bulunan kazamız Belediye doktorluğuma Dr. Zeki Bey isşminde bir zat tavin edilmiştir. Zeki Bey gelmiş, vacilesi başına geçmiştir. Vanda İhya Faaliyeti Van ( Hususi) Tarih çok bariz bir şekilde ispat ediyor ki felâkete, — musi- bete uğrıyan milletleri, büyük mürşitler — kur- tarmıştır. Hara- belerden mamu- reler yaratmak için de bu kak- deden — istifade edebiliriz. Halkı gayrete getiren halkı çalıştıran, ona yaratmanın sırlarını öğreten büyük mürşitler sayesinde hara- belerden mamüre- ler doğar. Türk vatanı bu açık hakikatin misalk- lerile — doludur, Vatammızın uzak bir — köşesinde cümhuriyet ve hu- dut bekçiliği yapan Van ve van- hlar, Büyük Halâskârın eserinden taşan manayı anlamış, inkılâbın bünyesine sarılmıştır. Van, en fazla harap olan ve bu manzarasile büyük harbin acı hatıralarını sinesinde taşıyan vi- lâyetlerimizden birldir. Cesetle enkazdan — ibaret kalmış - olan bu şehrin ülmi ve içtimat saha- larda gösterdiği terakkileri ve bu eserleri şehrimize hediye eden devlet adamlarını tanıtınak h!', bertaraf etmiş, y:l:ri: yenile- | Antalyada Kıbrıslılar Analya (Hususi) — Dün (- manımıza gelen İtalyan vapurile Ywınlılıı;’ı.' ü=k I::i.nıılîi: rıstan on i müsaade talep ederek memleke- timizin şayanı temaşa mahallerini gezmişlerdir. Kendilerile görüşerek seyahat- lerinin sebebini sordum. Bu sene Kıbrısta — mahsulât — olmadığını, halkın sıhhat ve hayatile alâka- dar olan su meselesi halkı pek ziyade müteecssir ettiğini, suyun vapurlarla getirilmekte olduğunu ve suların çekilmesi yüzünden daha birçoklarının hlcret etmek üzere hazırlıkta — bulunduklarını söylediler. Akşehir (Hu- susi) — Adana- daki Seyhanspor kulübüne —men- sup Necmi, Be- kir vo Ahmet Beyler İstanbula gitmek — Üzera bisikletle şehri- mize — geldiler, burada — beledi- yeyi, kaymakam beyi ve spor kulüplerini ziya- retten sonra Af- yona — hareket Bu Hudut Beldemizde Harabeler Arasından Mamure Van şehri. Yukarda: Eski ve köhne çarşı. aşağıda : Yeni yapılan çarşı. numuzun borcudur. Bu arada bir senedenberi vilâyetimizi ida- re eden vali Mithat Beyi zikre- debilirim. Birçok kazalarda kay- makamlık yapan, mülkiye müfet- tişliklerinde ve en son ğllıiı vali muavinliğinde bulunan Mithat B. bir senedenberi şehrimizi ve vilâyetimizi imar ve ihya etmekle meşguldür. Mithat B. İlk iş ola- rak len ibphı ıli mwi yi ılıııyıyıîm= % vaziyette bulunan köhne binaları Gönende Bir Maî;am Gönen (Hu- susi) — Büyük zaferin yıldönü- mü günü kasa- banır acı bir * ölümle karşılaştı. —? İstanbal Erkek Muallim mektebi ©, 931 mezunların- $ dan olup bir darpaşa — Malte- * pesinde muallim- lik yapan Mus- tafa Derviş B. kasabamızda vefat etti. Çok sevilen ve henür21yaşında olan bugencin cenazesi büyük merasimle defnedildi. Mezarı başında samimi göz yaş ları döküldü. Gönderdiğim resim, bu hazin merasimden bir intibadır. BEETETTT TT LT Adanada Sporcular ettiler. Gençlerin şehrimizde alınan bir resmini gönderiyorum. (Son Pasla: Bu sporcuların İstanbula muvasalat ettiklerini dün bildizmiştik.) ler Yükseliyor | rini — yaptırmış- tır. Memleketten çok sene uzak yaşıyan Vanlılar buraya geldikle- ri zaman eski harabeler — Üze- rinde mamureler, zarif ve — güzel binalar yükseldi- ğimi görerek Bugün güzel ve sıhhi bir çarşıya, : geniş ve temiz caddelere malik bulunuyoruz. U- mumi harpte yı- kılan binalar ara- sında Belediye binası da bulu- nuyordu. unun Üzerine Belediye — daha Ü düne kadar tek o bir odadan ibaret ' kulübede iş gö- rüyordu. Fakat muntazam suret- te tatbik edilen hayret ediyorlar. | | minde bu havalide korkunç frlıs imar programi sayesinde şimdi yepyeni, kârgir ve çok güzel bir belediye binası uücuda getiri- miştir. Jandarma kumandalığı da iki odaya yerleşmiş bulunuyordu. Vali Mithat Bey bunu da nazarı | dikkate almış, mükemmel bir jandarma dairesi inşasına başlan- mıştır. Binanın temelleri geçen cümhuriyet bayramında merasimle atılmıştır. Bu güzel binanın inşa- atı da yakında bitecektir. Mesut Balıkesirin 'Kurtuluşu Bugün 6 eylül, güzel ve şirin Balıkesirin düşman istilâsından kurtulup aziz vatana tekrar ka- vuştuğu mahut günlin yıldönümü- dür. Bütün Balıkesirlileri candan tebrik ederiz. Bu münasebetle bugün Balr kesirde bir yerli mallar sergisi açılacaktır. Vatan Şehitlerini Ziyaret.. Tekirdağ (Hususi) — 15 eylülde Çanakkaleye azimet ve avdet etmek Üzere anbuldan hareket edecek olan Gülcemal 'Tekirdağa da — uğrıya- m:' Tekü ğhıllmıııı 3- bir kısmı bu seyi eektir. te iştirak ede- Eylâl 6 Memleket Manzdraları 'Orduda Yol İhtiyacı Ordu (Hususi) — Kasabame- zın mamuriyeti ve ihracatının ehemmiyeti noktai nazarından müs., | tesna bir mevki kazanmış olan Ordu vilâyeti diğer vilâyetlere nisbeten yol ihtiyaçlarını tatmin edememiş ve yurdamuzun ihtiva eylediği birçok memleketlerden yol hususunda — maalesef — geri kalmıştır. Dahil — memleketlerle temin olunacak irtibattan mütle- vellit birçok iktısadi ve askeri ehemmiyetine binaen takriben 50 Sene evvel küşat ve inşosı ikmal olunan ( Ordu - Mes'udiye ) yolu, tabil arızalarla mahsur olduktan başka bazı noktaları da — deniz sathından 1300 metre - irtifam- da bulunduğu için kış mevsi- nalar kopar. Senenin altı ay » '- yolculuk inkıtaa uğrıyarak n kabil ihtiyaçlarımız temin ol Maz. İşte her memleketin olduğu gibi bizim memleketimizin de n büyük dertlerinden ve mübrem ihtiyaçlarından biri yol mesele- sldir. Bunun iktısadi ve askerf ehemmiyeti nazarı itibara alınarak dabil — memleketlerde maniasız ve arızasız. bir şekilde rabıta temin — edilmek — Üzere — yirmi .beş sene evvel bir ( Dere yolu ) küşat ve inşası tekarrür eylemiş idi, Z Bu müstakbel yolun güzergâhı tayin olunmak üzere celbolunan mühendisler ve dördüncü ordu erkânı harbiresinden — gönderilen bir yol mütehaasısından müteşek- kil heyeti Fenniye taralından güzergâh tayin olunmuş ve fakat Balkan —harbinin zuhurile bu (Dere yolu ) faaliyeti akamele mahküm olmuştu. İşte bu tarihtenberi — teşhis ve tedavisi mümkün olmıyan ( Ordu - Mes'udiye dere yolu ) derdi son zamanlarda hazık bir doktorun muayene ve tetkikinden geçtikten —sonra “marazı teşhis olunmuş ve artık tedavisine him- met olunmak kararı verilmiştir. Memleket hesabına — birçok faydaları nefsinde toplıyacak olan ( Dereyolu ) işile bizzat Vali Bey meşgul olmaktadır. Öğrendiğime göre Vali Nazif Bey bu yolun bir an evvel tamamlanması husu- sunda bütün gayretile çalışmak. tadır. — Ş. Bir Haydutluk ASN M. Kı;alpaşada İki Şerir Yakalandı M. Kemalpaşa ( Hususi ) — Kazamızm Hamidiye mahallesin- den Ali Efendinin zevcesi Zehra Hanım, kazaya bir saat mesa- fede olan Mecidiye - köyünde bulunan babasını görmiye — git- miştir. Birkaç gün misafirlikten sonra dönüşte ail ve Hasan isminde iki sabıkal:, yolda önüne çıkarak Zehra Hanımı dağa ka- çırmışlardır. Kadın bağırmış, yal- varmış, fakat — şerirlere — söz anlatamamıştır. Bu haydatluğu haber — âlan köylüler Hasan ve İsmaili yakalamışlardır. Şerir- ler tevkif edilmişlerdir. On Baş Kumarcı Tutuldu Malatya (Hususi) — Kısmı azamı müsellâh olmak üzere on beş kumarcı cürmü meşhut ha- linde yakalanmış, derhal Adliye- ye verilmiştir. Polia kumarcılarla sıkı bir mücadeleye girmiştir.