16 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Eski Bir Yol Ve Bir Dilek Gaziantep ( Hususi ) — Vilâ- yetimiz halkının senelerdenberi temenni mahiyetinde kalan çok mühim bir arzusu vardır: Antep - Fevzipaşa yolu. Bu yol, dört sene avvel tah- minen yüz bin lira kadar sarfiyat ferasile hükümet tarafından yap- tırılmış, askeri, ticari, işlek, gayet mühim bir yoldur. 90 kilometreden ibaret olan bu yol Fevzipaşa istasyonundan başlar, Cebelibereket ve Maraş vilâyetlerinden geçerek Gaziante- be gelir ve buradan da Birecik üzerinden şark vilâyetlerimize ge- çor. Şark vilâyetlerini Anadoluya rapteden bundan başka hemen hemen bir yol yoktur. Bu kara yolunun Cebelibereket ve Ma- raş - vilâyetlerinden geçen kıs- mı maalesef devamlı - tamirat lera edilmemesi dolayısile bozuk ve harap bir hale gelmiştir. Di- yebilirim ki bu kısımdan insan otomobil ile geçerken korkuyor. Vaktile çok muntazam olan bu mühim yol ile bu iki vilâyet pek az alâkadar — olmuştur. Bilhassa önümüzdeki kış mevsi- minde bu yoldan geçmek müm- kün olamıyacaktır. Muhasebei hususiyelerin esaslı vazifeleri meyanında bir de ya- pılmiış olan bu gibi yolların esaslı tamiratını, halktan alınan yol parasile temin etmek keyfi- yeti vardır. Bu yolun tamiri için senelerdenberi Antep halkı icap eden —makamlara ve — alâka- darlara —resmi ve gayriresmi müracaatta bulundular, fakat bu müracaatlardan şu dakikaya ka- dar henüz müsbet bir netice çıkmadı. Bu yolun belki Maraş ve Cebelibereket vilâyetlerine doğ- rudan doğruya bir faydası yok- tur. Fakat askeri ve ticari menfaatlerin tevlit edeceği Umu- mi faidelerden berhalde bu iki vilâyet halkı da istifade etmekte- dirler. Bu iki vilâyetin valilerin- den; ve başmühendislerinden ri- ca ediyoruz. Bu yolun esaslı bir şekilde tamiri için bütçelerinden, velevki tek bir lira olsun sarfiyat yapmasınlar. — Yalnız Şose ve Köprüler Kanununu tatbik eder- lerse mesele bitmiş ve yol tamir edilmiş olur. Çünkü bu yolun geçtiği iki vilâyet arazisinin et- rafındaki köylerde kanunen her sene çalışmıya mecbur on binler- ce amelei mükellefe var, — A. S. İzmirde İspirto Kalmadı İzmir, ( Husust ) — Dünden- beri İzmir piyasasında ispirto yoktur. Bağ mıntakasında ispir- tonun bulunmayışı hayretle kar- gplanmaktadır. Bugünlerde İstan- buldan şehrimize ispirto gönde- rilmesine intizar ediliyor. Bir Kaçakçılık Malatya (Hususi) — Adıya- man kazasının Piriman köyünden Ebuzer Ağanın evinde mühim miktarda kaçak sigara kâğdı ya- kalanmış, bir sene, dört ay ve 15 gün hapse mahküm edilmiştir. 80 Milyon Kilo Buğday Alınan malümata göre bu sene Balıkesir vilâyetinde buğday rekoltesi 80 milyon kilo tahmin edilmektedir. Geçen seneki buğ- day rekollesi 32 milyon kilo idi. SON POSTA Akşehirden Bir Temenni Boş Yere Akıp Giden Çağlıyanlardan İstifade Etmek Mümkündür Akşehir (Hu- sBust ) — Kasa- bamızda hayat pahalılığı değil, fakat tam ma- nasile bir hayat ucuzluğu vardır. Sebze, —meyva, et ve yağ gibi başlıca — gıdalar hayli — ucuzdur. Pazara çıkıldığı zaman bir haf- talık yiyecek eş- yası az bir para ile temin edile- biliyor. Pazarda her şey bulün- makta ve salık maktadır. Nefis ve taze meyva- ların okkası beş ve nihayet on kuruştur. Sebze fiatlerinde de bunun gibi tam bir ucuzluk mü- şahede edilmektedir. 44 Size bu mektubumda ha- l yat ucuzluğu hakkında şu birkaç satırı yazdıktan sonra memleke- timize tetkik seyahatine çıkan Türk-Sovyet mütehassıslar heye- Akşehirde ucuz pazarda alış veriş tinden de — bahsetmek rim. — Evvelâ şurasım - arzede- yim ki şehrimize bir saat me- safede Çakırlı köyünde kuvvetli şelâleler halinde akan sular mev- cuttur. Bu şelâlelerden bir fabrika iste- kurmak — husu- sunda pek mü kem mel bir su- rette — istifade etmek müm- kündür. — Müte- hassıslar heye- tinin memlekette fabrika — tesisi için seyahate çık- Uğını işittiğimiz zaman çok sevin- miştik. Ümit edi- yorduk ki heyet buraya da gele- cek, kuvvetli ve bedava bir tahrik vasıtası olan bu şelâleleri tetkik edecek ve bura- da da bir fabrika kurulmasını mu- vafık görecektir. Fakat vaziyet bizim Üümit et- fiğimiz gibi çık- madı. Filhakika mütchassıslar heyeti buraya gel- di, fakat tetkikatı pep kısa oldu. Çok temenni ediyoruz. Kazamız dabilindeki kuvvetli su şelâleleri tetkik edilsin ve burada da bir fabrika kurulsun. : — Necmiati İzmir Asri Binalarla Bezeniyor Ve Güzel l İzmirde Burnova ziraat mektebi İzmir ( Hususi) — Şehrimiz son zamanlarda —en asrl ve mükemmel — binalarla — bezen- miştir. Bu yeni binalar arasın- da bilhassa Burnovada Ziraat Vekâleti —tarafından — yaptırılan Ziraat Mektebi çok cazip bir manzara arzetmektedir. 1400 metre murabbaı kadar bir saha işgal eden bu modern bina Üç katlı olup iskeleti beto- narme, duvarları taş ve tuğla örülüdür. Mektebin dört dersha- nesi, bir kimya ve teşrih lâbora- tuvarı, 250 kişilik bir konferans salonu ve bir de kütüphanesi vardır. * Mektep leyli olduğu — için yatak odaları, banyo daireleri mevcuttur. Mektebin tedris ve idare kısımları ayrılmış bir tarz- | dadır. Bina 162500 liraya ihale edilmiş ve on ay zarfında ya- pılmıştır. .-Herkes tarafından takdir edi- len ve'çok beğenilen bu binanın plânı Ziraat Vekâleti Fen heyeti tarafından tanzim edilmiştir. Adnan idanada Sıtma Derslerine Ayın Yirmisinde Başlanacak Adana ( Husust ) — Şehrimiz- de açılması mukarrer olan sıtma enstitüsünde ders vermek üzere Sıhhat Vekâleti'tarafından mual- lim olarak tayin edilen Kocaeli Sıtma Mücadele reisi ve sivri- sinek mütehassısı, doktor Mecit Bey buraya gelmiştir. Derslere | 20 eylülde başlanacığ ür. Malaty;da Üç Delikanlı Yakalandı Malatya ( Hususi ) — Hacılar köyünden Feramuş oğlu Hüseyin ile Habip ve Ali namındaki iki | arkadaş koruda çalı ve çırpı toplıyan Cennet isminde bir kızı sırtlayıp kaçırmışlar ve dağa götürmüşlerdir. Bu üç adam mü- sellâh oldukları için kendilerine kimsenin bir şey yapamıyacağını zannetmişlerdir. Fakat dağa gi- derken karşılarına yine müsellâh olarak kır bekçisi çıkınca bir şey yapamamışlar, kızı teslim etmiye mecbur kalmışlardır. Her üç de- Hkanlı yakalanmıştır. Tekirdağda 12 Un Fabrikası Ve 20 Değirıııen Var Tekirdağ (Hususi) — Vilâye- timizde sanayi şayanı zikir suret- te inkişaf etmiş değilse de bazı san'at faaliyetleri göze çarpar: Un fabrikaları ve un değirmen- leri.. Vilâyetimizin fabrika ve değirmenleri bu bavalinin un ibtiyacını tam manasile temin ediyor. Vilâyetimiz dahilinde motör “Mle işliyen (12) fabrika, su ile müteharrik (20) değirmen mev- cuttur. Kazalardaki fabrika ve değirmenler bu adetlere dahil değildir.. Memleketimizde — balı- çılık ve dokumacılık sanayii yoktur, Dökmecilik, otomobil tamir- ciliği, araba imalâthaneleri ma- rangozluk, tornacılık gibi san'atler faaliyet gösteriyorlar. Kuvvel mu- harrike olarak memleketimizde yalnız elektrik fabrikasından alı- nan cereyandan isli ediliyor. " Gü n Celâl Bir Müşahede Asıl Çaresı Bulunacak Buhran ! D yorlar ki; çektiğimiz sıkıntı- nın sebebi buhrandandır. Öyle ise buhran dedir? Buh'a : denilen şey, insanların 1914 senesindenberi - kendilerini kaptırdıkları bir nevi deliliktir. Hazineler dolusu parayı barut dumanına kalbeden muharebenin, eğer tutulan istatistiklere inanmak caiz ise, bilânçosu şudur : 30 Milyon Ölü Yine bir Amerikan ansiklope- disinin verdiği rakamlara göre, büyük “muharebede milletlerin biribirine karşı savurdukları kur- şun ve güllenin parası ile garp cephesine baştan başa altından bir duvar çekilebilir, bu duvarın kalın'ığı 3, yüksekliği de 50 san- timi bulabilirmiş, Demek oluyor ki, biz Kürei arg sakinleri, âdeta rahatin düşmanı- yız. Cebimizde fazla para olunca, bunu, lüzumsuz ve bava yollarda sarfetmekten zevkalıyoruz. Fert- lerden mürekkep olan cemiyet- lerde de ayni zihniyet hâkimdir. Bütçesini bir parça yoluna koyan, işlerine düzen verebilen devletlerin ilk işi, dün çekilen mahrumiyetleri unutarak komşu malına — saldırmak — olüyor. Te-< vekkeli : Komşunun kaz görünür. Fakat ben, buhrana ait mü- şahadelerimi daha basit delilterle mürakabe etmeyi tercih ediyorum. Çünkü bu vasıta beni, şimdiye kadar hiç aldatmamıştır. Meselâ tetkikatıma ay başın- dan başlarım: O zaman sokak- larda kadınlar görürüm ki elle- rindeki erzak torbaları - tıklım, tıklım — doludür. Bu torbalarda insanı adeta meraka düşüren ve pisboğazlık hislerini uyandıran tavuğu — komşuya | bir zenginlik ve şişkinlik vardır. Fakat ay ortasına doğru bu şişmanlıktan bir eser kalmaz. Tabii bir yuvarlaklık ve balık etini geçmiyen bir dolgunluk arzeder- ler. Fakat manzaranın fecaati ay sonile beraber başlar. Hasta- bLğa tutulan bir dost tasavvur ediniz ki uzun zaman kendisini görmemişsinizdi. n telâkinizde sıhhatli ve zinde ayrıldığ aşinanın avurtları içe tür. Yüzünde marazi bir renksizlik, hâlinde bir bitkinlik vardır: Ev kadınlarının, pazar - dönüşü taşı- dıkları erzak torbaları, bana işte bu hilde görünürler. Bu, niçin böyledir? Ay başı- nın hususi bir mazhariyeti, ay sonunun kara bir tecellisi mi vardır? — Belki evet, belki hayır. Fakat kat'i surelte mana veremediğim bu halin mahiyeti anlaşıldığı gündür ki, buhranın asıl sebepleri ortadan kalkar, Bence berşeyden evvel bu işe bir çare bulmak gerektir. Çerkeşte Yol İnşaatı E Hazır: hklar Başladı Çerkeş, 12 ( ALA. ) — Kaza nın yollarının tamiri için hazırlık larda — bulunulmaktadır. Birka sene evvel kaza merkezinde yan mış olan 100 dükkânm harita latı yaptırılmış ve yeniden inşa sına başlanmıştır. Ayni yaneındı harap olan havam © » ev'-af tara fından yap! r