17 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

17 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sıyfa -— Kari Mektupları Muhiddini Arabinin Hırkası Hakkında enlerde gazetemizde Muhiddini in hırkası bakkında bir yazı çıkmıştı.. Konya Ölüzesi Müdürü Yu suf Bey bu malümati itmam ve tavzih eder mahiyetto b Aynen d İyoruz * Konyada Sadrettin camiinde bir kütaphane var * Bu cami ve kütüphanede Sadret- tin Konevinin üvey babası Mu- hiddini Arabiye ait bir hırka ile kendi yazısile yazılmış ( Fütuhatı Mikye) müsveddesi ve gayet kıymettar bir seccade olduğunu birkaç sene evvel haber aldım, Bunları taharri ettim. Bu kıymet- tar eşyayı gören ve bilen zevat- tan sordum, bu üç parçanın İstan- bulda Evkafı İslâmiye Müzesine naklolunduğunu söylediler. İstan- bul (Türk ve İslâm Âsarı Müzesi) Müdürü Mahmut Kemal Beyden resmen sordum. Aldığım cevapta ( Fütuhatı Mikye ) — müsveddesi müzede — mahfuzdur. Hırkadan malümatım yoktur. Yalnız Alâed- din türbesinden gelmiş bir sec- cade vardır diye cevap verdiler. Bunlar yazıldığı veçhile Mev- Iâna dergâhına teslim olunmamış ve Mevlâna dergâhına girmemiş- tir. Mülga Mevlevi — dergâhına girmiş olsaydı o vakte göre bu gibi eşyanın hıfzına memur olan türbedar Osman Dede merhumun elinden tekrar almak kabil değil idi, çünkü o vakit postneşinler bile o zaltten çekinirlerdi. Şimdi bunlar hakkında tarihi malümat ita edeyim. Yazdığım Mevlevi tarihinin 44 üncü sayfa- sındaki satırlar bu işe temas et tiğinden naklediyorum : * Sadrettini Konevinin bu ca- maktup gönderdi miinde “ Muhiddini Arabi ,, nin kendi elile yazdığı “ Fütuhatı Mikye , —müsveddesi, giyindiği “pamuklu hırka ,, &1 ya Yavuz Sultan Selim, ya Süleymanı Ka- nunf veyabut Muradı Rabi tara- fiından hediye edilmiş İrankâri bir “Seccade,, mahfuz bulunuyor ve arzu edenler tarafından ziya- ret ediliyordu. Evvelce bunları ziyaret etmiş olan kimseler bu- gün Konyada pek çoktur. Meş- rutiyet ilânından sonra o eşyayı İttihat ve Terakki hükümeti Evkafı İslâmiye Müzesine nak- letmiş olduğu söyleniyor. Türk ve İslâm Âsarı Müzesi Müdürlüğünden vaki olan istilâ- mım Üzerine aldığım — cevapta “Fütuhatı Mikye,, müzede mahfuz olduğu, secende Alâeddin tür- besinden geldiği, “ Hırka ,, dan nam ve nişan olmadığı bildiril- miştir. Yukarda İsmi geçen üç Osmanlı padişahlarından biri İra- na veya Bağdada müteallik bir seferden avdeti zamanında, Kon- yaya uğramış Sadrettini Konevi camliini ve türbesini ziyaret etmiş Mubiddini Arabinin hırkasile ki- tabıni İstanbula götürmek İstemiş © camie memur olan kimseler ve bilhassa türbedar “ Saadetlü pa- dişabım ! İstanbul da sizin mül- künüzdür, Konya da, İstanbulda nezdi bumanununuzda — hesapsız kıymettar eşya ve emanatı âliye vardır. Muhiddini Arabi ile Sad- rettini Konevinin ruhlarının gü- cenmesini arzu — bnyurmazsınız sanırız. Bu bergüzarların konuk- muş oldukları yerlerde ve burada kalmasına müsaade buyurunuz ,, derler. Padişah dabi : * Bu hırka burada giyilmek l ! Konevi | z Dünyad_;ı O!up SON POSTA ; Bitenler —*ve Amerikada Yangınları Kendiliğinden Haber Veren Bir Makine İcat Edildi Bu Makine Sayesinde Koca Bir Binada Herkes Yangından Dakikasında Haberdar Olarak Binayı Telâşsızca Terked Mektepte, fabrikada, sinema- da, veyabut büyük bir apartı- manda — yangın çıktığı zaman halkın telâş göstermemesi, gürültü yapmaması, sükünetini muhafaza ederek binayı yavaşca baoşaltması Tâzım. Bunu temin için bina içinde telâşı durduracak soğuk — kanlı adamlara ihtiyaç vardır. Meselâ sinemada halkın telâşını gidermek için, yangın başlamış olmasına rağmen, orkestranın çalmıya de- vam ettiği görülmüştür. ,Amerikalılar, yangın çıkımca bunu telâşe düşmeksizin haber veren ve binayı sükün içinde boşaltmayı temin eden bir sun'l adam icat etmişlerdir. Sun'l adam, odalarda levhalar arkasına gizlenen hararete karşı fevkalâde hassas bir makinedir. Bina dahilinde bir yangın çıkar çıkmaz, bu — makinenin elektrik telleri kızıyor ve derhal yangın kontrol merkezine haber veriyor. Evin içinde bir yangın kontrol merkezi vardır ki, sun'1 adamın ihbarı Üzerine otomatik bir tarzda harekete — geçiyor. Derhal koridorlarda hangi tarafa kaçmak lâzımgeldiğini gösteren mavi ok işaretleri yanıyor, bir taraftan da bina içinde yine oto- matik tarzda bir gramofon işle- miye başlıyor. Gramofon evvelce için mahafaza edilmiyor, teber- rüken ziyaret olunmak maksadile hıfzediliyor. Ta İrandan getirdi- gim, sevdiğim ve bazan üzerinde namaz kıldığım — bir seccadem vardır, bugün dünyanın en kıy- mettar dokumalarındandır. Onu buraya hediye edeyim, şu hır- kanın yalnız yakasını kendi elim- le keseyim, İstanbula götüreyim, teberrüken öbür emanatı âliye arasında muhafaza edeyim, bun- dan hırkanın — şerefi — eksilmez, bilâkis siz kazanırsınız.) der; iş- lemeli bir bohça içinde olduğu halde seccadeyi cami memurla- rına teslim ettikten sonra getirt- tiği bir makasla ve kendi elile Şeyh Arabinin hırkasının yakası- mı keser, İstanbula götürür. Hır- kanın bugün nerede bulunduğu ve ne olduğu meçhul olduğu gibi o yakanın ve bıraktığı sec- eadenin de nasıl bir akıbete uğ- ramış bulunduğu da malüm de- gildir. Konya Âsatı Aatika Müzari Müdürü M. Yusut Herker odasından firliyor ve mavi ok İşaretlerini takip ederek binayı beşaltıyor. veren sun'l adamın — | lçi, ) kurulmuş, plâkı konmuştur. Yan- giın kontrol merkezi otomatikman gramofonu — İşletmiye — başlıyor. Sonra bu ses hoparlörle büyül- tülüyor ve bütün binaya dağılıyor. Evvelâ bir trampete — sesi işitiliyor. Sonra bir bekçi bağ- myort * — Bina içinde yangın var, Fakat tehlike büyük değildir. Evvelce yapılan tecrübeler esna- IAmerikada Müskirat Taraftarları Şikago 16 — ( A.A. ) —Ame- rikan lejyonu konvansiyonu müs- kirat memnuiyetinin ilgasını tav- siye eden takriri 133 muhalif reye mukabil 1144 reyle kabul etmiştir. Şilide Bir Tevkif Santiyago, 16 — Harbiye nazırı asi tayyarecilerin — tes- lim olduklarını bildirmiştir. Mir- alay Merino Benetz tevkif edil. miş ve Santiyogoya sevkolunmuştur. -— TAKVİM — | CUMARTESİ 406Gün » İ7 EYLÜL - 032 hu 1i Arabi Ruaml 15 Cemaevvel. 1881)| &. Eylül-sare: 1343 Vak't ŞEzan!? Pvasatt Vahit fExaal | varı Güneş | 1123) 5. #2lakşam fir — (lâ 17 Öğe 1 82 |19 51 hmsax |a a2ls o1 Yangın haberini fo- a toğraf makinesi, oto- " gmatik surette veriyor. sında öğrendiklerinizi tatbik ediniz. Şapka- mazı, elbiselerinizi al- mıya kalkmayınız, koş- mayınız.Mavi ok İşa- retlerini takip ediniz.,, Sonra bir bando müzika yangın havası çalmıya başlıyor. Bina — içindekiler odalarından fırlıyorlar ve ayaklarını muzika sesine uydurarak mavi ok işa- retlerini takip ediyor ve dışarı çıkıyorlar. Bir taraftan da otoma- tik surette — itfaiye merkezine baber verilmiştir. İtfaiye yetişi- yor ve yangını söndürüyor, Mekteplerde ve - fabrikalarda talebe ve işçiler evvelden tecrü- beler yaparak bu işe hazırlanı- yorlar, onun mımım çıktığ, telâş göstermiyorlar zaman |Beynelmilel Madenciler Konferansında Londra, 16 — Beynelmilel Madenciler Konferansı, İstihsalâ- tın devlet murakabesi altında bulunmasını temin eden bir ni- zamname lehindeki takriri kabul eylemiş ve mesai saatlerine ait Cenevre itil&finin tasdikıni talep etmiştir. Mevzubahs takrir 1 kâ- nunuevvel gününde bütün mem- leketlerde hususi bir propaganda günü tertip edilmesi hususundaki teşebbüsü —bildirmekte ve bir hükümetler konferansının içtimaa davet olunması beynelmilel mesai bürosundan talep eylemektedir. Fedi Bir Bilânço Oran, 16 — Dün gece saat 23 te şimendifer kazasına kurban gidenlerin miktarının resmen 50 telef 225 yaralı ve 37 kayıp ob- duğu tesbit edilmiştir. Enkazın temizlenmesi ameli- yatına faaliyetle devam edilmek- tedir. Enkaz altından artık biçbir ses gelmemektedir. iyor Dünya Hâdiseleri 131 Yaşında Bir Adam Evlendi Londradan yazılıyor: Cenubit Afrikanmın Kap şehrinden bildi- rildiğine göre Hotanta kabilesin- den 131 yaşında Jozef Vindfogel isminde bir adam dördüncü defa olarak evlenmiştir. Bu adam, bundan üç sene kadar evvel kendisinden 81 yaş küçük bir kadınla evlenmiş, on sekiz ay yaşamış, sonra kadın ölmüştü. Ölen karısının matemini M bir sene tuttuktan sonra şimdi tekrar evlenmiştir.. Bu adamın yaşı hakkında tereddüt hâsıl olabilirse eskidenberi ça lıştığıMi e- yonerleri müessesesinin nezdinde meevcut vesikalar, bu şüphe ve tereddütleri tamamen iİzale ede- cek mahiyettedir. Bu Da Bir Çin İşi Tokyo — Çin mareşallerinden Şang - Su - Liyang aleyhinde, Çin efkârı umumiyesinde şiddetli bir galeyan hâsıl olmuştur. u adam, Japonlara karşı yeni -ir ordu vücuda getireceği iddiasile Valisi bulunduğu Pekin müzesinin bütün eşyalarımı bir Amerikan grupuna satmıya teşebbüs et- miştir. Amerikalılar bu eşyaya milyon yen ( Japon parası ) ve mişlerdir. Halbuki bu müzenin eşyası daha evvel 100 — milyon yen tahmin edilmişti. Mareşal Şang müzenin eşyalarını Şang- haya naklettirmek Üzere vapura bindirmiştir. Hâdise, Çin efkârı umumiyesinde şiddetli bir galeyan bâsıl ettiğinden Mülh —Nankin Hükümeti, Mareşalin tevkifini emretmiştir. Tahkikat yapılmak- tadır. Papaz Davidson Hafifmeşrep kadınlarla fazla düşüp kalktığı için papazlıktan tardedilen İngiliz rahibi David- sonun başına yeni bir belâ daha gelmiştir. Bu bedbaht, hakkındaki mahkeme kararını temyiz edecek parayı ledarik edebilmek için Diyojen gibi bir fıçı tedarik etmiş, çırılçıplak bu fıçının içine girmiş ve plâjlarda kendini teşhir etmiye başlamıştı. İlk günü sabık rahibin kazanci 200 İngiliz lirasını bulmuştu. Fakat İngiliz polisi, sabık rahibi, umuml yerlerde kalabalığa sebebiyet vererek hal- kın gelip geçmesine mâni olduğu için mahkemeye vermiştir. Da- vldıoî hâkimin ağır bir ceza tehdidi karşısında bu nümayişten vıımmğhl vadetmiştir. Esasen o bundan vazgeçmese idi, halk fıçıyı denize yuvarlıya- rak papazın rezaletine nihayet vermeyi tasarlamıştı. Londra Şoförleri Sıkıntıda Londrada mevcut taksi oto- mobillerinin adedi 7600 dür. Şo- förlerin miktarı ise 11 bini buk maktadır.. Son buhrandan dolayı birçok kimseler hususi otomobik lerini satmışlar, birçok kumpan- yalar da otomobil kullanmaktan vazgeçmiştir. Bu suretle birçok otomobil ve goför işsiz kalmıştır. tüğ —“X K