6 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

0__Sıyfı ! l Di _ı;î Haâdiseleri Dünyanın En Temiz Milleti Hangisi İmiş? Hangi istatistiğe istinat ediyor ve bu istatistik nasıl vücuda ge- tirilmiştir. bilmiyoruz. Fakat bir Leh gazetesinde, muhtelif mil- letlerin temizlikleri hakkında şu mütalea ve rakamlara tesadüf ettik: Dünyanın en temiz milletinin Alman milleti olduğu tahakkuk etmişti. nede 10 kilo, İngiliz 9,5, Fransızın 9, Çekin 5, Romenin 3, Lehlinin 2,5, Rusun da 1 kilo sarfettikleri tesbit olunmuştur. Kırılmıyan Camlar Bundan birkaç gün evvel cam sanayiinde şayanı hayret bir te- rakki husule . geldiğini yazmış ve kırılmaz cam yapılmıya muvaffak olunduğunu kaydetmiştik. Bilhas- sa otomobil, otobüs kazalarında fevkalâde işe yarıyan bu camların yeni bir nevileri daha yapılmış- tır. Bunlara Pireks ismi veri- mektedir. Meselâ Pireks camı ile yapılmış bir süt şişesinin içine soğuk süt koyunuz ve bu şişeyi istediğiniz sıcaklıktaki suya — batırınız. Şişe sapsağlam kalmaktadır. Bunun faydası şı- duür ki hem çocuklu annelerin kırılan şişeler yüzünden bütçeleri harap edilmiyor, hem de süt ço- cuğunun ılık sütü çarçabuk temin edilmiş oluyor. Kaybolan Akdeniz Fransız profesörlerinden M. A. Şövalye hayret edilecek bir coğrafi iddia meydana atmakta- dır. Bu zata göre, bugünkü Ak- deniz tek değildi. Bir eşi daha vardı ve Afrikanın garbında bu- lunuyordu. Bu denizin Cenubu Şarkisinde bulunan ve bugünkü | Şap denizini andıran ikinci bir başka deniz de kaybolan bu Ak- denizin eşile Atlas Okyanusunu biribirine birleştiriyordu. Asri Fiat Listeleri Pariste Monruj semtinin bir bakkalı anlaşılan hayat pahalılığı hakkında müşterileri tarafından waki olan şikâyetlerden müteessir olmuş olacak ki, dükkânının önüne şöyle bir levha asmıştır: Fiat Vergiye giden | kısım 0,22 1,05 1143 2,20 1,28 Bir litre şarap — 1,80 Bir kilo şeker 380 Bir litre Rum 23 Bir kutu kakao 8 Bir paket çay 4 Bir litre sirke — 1,75 0,35 Bir litra esans — 4,00 1,60 Burada gösterilen fiatler bit- tabi franktır. Sarhoşlar azaldı İçki yasağı kaldırıldıktan son- ra Finlândiyada içki içenlerin adedi yüzde yirmi aza'mıştır. Bunun sebebi, sarhoşlara karşı hükümetin aldığı son derece şid- detli tedbirlerdir. İthalât Ticaret Odası Vesikaları Tetkik Ediyor Son tahdit kararnamesi mu- cibince, A. B. E: H listelerile diğer listeler üzerinden siparişte bulu- nanlar, — sipariş — ettikleri — malı eylül nihayetine kadar getirte- bileceklerdir. Ancak kararname bu siparişlerin tevsikımi şart itti- haz ettiğinden Ticaret Odası ün müracaat eden tacirlerin tahmil vesikalarile, sipariş mek- tuplarını tetkike başlamıştır. Ve- sikaları muvafık görülenlere mal- _|.ı::ı ithal müsaadesi verilmek- “ tedir. Filhakika bir Almanın se- sabun | ——— — ——— eee ee L 7 Dünyada Olup Bi_teıîî& Alman belediye zabıtası, epey da serseri bir surette dolaşan bir seyyar satıcıyı yakalamıştır. Türlü kartpostallar satan, sey- yahlara ahlâk ifsat edici resim- | ler — vererek kazanan bu adamın yakalanması ile öteden- | beri zabıta meşgül — oluyordu. | Nihayet geçen gün, Berlin zatı- tası bu emeline muvaffak olmuş- tur. Serserinin hüviyeti tespit edilmek — istendiği — zaman bu | adam büyük bir soğukkanlılıkla kendisinin sabık Arnavutluk kıralı ve Avusturya kıral hanedanına mensup Prens dö Vid olduğunu söylemiştir. Berlin zabıtası, Prens | dö Vidin bulunduğu maballi bil- | diği için serserinin iddiasına bit- tabi inanmamıştır. Fakat yapılan | tahkikat, esasta olmasa bile te- ferruatta bu serserinin haklı duğunu öğretmiştir. para ol- Maceraprest Bir Adam Berlin zabıtasının yakaladığı serserinin adı Viddir. Arnavut- luk kırallığım kısa bir müddet ühdesine alan Avusturya prensi ile isim farkı, birinin başında | asalet işareti olan ( dö - fon ) kelimesinin bulunmasıdır. Bugün- kü seyyar satıcı, vaktile Arna- vutlük — hükümeti — Türkiyeden zamandanberi Berlin sokakların- ! ayrıldığı vakit başına getirecek | arslan — terbiyeciliği — yapıyordu. Prens dö Vid'in Arnavut kıralı intihap edildiğini duyduğu zaman bu vaziyetten istifade etmeyi düşündü. Esasen çalıştığı sirkte giydiği elbise sırmalar içinde ve ihtişamlı bir kıyafetti. Arnavuts | ların da alâyişi sever insanlar ol- duklarını her nasılsa Öğrenmişti. Prens dö Vid'den daha cev- | vel davranarak Tirana bir telgraf | ve - kıralın muayyen — bir çekti günde, muayyen bir | huduttan Arnavutluğa geleceğini bildirdi. O gün, filhakika sırmalı elbiseler içinde çok yakışıklı bir Arnavutluğun — merkezine zat | gir- ve — Arnavut- erkânı — tara- bölümyeyer hükümeti | miş luk fından parlak bir surette istikbal | ediliyordu. Yeni kıral, doğruca Tiranda ikametine tahsis olunan | sarayına götürüldü. Cebinde beş parası yoktu. Kesesi, miktarı kâfi para ile dolduruldu ve geçit biribirinl | resimleri, — merasimler takip etti. Bittabi muhtelif telgraf ajans- — ——pm—n |P Fotoğraf Tahlili Kuponu detiyorsanıs | Yotoğrafınızı 5 adet kupon ile bir- Dkte göünderiniz. Fotoğrafınız sıraya tabklir. ve iade #dilmez. İslm, meslak veya san'at? Tabiatinizi — öğrenmok Bulunduğu memleket Fotoğrat — intişat edecek ni ? | Fotoğrafın — klişesi B0 kuruşluk Plüom kabilinde gönderilebilir. bir kıral aradığı zaman bir sirkte |— SON POSTA Bu Adam, Arnavutluk Tahtında Beş Gün Hü- küm Sürmüştü Serseri Kral Vid Eylâl 6 —. 'Eski Bir Kral Berlinde Kart Satıp Serserilik Yaparken Hapse Atıldı | ları da yeni Arnavutluk kıralının | Tirana gelip makamına kuruldu- gunu dünyanın her tarafına ye- tiştirdiler. Halbuki hakiki Arna- vut kıralı olan Prens dö Vid he- nüz Avusturyada idi ve Arnavut- luğa hareket etmiye hazırlanıyor- du. Bu telgrafları okur okumaz telâşa —düştü. — Telgraf telgraflar yağdı. Nihayet mexele anlaşıldı. Tirana gelip Arnavut tahtına kurulan adamın serseri ruhlu bir sirk cambazı olduğu anlaşıldı, derhal tevkif edildi ve hapse atıldı. Fakat plân o kadar cüretkâ- rane tertip edilmiş ve muvaffa- kıyetle tatbik olunmuştu ki bü- tün dünya bu hâdise karşısında kahkahalarla güldüler.. Birkaç ay sonra Prens dö Vid resmen Ar- navutluk tacını başına giydiği zaman bu mes'ut hâdise şerefine üstüne serseri Vidin cezası affedildi ve kendisi hudut haricine - çıkarıldı. Bu müddet zarfında Vid beş gün müddetle Arnavut milletine k- rallık yapmıştı. O gün, bugün Alman şehirlerinde serseriyane dolaşır ve hüviyetini soranlara, büyük bir merasimle kendisini takdim eder: Sabık — Arnavutluk Prens dö Vid. Kıralı Halkı İskeletlerden Mü- rekkep Bir Manastır 'Lime Bir Halde İspanyanın Eskivyas denilen bir kasabası vardır ki memle- ketin uzak bir ucunda kâindir. Eskivyas ile İspanyanın şehirleri arasında münakal tası eşek ve katır inhisar etmek- | tedir. Çünkü arazi çok sarptır | ve yol yoktur. Yolcular, oşya hep hayvan sirti ile nakledil- | mektedir. İspanyada ilân olunan Cüm- huriyet idaresi, koca bir memle- ket parçasının böyle iptidai bir vaziyette bırakılamıyacağını düşünerek bu kısmı imar etmi- ye karar vermiştir. Birtakım tetkik heyetleri taraf, — taraf bu mıntakaya — dağılarak - tet- kikata başlamışlardır. Bu he- yetlerden biri, yukarıda ismi- | ni kaydettiğimiz kasabanın met- halinde büyük bir kilise ve yı- nıwda bir manastır görmüştür. Manastırdan içeri giren ziya- retçiler, önlerine çıkan manzara karşısında donup — kalmışlardır. Çünkü manastırın kapıcı kulübe- sinde canlı bir insan yerine bir iskelet — bulunuyordu. İlk anın dehşeti geçtikten sonra heyet azası ilerlemiye başladı. Şaşkın- lığı büsbütün arttı. Çünkü bu manastır. canlı insanlar yerine birtakım iskeletlerle dolu idi. Meselâ merdiven başında bir papaz vücudunun etleri lime lime olmuş bir halde duvara dayan- mış ve iki elini biribirine kavuş- turmuş — bir halde — duruyordu, Hattâ istigraka dalmış ve dua | ediyor gibi idi. Manastırın diğer odaları ve |Papazlar Hep Ölmüş, Etleri De Lime Dökülüp Kalmıştı Manastırın merdivenlerinde di- kili duran bir papaz iskeleti hücrelerinin vaziyeti de hep böy- le idi. Kasaba halkına manastır pa- pazlarının. neden öldükleri s0- rulduğu zaman hiç kimse cevep veremedi. Genç İspanyol cümhu- riyeti, önünde dikili duran gün- lük ve müstacel idare meseleleri ile beraber zamanın bu garip ve garip ve tüyler ürpertici sırrinı da yırtmıya çalışıyOr. | | ayaklar altına almak demektir. l I Kari Mektupları î_ TARaer Ae İT İ Bir Talebe Haksız Bir Muamelenin Tashihini İstiyor Efendim, Bendeniz Kadıköy Erkek Li- sesi Üçüncü sımıf talebesindenim. 932 haziran mezuniyet imtiha- nında ikmale kaldım. Pederimin memuriyetinin Yozgatta bulun« ması hasebile 29 temmuzda Yoz- gada geldim. 4 ağustosta Yoz- gat ortamektep müdüriyetine bir istida —ile ikmal — imtihanımın Yozgatta yapılmasını bildirdim. İstidanın cevabı bugün yarın gelecek diye beni 10, 12 gün beklettiler. Bu müddet hitamında Kadıköy lisesinden cevabın gel- diğini fakat Maarif Vekâletinden emir Aalınmadan tasdiknamemin | gönderilmiyeceğini yazdıklarından Maarif Vekâletinden emir alına- cağını söylediler. Bunun üzerine Yozgat Mektep Müdürü Maarif Vekâletine başka mekteplerden aynen benim vaziyetimde gelen iki hanım ile bir efendi için izin verilmesini bildirmiş. 20 Ağustosta arkadaşlarımın izni gelmiş ve benim 31 Ağus tosta müracaatimde burada im- tihan edilemiyeceğimi — alelâcele mektebime gidip orada imtihana girmemi söylediler. 30 — saatlik bir yol olan İstanbul ile Yozgat arasında ve ayni zamanda her istenildiği zaman — bulunamıyan vesait ile 1 Eylül sabahı saat 8,5 ta başlıyacak olan imtihana nasıl yetişbilirim? Bu maruzatımı gazeteniz vasıtasile alâkadar ma- kamın nazarı dikkatini celbeder- seniz beni minnettar etmiş olur- sunuz — efendim. İki mektebin —anlaşamaması neticesi olarak benim tahsilim bir sene gerilemiş oluyor, bu haksız muamelenin tashihini rica ediyorum. Kadıköy Erkek Lisesi Üçüncü «mıf talebesinden M. L N. Gaziantep Hapishanesinde 953 Kişi Var Hapishanemizin haddi istiabi- sinin 400 kişi olduğuna dair mem- leket Sıhbiye müdüriyetinin has- tanesinin — doktorlarının — rapor- ları vardır. Buna reğmen hapis- hanenin bugünkü mevcudu 953 tür. Sıcakta çok rahatsız oluyo, ruz. Nazarı dikkati celbetmenizi rica ederim. Gazlantep haplshanesi mahâm ve mevkuflar namma : Nazmi Cevaplarımız Fatihde Feridun Böoyet Eskişehirde bu isimde bir mektep vardır. Tahsiliniz mektebe girmiye müsaittir. Bir rivayete göre mektep bu sene lâğvedilmiş veya başka bir şekle konulmuş- tur. Mektebin san'at kısmında, meselâ — tesviyecilikte çalışanlara 50 kuruş yevmiye verilmektedir. Eskişehirde Mektep Müdüriye- tine veya istasyon Müdürlüğüne bir mektup yazarak hakiki vazi- yeti öğrenebilirsiniz.. Maamafih lise tahsilinizi ikmal etmebizi de tavsiye ederiz. Sorduğunuz zatın nerede ol- duğunu Beyoğlu 4373 numaraya telefon ıdenl oğnnebiljrıiniı.y * Urfada Fazıl Ahmet Beyet Halkın parasızlıktan ve zen- ginlerin paralarını köylerde - istif ettiklerinden şikâyet ediyorsunuz. Kimsenin şahsi servetine müda- hele edilemez. Zenginlere: Para- larınızı küplerden çıkarınız, pi- yasaya dökünüz, iktısadi faaliyot başlasın, — bu suretle işsizler iş bulsun denemez.. Böyle bir mü- dahele Fertlerin en mukaddes aklarından olan mülkiyet hakkını