10 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

10 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

f ;w y K Eğ l Dünya Hüdiseleri Japonlar Dünyada Olup Bitenler : Yeni Bir Gaz — İJaponyanın Casus Teşkilâtı İngilizlerin Entellicens Servisine Taş Çıkartıyor Keşfetti Bu ayın birinci günü güneş tutuldu ve ancak bir kısım şimal memleketlerinden, Atlas Okyanu- sundan görülebildi. Güneş tutu- masının gözle takip edilebilecek safhası ancak yüz saniye sürmüş- tür. Fakat bu müddet sarfında bu sema tezahürünü en iyi takip | edebilen memleket ve şehir Ame- rika ile Nevyork olmuştur. Bu münasebetle Japonyanın Tokyo rasathanesi de güneşin tutulmasını takip etmek için Amerikaya bir fen heyeti göndermiştir. Bu heyet | Japonyanın Kiyoto Darülfünunu profesörlerinden mürekkepti. Ba- pında da darülfünunun müdürü Profesör Hirayana bulunuyordu. Heyetin — tetkikatı — neticesinde, dünyada, şimdiye kadar mevcu- diyetinden hentiz şüphe bile edil- miyen yeni bir gaz bulunmuştur. Heyet, bu gazı, güneşin renkle- rinin fotoğrafisini almak suretile meydana çıkarmıştır. Jimmy Valker Meselasi Nevyork, 7 (Hususi) — Hak- kında çıkan müteaddit dediko- dular üzerine mahkemeye verilen Nevyork Belediye reisi Jimmy Valker istifanamesini vermiş ve Nevyork Valisi M. Roozvelt ta- rafından kabul edilmiştir. Nev- york Belediye Reisi, ayrıca halka hitaben neşrettiği vedanamesinde kendisine karşı tutulan hattı ha- reket hakkında halkı hakem ta- yin ettiğini beyan etmiştir. Ayni zamanda, bu vedanamede, Vali M. Roozveltin muamelesini şid- | detle tenkit eden kısımlar vardır. M. Roozvelt - istifanameyi almış, fakat hiçbir şey söylememiştir. Gerek belediye reisi, gerek M. Roozveltin her ikisi de demokrat fırkasına mensup olmaları ve M. Roozveltin cümhur — riyasetine mnamzetliğini koyması, intihabat işlerinde demokrat partisinin şan- sını ciddi bir surette rayıflat- mıştır. Son Postat Bu zatın mahke- meye verilmesini müteakıp, bu muameleyi icap eden sebepleri uzun boylu teşrih etmiştik. Balıkçılık Ve Elektrik Moskova, 7 (Hususi)— Lenin- | grat tecrübe ve tetkikat enstitü- Sünün 1931 denberi balık avcılı- ğında elektrik kuvvetinden istifa- de edilip edilemiyeceği meselesi, en son yapılan tecrübelerden sonra tamamen — muvaffakıyetli neticeler vermiştir. Bu lecrübe- lere göre elektrik kuvveti, balık- ları avlamakta değil, balık sürü- lerinin hareket — istikametlerini tayin etmekte kullanılıyordu. Şim- di anlaşılmıştır ki gerek nehir- lerde, gerek - sahil balıkçılığında, balık sürülerinin yaklaşıp yaklaş- madıklarını elektrik kuvveti saye- sinde öğrenmek ve ona göre tedbir almak mümkündür. Bu sene Leningrat enstütüsünün bul- duğu usul sayesinde, balık istih- salâtını geçen seneye nisbetle iki misline çıkarmak mümkün ola- caktır. Londrada Kasap Mektebi Londra, 7 (Hususi) — Londra Belediyesinin müzaharetile burada bir kasap mektebi açılmıştır. Bu mektebin dersleri, kasaplık öğ- renmek istiyenlere bir koyun ve- ya sığırın nasıl kesileceğini, etle- Japon Seyyahlarının Esrarengiz Vazifeleri Vardır bü Kadınlı, erkeki! Japon casusları eksariyetle böyle seyyah Dünyanın gizli ve korkunç kuvvetlerinden biri de Japon ca- sus teşkilâtıdır. İngilizlerin meş- hur Entellicens Servislerine rah- met okutacak bir dereceyi bulan bu Japon teşkilâtı, bilhassa Ja- ponyanın menfaatlerile alâkadar olan mıntakalarda çalışır. Onun içindir ki bu gizli kuvvetin umu- miyetle Avrupada — mevcudiyeti hissedilmez. Çalıştığı sahalar, bil- hassa, Sovyet Rusya hudutları, Amerika ve Amerikanın idare- sinde bulunan Filipin Adaları, İn- gilterenin meşhur — deniz üssü olan Singapur, Amerikanın Ha- vay adaları ve Panama kanalı. Müthiş Bir Kuvvet Japonyanın siyast ve iktısadi emeller beslediği yerlere hulül | etmesi için bu teşkilâtın büyük hizmeti ve faaliyeti görülür ve görülmüştür. Bu teşkilât umumi- yetle iki mühim kısma ayrılır: | — Muükabil istihbarat teş- kilâtı ki, başlıca vazifesi ecnebi casuslarının Japonyada faaliyetle- rine mâni olmaktır. 2 — Hariçte çalışan Japon casus teşkilâtı. Bu gizli müessesenin müessir bir surette hizmet görebilmesi için Japonlarca kabul edilen esas şudur: Casuslak yapılan memleketin ahval ve şeraitine Japon memur- larının mutlak - sürette uymaları. Bunun haricinde Japon bahriye- sinin elinde ve emrinde Üçüncü bir casus şebekesi daha vardırki doğrudan doğruya büyük Japon deniz erkânıharbiyesine merbut- tur. ve oradan aldığı — talimat | öze.ine hareket eder. rin ne suretle ayrılacağını öğret- mek gayesini takip etmiyor. Bu mektep, bilâkis, bir kasap dük- kânından alış veriş eden kimse- lerin, menfaatlerini nasil' koruya- bileceklerini öğretiyor. Kaç kişi vardır ki bir kasaba uğradıkları zaman matlup veçhile et almasını bilebilsinler. Filâto nedir ? Külbastılık hayvanın ne- resinden çıkarılır. Yüz dirhem kıyma almak istediğiniz. zaman bu eti, aldanmamak - şartile hay- vanın hangi kısmından ayırtıp kıydırmak — lâzımdır ? Londrada yeni açılan kasap mektebi, mü- davimlerine, işte bu malümatı tedris ediyor. Bu mektep müda- vimlerinin daha ziyade ev kadın- ları ve aile hanımlarından mürek- kep olduklarını kaydetmiye lüzum yoktur, - Maamafih İster ticari, ister askeri ve iktısadi sahada çalış- sınlar Japon — casusları Japon ordu. — erkâmharbiyesile — sıkı bir temas halindedirler. Bun- lar için her sene mühim mik- tarda tahsisat ayrılır ve bu tahsi- satın miktarı ne derece yüksek olursa olsun Japon Meclisinde hiçbir tenkit ve itiraz davet etmez, Memleketin gerek müdafaası ve gerekse emperya!list meyillerinin tahakkuku için vücude getirilmiş elan bütün bu şebeke haricinde komünizm — ve ihtilâlci — amele teşekküllerinin faaliyetini -takip etmek Üzere başkaca bir teşkilât vücude getirilmiştir. Memleketin emperyalist emel- Llen' için çalışan casuslar kadar ehemmiyet verilen bu zümrenin mensupları, harekâtını murakabe- ye memur oldukları amele mües- seselerinin günlük - faaliyetlerini bile raporla âmirlerine bildirmiye | mecburdurlar. Bu teşkilâta verilen ehemmi- yetin derecesini anlatmak — için bu teşkilât için ayrılan tahsisatın | 1931 senesinde 600 bin yen ( Ja- pon parası ) den 6,500,000 yene çıkarıldığını işaret etmek kâfidir. Japon Seyyahlarının Vaziteleri Japonların Çinde — casusluk yapmak için tatbik ettikleri usul- lerden biri de mıntaka mıntaka seyyah kafileleri göndermektir. 15 - 20 kişiden mürekkep bulunan bu seyyah kafileleri güya gez- mek için geldikleri mımntakaları baştanbaşa dolaşır, mükim gör- dükleri noktaların fotoğrafilerini alır, haritalar çıkarır, sonra gel- dikleri gibi sessizce dönerler ve yerlerine başka gruplar gelir, Büyük Okyanustaki Sovyet sahillerini de tetkik, tespit ve haritalarını çıkarmak için ayni üsülden — istifade — ederler. Çok defa bu casusların basit birer balıkçı kıyafetine girdikleri ve bu sayede Kızıl Donanma hak-- L —— TAKVİM — CUMARTESİ 30 Güs - 10 EYLÜL - 932 bizir 128| Arabi Rumt » Ağuslassı (8- Cemacevvel- 1851 ir 1348 | ivayatt| Vak'ı | Ezan! ! vavı Vakit (Esasi Güneş ( 1116 | 5. 35 fAkışam (12 -I 18. 20 Öğle Pa aaliz 11 İ yas (1 34 | 20 04 İkindi |& I7İIS. ATİ bessak (9 22| 1 53 kıyafelinde gözükürler kında malümat topladıkları gö- rülmüştür. Japon Askeri Casusları Japon casus teşkilâtının baş- ea kıymetli unsurları erkân- harp zabitlerinden mürekkeptir ve son Mançuri harekâtından evvel bu mıntakada 400 Japon erkânıharp — zabitinin faaliyette bulundukları — tesbit — edilmiştir. Bir Japon askerli casusunun baş- | hca ve ilk vazifeleri şunlardır : 1 — Askeri casus, çalıştığı mıntakanın askeri teşkilâtı, kuv- vetleri, bunların taksimatı hak- kında âmirlerine her an mufassal izahat verecek vaziyette bulu- nacaktır. Ayni zamanda husule gelecek değişikliklerden Tokyo erkâm- harbiyesini dakikası dakikasına haberdar edecektir. 2 — Japon askerl casusu, şimendiferlerin faaliyetini daimi bir murakabe altında bulundur- makla mükelleftir. Ayni zamanda, bulunduğu mıntakanın içtimal ve iktısad! şeraitine nüfuz etmekle mükelleftir. Ayrıca telefon ve telefon idarelerinde de parmağı bulunacaktır. 3 — Yine bu casus, çalıştığı memleketin mühimmat fabrikala- rınt tanıyacak, yerlerini bilecek, malzeme depolarının mahiyet ve mevkiini tesbit etmiş bulunacaktır. 4 — Bulunduğu — mıntakanın yüksek rütbeli zabitlerile müna- sebet tesis etmiş bulunması ve bunların nezdinde itimat kazanması da şarttır. Ayrıca mülkiye &mirlerile de temasa memurdur. Ta ki düş- manın maddi ve manevi kıymeti hakkında bir fikir edinilebilinmiş olsun. 5 — Ayrıca bu mıntakanın iktısadi şeraiti, istihsal noktasın- dan memleket dahilindeki mevkiü, malf müesseselerinin mahiyetini bilmek te Japon askerl casusunun başlıca vazifeleri arasındadır. Bu casuslar, Tokyo erkânı- harbiyesi ile günügününe ve şifre ile muhabere etmiye mec- burdurlar. — Erkâmharbiye, — bu şifreleri kemali ehemmiyetle tas- nif eder, dosyalarına yerleştirir, husust haritalar üzerinde lâzım- gelen işaretleri kaydeder. Japon Casus Merkezleri Eğer — casusların — çalıştıkları mıntakalarda Japon miülesseseleri varsa, — bunların vazifesi daha ziyade kolaylaşmış olur. Meselâ | Sovyet Rusya arazisindeki Vilâ- Kari Mektupları Dilsizlerin Serpuşu Sağır dilsizlerin caddelerde vesaiti nakliye kazalarından ko- runmaları için cemiyet heyetl idaresince kabul olunan ve vilâyetin müsaadel resmiyesini haiz bulu- nan Üstü sarı, kenarları kırmızı şapkalar dünden itibaren giyil- miye başlanmıştır. Vesaiti nakliye kullananların — nazarı — dikkatini celbederim. Sağır dilsiz ve körleri himaye Cemiyeti Kâtibi Umumlsi Mehmet Üzüm Fiati Hakkında Bir gazete üzümün okkasının 6 kuruşa satıldığını yazıyor. Bu yanlıştı.. En birinci üzüm 16 kuruştur. Eğer bu iddia doğru ise - ben 16 kuruştan almıya razıyım. Galata Yağkapanı Bergama sokak No, ö Ahmet Nuri Beyoğlunda N. Z. P. imzalı mek-s tup Bahibine: Yazılmasını istediğiniz mesele ilân mahiyetindedir. ve ücrete tâbidir. * Ankara vapura üçüneli Hidayet Beyo: Alâkanıza teşekkürler ederiz. Bu silsileye şimdilik nibayet ver- dik, Mektubunuzdan ilerde ist- fade edilecektir. * Mühendis Nuri Ziya Beye: - Maalesef şilr dercetmek — taa- mülümüz haricindedir. Kıymetli şiirinizden İstifade edemiyeceğiz. * İzmitte L Cemil Boyet Neyzen Tevfik ve Arap Mehmet Beyler elyevm san'at hayatlarına devam etmektedirler, L divostok Japon Bankası işte böyle bir casus merkezi İdi. —Rus mukabil — istihbarat — teşkilâtının faaliyeti neticesinde bu mülesse- senin mahiyeti meydana b mış ve b'ınh l’ı:llyeü:ı'.kt:lül etmiye mecbur olmuştur. Japoni gözdiktiği — bir mıntaka hakkında harekete geç- mek zamanı gelince, hâdise çı- karmak ve bu mıntakayı işgal etmek için vesile bulmak rld,- ten bile değildir. Bu takdirde orada çalışan Japon casuslarına bu nevi bir vak'aya sebep olma- ları için talimat verilir. Hâdise çıkar çıkmaz da Japon hükümeti vaziyet alır. Nitekim, talimatla arılan bu nevi bir vak'anın neticesindedir. ki Japon ordusu Mançuriyi işgal etmiştir. Japon casus ilâtının ne derece tehlikeli bir kuvvet oldu- ğgunu kaydetmek u söyle- BT Hero ll lli çıkarmak son derece tahdit edi- miştir. Günün herhangi bir saa- tinde, en tenha bir köşede fo- toğraf makinenizi bir mıntakanın Üzerine çevirir ve bu mıntaka da, bilmediğiniz halde, askeri ve memtu — bir. mıntaka — olursa, karşınızda derhal bir Japon po- lis memurunu göreceğinizden emin olabilirsiniz. Japonyada seyahat etmiş olan ecnebiler, bu bususta kâfi malümat sahibidirler. Şu hale gre İngiliz casus teşkilâtı olan tellicens Servisin karşısında Japon casusluğu, daha mahdut, fakat onüun kadar müthiş bir kuv- vettir. T kaptamı