17 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

& — Hasan Bey. A l Halkın Sesi I Mekteplerde Ted- risata Başlanırken Bugün bütün ilse ve örtamektep- Torde yeni sene tedrisatına başr lanıyor. Bu münasobetle fikirle- tini sorduğumuz kimselerden şu mütaleaları aldık, yazıyoruz! Tevlik B. (Boyazıt, Kürkçübaşı sor kağı 12) — Ortamekteplerle liselerde yzai sene tedrisatına başlanıyor. tepler de teşrinievvel başında açıla- caktır. Halk, hükümetin açtığı mek- teplerden istifade etmeli, çocuklarını vakit — kaybetmeksizin — mekteplere kaydettirmelidir. Muallimlerimize ge- lince; onlar da kendilerinin terbiyele- rine tevdi edilmiş olan çocukları milliyet ve vatan terbiyesile yeliş- tirmelidirler. Türk milletinin irfan Beviyesi yükseldikçe memlekette re- fah ve saadet arltacaktır. * Mahmut Selâmi Bey ( Mahmutpaşa Yeşildirek 52 ) — Muallimler, çocukları çok iyi yetiştirmelidirler. Bugüakü terbiye gocuğun bür bir Jazılat ile İyi bir yatandaş olarak yetişmesini gaye Attihaz etmiştir. Muallimler de kendile- rine tevdi ettiğimiz çocuklarımızı iyi birer vatandaş ve milliyetperver bi. ver Türk olarak yetiştirmelidirler. * Zekeriya Böy ( Üsküdar Kahre- manlı sokak 94 ) — Ben de babayım. Bu itibarla Bu ncdele Ne çok alâkadarım. İlk ve orta tedzisatın mükemel bir şe- kilde idare edildiğini ve çucukların İyi yetiştirildiğini görüyor ve mahzuz oluyorum. Bundan dolayı Maarif Ve- kili Bey ile orta ve ilk tedricat umum müdürlerini tebrik ve takdir ederim. Bu ilmi yürüyüşle mekteplerimizin daha ziyade tekâmül edeceğine İna- * Şükrü B. (L&leli Fethibey erddesi 3) — Dözct, beş senedenberi ilkmzk- teplerdeki terbiye, hakikaten eskisi- me nararan daha İyl ve mazbut bir gekil almıştır. Dayağın önüne geçil- digi gibi, çocuklara da milllyet ve watan Mbîâ;ll daha iyi bir şekilde verilmektedir, * Hasan El. (Beşiktaş, Şenlikdede 8) — Gazetelerde okudum: Hükümet bu sene mektep adedini artırmış. Bundan memnun oldum. Çocukları- mnz mektepsiz kalmıyacak demektir. Yanlış İnşaat Belediye Memurları Tet- kikat Yapmıya Başladılar Eski yangın arsalarında yaj mürm uygun olma- dığı hı:hıdı müşahade ve ih- barlar üzerine belediye mm yapmıya ğ zırlanan harita ve plânlara olmıyan evler tesbit edilecek, el- deki nizamnamelere göre bir ka- rar verilecektir. S0 t Fp? ÜYG Di 1 — Hatırıma bir şey geliyor TASARRUF Hazırlıklara Şimdiden Başlanıldı Milli İktısat ve Tasarruf. Ce- miyeti tarafından her sene tertip olunan tasaruf haftası busene de yapılacaktır. Önümüzdeki - teşri- nievvel ayı içinde tertip edilecek olan tasarruf haftası münasebe- tile şimdiden hazırlıklara başlan- mıştır. Bu sene tasarruf haftası- nın diğer senelere nispetle daha mükemmel geçmesi, bütün hak- kın bu milli işle alâkadar olması için tertibat almacaktır. Bu sene vitrin müsabakasının daha cazip bir şekilde yapılması düşünü- mektedir. Ceviz Müşterileri Fransadan bazı firmalar Harici Ticaret Ofisine müracaat ederek Memleketimizden — ceviz almak istediklerini bildirmişlerdir Fiat Tetkikatı İstanbul ticaret mıntakasına dahil vilâyetlerde eşya fiatlerinin ne miktarda arttığı tesbit edil- mektedir. Bir Mesele! Büyük Tacirler Zarar Ettiklerini Söylüyorlar Büyük ithalât tacirlerinden bazıları Ticaret Odasına müra- caat ederek şayanı dikkat bir şikâyette — bulunmuşlardır. Bu tacirler — şimdiye — kadar Av- rupadan — getirdikleri — malların orijimal fatu larma bakarak güm- rük tarafından kendilerine kârla- rını da gösteren birer musaddak fatura suüreti - verildiğini, fakat bir müddettenberi bu şekilde muamele yapılımadığını söylemek- te ve mutazarrır olduklarını ilâve simektedirler, Gümrük —bunlara musaddak fatura vermediğinden, bu toptancı tacirler orijinal faturaları mal gönderdikleri vilâyetlerdeki tica- ret evlerine göndermekte, ticaret evleri de malın hakiki fiatini öğrenir öğrenmez — Avrupadaki mücsseselerle temasa gelmekte- dirler. Odanın meseleyi sorması üze- rine Gümrük İdaresi tacirlerin orijinal faturadaki fiatten yük- sek fiatli bir fatura istediklerini, bunun ise mümkün olmadığı ce- vabını vermiştir. SON POSTA DAHİLİ HABERLER Dersler Bugün Tedrisata Başlanıldı İki buçuk ay süren bir tatil devresinden sonra lise ve orta- mekteplerle muallim mekteple- rinde 932- 9033 ders — senesi tedrisatına bu sabahtan itibaren başlanmıştır. Bu sabah şehrimizin hemen her tarafında talebe akın- ların tesadüf ediliyordu. Bu sene şehrimizdeki ortamektepleare talebe tehacümü geçen senekinden fazla olmuştur. Fakat Maarif Vekâle- tinin aldığı tedbirler üzerine hiç- bir talebenin açıkta ve mektepsiz kalmamasına gayret — edilmiştir. Diğer şehirlerden buradaki mek- teplere yazılmak üzere gelen ta- lebenin miktarı da ebemmiyetli bir yekün tutmaktadır. Bu sene Mu- allim mektepleri altı seneye iblâğ edildiği için gelecek sene bu mektepler mezun vermiyecektir. Çanakkale Ziyareti Şehitiik?e;*î_Zî;a—r;te Giden Heyet Geldi Perşembe günü Gülcemal va- purile — Çanakkale - şehitliklerini ziyarete giden heyet bu sabah şehrimize dönmüştür. Heyet bü- tün harp sahasını görmüş, Ceve det Keritm Bey tarafından Çanak- kale muhüârebelerinin nasil cereyan ettiği hakkında izahat verilmiş, müteakıben heyecanlı merasim yapılmış ve mübarek - şehitleri. mizia ruhları tebcil edilmiştir. Bir Karar Ecnebi Usta Ve Kalfalara İş Verilmiyecek İstanbul ve mülhakatı umum inşaat usta ve kalfaları bir istida ile belediyeye müracaat ede. rek — inşaatta — ecnebi — usta, kalfa ve amelenin istihdam edilmemeleri — için bir — tedbir alınmasını istemişlerdir. Belediye bu hususta tetkikat yaplırmış ve hakikaten işsizlik dolayısile mem- leketin muhtelif yerlerinden İs- tanbula birçok işçi, inşaat kal- fası ve usta geldiği anlaşılmıştır. Bu suretle İstanbulun usta kad- rosu tamanmıen — dolup — taştığı için birçok — Türk — işçilerinin işsiz. kaldıklanr — bir — zamanda ecnebi amele ve ustaların inşaatta istihdam edilmelerinin doğru ol- mıyacağına karar vermiştir. Bele- diye dün bu kararı bütün bele- diye şubelerine ve kaymakamlık- lara tamim etmiştir. MÜKÂFAT Üç Eser Tetkik Ediliyor Dün bazı gazeteler Darülfü- nunda beş sene evvel tesis edi- len (Gazi) mükâfatının bu sene de kimseye verilmiyeceğini, 1500 liradan ibaret olan bu mükâfat için henüz muvafık bir eser ya- Zılmamış olduğunu haber - veri- yorlardı. Fakat aldığımız malü- mata göre, bu haber batalıdır. Çünkü mükâfat komisyonunun elinde elyevm üç eser vardır ki, bunlar on beş güne kadar tetkik edilmiş - olacak ve mükâfatın verilip verilmiyeceği; bu tetkikten soura anlaşılacaktır. Komüsyanun elindeki eserlerin başında Türk tarihi külliyatı gelmektedir. ki alâkadarlar Gazi — mükâfatının bu esere verilmesi ihtimalinin çok kuvvetli olduğunu beyan etmektedirler. Diğer iki eserden birisi Darülfünun terbiye profe- sörü İsmail Hakkı Beyin demok- rasiye ait muhtelif makalelerinden ibarettir. Üçüncü eserde Adliye kâtiplerinden Suat Tahsin Bey tarafından yazılmıştır. Bu eserler Hukuk - Fakültesi Müderrislerinden bazılarından mü- rekkep mükâfat komisyonunda tetkik edilmektedir. Eski Evrak Tasnif İçin Bütçeye 10Bin 5 Lira Kondu Maarif Vekâleti geçen sene bir miktar tahsisat verdiği ” için Müze İdaresi - Ay: camlinin eski tarihi papaz - odalarındaki evrakın tasnifine başlamış ve bir kısmını da sandıklara tu. Fakat haziranda tahsisat bit- tiği için bu tasnif işi tatil edi- miştir. Bulgaristan'dan iade edilen tarihi vesikalar da Sultanalımet medresesine nakledilmiş ve ağız- ları mühürlü olarak muhafaza altına almmıştır. Ancak tahsisat- sızlık yüzünden bunların tetkikine imkân bulunumamıştır. — Haber olmaktadırlar. Nitekim İstanbuk da arşiv yapılması için Başvekâ- let bütçesine ( 10 ) bin liralık bir tahsisat konmuştur. Bu para ile eski evrak ve vesikalar ilmi bir 'surette tasnif edilecektir. : Yeni Bir Tütün Şirketi Tütün tacirlerinden Kavalalı Hüseyin Beyle diğer birkaç ar- kadaşı yaprak tütün — ticaretile iştigal etmek Üzere bir yaprak tütün İimitet şirketi teşkil etmiş- lerdir. —— n Postanın Resimli Hıkâge si: depoya istif edeyim diyorum... ylal 17 l Günün Tarîı__ ' Gizli Silâh Taşı- nlar Yakalandı Eminönü polis merkezi memur« ları, evvelisi gece sabaha karşi Tütün civarında şüpheli yerleri taharri ederek birçok — kimselerin Üzerinde tabanca ve saire bulmuşlar, Mmüsadere etmi;lerdir. İhsan Bey Şehrimizde Dil Kurultayı içtimalarında ha Bflııalı Üzere Maarif Vekâleti 'l:r lim ve Terbiye Heyeti Reisi İhsan Bey şehrimizc gelmiştir. Holanda Sefiri Holanda Sefiri M. Ketviço mezur nee memleketine gitmiştir. Sefirin avdetine kadar Baron dö Bögel Duge İas maslahatgüzar mfatile sefaret la- lerine bakacaktır. Rakı İstihsalâtı Müskirat inhisar fabrikaları We diğer fabrikalarda 1927 senesinden- beri imal edilen rakı miktarı hake kında bir istatistik tanzim edilmiş. Hr. Bu istatisiğe nazranı 927 de 4,799,582, 928 de 5,972,492, 820 da 6433,892, 930 da- 6,132,669, 931 de 5,736,242, kilo rakı istihsal edilimiştiz. Her sene için. vasati olarak baş mik yon kilo isabet etmektedir. İstihlâe kât müfus başına 400 gramdır. Bir Hırsız Tutuldu Geçenlerde Boğaziçinin Anadolu sa- hilinde birçok evleri soyan bırsız çetesinin reisi Abbas yakalanarak Adliyeye teslim edilmişti. Polis memurları bu çete efradın- dan sabıkah Mustafa İsminde birini daha yaka'ıyarak Adliyeya teslim ete mişlerdir. Manisa Heyeti Ankara, 15 — Manisa beyeti azae lazı Gümrük ve İnhisarlar, Ziraat, Maliye, İktasat Vekillerile görüştüler. Heyetin maksadı, kuru üzüm piyas sasının maliyet fiatinden ekcik bir hadde İnmesi üzerine icap eden ted- birlerin ittihaz —edilmesini —temin etmektir. Heyet bugün de Iktısat, Ziraat, Gümrük ve inhisarlar Vekil- lerile tekrar görüşmüştür. Mülâkat aesnasında Ziraat Vekilinin yanında Ziraat Bankası Umum Müdür Mua- winl Suphi Bey de hazır. bulunmuş- tur. Heyet temaslarından ve burada gördükleri alâkadan çok memnun kalmıştır. Muallimler Ve Vazife Bir memurun birkaç vazife birden alması yolunda bazı ka- rarlar verileceği evvelce yazılmış- tı. Öğrendiğimize göre Maarif vekâleti bu hususta , bazı karar- İar vermiştir. Ezcümle resmi mek-« teplerde idari — vazifeleri — olan muallimlerin başka mekteplerde ders almamaları bildirilmiştir. Bu suretle müstait gençlere çalışma sahası açılmıştır. 5 — Boş yere Üümide kapılma komşu.. Bu züğürtlük ateşi, yürekleri yakarken hiç kimse 8 liraya odus alıp yakmazl... Hd aündür 4